Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin inreach explorer+


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer litt på om jeg skal anskaffe meg en ny GPS - og da muligens en Garmin inreach explorer+. Er endel på tur alene - og av og til steder hvor det er dårlig mobildekning. Da kan det være kjekt med litt ekstra sikkerhet. "Kjekt å ha" ;) 

Men det jeg lurer litt på: hvordan er det med kart og slikt? Fungerer GPS'en med Topo Premium kartene? Prøver å finne informasjon på nettet, men blir ikke helt klok. Hvordan overføres og "synkes" kartene?

Noe annet jeg må tenke på før jeg går til innkjøp? Kjenner til "subscription" tingene forsåvidt.

Hilsen Knut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre de har gjort noen endringer på dem i senere tid så fungerer ikke Inreach med noe som helst annet kart enn det som ligger inne på enheten (open streetmap) og appen som kan sammenkoble til telefon, og den er ganske verdiløs til navigasjon. Så, til trass for at Inreach nå har fått Garmin navnet vil jeg mene at den faktisk ikke fungerer noe særlig som GPS.

Eneste nytten jeg har funnet for den sånn sett er at man kan laste inn gpx. spor (administreres via en nettside) og slik få en idè om man er på sporet eller ei. 

Skjermbilde2.JPG
Kartet ser slik ut 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Men hmm .. nå ble jeg i tvil må jeg innrømme. Jeg har en 60cx som jeg har hatt noen år - og som den eneste jeg har brukt. Er navigasjonen, kart etc noe tilvarende den?

Eller er den noen annen GPS jeg heller burde vurdere? (og heller tenke på Inreach mini som ekstra evt)

Må bare spørre jeg altså :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem å ta med en nødpeilesender i vurderingen din (ocean signal anbefaler jeg).

På størrelse med en fyrstikkeske, 7 års garantert batteri, billigere abonnement (sektoravgift), alltid aktivert og mer pålitelig og robust (selv om en inreach sikkert er bra det også).

GPS blir da utenom, så bruker du ikke opp batteriene på nødkommunikasjonsenheten din heller ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå har jeg ingen erfaring med 60 cx, jeg har en hauggammel Colorado 300 og den har bedre kart enn min inreach. Hvis jeg skulle ha GPS for navigasjon hadde jeg vurdert omtrent alt annet enn inreach og jeg hadde valgt noe jeg kunne legge inn kart på selv.  Som sikkerhetsdings i tilfelle benbrudd på ukurante plasser og slikt er jeg glad i inreachen min, den er med på tur ;) men da trenger man ikke nødvendigvis en explorer, SE versjonen eller mini funker sikkert like bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Trond Arvid Hagen skrev:

finnes det nødpeilesendere som ikke krever abonemang/årsavgift?

For nødpeilesendere (PBL) må man søke om tillatelse fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet til å ha denne og betale årlig sektoravgift. Årlig avgift reguleres, men ser ut for 2019 til å være på 450 kr. og det er vel fort et saksbehandlingsgebyr der i tillegg (for å få tillatelsen) + innkjøp av enheten. Merk at nødpeilesender og Inreach/Spot er 2 forskjellige ting og at man for sistnevnte ikke må søke tillatelse, men de krever abonnement.

Hvis man skal se på hva som er rimeligst i lengden så er det kanskje en nødpeilesender? er jo ikke så mange måneders abonnement på inreach  som skal til for å komme over de 450,- kr i årsgebyr. Men PBL gir ikke noen mulighet for toveiskommunikasjon da, så der sendes vel hele kavaleriet ut med en gang når man trykker på knappen.

Har ikke funnet noen løsning som ikke krever betalt for tjenesten, men jeg vet nå ikke alt her i verden så skal da ikke si at det ikke eksisterer.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du deg med 60cx så ville jeg supplert med en Garmin Inreach Mini for det billigste alternativet av Inreach til å sende/motta meldinger.

Jeg har både 60csx og 64s, de har begge elektronisk kompass noe jeg bruker aktivt  for å ta ut kurser i terrenget og gå etter disse. Kompasset på 64s er noe forbedret enn 60csx da det har treveis vippekompensasjon kontra 60csx som har toveis. Tanken min var å ha 64s i en brystholder så jeg slapp å holde den når jeg går med skistaver, men det fikk jeg ikke til å funke godt nok, det må fortsatt vippes litt for å stabilisere kompassnåla, så jeg kunne godt ha klart meg med 60csx. 60csx får man kjøpt billig på finn.no, dvs til godt under tusenlappen, mens 64s blir en god del dyrere. Begge gjør jobben med de funksjonene jeg vil ha utmerket. Og så er vel batterilevetiden på 60csx noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Heriks skrev:

det er vel fort et saksbehandlingsgebyr der i tillegg (for å få tillatelsen)

Nei - det er ikke noe gebyr. Heller ikke porto på brevet du får i posten...

Du registrerer nødpeilesenderen på deg med all personlig info, og inntil 3 nødkontakter som blir kontaktet i tilfelle du løser ut nødpeilesenderen. Du får ett brev i posten på at enheten er registrert, og at de har kontrollert at programmerer (forhandler) har programmert eneheten riktig, samt ett programmeringssertefikat. 450kr i året er det du betaler.

Enheten (ocean signal) er utstyrt med testknapp som skal brukes ihht. bruksanvisning, ca. hver 6. måned. Den skal inn hvert 7. år på service for batteribytte, grundig test, og trykktesting (disse er laget for å tåle alt). En service inkludert batteri kan koste så mye som ca. 2000kr, (285kr årlig fordelt på 7 år). Dato for neste service stemples på enheten.

Så totalkostnaden er 735kr årlig, men da får du altså helt nytt batteri hvert 7. år, og en robust enhet med nesten ubegrenset levetid. Fordelen er at den alltid er aktivert uansett hvor liten tur du skal på, og alltid full av batteri. Finnes ingen grunn til å ikke ta den med, du trenger ikke engang å tenke på å lade den når du kommer hjem.

Nettverket som en Nødpeilesender kommuniserer på er ett globalt (statlig drevet?) nettverk. Mens inreach og Spot bruker ett nettverk opprettholdt av kommersielle aktører for å rute fram nødmeldingen - om jeg har forstått det rett.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Endte opp med en 66ST. Dyr, men forhåpentligvis verdt det. Så langt veldig fornøyd. Får heller supplere med en Inreach mini, eller en Ocean Signal etterhvert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.