Gå til innhold
  • Bli medlem

Anvendeleg tremannstelt til lengre sykkel- og kortare fjellturar?


Anbefalte innlegg

Hei kloke menneske!

Eg er på utkikk etter eit anvendeleg telt med grei plass til to stykker, og har skjønt at eg då bør gå for eit tremannstelt. Kjøper no telt ifm. ein lengre sykkeltur på Vestlandet til sommaren, men vil gjerne kunne nyte det ved seinare fjellturar òg. Då vêret på Vestlandet kan vere så som så tenkjer eg grei plass i fortelt er å føretrekkje, samtidig som det ikkje bør vere for tungt. Pris er òg ein faktor då eg er student, men tenkjer det er verdt ein liten investering då eg kan ha glede av teltet i mange år framover. Sykkelturen går over 10 dagar (nokre overnattingar hjå vener), og kva gjeld fjelltur ser eg ikkje for meg noko særleg lengre turar enn over ein helg.

 

Etter å ha sett litt rundt på nett har eg fått sansen for Helsport sine Lofoten- og Reinsfjell-modellar, men er litt usikker. Eg har lest fleire samanlikningar og tips i andre trådar, men blir altså ikkje heilt klok på kva eg bør gå for. Det må seiast at eg strengt tatt ikkje er heilt nybegynnar kva gjeld tur og teltovernatting, men dette vert mitt fyrste telt til odel og eige.

 

Eg er med andre ord veldig open for, og set stor pris på tips fra dykk med meir kunnskap! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det jo en grunnleggende forskjell på disse 2 du nevner. Lofoten er tunnel og Reinsfjell kuppel. Generelt vil et tunneltelt by på større fortelt enn kuppel. I motsetning til tunnel er kuppeltelt i stor grad selvstående som er en kjempefordel om underlaget er vanskelig. Kuppel i 2P utgave gir som regel 2 mindre fortelt og hver sin utgang.

Skal det slås opp på campingplasser spiller teltstørrelsen mindre rolle, men ute i naturen vil et 3P telt har et mye større fotavtrykk enn et 2P telt. 

Har du et romslig fortelt, eller 2 mindre hvor bagasje og matlaging kan ordnes ville jeg gått 2P telt. P.g.a. nevnte fotavtrykk. Blir vanligvis også noe lettere å bære i sekk på fjelltur også.

Tenk i gjennom hvor og hva du ønsker sett opp ei liste og sjekk om dette blir innfridd i de teltene du titter på. Det er sjelden du finner telt som matcher alle ønsker, men noen av de viktigste "kravene" bør innfris synes jeg.

Mye gode telt på Finn og da kan du få et godt merke til en grei pris. Lykke til 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Det stemmer at Lofoten og Reinsfjell er to ulike typer telt, men slik eg forstår det er tunneltelt fint på fjellet mens frittståande kuppeltelt er ein fordel når ein skal campe nær vegen. Og då bler eg litt usikker på kva eg bør gå for, når eg gjerne vil nytte teltet til begge deler. 

 

Har sett mykje på Helsport sin outlet, men er redd tomannstelt vert litt lite? Må nemnast at han som vert mest med meg på tur til fjells er 193 cm høg, og tunneltelt med mykje skråning bak kan difor vere ei ulempe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvstående kuppel passer nær sagt over alt fra asfalt og brygge til skog og høyfjell. Det vil aldri være underlag som hindrer deg i å bruke teltet selv om du ikke får bardunert. De fleste tunneltelt vil kreve en eller annen form for bardunering og da er underlaget avgjørende for om du får reist teltet eller ikke. Jeg er klar over at mange sier det kan brukes steiner, røtter, sykler eller ryggsekk for bardunering i nødsfall. Ja, det går, men det er og blir klønete.

Når det gjelder plass i innertelt syns jeg personlig dette må ses i sammenheng med med total disponibel plass. Visst dere er gode venner så trenger ikke innertelt gi plass til mer enn underlagene dere bruker om dere har fortelt til bagasje og matlaging. Med manglende eller for små fortelt trenger du mer plass inne til bagasje etc. Det er ikke artig å gå ut i regnet for å hente det du trenger fra ryggsekken, eller sitte ute i regnet å lage mat. Lange personer kan ha utfordring med liggelengde og ikke minst høyden i fotenden som gjerne skrår mer eller mindre i tunneltelt. Det finns imidlertid tunneltelt med rette endevegger som kan være et alternativ om du ønsker tunnel. Mange kuppeltelt har bratte endevegger som vil gi bedre rom for hode og fotende.

Lave telt gir ofte gode vindegenskaper, men det går ut over komforten om du må ligge å kle på deg, ligge å spise etc. og det gjør noe med den opplevde romsligheten. 

Se også etter telt med gode luftemuligheter, jo mer luft, jo mindre kondens. Noen telt har en, eller få ventiler på selve teltet og i stedet høyt skåret duk som skal besørge luftingen. Dette kan i kombinasjon med mye netting i innertelt føre til mye trekk. Deilig på varme sommerenetter, ikke fullt så deilig ellers. Her vil tettere duk i innerteltet, eller deler av innerteltet dempe følelsen av trekk. Telt med ytterduk helt ned mot bakken vil føles mye lunere, men vil kreve fler ventiler for å minimere kondens og gi et behagelig inneklima.

Hva en liker av tunnel eller kuppel er en smakssak og begge har både fordeler og ulemper. Jeg vil likevel anbefale deg å tenke vekt. Om teltet veier 4kg spiller ikke så stor rolle på sykkeltur eller om dere er 2 på fottur og deler på vekta. Det er litt verre om du skal på tur alene og skal bære alt du trenger på egen rygg.  

Det er heller ingen telt som dekker alt. Skal du ha 1 telt blir det kompromiss av detaljer hvor du må finne ut hva som er viktigst for deg i forhold til hvilke turer du ser for deg å bruke det på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.