Gå til innhold
KS10

Nye fjellsko- tips?

Anbefalte innlegg

Hei. Er på utkikk etter noen nye fjellsko. Kriteriene er goretex, ikke altfor tunge, slitesterke, halvhøye og med god ankelstøtte og solid såle. 
Primært bruksområde: Toppturer på sommer og lange dagsmarsjer med 15-25 kg på ryggen. 

Er derfor på utkikk etter noen solide sko som tåler både klyving i steinur, samt lange marsjer med forholdsvis tung oppakning. 

Har tittet på blant annet La sportiva trango cube, trango tower, og Salomon quest 4d 3 gtx. Noen som har erfaringer med disse skoene, evt tips til andre sko som vil passe mitt bruk?

På forhånd takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutes ago, Gittiamo said:

Har du smal eller brei fot? Høy eller lav vrist? 

De forskjellige merkene og modellene er ofte tilpasset en type fot. Norske Alfa er for labber med lav vrist mens LaSportiva ofte passer sydeuropeisk føtter som gjerne er noe smalere og høyere. 

Ok, da faller jeg nok under kategorien "sydeuropeiske føtter"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
11 minutes ago, Gittiamo said:

Da heier jeg på LaSportiva Trango Cube 👍🏻

Veldig fornøyd med den selv. Støvlene sitter godt på foten og er gode å kante med ved klyvin/klatring og de elsker en real steinrøys. Funker fint med tung sekk også.  

Høres bra ut! Forresten, hvordan opplever du slitestyrken til skoene? Har lest at sålen slites fort, noe som gjør meg litt mer betenkt på å kjøpe dem. De koster tross alt en del. 

Og er de store/små i størrelsen?

Endret av KS10

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 minutes ago, Gittiamo said:

Tja. På mine så har gummien blitt hard etter flere års bruk. Skal man ha god friksjon, som man gjerne ønsker på stein, så må gummien også være litt myk. Og da slites den mer. 

Her er våre sko. Min dame Cube og Terka sin Cube og Trail. Vandrestøvelen er mykere i såla (ikke gummien men selve sålen) mens Cube er stivere for å kunne klatre med de. 

Cube-støvlene her er begge mange år og har mange steinrøyser og berg på samvittigheten. Noe hardere gummi er det men selve støvlene er uslitelige. 

98D7B3DC-5ECA-4E11-9508-8E07F78BEA7B.jpeg

7CA4EB33-E2EA-4F33-9F83-DFCE18BF43EA.jpeg

D43C415F-7CE6-4888-8121-13E7B2F130D1.jpeg

103F82CA-D949-4152-B86C-649B3030FB4D.jpeg

Det høres lovende ut! Takk for god hjelp 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 5/27/2019 at 11:01 AM, Arcticpeak said:

Jeg kjøpte Trango Cube i fjor, og jeg er svært fornøyd med de. Veldig gode å gå i, både på grusvei, myra og i steinrøysa.

Så du opplever ikke at de blir for stive i sålen for mindre bratte turer, samt turer i skog og mark med lett kupert terreng?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.