Gå til innhold
  • Bli medlem

Maradalsryggen/Sentraltind/Skagastølsryggen 5-6.08.2006 - Et døgn på stram line


eaa

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette er den mest fantastiske og spennende turrapport jeg noen gang har lest, satt som paralysert i stolen og leste, du burde virkelig gi ut bok...

Jeg er nesten målløs over hvor tøffe dere er, jeg har travet en del på topper selv men må ærlig innrømme at dette hadde jeg ikke turt å bli med på, for det virker som om det er nok av steder på denne ruta hvor en liten feil er takk og farvel til livet...igjen, en fantastisk flott beskrivelse, tusen takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg kritisere noe ved rapporten, er det at du har døpt Skagastølsbreen om til Skardstølsbreen. Jeg vil be alle om ikke å være med på alle hopp og sprett og tjo og hei som navnekonsulentene i Statens kartverk finner på når det gjelder navn i fjellet.

Som tidl. nevnt er jeg enig i dette. Men dette fordrer vel da at alle steder navnet Skardstøl er brukt bør byttes ut med Skagastøl, inkl. stølen som sådan? Dermed blir det Skagastølsvatnet, Skagastølsbotn, Skagastølsknubben osv., mens selve dalføret blir hetende Skagadalen? Eller bør det bli Skagastølsdalen..?

Det burde vel med fordel nedfelles en omforent navnebruk på et så mye brukt og kjent landskap som dette..!

Noen som har meninger eller begrunnelser her?

post-51-133474434448_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godkjente stedsnavn finnes i SSR, Sentralt Stedsnavn Register.

Disse kan man søke opp i Norgesglasset og der finnes:

Skagastølen (ligger i enden av Nedre Dyrhaug)

Skagastølsbreen

Skagastølstindane, nordre

Skagastølstindane, midtre

Storen

Skarstølen (ligger i enden av Nedre Dyrhaug)

Skarstølsdalen

Skarstølsbreen

Skarstølstindane

Skarstølsknubben

Flere av disse er sidestilt, og står sammen på kartene.

Primærnavnet i "vårt" område er Skagastølen / Skarstølen, det er av dette alle de andre er avledet. Bortsett fra Storen, som er Storen uansett ...

Opprinnelsen til Skagastølen er Skagen gård nede i Fortun. Noen lokal gård med navnet Skar eller Skard finnes ikke, da må opprinnelsen være beliggenheten i et lite skar (mellom Skarstølsknubben og Nedre Dyrhaug).

Vi har altså to gode forklaringer på to serier av navn. Spørsmålet blir da hvem som eier stølen. Hvis den tilhører Skagen er jo svaret greit, men hvis ikke er det uklart. Og hva hvis stølen en gang har tilhørt Skagen, men ikke nå lenger?

Jeg har spurt lokale folk som mener at Skarstølen er rett, desverre! Det er imidlertid ingen tvil om hva som var vanlig navnbruk på slutten av 1800-tallet da dette området ble kjent ut over i landet. I alle artikler og beretninger, og på alle kart var det snakk om Skagastølstinder. Men samtidig skrev man da også Uladalen, som vi nå vet heter Urdadalen ...

Etter Lov om stadnamn skal lokal navnbruk legges til grunn, og det er åpenbart grunnen til å Skarstølen og dens avledninger dukket opp på kartene for noen år siden.

Jeg vet hva jeg foretrekker: Skagastølen osv.

Men jeg har respekt for at lokal navnbruk kan ha vært annerledes.

Nå er jeg medutgiver av kartet Hurrungane 1:25.000 og kunne der ha fjernet alle Skarstølsnavnene, men jeg er som nevnt usikker på om det hadde vært riktig. Vi får se hva vi mener å vite om dette når neste opplag kommer.

Jeg synes imidlertid det er helt ok konsekvent kun å bruke Skagastølsnavnene.

Og Storen er Storen, uansett. Det skal visstnok være et gammelt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.