Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp en nybegynner til valg av hengekøye


Feiten

Anbefalte innlegg

Hei, mitt navn er Stian og er 32 år gammel, jeg sliter med overvekt, er 179 cm og veier 137,5 kg. Jeg har nå en fått ny og sunnere hobby og fritidsinteresse, nemlig friluftsliv, det må være den beste måten for meg til å skaffe et nytt og sunnere liv. 

Jeg har kjøpt det meste av turutstyr men vil gjerne også skaffe meg en hengekøye, men er det noen hengekøyer som tåler min vekt? Har sjekket litt på xxl og ser de har hengekøyer som visstnok skal tåle 150 kg, men det er jo kun 12,5 kilo margin, redd det kan være i minste laget. 

Er det noen som vet om noen mer solide hengekøyer? Det må ikke være så lett vekt på det, bare at det er solid nok til en feiting som meg, hehe 🤣  

På forhånd, takk for all hjelp! :) 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei Stian! flott og høre at du har fått deg en ny hobby som er friluftsliv!

når det kommer til hengekøye kan det være litt forskjellig og tenke på, f.eks om du liker og ligge på siden så kan det være litt ekkelt og gjøre i en tradisjonell "banan" hengekøye.

har selv den Mackenzie hengekøya fra xxl med tarp, og den fungerte fint når jeg var på 100kg, og jeg ligger ikke nødvendigvis rolig :)

nå vet jeg ikke hvilken køye du så på som hadde 150kg's grense, men tviler på at den detter ned om du har 152kg i den :) en annen fin ting med f.eks ( og andre) er 100dagers åpent kjøp. du kan jo kjøpe en, teste den ut og finne ut om den duger:)

må igjen gratulerer med ny og sunn hobby :D håper du blir like gærn som resten av oss :) og velkommen til fjellforum.

ps: er veldig mange her inne som har stor peiling på hengekøyer, så du får nok masse gode svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske Amok leverer to typer køyer, i klassisk stil er det Segl og i "fristil" er det Draumr: https://www.amokequipment.no/collections/all

Så vidt jeg kan se har Draumr-køyene maxvekt 180 kg, mens Segl XL har maxvekt 200 kg.

Draumr-køyene er atskillig dyrere, og du må ha et passende oppblåsbart liggeunderlag (enten fra Amok selv, eller feks Exped) for å kunne bruke køya. Har selv eid Draumr XL i en måneds tid, min første og eneste hengekøye, og er imponert over komforten så lang. :) 

Lykke til med både hobby og helse :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Leif88 skrev:

hei Stian! flott og høre at du har fått deg en ny hobby som er friluftsliv!

når det kommer til hengekøye kan det være litt forskjellig og tenke på, f.eks om du liker og ligge på siden så kan det være litt ekkelt og gjøre i en tradisjonell "banan" hengekøye.

har selv den Mackenzie hengekøya fra xxl med tarp, og den fungerte fint når jeg var på 100kg, og jeg ligger ikke nødvendigvis rolig :)

nå vet jeg ikke hvilken køye du så på som hadde 150kg's grense, men tviler på at den detter ned om du har 152kg i den :) en annen fin ting med f.eks ( og andre) er 100dagers åpent kjøp. du kan jo kjøpe en, teste den ut og finne ut om den duger:)

må igjen gratulerer med ny og sunn hobby :D håper du blir like gærn som resten av oss :) og velkommen til fjellforum.

ps: er veldig mange her inne som har stor peiling på hengekøyer, så du får nok masse gode svar :)

Hei Leif og takk for svar 😊

Jeg var en del i skog og fjell som barn, er oppvokst i en friluftsfamilie men da jeg ble ganske overvektig tidlig i ungdomstiden 12-13 års alderen ble det bare mindre og mindre turer utover. Jeg ble dessverre for lat og valgte heller å sitte i ro det meste av tiden, men friluftslivet har alltid vært et savn for meg, men har rett og slett vært i for dårlig fysisk form til at jeg har giddet. Jeg startet så smått i fjor sommer med korte turer rundt vann osv, og har nå fått litt bedre kondis og ork igjen. Har gått ned fra ca 145 kg som jeg veide på det meste, det er jo ikke mye nedgang men alt teller, for hver kilo blir det litt lettere å bevege seg 😊 

Jeg ligger på forskjellige måter egentlig, varierer litt på hvor og hva jeg sover på, i seng er det en god blanding, mens overnatting i gapahuk og eller liggeunderlag er det mest å sove på ryggen. 

Jeg leste på den hengekøyen du har nå, den står det ikke vekt på, men hvis den tålte 100 kg for deg så får jeg vente til jeg forhåpentligvis går ned til rundt 100 selv 😊 

Jeg har sett litt på Hawaii hammock, Double hammock. Det er for 2 personer og kapasitet på 150 kg. Så nå også på original hammock som fomle under kom med, den skal tåle 200 kg står det 😊 er det lov å bytte om hengekøyen også er brukt?

Jo takk for det, det skal du ikke se helt bort ifra 😊

 

4 minutter siden, Fomle skrev:

Hvis du vil starte enkelt så prøv med en helt vanlig ticket to the moon køye. De er garantert å holde 200 kg. Dessuten er prisen overkommelig og man finner dem overalt.

Hei Fomle og takk for svar 😊

Ja tenkte å starte enkelt og med noe som tåler min tunge vekt. Jeg leste på den nå og den virker som en som passer til mitt bruk, da har jeg litt margin å gå på med tanke på vekten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Feiten skrev:

Jeg leste på den hengekøyen du har nå, den står det ikke vekt på, men hvis den tålte 100 kg for deg så får jeg vente til jeg forhåpentligvis går ned til rundt 100 selv 😊 

er det lov å bytte om hengekøyen også er brukt?

 

 

tålte det godt, du kan alltids sende melding til xxl på facebook, da får du nok svar på hvor mye vekt denne skal tåle, fordelen med er også det at den har myggnetting og det følger med tarp. myggnetting er ganske viktig. men det kan være du får til de andre også :)

du får byttet om du ikke er fornøyd, selv om den er brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Feiten skrev:

Ja tenkte å starte enkelt og med noe som tåler min tunge vekt. Jeg leste på den nå og den virker som en som passer til mitt bruk, da har jeg litt margin å gå på med tanke på vekten. 

En venn av meg med ca. samme vekt som du har enkeltkøya og har ikke deiset i bakken så langt. Hvis du først og fremst planlegger overnatting anbefaler jeg  dobbeltkøya og få gjerne med myggnetting og tarp i samme slengen. Myggnettet har jeg ikke prøvd enda, men tarpet fungerer helt utmerket. Hadde en testtur i fjor høst (uten overnatting riktignok) og det holdt ute et ganske friskt regnvær og sånn passe ruskete vind. Bakken var litt løs så et hjørne måtte festes om igjen (pluggen kom opp) men ellers fungerte det helt fint. Håper å få motet meg opp til en overnatting i køye i løpet av sommeren. Selv har jeg køya med i sekken når jeg er på dagsturer og slenger den opp mellom et par passende trær for å sitte i mens jeg drikker kaffen min. (Blir lange kaffepauser av sånt.) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, a_aa skrev:

Norske Amok leverer to typer køyer, i klassisk stil er det Segl og i "fristil" er det Draumr: https://www.amokequipment.no/collections/all

Så vidt jeg kan se har Draumr-køyene maxvekt 180 kg, mens Segl XL har maxvekt 200 kg.

Draumr-køyene er atskillig dyrere, og du må ha et passende oppblåsbart liggeunderlag (enten fra Amok selv, eller feks Exped) for å kunne bruke køya. Har selv eid Draumr XL i en måneds tid, min første og eneste hengekøye, og er imponert over komforten så lang. :) 

Lykke til med både hobby og helse :thumbsup:

Hei a_aa og takk for svar 😊

De hengekøyene der så veldig profesjonelle og flotte ut, men de er dessverre litt for dyrt for meg akkurat nå. Men det er absolutt hengekøyer jeg skal bite meg merke i å vurdere når jeg blir litt mer skogsvandt og vil ha bedre kvalitet etterhvert 😊

Takk for det 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Leif88 skrev:

tålte det godt, du kan alltids sende melding til xxl på facebook, da får du nok svar på hvor mye vekt denne skal tåle, fordelen med er også det at den har myggnetting og det følger med tarp. myggnetting er ganske viktig. men det kan være du får til de andre også :)

du får byttet om du ikke er fornøyd, selv om den er brukt :)

Jeg drar innom xxl en dag å snakker med de, da ser de kroppen min og kan sikkert komme med en anbefaling av en av de 😊 Ja det er store fordeler, det må jeg ha uansett, så om den ikke vil tåle meg må jeg kjøpe tarp og myggnetting i tillegg. 

Åja, det var jo veldig flott 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei 

Da kan jeg oppdatere dere om at jeg nå har kjøpt og fått testet en hengekøye. Hengekøya er original hammock som tåler 200 kg, kjøpt på xxl

 

Jeg har også et spørsmål til, jeg fikk ikke skrevet flere kommentarer den dagen jeg skrev denne tråden da jeg hadde brukt opp dagens kommentarer. Er det en grense for hvor mange svar man kan skrive her inne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Feiten skrev:

Jeg har også et spørsmål til, jeg fikk ikke skrevet flere kommentarer den dagen jeg skrev denne tråden da jeg hadde brukt opp dagens kommentarer. Er det en grense for hvor mange svar man kan skrive her inne?

Det er en grense helt i begynnelsen, lurer på om det er første døgnet eller uka eller noe slikt, det skal være i orden når man er kommet i gruppa "aktivt medlem" som jeg ser du er i nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei og takk for sist. Må først beklage for at jeg ikke har svart dere før nå, men jeg fikk en real smell. Jeg gikk en tur i skogen og skled på en glatt rot og brakk beinet så måtte bli reddet ut. Det satt meg veldig tilbake for å si det rett ut, så etter det har jeg ikke vært særlig aktiv, men beinet er heldigvis 100% bra igjen. Så vil sterkt begynne på ny igjen. Jeg kjøpte hengekøye men byttet den igjen pga ulykken, men vurderer å kjøpe ny. Jeg har gått opp litt mer i vekt, men marginalt, veier nå 142 kg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Feiten skrev:

brakk beinet så måtte bli reddet ut.

Aiii! Shit happens! Godt du ikke har mistet motet!

Jeg synes du skal se nærmere på det tilbudet Terje Sagen over her kom med. Du kan sende ham en melding om du går til profilen hans. Jeg aner ikke hva det dreier seg om, men det høres veldig generøst og interessant ut.

Selv har jeg sovet noen ganger i hengekøye. Det tar litt tid å vende seg til, men er egentlig en utrolig fin måte å være på tur på. Jeg har to køyer, en Draumr og en Hennessy. De er veldig forskjellige med hver sine fordeler og ulemper.

Jeg tror ikke du skal være bekymret for at du nærmer deg den oppgitte vektgrensen til hengekøya. En slik vektgrense er øvre vekt køyas garanti vil gjelde for, og ikke den vekta hengekøya vil ryke på. Du skal nok overskride den grensen betydelig før det er noen fare for at ting begynner å gå opp i sømmene.

Stå på og lykke til!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2020 den 23.02, Skogens Stønn skrev:

Aiii! Shit happens! Godt du ikke har mistet motet!

Jeg synes du skal se nærmere på det tilbudet Terje Sagen over her kom med. Du kan sende ham en melding om du går til profilen hans. Jeg aner ikke hva det dreier seg om, men det høres veldig generøst og interessant ut.

Selv har jeg sovet noen ganger i hengekøye. Det tar litt tid å vende seg til, men er egentlig en utrolig fin måte å være på tur på. Jeg har to køyer, en Draumr og en Hennessy. De er veldig forskjellige med hver sine fordeler og ulemper.

Jeg tror ikke du skal være bekymret for at du nærmer deg den oppgitte vektgrensen til hengekøya. En slik vektgrense er øvre vekt køyas garanti vil gjelde for, og ikke den vekta hengekøya vil ryke på. Du skal nok overskride den grensen betydelig før det er noen fare for at ting begynner å gå opp i sømmene.

Stå på og lykke til!

;-)

Det var en periode jeg mistet motet helt og bare ville gi opp alt, men så har jeg heldigvis kommet på bedre tanker igjen:) 

Ja jeg tar kontakt med han hvis den hengekøyen ikke holder min vekt, men skal gi den en sjans i første omgang. 

Det var det samme som selgeren også sa, det skal alltid være en sikkerhetsmargin og iogmed at jeg er under maksgrensen så skulle det ikke være noe problem 🙂 

Takk for det 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2020 den 9.00, Humbug skrev:

Vær obs på at øvre vektgrense normalt indikerer hvor mye vekt køya vil tåle før den ryker (med en relativt god sikkerhetsmargin), og ikke nødvendigvis at køya er behagelig opp til den vekten. 

Jeg får prøve meg på den tror jeg, jeg er jo enda rett under maksvekten til hengekøyen og med sikkerhetsmargin en trodde selgeren at det skulle gå helt fint, og hvis den ryker så er det reklamasjon :) får bare håpe den ikke ryker helt etter jeg har lagt meg så jeg skader meg en gang til, det hadde vært skjipt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.