Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltfunderinger - vol. 2


Terka

Anbefalte innlegg

I tankespinn ut fra siste Exped Orion tråd så har jeg fundert litt på vintetcamping med telt hvor ytterduken ikke går helt med til bakken på alle sider (Exped Orion II Extreme) vs telt hvor ytterduken går helt med til bakken.

Dersom man senker stengene ned i snøen på Exped Orion slik at ytterduk kommer helt med i snøen (og tråkker ned/senker underlag for innerteltet for dem som er kresen), hva skiller da ift et telt hvor duken i utgangspunktet går helt ned til bakken mtp egnethet til telting på snø? 

Bilder nedenfor er screenshot fra Expeds egne bilder og her fra Fjellforum (slett om upassende) som illustrasjon. 

20190525_003146.thumb.jpg.7ad31d9ccb56562ae3d5ebfa81086b70.jpg

20190525_003202.thumb.jpg.808d168e65e1038bf301c08e5bed18d7.jpg

 

Beste lufting (høye lufteventiler) og barduner for camping på snø kan også diskuteres 😄

(@Hammer jeg har flere andre telt som velges for turer på snø, dvs og er ikke snurt pga omtalen din av Orion. 😁)

 

 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan nå si mine meninger om saken.

Generelt så foretrekker jeg stormmatter på telt om vinteren. Av en enkle årsak at det er enkelt å tette rundt teltet og likevel opprettholde god avstand mellom ytter og innertelt.
Har jeg ikke stormmatter så er det fort gjort å klemme sammen dukene om man ikke er veldig påpasselig med underlag, oppsett og evt. nedgraving av telt. Med andre ord, latskapen vinner denne gangen også :D

Når det er sagt, så er det jo overhodet ikke noe problem å gjøre slik du skriver, og jeg vil tro at majoriteten av de som telter på vinteren gjør noe tilsvarende pga. at det svært på produsenter som har stormmatter som default på sine telt.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter latskapen din 😂

Bruker primært Helsport Svalbard/Spitsbergen (begge med stormklaffer) på vinterstid. Men de fleste andre rundt meg bruker telt uten stormklaffer på turer på snø. På de teltene jeg har som er mer "bærevennlige" er det ikke stormklaffer og må da ta hensyn til det.

Avsporing: I samme "selvransakelse" rundt telt har jeg kommet frem til at teltkonstruksjoner som Hilleberg Akto/Helsport Ringstind aldri vil være et alternativ for meg. Enten mer (opplevd) volum innvendig, eller gå for bivuak. 😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine antagelser og erfaringer:

Jeg har brukt telt som går ned mot bakken, og de som ikke gjør det, om vinteren. Kommer til å fortsette med det, men ser an terreng og forhold først.

I forhold med nok snø, som ikke er av typen som blåser vekk, er det ikke noe problem.

Der snødekket er tynt/hardt, kan det du spar oppetter duken blåse vekk i sterk vind, og da har du åpning ned mot bakken.

Er snøen så hard at du må bruke blokker, er det stormmatter eller ett telt som går helt ned til bakken som gjelder tror jeg. Hvis det blåser mye såklart, ellers er det ikke så veldig viktig tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanske expedisjonstelt har sjelden stormmatter. De har kryssende stenger og står støtt i vinden. Hvorfor har ikke amerikanerne skjønt poenget med stormmatter? Selv på Mount Everest og andre topper hvor vær, snø og vind kan være ubehagelig kraftig til tider. Hva er det de amerikanske produsentene av telt prioriterer? Og hvorfor er det slik? 

Mvh

Tore

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje savna stormmatter ein einaste gong. Eg e lat og spar ikkje til snø inntil med mindre det er naudsynt pga føyke. Utan snø på vert mattene liggande å blafre i vind. 

Er det meldt full dryler, grev eg ned tomta litt og spar inntil, men då er det ver av ein karakter der det ville vere fornuftig å gjere uavhengig av om ein har klaffer eller ei. 

Lev godt med høge ventilar som ikkje føykar att like lett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, torese skrev:

Amerikanske expedisjonstelt har sjelden stormmatter. De har kryssende stenger og står støtt i vinden. Hvorfor har ikke amerikanerne skjønt poenget med stormmatter? Selv på Mount Everest og andre topper hvor vær, snø og vind kan være ubehagelig kraftig til tider. Hva er det de amerikanske produsentene av telt prioriterer? Og hvorfor er det slik? 

Mvh

Tore

 

Det er nok kun et mindretall produsenter som lager stormmatter på telt originalt.

Kjenner noen som f.eks. har Hilleberg telt og har fått sydd på stormmatter, andre mener de er unødvendige.

En annen ting er at utenlands så er det å sette opp innertelt og yttertelt samtidig ofte karakterisert som et "skandinavisk design". 

tent-setup.jpg.edc19663b516d2617394d46bef5b8cca.jpg

 

Og noen telt er særdeles stive pga konstruksjonen med kryssende stenger, intill de knekker. Andre er mer fleksible og bøyer seg, lever litt mer med vindkastene uten å knekke.

Det er denne jungelen av løsninger og egenskaper som er litt interessant å forstå og matche opp mot egne behov. Også det å forstå hva som er gode og svake sider, og om man i en viss grad kan kompensere for de svakere sidene med valg av teltplass, senke teltplassen på snø+vind, retning av telt (Hilleberg anbefaler fortelt-enden av Nammajt opp mot vind, mens det mest normale er motsatt ende), osv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samd med Terka. Eit døme er doble stenger. Er det meldt forrykende ver av ein karakter der vindretning er nokså gitt og det ikkje er mykje formasjoner som kan gi rare effektar, så er det jo i enkelte situasjoner greit med snømur. Då brukar eg nokre gonger dobbel stang i den kanal som står lengst vekk får muren, då denne får mest turbulensjuling. 

 

I andre tilfeller er snømur meir til møde enn nytte, ikkje kult når vindane ter seg slik at dei hoppar over muren og slår ned i taket. Og det handlar ikkje alltid om plassering av mur, to murer, avstand mellom desse osv. Terreng og type ver kan au påverke dette. 

Men då snakkar ein altså hakket kvassare enn kulingen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos telt og storm. Aner ikke hva slags telt de hadde, men har du litt pod-tid til overs så er dette en historie om en fin tur som får en brå vending pga sterke vinder og telt som ikke takla det. 

(Jeg missa noen detaljer om teltet da folk er så frekke at de snakker på bussen 😳😳 min «lyttetilpod-tid. Uhørt assa) 

https://podcasts.apple.com/no/podcast/the-dirtbag-diaries/id218290471?l=nb&i=1000439227368

 

66286CB5-4B4D-4795-A448-E36C6B712A17.png

Endret av Gittiamo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wyatts i linken til @Gittiamo havnet i vind på 80 mph (36 m/s, orkan styrke)  som var mye mer enn det som var meldt.

Tror det er ytterst sjelden noen her på berget / forumet havner i så ekstreme situasjoner, og det er lite utstyr som vil tåle slike påkjenninger. Men det å forstå egenskapene til forskjellig utstyr, og hva man selv kan gjøre for å supportere de gode egenskapene/forebygge i krevende situasjoner er nyttig kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men trur du er på turar der ein kan oppleve litt meir "vêr" en fleirtalet av turar den gjengse fjellforumer tar @Tessatroll 😄. Samtidig er det jo greit å ha kunnskap og rutiner på plass når situasjonen eventuelt oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terka skrev:

... men trur du er på turar der ein kan oppleve litt meir "vêr" en fleirtalet av turar den gjengse fjellforumer tar @Tessatroll 😄. Samtidig er det jo greit å ha kunnskap og rutiner på plass når situasjonen eventuelt oppstår.

Det er mogleg, det veit eg ikkje, men ein kan i alle fall få ver på fatslandsnorge så det held  var det eg prøvde seie då 🙈 

Greia er vel at me har så lyst å kunne strukturere og katalogisere utstyr og rutinar slik og sann, medan tryggleik kanskje ofte handlar om eit samverke mellom utstyr, timing, tiltak, verforhold og terreng, og til slutt, kva ein sjøl er best på å gjennomføre/kan best. 

Altså blir det veldige forenklingar av feltliv vinterstid når ein "kokar" det ned til spm kring stormmatter og ventilar, doble stenger og rivestyrke på telt. 

Ikkje at eg meinar at ein ikkje skal diskutere det altså :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig enig i allt du skriver i innlegget over @Tessatroll, og plusser på det å bygge nok egne erfaringer til å vite kva ein kan og ikkje kan sjølv. (Vite sine eigne marginer).

1 time siden, Tessatroll skrev:

Altså blir det veldige forenklingar av feltliv vinterstid når ein "kokar" det ned til spm kring stormmatter og ventilar, doble stenger og rivestyrke på telt.  :)

Absolutt enig i dette. Men og det å forstå ulemper og fordeler med ulike detaljar på eget utstyr, pluss kjenne egen kapasitet/evner/kompetanse/rutiner, og naturen inklusiv vêr, er med på å gi den marginen ein kanskje treng når forholda blir rufsete.

No har me spora litt av, men dette er ein bra diskusjon det og. (Når ein sitt i sofaen i staden for å være ute på tur. 😂)

 

Endret av Terka
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2019 den 0.49, Terka skrev:

I tankespinn ut fra siste Exped Orion tråd så har jeg fundert litt på vintetcamping med telt hvor ytterduken ikke går helt med til bakken på alle sider (Exped Orion II Extreme) vs telt hvor ytterduken går helt med til bakken.

Dersom man senker stengene ned i snøen på Exped Orion slik at ytterduk kommer helt med i snøen (og tråkker ned/senker underlag for innerteltet for dem som er kresen), hva skiller da ift et telt hvor duken i utgangspunktet går helt ned til bakken mtp egnethet til telting på snø?

 

Skillet ligger vel i hvor enkelt og idiotsikkert det er å få teltet satt godt nok opp i forhold til erfaring.

De som har lang og god erfaring med vintercamping greier fint å lage et et stødig og trygt krypinn omså ved hjelp av en Biltema-presenning og en rull hyssing. Vi som er litt meir uerfarne på vinteren får det enklere  med stormmatter (eller i allefall at duken går helt ned). Da blir det en ting mindre å tenke på når man ruller rundt i snøen og egentlig har nok med å finne feste for pluggene. Sterkere duk og og stenger gir oss nybegynnere større marginer når vi ikke greier å finne optimal teltplass i forhold til været - der de med erfaring lurer seg bak en stein med ultralettoppsettet sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.