Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjendebu - Spiterstulen gjennom Urdadalen


Birin

Anbefalte innlegg

Hei.

Har tenkt å gå Gjendebu - Spiterstulen - Glitterheim - Gjendesheim.

Skal gå Gjendebu - Spiterstulen gjennom Urdadalen.

Det står i turbeskrivelsen at Urdadalen bærer sitt navn med dette.

Kan noen si meg om dette er en fryktleig slitsom trasè.

Står 8 timers gangtid. Har noen andre erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til Morten: Det er nok to spreke biringer skjønner du.

Og jeg kan ikke på noen måte skryte på meg olympisk gull.

Det kan forresten ikke den andre Biri'n heller; han ble verdensmester i '87.

Men da blir det Urdadalen på fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra valg av tur Brimi'n!

Vi var to som gikk i samme området i slutten av juni. Vi startet ved Gjendesheim, gikk inn til Glitterheim, over Glittertind til Spiterstulen, fra Spiterstulen og gjennom Urdadalen ned til Gjendebu. Plukket med oss Bukkelægeret før vi returnerte til Gjendesheiem med båt fra Memurubu. (Orket ikke Besseggen, og kø-traskingen der oppe...)

Brukte fire dager, og hadde nokså dryge dagsetapper.

Turen gjennom Urdadalen var veldig fin, men tror det var forholdsvis tidlig å gå den ruta i juni, da det lå i overkant mye snø enkelte steder. Men - nå er det sannsynligvis nydelig der oppe. Kan i alle fall anbefale området på det sterkeste!

Mye stein, til dels grov ur, men forsåvidt lettgått terreng til tross for dette. Mektig!

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag 'Skjåk'.

Det stemmer nok det at jeg hadde et uhell.

Gikk rett på snørra, uten at jeg rakk å ta meg for.

Smalt rett i en sten. Den var helt flat, antagelig det som reddet tenner og nese.

Litt skremmende opplevelse; 2 t til nærmeste hytte, ikke mobildekning og gikk alene.

Fikk en skikkelig støkk.

Lurer etter dette fælt på om jeg skal begynne å gå med staver.

Men det er liksom en "bøyg" som må overvinnes.....

Symptomatisk;

- nesten alle utlendinger jeg møtte gikk med staver

- nesten ingen nordmenn jeg møtte gikk med staver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok det at jeg hadde et uhell.

Gikk rett på snørra, uten at jeg rakk å ta meg for.

Smalt rett i en sten. Den var helt flat, antagelig det som reddet tenner og nese.

Litt skremmende opplevelse; 2 t til nærmeste hytte, ikke mobildekning og gikk alene.

Fikk en skikkelig støkk.

En kamerat av meg opplevde det samme en gang. Vi gikk på stien i Svartdalen i lett regn, så steinene var glatte. På stien følte vi oss "trygge", så vi gikk litt på. Kompisen min gikk med hendene i lomma, så da han snublet rakk han ikke å ta seg for. Det ble hodet først i en stein, med et ca 2 cm langt kutt i panna. Heldigvis blødde det ikke, men det var "fri sikt" til beinet under. Vi fikk polstret det så godt vi kunne, og kom oss til Gjendebu. Der fikk de ikke gjort så mye, men kunne tilby skyss til Gjendesheim med en liten motorbåt. På Gjendeheim var taxi bestilt, som fraktet kameraten min til Vågå og en lege som fikk lappet kuttet i pannen.

Det er utrolig fort gjort, for rett før kameraten min tryna, falt jeg selv og slo kneskålen i en stein. Heldigvis sprakk den ikke! Hadde kun litt ømt kne noen dager etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.