Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste oppblåsbare liggeunderlag


Anbefalte innlegg

Mitt gamle oppblåsbare liggeunderlag har gått i stykker etter 15 år, så jeg må kjøpe nytt. 

Kriterier i prioritert rekkefølge:

1) komfort: Jeg er tung og har store hofter, og vil ikke kjenne bakken når jeg ligger på siden.

2) Solid: har to barn som hopper rundt i teltet, og jeg mistenker at det var denne typen uvøren bruk som tok knekken på det gamme til slutt. Har prøvd å oppgradere ungene, men har kommet til at det er enklere å oppgradere utstyret. ;) 

3) lite vekt og tar liten plass. (Har jo nok å bære)

4) greit å blåse opp. Orker ikke blåse selv, og har ikke tid til en halvtime med knoting. 

5) varmt. Tenker jeg kan ha et lett isolerende underlag under om selve madrassen ikke er så varm. Men selvsagt topp med isolasjon om det ikke går for mye utover de andre kriteriene. 

6) Pris. Det er ingen vits å betale mer enn man må, men jeg vil først og fremst vet at jeg får bedt mulig underlag, så får jeg betale det det koster og forhåpentlig ha det i 15 år. ;) 

Det er fint om det ikke har kanter. Har dobbel sovepose så minste barnet kan dele med meg. Er også på jakt etter et billig underlag til han i ca samme tykkelse, som jeg kan koble på mitt. Og tar gjerne imot tips til det og. Har hatt han på vanlig tynt skumunderlag nå, men da drar han meg liksom ned fra mitt. Hans trenger bare å være lett, solid og fremfor alt billig. 

Har selvsagt googlet testet nå i flere dager, men klarer ikke å bestemme meg, så håper noen andre har gjort et lignende valg før meg, og kan dele sine erfaringer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Exped synmat 7 UL LW/MW: Lett, kompakt og perfekt for 3-sesongs bruk (også for vinteren med et skumunderlag under). Litt mindre robust enn enkelte andre varianter, men har hatt min på utallige turer i halvannet år og den er fortsatt som ny.

- Exped synmat 7 LW/MW: Den tyngre, mer solide versjonen av overnevnte. Denne har en R-verdi som fint tillater bruk til forholdsvise kalde vinternatter. Tar litt mer plass en UL-versjonen, men er samtidig mer robust. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare erfaring med Sea to summit ultralight insulated sitt liggeunderlag og det er jeg svært fornøyd med, utrolig god komfort selv om jeg ligger på siden. Du får det i litt mer robuste/luksuriøse versjoner. Kjapt og blåse opp med munnen om du gjør det men oppbevaringsposen fungerer som blåsepose.

 

God kundeservice hadde de og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thermarest lager også veldig gode underlag, men de holder ikke 15 år. Vi har hatt delaminering på 3 stykker, men fått nye på reklamasjon hver gang. Hvor lenge de holder avhenger selvsagt av hvor mye du bruker dem.

Jeg har ikke erfaring med Exped selv, men har jo lest at mange her på forumet har hatt delaminering på dem også. Det skjedde med en kompis av meg for noen år siden. Fordelen med Thermarest i forhold til akkurat dette er at kanalene går på tvers, i motsetning til Exped hvor de går på langs. Popper en kanal på Exped underlaget vil du ligge veldig ubehagelig, men på Thermarest kan du fortsatt ligge relativt greit. 

5 timer siden, Tåkefyrsten skrev:

Kjapt og blåse opp med munnen

Dette er noe du bør unngå da det vil samle seg fukt i underlaget. Jeg tror at det vil være med på å korte ned levetiden, men det er egentlig bare antakelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anders_G skrev:

Thermarest lager også veldig gode underlag, men de holder ikke 15 år. Vi har hatt delaminering på 3 stykker, men fått nye på reklamasjon hver gang. Hvor lenge de holder avhenger selvsagt av hvor mye du bruker dem.

Jeg har ikke erfaring med Exped selv, men har jo lest at mange her på forumet har hatt delaminering på dem også. Det skjedde med en kompis av meg for noen år siden. Fordelen med Thermarest i forhold til akkurat dette er at kanalene går på tvers, i motsetning til Exped hvor de går på langs. Popper en kanal på Exped underlaget vil du ligge veldig ubehagelig, men på Thermarest kan du fortsatt ligge relativt greit. 

Dette er noe du bør unngå da det vil samle seg fukt i underlaget. Jeg tror at det vil være med på å korte ned levetiden, men det er egentlig bare antakelser.

Ja har lest litt fram og tilbake på det. Det jeg har "skal være behandlet mot det" men nå har jeg pumpepose da så slipper det. Nå skal det sies at jeg bare blåste den opp 1 gang før jeg leverte den inn og fikk ny siden ventilen lak og fikk den nye versjonen hvor oppbevaringstrekket var pumpepose 😄

 

Jeg leste også at exped hadde noen vanskeligheter med produksjonen for noen år tilbake som førte til delaminering av noen av underlagene deres, men det skal ha blitt utbedret nå så vidt jeg vet. 

Endret av Tåkefyrsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Thomas E skrev:

Rent sånn materialmessig er det hvertfall et ganske mye mer robust underlag enn Exped sine UL.

men er det med robust en Exped sine? en ultralett versjon vil aldri være veldig robust, uansett om det er sekk, telt eller underlag. så og sammenligne en UL versjon med en "normalvesjon" av et annet merke blir litt feil. men var sikkert ikke det som var intensjonen.

 

6 timer siden, Mari Marthe Katt-Ugle Apenæs skrev:

3) lite vekt og tar liten plass. (Har jo nok å bære)

4) greit å blåse opp. Orker ikke blåse selv, og har ikke tid til en halvtime med knoting. 

5) varmt. Tenker jeg kan ha et lett isolerende underlag under om selve madrassen ikke er så varm. Men selvsagt topp med isolasjon om det ikke går for mye utover de andre kriteriene. 

6) Pris. Det er ingen vits å betale mer enn man må, men jeg vil først og fremst vet at jeg får bedt mulig underlag, så får jeg betale det det koster og forhåpentlig ha det i 15 år. ;) 

 

liten vekt og størrelse samtidig som du skal ha varmt er sikkert mulig og få tak i, men sammtidig prøve og finne noe "billig" blir vanskelig, for du beskriver i bunn og grunn et perfekt underlag, og det må du betale for. når det kommer til blåse opp, så har exped poser til sine ( mulig andre merker også har det) som gjør det veldig lett og blåse opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Thomas E said:

Rent sånn materialmessig er det hvertfall et ganske mye mer robust underlag enn Exped sine UL.

Jeg har i hvert fall hatt en Exped Synmat UL i ca 8 år uten problemer. Bruker det på alle turer bortsett fra midtvinters. Da blir det Downmat 9LW 

Edit: måtte sjekke og fant ut at jeg har hatt ul 7 m i ca. 8 år. De siste par årene har det også blitt belastet med chair kit 

Endret av uppis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Leif88 skrev:

men er det med robust en Exped sine? en ultralett versjon vil aldri være veldig robust, uansett om det er sekk, telt eller underlag. så og sammenligne en UL versjon med en "normalvesjon" av et annet merke blir litt feil. men var sikkert ikke det som var intensjonen.

NeoAir XLite er en "UL"-versjon det også altså. Det veier faktisk mindre enn de fleste Exped UL-underlag. Så jeg mener det er ganske så sammenlignbart.

Det er jo vanskelig å gi noe fasitsvar på om de faktisk er mer robuste eller ikke, men tallene tyder på det. Jeg har både Exped SynMat UL 7 M og Therm-a-rest NeoAir XLite og når jeg kjenner på stoffet gir det meg også en følelse av at overflatestoffet er noe mer robust på Therm-a-rest.

9 timer siden, uppis skrev:

Jeg har i hvert fall hatt en Exped Synmat UL i ca 8 år uten problemer. Bruker det på alle turer bortsett fra midtvinters. Da blir det Downmat 9LW 

Edit: måtte sjekke og fant ut at jeg har hatt ul 7 m i ca. 8 år. De siste par årene har det også blitt belastet med chair kit 

Ja, det er et flott underlag, dama vil ikke bruke noe annet :) Jeg ville ikke nølt med å anbefale det. 

I mine øyne er dog NeoAir XLite et veldig godt alternativ dersom man trenger litt mer robust stoff og tåler at det koster litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig skeptisk til http://thermarest-speedvalve.com/ og det var litt plundrete i starten men det gikk fort over. Går superraskt nå med noen åndedrag helt uten å anstrenge seg og jeg har wide og long!

Mye bedre enn å hompe på det Exped pumpesystemet i teltåpningen etter en lang dag i fjellet. Pumpe er ikke nødvendigvis løsningen! 

https://www.hektapatur.no/sove-ute/liggeunderlag/4-sesongs-liggeunderlag/thermarest-neo-air-all-season

For meg ble den kompromisset på vekt, R verdi på 4,9 og pris jeg fikk den veldig billig. Så langt veldig fornøyd. :)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre Exped underlag. Ett lekker dun i ventilen og de to andre har det gått hull i. Begge hullene kom da jeg glemte å ha med skumunderlag under de oppblåsbare. 

Har også ett thermarest neo air. Dette har jeg også klart å få hull i.

alle underlagene har jeg lappet og fungerer fint ennå. Men ingen er såpass holdbare at jeg vil ligge rett på skogsbunn uten skumunderlag under. 

To ganger har jeg våknet etter kort tid på seinhøsten etter å ha våknet kald på flatt underlag. Reiser aldri uten skum i bunn lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fiskekongen skrev:

 

To ganger har jeg våknet etter kort tid på seinhøsten etter å ha våknet kald på flatt underlag. Reiser aldri uten skum i bunn lenger. 

Har tenkt litt på det der før det er for sent. Hva er det letteste lettpakka alternativet å ha under når det bare er beskyttelse? Er fort der at footprint gjør samme nytten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2019 den 20.47, Joachim V skrev:

Har tenkt litt på det der før det er for sent. Hva er det letteste lettpakka alternativet å ha under når det bare er beskyttelse? Er fort der at footprint gjør samme nytten?

Jeg bruker denne under mitt Exped Synmat 9 :)

http://www.exped.com/norway/en/product-category/mats/doublemat-evazote

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2019 den 20.47, Joachim V skrev:

Hva er det letteste lettpakka alternativet å ha under når det bare er beskyttelse? Er fort der at footprint gjør samme nytten?

Alpine Mat UL fra Mammut veier ca 135 g. Men det er smalere enn de fleste liggeunderlag, og et enkelt og billigere fra Jysk/Jula/biltema er nesten like lett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Slår et salg for Exped sine syntetiske. Har hatt mitt synmat 9LW i 5-6 år, blitt brukt røft i telt med basing av både hunder og barn uten antydninger til å ta skade. I år har jeg også investert i et chairkit med ekstra beskyttende trekk, så skulle ikke forundre meg om jeg får 5 år til ut av dette underlaget. Det er også veldig varmt og man slipper ofte unna med mindre/ billigere sovepose både sommer og vinter pga isolasjonevnen til underlaget. Har vært flink til å oppbevare det riktig med 50% luft i, utenfor pakkpose hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.