Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette fjellsko/terrengløpesko med gamasj til telttur


Mr.MountainLurk

Anbefalte innlegg

Hei

Er på utkikk etter nye sko som skal brukes til helgeturer med telt (12-15kg sekk) + dagsturer. Gjerne noe som også funker til moderate toppturer med litt klyving om den komboen finnes?

 

Er åpen for ulike løsninger, men kravene er:

- Lette

- Puste svært godt (har veldig varme føtter!)

- God holdbarhet

- Vanntett / vannavvisende til over ankelen

- Stiv nok såle til at de er greie å gå med i steinrøys med sekk på ryggen

- Godt grep

Også bra om de er raske å tørke 😊 ankelstøtte er ikke så viktig.

 

Disse kan f.eks. være aktuelle:

- Arctreyx Bora 2 mid (lett fjellsko med "innersokk")

- La Sportiva Crossover 2 (terrengløpesko med integrert gamasje. Salomon sine er for smale)

- Alfa Lyng A/P/S (Lette fjellsko)

 

Noen som har erfaringer med disse til slik bruk? Er det andre jeg bør vurdere?

 

På forhånd takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Alfa Kvist, de er vel ganske like Lyng. Kvist er vel litt lettere og skal ha litt stivere såle. Liker de godt, lette og fine. Passer fint tik både dagstur og tur med sekk som ikke er for tung. Såle er passe stiv, ville nok hatt litt mer lengdestivhet ideelt til topptur. Kombo med vanntette sko og god pusteevne er jo ikke enkel. Blir svett på beina i disse og etter en stund men ikke like mye som med Alfa Berg jeg også har som har lær ytterst. 

Har også terrengjoggesko uten membran, men synes ikke de blir så gode å gå tur med. Kjenner underlag litt for godt og synes såle blir for myk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk tre dager Finse-Geiterygghytta-Østerbø-Vassbygdi med Arc'teryx Bora i fjor.

Støvlene var gode og stødige til å være så lette, men tåkappen/støvelskallet er så hardt at jeg gikk på meg tre blå tånegler, som falt av etterhvert.

Dette er ikke noe du kan gå inn ved bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen av kravene dine som ikke er helt kompatible. Hvis de er vanntette så puster de ikke godt, og de tar lengre tid å tørke. Skal du ha stiv såle (og myk gummi) for klyving så blir de ikke lette. De fleste terrengløpesko er ikke vanntette fordi de skal ventilere varme føtter. Disse er gjerne lette, og de er ikke spesielt stive. Veldig lette sko har tynnere (og derfor) mykere såle. Approachsko som er ypperlige til klyving og ferd i røys har gjerne et flatt gummiert parti på tærne for å gi god friksjon hvis du må klyve på sva. De har også en stivere såle slik at spisse steiner ikke plager foten. Disse finnes både i lærutforming eller med membran. Disse er dog ikke like lette.

Begge disse typer sko, når de er lave, gir ingen støtte i ankelen. Det går selvfølgelig fint å gå med dette og ha sekk på ryggen, men det er ganske slitsomt å gå lenge med dette hvis det er svært kupert.

Jeg tenker at det viktigste er at skoen føles grei på beina. Skal du løpe med den i det hele tatt så velger du en løpesko. Skal du kun gå kan du velge en hikingsko eller en approachsko. Sistnevnte er såpass mye stivere at å løpe med disse er ikke spesielt behagelig. Det finnes noe i mellom som LaSportiva Ultra Raptor GTX, som ikke helt er en løpesko, og ikke helt er en tursko. Jeg ser mange har disse, men mine bein er ikke kompatible med LaSportiva så jeg har dem ikke selv.

Skal jeg gå timesvis i røys velger jeg stiv såle, og mellomhøye sko, men det er min preferanse og det er mange som sikkert velger annerledes enn meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Arcteryx Bora mid 2, og er sånn halvfornøyd med dem.  De er lette og sitter ganske godt på foten, men sålene er litt glatte, de er ganske myke under forfoten så det er god kontakt med underlaget på godt og vondt (men stivere langs kanten av forfoten), og de virker ikke så slitesterke.  Jeg bruker dem på telttur i skogsterreng.     Hvis jeg skal gå i mer krevende terreng, bruker jeg skikkelige fjellstøvler, Scarpa Kinesis pro.

Ellers er jeg veldig godt fornøyd med La Sportiva Hyper GTX og La Sportiva Boulder X, dette er anmarsjsko med ganske stive såler med godt grep, og som er slitesterke, men ikke har noe ankelstøtte. Disse bruker jeg på teltturer og dagsturer på sommerføre i Marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heier også på anmarsjsko. Har selv The North Face Verto og har hatt Five.Ten Tennie. Begge deler brukt på tur med tung sekk og i bratt ur. De er i lær så de er ikke veldig luftige men de holder godt i vått. 

Jeg har også terrengløpesko for korte turer i marka. Løper rett ut i dammer og vann med de da de tørker på minutter. 

 

https://www.xxl.no/the-north-face-verto-plasma-2-gtx-tursko-herre-svart/p/1144685_1_style?gclid=EAIaIQobChMI89LZmIOs4gIVmpSyCh1H-w4TEAQYAiABEgKZFvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa så langt! 😃 Skal ut for å prøve litt ulike sko i dag, tenker en tur innom Sportsnett, Oslo Sportslager og div "vanlige" sportsbutikker imellom. Noen spesifikke plasser jeg bør sjekke ut?

Når det gjelder vanntetthet så tenker jeg at det ikke er nødvendig at de er helt vanntette, med de bør tåle å gå over en og annen fuktig myr uten at det trekker gjennom stort med vann gjennom. 

Anmarsskoa jeg har sett er veldig lave, ønsker noe som går over ankelen som hindrer at vann og lyng havner oppi skoen.

Noen som har erfaringer med løpesko med integrert gamasje? De er vel typisk beregnet for å løpe i snø, men kanskje de kan funke bra til dette også? F.eks:

  • La Sportiva Crossover 2.0 GTX
  • Scarpa RibelleTech OD

Blir mest rask gange og jogging. Ofte utenfor sti på høyfjellet. Typisk i lyng, myr og steinrøys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Endte opp med et par La Sportiva Trango Guide Evo pga. det var de eneste av de 15-20 skopara jeg prøvde som var skikkelig gode på foten. Tydeligvis litt kresen 🤔

Dessuten fant jeg ingen butikker som hadde løpesko med integrerte gamasjer, så fikk ikke prøvd det. På sikt vil jeg gjerne ha det i tillegg. Virker veldig praktisk til turer hvor jeg vil komme meg langt avgårde på kort tid :) Men usikker på om det blir for varmt/klamt hvis gamasjen skal være vanntett (gore-tex el.). Noen som har erfaringer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.