Gå til innhold
  • Bli medlem

Vokse sykkelkjede, oppdatering


rayun

Anbefalte innlegg

Nå er det ganske nøyaktig 1 år siden jeg konverterte til vokset kjede på tursykkelen og tenkte derfor jeg skulle si litt om erfaringen min så langt.

Bare for å ha sagt det, jeg har ikke rullet langt nok til å felle en endelig dom, men så langt er jeg fornøyd med resultatet. Det jeg ikke er like fornøyd med er voksblandingen jeg lager for å ettersmøre kjedet underveis. Etter å ha prøvd flere forskjellige blandingsforhold har jeg ennå ikke funnet rett konsistens. Vist andelen voks skal være tilstrekkelig til å danne en fin voksfilm føler jeg at den blir for tykk til å greie å trenge inn i kjedets deler. Som sagt, ikke noe vitenskap her, bare en følelse jeg har. Derfor er ettersmøring lagt på hylla inntil videre

Så, tilbake til kjedet som nå har rullet 617km.

IMG_1287.thumb.JPG.599111bb40b7b650948da25c8d82b7ce.JPG

Det ble plukket opp av voksbadet og montert på sykkelen og så rullet det ca 250km før det ble tørket av og revokset i voksbad.

I dag ser kjedet slik ut etter nye 367km.

IMG_1285.thumb.JPG.08ee3287abb549d3a8a8816c3276703f.JPG

Det er noe møkk å se, men det er neimen ikke mye og jeg er faktisk overrasket over at det ruller så bra uten ulyd av noe slag.

IMG_1286.thumb.JPG.1a527f3bf71e63ac4599f673a9032ca4.JPG

Tannhjul på kransen er også tilnærmet rene etter samme antall kilometer. Det er nesten mer pollen enn møkk.

IMG_1279.thumb.JPG.d2faef720afcfa5cbebd6d3984d3c6cf.JPG

Kassetten ble tørrbørstet samtidig som kjedet ble revokset ved 250km og ser altså slik ut etter 367km.

Utover dette har kjedet ikke fått noe vedlikehold annet enn å bli spylt av med hageslange et par ganger + at jeg etter hver tur tørker av kjedet med en tørr fille.

Som en avslutning på dagen i dag og siden det nærmer seg turstart ble hele drivlinjen rengjort. Kjedet fikk først 10-15min i bensinbad før det fikk 10-15min i voksbad.

Krankdrev og kassett + løpehjul ble tørrbørstet og tilslutt spylt med hageslangen og så ble nyvokset kjede montert tilbake. 

Prøver vel egentlig å si at jeg er fornøyd med voks og med tanke på at drivlinja er såpass mye renere kommer jeg nok til å fortsette med voksing av sykkelkjedet.

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for oppdatering.  Om man unngår at for mye skitt legger seg på så skulle det betyr at slitasjen og blir mindre. Har du målt lengdeforskjell på kjedet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, PTG skrev:

Takk for oppdatering.  Om man unngår at for mye skitt legger seg på så skulle det betyr at slitasjen og blir mindre. Har du målt lengdeforskjell på kjedet?

Ja jeg opplever vel at kjedet ikke drar til seg så mye skitt etter at jeg begynte å vokse det. Møkka fester seg i liten grad ser det ut som.

Jeg har ikke målt slitasjen i cm på kjedet, noe jeg kanskje burde ha gjort. Jeg brukte derimot kjedemåleren i går og den er ikke kommet til 0,5% ennå og da har det rullet totalt ca 1900km. 

Er også usikker på holdbarheten på dette kjedet som er et KMC x9. Har aldri hatt KMC før, men sammenlignet med Shimano hadde jeg blitt skuffet vist det ikke holder lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Familie og venner tror nok at jeg har gitt opp, men jeg holder på ennå jeg. 🙄

Er forøvrig litt usikker på om første tur blir Touring, eller Bikepacking, men siden været var dårlig i dag passet det med klargjøring av Tursykkelen.

Det nå er 3 år siden jeg begynte å vokse kjedet på Tursykkelen og hele drivlinjen inkl. kjedet har nå totalt rullet 5450km. Jeg har sjekket tannhjul på både krank og kassett og de er ok og jeg får fortsatt ikke 0,5 kjedemåleren ned, så kjedet får også godkjent.

Det er fortsatt snø, eller i hvert fall ganske vått i de områdene jeg har planlagt årets Eventyrsykling. Derfor er det mest sannsynlig at det først blir tursykling i mer urbane strøk.

Det manglet altså bare kontroll og revoksing før Tursykkelen var klar for tur. 111´en fyres og så smeltes voksen.

29817F45-AC9B-49B2-8B0E-B2E7F52B9D38_1_201_a.thumb.jpeg.75741f8da8949050c2a541962231ecfd.jpeg

Når voksbadet er klart får kjedet et velfortjent opphold og røres forsiktig rundt for at voksen skal trenge inn der den skal være. 

710DF782-587C-4C46-8559-244452C34043_1_201_a.thumb.jpeg.df96e9a8ed76b5a1b4382ed04f35f152.jpeg

Kjedet plukkes opp når temperaturen er passe, ikke for varm, da renner for mye av. Ikke for kald, da får du en tung jobb med å få av størknet voks. Altså akkurat passe.

Oversytende voks tørkes av og så monteres kjedet tilbake. Klar for nye eventyr.😀

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KMC är lite bättre än Shimano men ej som Regina Extra på 70-80 talet trots vanlig motorolja som smörjning gick den flera 1000 mil.Nuvarande ca 250 mil,Jag har Dry-Lube med Teflon på Racercykeln.

Vad du har är väl vax dvs någon parafinrestprodukt från krackning som du värmer in,jag värmde in motorolja inne under fläkten på ovan nämd Italienska kedja,nuvarande bästa kedja ej någon kvallites produkt.

Man kunde ha samma kedja till olika bakkransar utan att den blev sliten även om kransarna var olika mkt använda.

Slutsats av detta smörj med det bästa du hittar som ej binder och lagrar smuts.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.