Gå til innhold
rayun

Langtur på sykkel 2019.

Anbefalte innlegg

I dag er det 30. mai og jeg har nettopp lagt i et par vedkubber til i ovnen. Det regner og blåser og er 8 plussgrader. Det positive er at det ennå ikke har begynt å snø og at det er hele 2 grader varmere enn det var i februar når jeg startet sykkelsesongen og innvielsen av mitt nye sete. 

For det er nemlig mitt nye sete det skal handle om. Og slik så det ut i februar, nytt, blankt og fint.

393772762_BrooksB17.thumb.png.635e04e91c4c772ec9403f28b5388c8e.png

På den aller første testturen konkluderte jeg med at dette var det beste setet jeg hadde prøvd, sånn rett ut av boksen. Det er dermed ikke sagt at setet var komfortabelt, men det føltes bedre enn andre seter som rumpa ennå ikke hadde vent seg til.

De fleste seter i dag består av et par metallstenger og et hardt skall, med eller uten mer eller mindre dempemateriale. Disse setene vil i liten grad forandres ved bruk og riktig innstilt vil følelsen av komfort komme etterhvert som rumpa venner seg til setet.

Brooks velger i lærsetene en litt annen løsning hvor læret i seg selv skal sørge for stabilitet, være bærende og dempende. Seter av denne typen vil over tid forandre seg ved at læret strekkes og formes. Følelsen av komfort vil også her komme av at vi venner oss til setet, men i tillegg formes også selve setet etter vår egen ende.

Dette medfører at et lærsete riktig behandlet vil føles mer behagelig etter hvert som tiden går. Noen sier 500km, mens andre sier opp mot 1000. 

 

Jeg er glad i bruksanvisninger og siden det lå en slik i esken jeg mottok ble den lest. Første bud var selvfølgelig å kun bruke Proofide til lærbehandlingen.

IMG_1306.thumb.jpg.e243828251c444877452c2ea3e12a1ea.jpg

Jeg fulgte anbefalingen og bruksanvisningen og har påført Proofide før førstegangs bruk og dernest etter hver tur jeg har vært på.

Setet har stått med impregneringen fram til neste tur og læret får da noe tid til å trekke til seg det det behøver. Bildet nedenfor viser tydelig at læret tar til seg impregneringen der belastningen er størst. Og slik ser det ut når setet har stått med impregnering i 3 dager.

IMG_1300.thumb.JPG.4a0823740c0f97e930c7418fb4c37fbb.JPG

Det er punktet hvor sitteknutene treffer og framover som har trukket til seg mest og det er tilnærmet ingen opptak i senter bak.

Før tur polerer jeg av overskytende og etter tur påføres Proofide på nytt, hver gang.

IMG_1301.thumb.JPG.38457e1e7259f4266054924631d0ce81.JPG

Jeg skal ikke si noe om sikkert om hvor lang tid det tar før mitt sete er innkjørt, men jeg begynte å legge merke til de første endringene ganske tidlig. Det første jeg la merke til var at læret i setets snute trakk mer impregnering enn resten av setet. Etter hvert spredde det seg også til den brede delen av setet. Ved ca 300km var det under gitte lysforhold mulig å se ørsmå rynker i læret ved sitteknutenes kontaktpunkt og setet var blitt litt salrygget. 

I dag har jeg gode 800km på setet og strekkmerker og rynker i læret er noe mer fremhevet ved sitteknutenes kontaktpunkt.

IMG_1303.thumb.JPG.479ae8f089d19292c88f140e246ef9c8.JPG

Det er også antydning til litt mer salrygget og føles mer komfortabelt nå, enn det var når det var nytt.

Brooks leverer seter i forskjellige bredder og materialer og med og uten fjærer. Jeg har et B17 Standard som passer min bakende.

Uansett hva slags sete en velger er det viktig å ta hensyn til bredden på din egen bakende. Det spiller ingen rolle hvem som har laget setet. Prøv å finn et sete du liker og som er bredt nok i forhold til dine egne sitteknuter.

Å måle sitteknuter kan gjøres i butkken der du finner setet, kanskje? Eller du kan få hjelp av noen om du sikke syns dette blir litt kleint. 

En grei måte å måle dette på uten hjelp, er å legge noe passe mykt på en stol, f.eks. et teppe. Riv av et ark alufolie og legg det oppå teppet. Med utgangsposisjon som om du sitter på sykkelen senker du deg ned på stolen uten å legge på full vekt. Når du reiser deg opp har du et perfekt avtrykk av sitteknutene dine. Mål opp avstanden mellom sitteknutene og sjekk målet med setet du har, eller ta det med når du skal kjøpe nytt.

Nå gleder jeg meg til å prøve setet over fler dager på turen til Bergen og håper jeg er like positiv etter endt tur som det jeg er nå.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det, anbefales det ikke å smøre lærseter for mye, for da har læret en tendens til å strekke seg til man ikke lenger kan stramme det, fortsette og strekke seg, og man kan ende helt ned på "railsene". Setet er da egentlig ødelagt. Brooks anbefaler å smøre "når nødvendig" (britene er litt mystiske slik) og jeg antar at dette er når læret ser tørt ut.

Ellers kan jeg ikke noe annet enn å prise lærseter. Så klabert blir man sliten etter en dag på sykkelen av å sitte på et lærsete også, men jeg har ikke opplevd at r@va føles som om den har tatt fyr (gnagsår), slik plastseter ofte gir deg. Har et plastsete på CX-turern - skal bytte til et "innkjørt" Brooks jeg allerede har liggende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er lengre til Bergen i dag enn det var i går på denne tiden. Nok en gang var det høyre kne som satte en stopper for videre ferd. Kan hende var det totalt skivebom  å velge å krysse Nordmarka, men det var i det minste et veldig fint strekk. Veien var gjennom marka var av god kvalitet og fast og fin, men det var mange høydemeter totalt, det skal sies. Asfaltert vei videre opp Rv7 gikk selvfølgelig mye lettere, men skaden var nok alt skjedd.

Sykkelen og endringene jeg gjorde før avreise er jeg veldig fornøyd med. Jeg følte meg godt forberedt med over 800km før start, men når kneet ikke vil mer da er det stopp.

Så sånn gikk det igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Luesveis skrev:

Au, det var kjedelig å høre!  Fortsetter du turen, men tar det roligere?

Nei jeg tror ikke det. Pr i dag har jeg mer enn nok med å gå og jeg er hjemme igjen. En eller annen fjellvettregel sier; Det er ingen skam å snu (i tide). Regelen kan brukes på sykkeltur også, og det var det jeg gjorde. 

Okey at jeg ikke føler på skam, men jeg føler helt klart på nederlag, igjen. Er jo tross alt tredje forsøk.

Gode venner av meg har anbefalt noe de kaller "Vy" som vistnok skal være ganske greit. Eller å sykle fra bussholdeplass til bussholdeplass som de mener forenkler logistikken. 

Når beinet er gangbart igjen blir det ny tur, men den skal gå i flatere terreng.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Lignende innhold

    • Av OleiDole1
      Heisann folkens. 
      Jeg er en turglad mann som planlegger å ta en ordentlig tur i sommerferien (Juli) for å få frisk luft, bevege på meg og reflektere over livet. Jeg skal gå helt alene, overnatte ute med telt, og liker tanken på å ha et mål på denne turen, nemlig gå i fra Oslo til Trondheim. Har planlagt å ta fly nedover til Oslo, så gå oppover. Har googlet litt rundt og funnet ei løype, kalt gudbrandsdalsleden, og slik jeg forstår det så er den merket relativt greit hele veien oppovrer. Dette tror jeg er ypperlig for meg som er en nybegynner, i frykt av å rote meg bort  
      Men, ser også at turen går mye på asfalt noe som ikke akkurat frister spesielt mye. Om man går langs hovedveier og slikt også, så sliter jeg litt å forstå hvor jeg da skal sette teltet mitt? Jeg vil ikke telte i parker og langs vei liksom. Er det noen som har noen inspill her, om det er egentlig ei fin løype, eller om det går an å kombinere denne med noen avstikkere opp i fjellene feks? 
      Videre så er jeg som sagt nybegynner med lite erfaring med overnatting ute i telt. Jeg planlegger å gå med sekk, med alt jeg trenger. Og det hadde vært knall å kunne dra innom butikker på vei oppover for å handle inn matrasjoner, så kanskje det finnes noen ruter som er ypperlig her med det i minnet? 
      Sist, er det noen som har tips hva som er viktig for en nybegynner på en slik tur. Jeg har lite turutstyr og planlegger å dra innom sportsbutikker for å handle inn det jeg trenger. 
    • Av Isak Knutsen
      Det er fredag som betyr at en ny episode av serien "Landet På Langs" er ute! Dette er en gøyal episode! Vi blir blant annet invadert av en flokk kuer som er veldig innpåslitne;) I tillegg mister Simon pannebåndet sitt mens han bader i en innsjø. Om du har sett på tidligere episoder vet du hvor viktige pannebåndene er. Derfor bestemmer Simon seg for å prøve å dykke ned til bunnen for å finne det igjen. Alt dette og mye mer i dagens episode:)
    • Av rayun
      2019 går mot sin slutt og har av forskjellige grunner vært et turfattig år for undertegnede. 
      Følgelig har jeg ikke noe nytt å skrive om, men jeg har noe gammelt. 
      Har du noe fornuftig å gjøre, så gjør det. I motsatt fall skal jeg med glede ta deg 10 år tilbake i tid.
      Dette er året da det skal vise seg at over 900.000 mennesker her i Norge smittes av Svineinfluensa og 29 av disse dør. Det er også året Alexander Rybak vinner Melodi Grand Prix med låten Fairytale. Ellers preges nyhetene av finanskrise og arbeidsledighet og trøbbel i NAV. 
       
      Men det er også året jeg skal legge ut på min første lengre sykkeltur på mange år.
      Fortellingen er et utdrag fra dette årets turdagbok og den lyder så her og starter nå: 

      Det hender jeg går rundt i det daglige og tenker; «Om jeg bare hadde fri, frihet til å gjøre hva jeg vil, når jeg vil» ja da kunne jeg ha dratt på fjellet, eller skauen, eller sykkeltur, ja jeg kunne reist både hit og både dit.
      Ja det er akkurat slik det er. Noen ganger så går det slik man "håpet" det skulle gå.
       
      Til Røros på sykkel.
      Fredag 29/5-09 Forberedelse. 
      Forberedelsene til denne sykkelturen startet ved en tilfeldighet for 2 dager siden. Jeg sier tilfeldighet, for riktignok hadde jeg i lengre tid gått og syslet med tanken om en litt lengre sykkeltur, men det var altså mest i tankene.
 Men så klaffet altså alt, eller nesten alt. 
      Kona jobbet og guttungen hadde sin skole, men jeg hadde fri, så det måtte bli en tur alene.

      Nå måtte ting skje fort for jeg hadde sjekket været og ville utnytte finværet som var varslet for Pinsen.
       
      Jeg hadde for et par uker siden foretatt full service inklusive bytte av hele drivlinja. Sykkelen var perfekt og kjentes nesten ny ut.

      Etter flere år med familieorientert fokus og lite tid for egne prioriteringer manglet det meste av helt elementært sykkelutstyr for langtur. Siste sykkeltur med litt lengde var for over 25 år siden og mye måtte nå oppdateres og dette måtte rett og slett på plass før avreise.
       
      Så jeg gikk til innkjøp av bagasjebrett og sykkelvesker på onsdag. 
      Dette ble behørig montert og testet på torsdag. 

      Maten ble kjøpt inn på fredag, altså nå i dag. 
      Nå utover kvelden finner jeg fram alt jeg vil ha med. 
      Formiddagen i morgen skal jeg bruke til å pakke det jeg må ha med. 
      Jeg må tenke nøye gjennom hva som trengs på turen. For eksempel er det jo kjempevarmt i dag, men for bare 2 dager siden var det iskaldt.
      Været skifter fort så tidlig på sommeren og det gjelder å være forberedt samtidig som lav vekt må prioriteres. Det er ganske utrolig hvor mye du kan få med deg på en sykkel og det er helt utrolig hvor tungt det blir i bakkene. 
      Forberedelsene går sin gang og jeg har tenkt litt på forskjellige alternativer. Det har gått på å ta tog, buss eller fly til et startsted for så og sykle hjem. Men etter litt fram og tilbake er dette forkastet og valget har falt på avreise hjemmefra. 
      Først og fremst har det sammenheng med en litt irriterende kneplage. Skulle dette bli et problem er returen enklere om avstanden er kort.
      Man bør jo også ha et mål med turen og med tiden har Røros utpekt seg som et fornuftig sted å besøke. 
      Klokka har nå passert midnatt og det er allerede blitt lørdag. Jeg burde vært i seng, men jeg er oppspilt og mange tanker surrer rundt. Legger meg likevel, natti-natti. 
       
      Lørdag 30/5-09 Dag 1. 
      Løken – Oppakermoen 
      Km.: 63,5/ 63,5 totalt 
      Effektiv sykkeltid: 3.52 t. 
      Snitthastighet: 16,65 km/t. 
      Var oppe veldig tidlig i morges etter en kort og dårlig natt.
 Jobber nå på spreng med utvelgelse av det jeg må ha med på turen. 
I all hovedsak dreier det seg om mat og klær da ting som telt, sovepose, underlag og stormkjøkken er helt nødvendige basiselementer. Jeg foretar kontrollveiing underveis og gjør nye valg ut fra det. 
      Endelig er sykkelen pakket og jeg er drivende våt av svette. Jeg tar en rask dusj og så triller jeg ut av tunet kl.12:30. Kona og guttungen vinket jeg av sted for et par timer siden da de skulle til Nebbursvollen i Lillestrøm for å bade. 

      Jeg dreier nordover, ut fra Løken og følger Linna som en gang var traseen til den smalsporede jernbanen Tertitten. I dag er dette gang og sykkelvei mot Bjørkelangen.
 Været er skikkelig sommer med vindstille og 25 – 27’C. Fra Bjørkelangen og videre mot Aursmoen velger jeg hovedveien rv170 og tar første stopp ved Binderssteinen på Lierfoss.
      Binders steinen.
      Binderssteinen på Lierfoss kan friste med mer enn en stein. Her er i tillegg en fin plass å ta en rast, eller kanskje som overnattingsplass om kvelden er i anmars.
      Det er selvfølgelig også litt historie knyttet til steinen....


      Johan Vaaler søker i 1899 patent i Tyskland på ei papirklemme han hadde utviklet, og patentet blir da også godkjent 2 år senere. 
      I 1920 årene er en norsk ingeniør på besøk i et Tysk patentarkiv og han finner tegningene til Vaaler. Han ser ikke spesielt nøye på ”Binders”-tegningene, men gledes over at det er en nordmann som står bak oppfinnelsen.
       
      Misforståelsen er dermed opprettet og lever så videre i beste velgående.
      Imidlertid er det engelske firmaet Gem Manufacturing Company opphavet til bindersen slik vi kjenner den idag. Deres produksjon hadde allerede vært igang noen år på den tiden da Vaaler søkte sitt patent.
       
      Binders-steinen på Lierfoss viser et innriss av den originale papirklemmen til Vaaler og prøver således ikke å utgi seg for å være noe som helst annet enn nettopp det Vaaler fikk patent på.
       
      Ved Aursmoen tar jeg til høyre og følger rv171 til Snippen. Der tar jeg til høyre igjen og i landlige omgivelser fører rv175 meg til Årnes.
       
      Neste delmål er Skarnes og helst ville jeg holdt meg på denne siden av Glomma, men mangelen på campingplasser tvinger meg over elva mot Vormsund og trafikkerte rv2.
 Jeg tar inn på rv177 og sykler over brua og ser folk bade fra noen flytebrygger og båtplasser. Det ser kaldt ut, men samtidig også deilig tenker jeg, der jeg svetter meg fram. 
      Framfor meg, i bakkene etter brua ser jeg en syklist som går og triller sykkelen. Av oppakningen ser jeg at vedkommende er ute i samme ærend som meg selv. I det jeg nærmer meg har han stoppet og står å lener seg mot sykkelen. 
      Jeg triller sakte opp på siden og ser at han antakelig er noen år eldre enn meg. Jeg spør om alt er vel; Jo da, alt er bra sier han og forklarer at han startet fra Ekeberg camping i Oslo i dag tidlig og at han følger kroppens tempo. Jeg sier meg enig i viktigheten av å lytte til kroppens signaler og forteller videre at min tur startet hjemmefra. Günther ankom med Kielferga i går og er fra Tyskland. Nå er han på vei nordover og har akkurat så mye tid på seg som det tar å nå målet. Vi ønsker hverandre god tur videre og så setter jeg sykkelen i bevegelse igjen. 
      På rv2 er trafikken gjerne tett, men i dag er det ikke så ille. Det første stykket sykler jeg også på gang og sykkelvei før den tar slutt. Etter 5–6 km får jeg se skilt til Frognerstranda camping og finner ut at dette er langt nok i dag. Det er lurt å ta det litt med ro de første dagene så jeg svinger av og følger grusveien nedover mot elva og campingen.
       
      De tar vel imot meg og jeg betaler kr.110,- for en teltplass og da er dusj inkludert. Det er mye folk på plassen og det skyldes vel Pinsehelg og godt vær. Jeg finner meg en plass mot elva mellom bobiler og vogner og slår opp teltet. Litt senere i bakken ned mot campingen får jeg se det kommer en syklist og jeg gjenkjenner Günther. Vel, om han heter Günther vet jeg ikke, men jeg kaller ham det for meg selv. 
      Tror han også synes det er hyggelig å se meg igjen og han reiser teltet sitt rett i nærheten, så da er vi i hvert fall 2 teltere her. 
      Rundt om på plassen sitter folk i skyggen, noen soler seg og andre bader. Selv tar jeg en dusj og så er det middag. Litt senere kommer vi i prat igjen Günther og jeg, og han forteller at hans mål er Trondheim og kanskje helt til Bodø om kroppen holder. Jeg forteller om mitt mål, men passer samtidig på å tipse ham om rv17, Kystriksveien, om han velger å fortsette mot Bodø. Strekket har mange ferger som gir et koselige avbrekk, vakker natur og relativt liten trafikk , i hvertfall sammenlignet med E6. 

      Pinseaften og klokka er blitt 21:00 og det begynner å bli mange lystige sjeler her denne varme og gode kvelden.
Jeg trekker meg tilbake i teltet og legger meg oppå soveposen. Skjenker opp en kaffe og studerer kartet og morgendagens etappe. 
      Det er jo sånn at jeg i grove trekk har sett meg ut campingplasser og provianteringsmuligheter, mens traseene har vært mer løselig planlagt. Det gir meg mulighet til å velge veien mellom delmålene ut fra dagsform, vær og vind. 
      I dag var jo egentlig målet å overnatte på Sognnabben camping ved Storsjøen i Odalen.
Siden jeg startet så sent på dagen viste det seg fort at det var et urealistisk mål. Så i stedet for å fortsette på rv175 fra Årnes mot Skarnes ble det i stedet rv2 og overnatting her. Jeg liker å ha et mål, men elsker fleksibiliteten i et ikke alt for stramt opplegg. Er jeg heldig med vinden i morgen håper jeg å kunne ta inn litt av dagens tapte distanse. 
      Nei, nå får jeg ta kvelden og håper sannelig det blir stille på plassen etter hvert. 
       
      Fortsettelse følger….
       
       
    • Av Nikolai Enok Anfeltmo
      Jeg vurderer å gå en vintertur fra Trondheim til Indre Troms og søker etter alle type tips men sliter litt med å sette meg litt inn i noen aspekter. Jeg prøver å finne informasjon både på forumet og andre steder, men er litt vanskelig å sette alt i sammenheng. Jeg har erfaringer med kalde netter, slitsomme turer og hardt vær, men tenker at når jeg skal på en lengre tur burde jeg skaffe så mye informasjon som mulig om hvordan dette skal gå så smertefritt som mulig. På utstyrsfronten må jeg oppgradere en del:
      Gassbrenner eller annen brenner - jeg har alltid brukt ett stormkjøkken på gass og har klart meg fint med det, selv om det har gått tregt på de kaldeste turene, men tenker jeg burde kjøpe en ny brenner. Er det ufordelaktig å fortsette med gassbrenner på en slik tur med tanke på kuldens innvirkning på gassen? Er det en brenner som er veldig pålitelig og dere kan anbefale? Telt - jeg har på vinterturer brukt ett 4 sesongers tremanns-tubetelt. Av hensyn til vekt og mindre luftvolum å varme opp, tenker jeg å investere i ett nytt telt. Ser at prishoppet fra type Cloud Up med stormduker til mer anerkjente merker er stort. Skjønner at jeg betaler for kvaliteten men kommer ikke over noe telt, som er pålitelig i vinternorge men nødvendigvis ikke er konstruert for en Grønlandstur. Pulk - har kikket på Paris Expedition pulker som er mye billigere enn andre pulker og det virker som at folk synes dette funker bra med taudrag. Jeg er litt skeptisk, siden jeg kun har brukt stive drag (kan nevne at jeg ikke har gått noe særlig mye med pulk). Funker disse godt til en slik tur? Ski og skisko - jeg leser at man burde ha stive skisko når man skal traversere fjellområder. Det gir mening, men har alltid brukt noen veldig myke skinnstøvler som jeg har arva, disse har egentlig aldri vært varm nok. Jeg leter etter ett par sko som passer til å gå langt men samtidig gir meg stabilitet. Jo varmere de er jo bedre, jeg sliter med å være kald på føttene og hadde satt umåtelig stor pris på ett par skisko som faktisk holder meg varm. Jeg har sett på Crispi Svartisen, men hadde vært fint med andre tips, gjerne noen som er billigere, om det finnes. Jeg innser at alt dette blir en investering, men jeg trenger ikke det mest ekstreme eller moderniserte, klart meg fint med det jeg har på turene mine til nå.
      Hadde sikkert vært interessant å se noen utstyrslister fra lignende turer, og andre tips til en slik tur setter jeg pris på.
    • Av Gisle Uren
      Hei alle sammen.
      Til vinteren skal jeg på langtur på Svalbard. For dere som kjenner meg litt, så er det kanskje ikke helt uventet at jeg drar av gårde sammen med den faste turkameraten min Jens, og sammen med alle hundene mine. Dette er noe Jens og jeg har jobbet systematisk mot i flere år, og endelig begynner det å nærme seg tid for selve turen.
      Vår tur og vårt fokus er nok annerledes enn de fleste andres. Vi skal ta oss tid til å oppleve fremfor å oppnå på denne turen, og har kalt turen Langsomt på Svalbard.
      Dere er hjertelig velkomne til å følge oss på Skjult lenke - logg inn for å se den hvor vi kommer til å dele forberedelsene og gjennomføringen av turen. 

      Gisle
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.