Gå til innhold
  • Bli medlem

Kajakk: Sjødyktig havracer?


Anbefalte innlegg

Jeg er blitt nyskjerrig på havracere/turracere. Men jeg har ikke snøring på disse kajakktypene.

Finnes det havracere som er sjødyktig i bølger, og samtidig fullt mulig å rulle med?

Ser at Seabird Sport 600 er ganske rimelig, samt Seabir Inuk og H2O.

I dag har jeg Norse Freyja, og er storfornøyd! Men finnes det noe enda raskere, som samtidig er sjødyktig, er det såklart aktuelt å bytte ;) 

Manøvrerbarhet er ikke like viktig for meg som fart. Luker store nok til oppakning er en forsel, i tilfelle jeg ikke skal beholde Freyja som turkajakk.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
22 minutter siden, jan_o2 skrev:

Eg er for stor for begge disse to dessverre, ellers skulle eg helt klart hatt en!! :) Formen på den er nok ikke perfekt for rulling og eskimolek, men i bølger og for fart ser den ypperlig ut.

https://www.utinaturen.no/kajakk/tur-og-havkajakker/kayakpro-nemo

https://www.utinaturen.no/kajakk/tur-og-havkajakker/headland-nemo-18l

Ser jo veldig bra ut 👍

Målene på Freyja er 550 lengde og 53 cm bredde. Så jeg vet ikke om det kan være noen særlig forskjell i farten på disse? Har skrogfasongen mest å si kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri padlet den du har, men den ser ut til å være V-bunnet? Seabird Inuk har knekkspant-form, og er ganske flatbunnet (typisk grønnlender). Det gir definitivt ikke mer fart, men den er mer manøvrerbar og funker supert i bølger. 600 og H2O ser raske ut i skroget ut fra bildene i alle fall, men om det er så merkbart i forhold til den du har er jeg usikker på. Disse båtene med bratt baug er designet for å kutte mer gjennom bølgene.

En rund skrogform gir raskere kajakk, men på bekostning av primærstabiliteten. Alt kan rulles, men ganske mange er ikke spesielt gode å rulle. En kajakk med knekkspant "vil" liksom ta den siste vippen for å komme rundt, mens en båt med rund skrogform krever mer balanse for å få helt opp. Lavt fordekk og høyt bakdekk er heller ikke noe godt utgangspunkt for rulla..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Miamaria skrev:

Jeg har Nelo sin Inuk, den er fullt sjødyktig og lett å rulle.

Er det samme som Seabird Inuk? https://www.kajakk.net/kajakk/fitnesskajakk/inuk

I følge produktbeskrivelsen har den en «liten cockpit som gir god kontakt», og det kan passe meg svært bra, siden jeg ikke er så stor.

Ser det ligger en Seabird H2O her på Askøy, til en bra pris på finn. Kanskje jeg skulle hørt om det var mulig å ta en prøvetur, hvis det er en god kajakk.

Rockpool Taran har også fått en del skryt, men jeg vet ikke om den plasserer seg i katoegorien «rask havracer», eller «vanlig havkajakk».

For all del, jeg er storfornøyd med Norse Freyja. Men det blir som med alt annet man blir litt hekta på - man prøver å finne noe å forbedre hele tiden.

2 minutter siden, Lompa skrev:

Jeg har aldri padlet den du har, men den ser ut til å være V-bunnet? Seabird Inuk har knekkspant-form, og er ganske flatbunnet (typisk grønnlender). Det gir definitivt ikke mer fart, men den er mer manøvrerbar og funker supert i bølger. 600 og H2O ser raske ut i skroget ut fra bildene i alle fall, men om det er så merkbart i forhold til den du har er jeg usikker på. Disse båtene med bratt baug er designet for å kutte mer gjennom bølgene.

En rund skrogform gir raskere kajakk, men på bekostning av primærstabiliteten. Alt kan rulles, men ganske mange er ikke spesielt gode å rulle. En kajakk med knekkspant "vil" liksom ta den siste vippen for å komme rundt, mens en båt med rund skrogform krever mer balanse for å få helt opp. Lavt fordekk og høyt bakdekk er heller ikke noe godt utgangspunkt for rulla..

Den jeg har et ustyrt med ganske dyp og markert v-bunn ja. Jeg synes den ruller helt av seg selv, men jeg har ikke rullet andre kajakker heller ;) Jeg ruller stort sett litt på hver padletur, jeg synes det er gøy og føler meg trygg når den sitter såpass godt - også i bølger og vind.

Freyja går ganske mye rett gjennom bølgene også, den har veldig lite volum i for- og akterskipet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Seabird Inuk har knekkspant-form, og er ganske flatbunnet (typisk grønnlender). Det gir definitivt ikke mer fart, men den er mer manøvrerbar og funker supert i bølger.

Hæ? Seabird sin Inuk er vel samme skrogfasongen som de andre inukene? Jeg har verken knekkspant eller særlig flat bunn på min i hvert fall. Den runde skrogfasongen på inuken gjør at den rulles smoothere enn de andre kajakkene jeg har. (Nordkapp og Avocet)

Mener selve skrogfasongen er ganske lik på Kirton, Nelo og Seabird sine Inuker, bare detaljer, materialer og sånt som er forskjellig? 

Taran skal vel være høvelig like rask som Inuk, men er mer stabil og lettmanøvrert?

Endret av Miamaria
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul video :-)

Jeg har en Seabird H20 som jeg kan si litt om:

Bygg:

Overordnet kvalitet/robusthet/finish er bra, men som billig produkt lider den av for høy vekt, noen billige løsninger og konstruksjon som ikke er balansert. 

I bruk:

Som relativt rask tur/trim båt er den bra sjødyktig, stabil, forutsigbar og ruller uten problem. Også grei med wingåre.

Ankepunkt:

De sier at de har kopiert Epic 18x (ser at det er fjernet fra web siden nå), og det er bra for opplevelsen er helt forskjellig (har padlet en 18x en del)

Høy vekt rundt 25 kg.

Feil balansert, setter seg tidlig i vannet. Flyttet setet noen cm fremover og det ble da bedre, men fortsatt svak i medium til høy fart. 1-2 km/h dårligere enn Epix 18x og det er mye.

For mye fleks i plastror, byttet til navigator (alu blad) som hjalp.

Jeg har den liggende i Romsdal for kortere dagsturer fra feriested, men ville personlig sett etter noe annet med bedre ytelser om den skal brukes en del.

Inuk er sannsynlig ett bedre valg, men om du kjøper Seabird "versjoner" ville jeg testet egenskapene nøye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Miamaria skrev:

Den runde skrogfasongen på inuken gjør at den rulles smoothere enn de andre kajakkene jeg har. (Nordkapp og Avocet)

Taran skal vel være høvelig like rask som Inuk, men er mer stabil og lettmanøvrert?

På Aktiv mente han at en Bylgja/Idun med knekkspant kunne være litt vanskeligere å rulle, nettopp fordi man måtte jobbe litt mer for å kommer "over knekken" enn på Freyja. Så det kan stemme bra med din opplevelse - man kan jo sikkert være individuelt også.

Jeg fant ett oppned bilde av Nelo Inuk på google. Jeg synes skroget lignet mye på Freyja. Mulig Freyja har en anelse mer rocker, og at Inuk har litt rettere baug og dermed lengre vannlinje? (Basert kun på bilder). Den er 3 cm smalere. Den lille cockpitåpningen på bildene ser bra ut.

Lengre vannlinje, mindre rocker og 3 cm smalere = mer fart, mindre stabilitet og mindre manøvrerbrahet?
 

25 minutter siden, PTG skrev:

Kul video :-)

 

Takk :D

25 minutter siden, PTG skrev:

Inuk er sannsynlig ett bedre valg, men om du kjøper Seabird "versjoner" ville jeg testet egenskapene nøye.

Jeg fikk inntrykk fra Seabird sine sider at deres Inuk var originalen, mens alle andre var "kopier"?
Er det slik at Seabird er litt "billig" i kvalitet/finish?

Ang. vekt, så har jeg merket at kompis sin Seabird er betydelig tyngre enn Freyja ja, enda den er ca 40 cm kortere.

Men hva tenker du om sport 600? Den ha knøttsmå luker, så jeg må i så fall beholde Freyja til turkajakk. Men utifra bildene ser det ut til at den har lang og rett kjøllinje, men den er ranket lavt på "stabilitet i bølger" på skalaen deres: https://www.kajakk.net/kajakk/fitnesskajakk/sport-600 . Men jeg vet ikke hvordan det vil oppleves i praksis - produktbeskrivelsen høres jo for god ut til å være sann: "raskeste kajakkene i sin klasse, og byr på en utrolig stabilitet."
Lengde 600 cm
Bredde 47 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et litt ambivalent forhold til min Nelo Inuk. Den er rask og fantastisk deilig å padle. Den skjærer seg mykt gjennom bølger. Ulempene er trang cockpit kombinert svakt akterdekk, noe som gjorde at jeg måtte forsterke min, og at man trenger 30 meter bredde for å ta en usving. Det er mulig noen med litt råere teknikk klarer en brekksladd, men vanlig kanting hjelper lite. Særlig når jeg padler med ungene kunne jeg tenke meg å snu raskere for å komme dem til unnsetning. Jeg tenkte egentlig ikke på det før. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg fikk inntrykk fra Seabird sine sider at deres Inuk var originalen, mens alle andre var "kopier"?

🤣🤣🤣 

29 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Er det slik at Seabird er litt "billig" i kvalitet/finish?

Det vil mange være veldig enig i. Vår mye brukte "handyman" ville nok glatt skrevet under på det. (Han har knatret og reparert nok Seabird til å ha sjekket det ganske grundig.)

Liten cockpitåpning er jo fint med tanke på rulling, men jeg for min del ville hatt stor for det er et styr å sitte på bakdekk og snike føttene nedi i forhold til å bare slenge rumpa nedi og sitte stabilt når man slenger dem nedi etter man har kommet ut fra land. Samme hvis rulla ikke sitter og jeg må ta egenredning utpå havet - jeg bruker ikke min Inuk om vinteren, rett og slett, av den grunn. 

Ellers er jeg enig med Eksilbergenseren her, dog kan den usvingen kortes noe ned ved å vippe opp roret og snu på vanlig måte. Men kanting har begrenset effekt uansett når det er så lite bananvipp i endene (fikk hjernteppe på ordet 😂 ) på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius Engelsen

Inuk er vel originalt Kirton.

Seabird produserer helt greie skrog og finish til plastbåt pris, og med tanke på vekt så er de bra robuste. Skroget er veldig stivt på min H20, men aner ikke om den repr øvrig prod. Men på rigging vil jeg si de har spart litt på prisen (plastdetaljer og mykt ror). 

600 Sport ser absolutt rask ut, men 6 m er mye båt :-). Ut fra mål er den nok raskere enn H20, og den ligger i mellomsjiktet mellom de virkelige raske havracerne og de litt mer stabile.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Miamaria skrev:

Hæ? Seabird sin Inuk er vel samme skrogfasongen som de andre inukene? Jeg har verken knekkspant eller særlig flat bunn på min i hvert fall. Den runde skrogfasongen på inuken gjør at den rulles smoothere enn de andre kajakkene jeg har. (Nordkapp og Avocet)

Huffda, jeg kan huske feil båt. Har padlet i en som jeg var sikker på het Inuk, som er en litt volumiøs grønlender i formen. Må sjekke..

-Og nå har jeg sjekket. Den het Quanik og ikke Inuk. Sorry! Ser på Inuken på hjemmesiden at den har annen skrogform. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, marihøna skrev:

Har du sjekka modellane til Stellar? Enkelte av havkajakkane deira er vel med utgangspunkt i surfski-modellane deira?
Ein i kajakklubben padlar Noreg på langs for tida (http://www.trerustnemenn.com), og han endte opp i ein Stellar S18.

Stellar S18 virker bra, men stellar S18R -den ser bare wow ut! Sjekk de pedalene og fotbrettet med stropper til føttene!  :) 

https://www.padlespesialisten.no/products/stellar-s18r-g2-2019

Følger trerustnemenn på instagram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.