Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur til Forollhogna


GeezerB

Anbefalte innlegg

Hei

Har lyst til å prøve meg på en topptur til Forollhogna, men er usikker på når det er mulig å gå dit til fots. Noen som vet når det er "snøfritt" der? Har aldri vært der før, men det er vel å gå opp fra/via Synnerdalen som er aktuelt, slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler på at du kan kjøre lengre enn Tovmoen i Synnerdalen så det er fort to mil å gå til selve Forollhogna. Var der en tur i fjor 6.-8. Mai og da var det lite snø i fjellet, men ski var mulig og bedre enn til fots, både i høyden og i dalen. Du kan kanskje gå et stykke til fots innover dalen men tviler STERKT på at du kan gå til fots opp Forollhogna på 3-4 uker. Ellers se senorge.no for snønivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, GeezerB skrev:

Hei

Har lyst til å prøve meg på en topptur til Forollhogna, men er usikker på når det er mulig å gå dit til fots. Noen som vet når det er "snøfritt" der? Har aldri vært der før, men det er vel å gå opp fra/via Synnerdalen som er aktuelt, slik jeg har forstått det.

Hei,
Seterveien er ikke kjørbar 14.mai. Tvilsomt at den har blitt det siden da.
Fottur fra Synnerdalen til Forollhogna går også over noen områder hvor det ligger snøfonner lenge. Og med det snøfallet som har komme de siste ukene, så er nok dette en skitur enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Men nå da? Nå må det vel b*****dø begynne å bli kjørbart og gåbart der oppe? :-D

senorge.no viser ihvertfall bare grønt. Ser enkelte turbeskrivelser nevner at "veien normalt åpnes en gang mellom 1. og 15. juni", men vet ikke om dette er den veien jeg kommer kjørende (kommer fra Trondheim, svinger vel da av på Soknedal, slik jeg har forstått det).

Det skal betales bompenger...kan man betale med kort/Vipps, eller er det cash som gjelder? I tilfelle, noen som vet hvor mye det er snakk om?

Har begynt å tenke på en tur sammen med 11-åringen. Er 2 timers kjøring hver vei for oss, og vi skal som et minimum opp på toppen av Forollhogna, er planen. Men hva med en fisketur i Forollsjøen nedenfor, rekker man det på samme dag? Ser ut som om stien skilles ved foten av fjellet, hvorav en sti går til toppen og en til vannet, men må man helt ned til det punktet igjen før man går til vannet, eller kan man "kutte short" og gå rett ned til vannet på et punkt før dette? (ser ikke veldig bratt ut på kartet etter at man er nede på toppen, men jeg vet ikke)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.