Gå til innhold
  • Bli medlem

Robens Green Cone - Første oppsett


Truant76

Anbefalte innlegg

Da fikk jeg endelig tid til å sette opp Green Cone for første gang, som dessverre ble litt amputert da grunneier av marken der jeg satt det opp tilfeldigvis hadde planer om å klippe gresset. Jeg rakk å få montert sammen ytter og innertelt og plugget rundt før jeg måtte pakke sammen igjen, så fikk ikke justert inn noe særlig eller strammet opp med alle bardunene. Det var egentlig ikke noe særlig problematisk å sette det sammen, men det tok litt tid da jeg måtte plugge ytterduken først og sette inn stangen, for så å montere innerduken, for deretter å plugge innerduken og plugge ytterduken på nytt på de nederste bardunene. Ved neste oppsett ser jeg for meg at det bare er til å rulle ut teltet, plugge og strekke ut bunnen av innerteltet, sette inn stangen og så ta en runde og plugge ytterduken. På utsiden av innerteltet er det strikk med en plastpinne i enden som man trer gjennom ringer i plast på innsiden av ytterteltet, en runde helt nede, en litt lenger opp og så samme prinsipp til å feste toppen av innerteltet til toppen av ytterteltet. Innerteltet er også festet til ytterteltet med klips på justerbare bånd, eller buckles, ala dem man fester lukker lokket på sekken eller fester hoftebeltet med, vet ikke helt hva de heter. På innerteltet er disse båndene festet der hvor de små innsydde stengene i bunnduken er, som er med på å holde "badekar" fasongen på bunnen. Regner med at det ikke vil ta mer enn kanskje 6-7 minutter å få det opp når man har gjort det noen ganger så lenger man pakker det ned uten å demontere.

Min versjon er tydeligvis en oppgradering/endring, for ytterduken har ikke bikube mønsteret som jeg har sett tidligere, her er det ripstop, og denne virker veldig solid, det samme gjør bunnen. 2-veis glidelås både på inner og ytterdør. Døren i innerteltet har både duk og myggnetting som kan åpnes separat, samt at innerduken har 3 stk. lufteluker som kan åpnes langs bunnen. 2 stk. lufteluker i toppen av ytterteltet. 

Vekt på bagasjevekten;

vekt.jpg.ebfaeb804584344bd08c9fbea7e306e4.jpg

 

Lengde pakket ca. 60 cm. Det er litt luft i toppen av pakkposen så den siger ut litt

lengde.jpg.ff28d3599e8c3ce255ac4b80b73c9fe2.jpg

 

Bredde ca. 25,5 cm

bredde.jpg.4165239aa5982871f98814564bb36107.jpg

 

Det var med 22 stk. plugger som virker ganske solide. Jeg lurer litt på disse sporene i toppen, for at disse skal ha noen effekt må man enten sette dem ned med åpningen bort fra teltet eller så må man slå en løkke på bardunen. 17,5 cm lange. 

plugg.jpg.7a9c56c9ea690145219f3bf1c783f462.jpg

 

Stangen er solid, 3,5 cm diameter på det nederste av de 3 rørene, henger sammen med strikk som vanlige telt stenger, og den har solid gummikopp i begge ender. De har også vært smart nok til å merke innerstangen med en rød strek som viser hvor låsepinnen befinner seg så man slipper og vri og vende på den for å finne ut hvor den er og så satt stangen i lås. Bildet med måling av bredden lyver så det holder, det var ikke lett å få det til med et rundt objekt.

20190528_152634.thumb.jpg.fa3c9356e8be8b00bdc6ec94789c62f1.jpg

stang_bredde.thumb.jpg.17d03d83593dab91b264d5559bf43acc.jpg

 

De 2 bildene av teltet jeg rakk før det måtte ned

oppe1.jpg.45f23f0a955217d61effbc46dd4d094e.jpg

oppe2.jpg.e87b516d24a76a436360f7cddc815786.jpg

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da ser jeg at pluggene også er oppgradert fra fjorårets modell. Da var det type strikkepinner.

Så lenge ytterduk og innerduk er satt sammen så tar det maks 5 minutter å sette opp teltet. Kanskje et par minutter til om man vil bruke bardunene oppe på teltet, men det står ganske godt uten.

Veldig mye telt for pengene. Pent er det også! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjell Iver skrev:

Er det ikke fryktelig tungt? Vårt Go-Lite veier bare halvparten, og er 5 manns... 

Jo, det er tungt så det er ikke noe å vandre med. For oss blir det et telt til bruk på kanoturer og campingplasser på biltur, og så er det en bunkers sammenlignet med Wickiup'en vår som jeg tror kanskje hadde blitt i skjøreste laget med småen på slep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, TheSleepwalker skrev:

Hvordan et størrelsen? På bilder på nett virket det veldig som man lå vegg i vegg med soveposen i retning bakvegg-dør. 

Det fikk jeg ikke sjekket, planen var å rigge det skikkelig og legge inn exped 7 LW som mal osv. Håper å få satt det opp en gang til uten at han som kan skimtes på gressklipper i bakgrunnen av siste bilde dukker opp...

Er i pappaperm med en utålmodig krabat på 9 mnd så det er litt begrenset hva jeg har tid til for tiden.

Det virket hvertfall romslig å ha stangen på utsiden av innerteltet. Håper å komme tilbake med mer bilder etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kjell Iver skrev:

Er det ikke fryktelig tungt? Vårt Go-Lite veier bare halvparten, og er 5 manns... 

Hvis det er Shangri-la 5 du har så vil jeg knappest kalle det et femmannstelt, men ja, det er et flott og romslig telt. Og lett. Det er imidlertid ikke til salgs lengre (mener jeg), og om det var det så ville nok prisen ligget på et helt annet nivå enn 2800,-. Og på papiret er det jo et telt med betydelig tynnere og mindre vannbestandige duker. Det blir, på tross av veldig lik formfaktor, to ganske forskjellige telt. 

Det mest sammenlignbare teltet i dagens norske marked er nok Bergans Wiglo LT4, det er vel der lista ligger. Det veier over 6 kilo og koster nærmere 2000,- mer. Det kan helt sikkert være gode grunner til å velge det, men da er vil i alle fall sånn i rimelig samme bruk og spesifikasjoner. 

Tungt? Alt er relativt og alt til sitt bruk. Jeg har ingen problemer med å ta med et 5kg telt alene på en lettgådd helgetur med 2-3-4 timer å gå hver vei. Er man to stykker er det i alle tilfeller helt uproblematisk, og teltet tar helt fint tre voksne personer med en viss comfort inntakt. Fire går også, selv om jeg aldri ville gjort det personlig. Grunnet pakkedimensjonene så er nok ikke teltet det jeg ville tatt med meg på riktig langtur, dog, men som camping/kajakk/langhelgetur så ser jeg ingen problem. Det er da flusst av trange tomannstelt på godt over 3 kilo folk går rundt med alene uten å klage. Før man evt har vært inne på et forum som dette og fått for seg noe annet ;)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Olav Nilsen skrev:

Hvis det er Shangri-la 5 du har så vil jeg knappest kalle det et femmannstelt, men ja, det er et flott og romslig telt. Og lett. Det er imidlertid ikke til salgs lengre (mener jeg), og om det var det så ville nok prisen ligget på et helt annet nivå enn 2800,-. Og på papiret er det jo et telt med betydelig tynnere og mindre vannbestandige duker. Det blir, på tross av veldig lik formfaktor, to ganske forskjellige telt. 

Det mest sammenlignbare teltet i dagens norske marked er nok Bergans Wiglo LT4, det er vel der lista ligger. Det veier over 6 kilo og koster nærmere 2000,- mer. Det kan helt sikkert være gode grunner til å velge det, men da er vil i alle fall sånn i rimelig samme bruk og spesifikasjoner. 

Tungt? Alt er relativt og alt til sitt bruk. Jeg har ingen problemer med å ta med et 5kg telt alene på en lettgådd helgetur med 2-3-4 timer å gå hver vei. Er man to stykker er det i alle tilfeller helt uproblematisk, og teltet tar helt fint tre voksne personer med en viss comfort inntakt. Fire går også, selv om jeg aldri ville gjort det personlig. Grunnet pakkedimensjonene så er nok ikke teltet det jeg ville tatt med meg på riktig langtur, dog, men som camping/kajakk/langhelgetur så ser jeg ingen problem. Det er da flusst av trange tomannstelt på godt over 3 kilo folk går rundt med alene uten å klage. Før man evt har vært inne på et forum som dette og fått for seg noe annet ;)

 

 

Shangri-La ser veldig likt ut til vår Nigor WickiUp 4, som er et supert telt som vi har tilsammen ca. 55 døgn i over 4 år. Denne er jo betydelig lettere enn Green Cone, men også betraktelig mindre solid. Har allerede lappet 2 hull i Nigor teltet som har oppstått til tross for at vi har vært særdeles forsiktig med det. Siden jeg nå har en liten å oppdra vet jeg jo at det antagelig kommer til å bli en god stund til jeg skal ut på lengre vandringer, så da er det jo kano som blir tingen, eller korte turer, og da kan jeg også fint klare å bære Green Cone siden det blir betraktelig mindre mat å bære sammenlignet med 14 dager i Femunden osv. som har vært standarden for turer de siste årene. Kommer nok ikke til å dra småen med på noe mer enn 2 dagers turer på en del år enda.

Om alt går etter planen skal jeg på en 9 dagers tur i August med kano uten fruen og småen og da blir det ikke bæringer, så da pakker jeg Green Cone og fult hengekøye-sett slik at jeg får testet begge og har en god bolig om værgudene skulle slå seg vrang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ja, da har jeg også til slutt fått brukt teltet, men det ble bare meg som sov i det da konemor og minsten ble igjen hjemme. Det tok sin tid da jeg ikke fant en egnet plass å sette det opp på turen i fjor, og hengekøyen var så behagelig at det ikke er sikkert jeg hadde brydd meg om å teste det hvis jeg hadde funnet et egnet sted :)

Først vil jeg si at dette ikke er et telt for 4 voksne, hvertfall hvis det er like lange personer som meg (197cm) med. Det er ikke så viktig for min del da konemor er betraktelig kortere og junior snart er 2 år, så vi blir ikke mer enn 3 maks, og jeg tror vi kommer til å ha det helt ok plassmessig, bedre enn i Nigor WickiUp 4. Men, kanskje andre har en annen standard hva gjelder plass og vil se på det som et 4-manns telt. Det er jo plass til det, strengt tatt, men man vil ligge tettere enn hva jeg synes er behagelig.

Ventilasjon. Det må tas i betraktning at jeg lå alene i teltet, men jeg fant at denne var virkelig god når man åpnet alle luftemulighetene. I relativt svak vind hadde jeg jevn trekk i bunnen av hele innerteltet. Jeg opplever at teltet har nærmest trinnløse justeringsmuligheter for lufting, de 3 lukene nede ved gulvet kan individuelt justeres fra full åpning til lukket med en glidelås. Døren i innerteltet kan lukkes helt eller være kun myggnetting, og man kan velge om man vil ha en mindre åpning i toppen, nede i hjørnet, eller i bunn om man vil. Jeg testet ikke med ytterduken plugget helt ned til bakken da dette vil begrense luftingen. Kanskje det er et oppsett som er tiltenkt vinterbruk. Jeg satt det opp med nedre kant av ytterduken ca. 10cm over bakken.

I ytterteltet skal man få plass til 4 store sekker og likevel ha mulighet til å komme seg ut og inn uten de store utfordringene, her var det god plass. Teltstangen var også så solid at man fint kunne bruke denne som hjelp når man skulle sette seg ned eller reise seg. Det er kanskje ikke så viktig for ynger brukere men ser for meg at det kan være en fin mulighet om man begynner å dra på årene og ikke lenger har en ung spretten kropp. Hvis jeg hadde hatt med min Helinox Ground Chair kunne jeg fint ha sittet i den i forteltet og kokkelert med gassprimus, men da selvfølgelig ikke med 4 store sekker.

De første dagene hadde jeg kun plugger i bunnduken og de nederste bardunene, samt 2 til døren. Det går fint å bare bruke en plugg til døren, men da må man ha 2 løkker på en plugg. Det ble meldt om litt mer vind etter noen dager så da plugget jeg ut de langer bardunene som er lengre oppe på duken. Tror ikke det ble mer enn 10-12m/s på det meste, men det var ikke antydning til bevegelse i konstruksjonen, så jeg tror dette teltet vil tåle betydelig vind. På denne turen hadde det sikkert ikke vært nødvendig med de lange bardunene.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd i forhold til tiltenkt bruk, som et padletelt ev. på campingplass. Om jeg skal bære dette teltet så blir det maks 1km, men på den type tur så blir nok Nigor teltet valgt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (3 timer siden):

Hvor lang tid bruker du på å slå opp teltet? Er det mye Etterjusteringer og ting som må gjøres nøyaktig for at teltet skal stå bra? 

Jeg tok ikke tiden da vi ankom plassen kl 2 om natten etter 3 timer padling, så akkurat det aspektet var jeg desverre ikke helt fokusert på, men jeg vil anta noe slikt som 6-7 minutter. Mulig det hadde gått litt fortere om det var lyst og jeg ikke var avhengig av hodelykt. Jeg vil si at teltet står bra så lenge du får plugget de nederste barduenen skikkelig siden det er disse som danner styrken sammen med stangen, og det var egentlig ikke mye etterarbeid, litt justeringer på barduner dagen etter siden jeg ikke hadde fått duken like stram overalt.

For meg så virker det som om det viktigste er at man plugger symmetrisk. Jeg starter med en plugg på hver side av den bredeste delen av innerteltet, så strekker jeg det ut og plugger i bakkant, og så tar jeg resten for da er formen mer eller mindre på plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.