Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny i marka


Stian.R

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er helt ny innen friluftsliv, men det siste halvåret har jeg blitt helt hekta. Har lusket rundt her på forumet en stund. 

Den økte interessen resulterte jo selvfølgelig i at jeg måtte invistere i utstyr, og så langt er jeg godt fornøyd med det jeg har kjøpt. Jeg har kjøpt:

ALFA Bever Pro

Bergans Trollhetta 3 mannstelt

Bergans trollhetta 95L

Mammut liggeunderlag (skikkelig bra) 

Mammut sovepose

På kjøpelista står, men som jeg ikke MÅ ha nå, en Primus og noe klær. Noen som ser noe must jeg må ha? Sett bort fra helt essensielle ting som kniv osv. 

Jeg burde vell berge ganske godt nå, tror dere ikke? Skoene er jeg veldig fornøyd med, men kjenner at jeg må gå de inn litt til. Hælen min glir opp når jeg går i oppoverbakker, skal den gjøre det, eller skal den sitte dønn fast? Brukte nye glatte tennissokker, og en tjukk ordentlig ullsokk. Mulig jeg må jobbe med snøring også. 

Telt, pose og underlag er testet! 

Turene mine blir i friuke fra jobb, og helgene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man er glad i "utstyr" kan det fort bli litt i overkant, det har jeg selv erfart, har kjøpt så mye rart opp gjennom årene som egentlig aldri har blitt brukt i særlig grad. Det kan selvfølgelig være greit med et bredt spekter av ting og tang om man drar på vidt forskjellige typer tur. Liker man å gå lange etapper og ikke tilbringer så mye tid i teltet er det greit med noe som er lite og lett, men om man f.eks stort sett padler kano ol. der vekt ikke betyr så mye, og man i tillegg liker å ligge flere dager på samme sted, så er jo et større telt med mer plass gjerne å foretrekke da vekt ikke har så mye å si.

Kan vel si såpass at jeg har vært på turer der sekken veide betraktelig mer enn den hadde trengt å gjøre :)

Jeg vil egentlig anbefale deg å søke opp videoer på Youtube der folk lister opp ting de ikke tar med på tur, eller har sluttet å ha med seg, de kan man fort lære litt av. Det er for øvrig greit å legge merke til hvilke turer disse menneskene drar på, det er f.eks kanskje ikke så nyttig å se på hva de som går 20 km hver dag på en av disse lange vandringene i USA legger igjen hjemme.

Ett råd vil jeg likevel gi, om du vil spise varm mat på turen og ikke har mye erfaring så kan det bli litt trøblete å utelukkende basere seg på fyring av bål, så en kvistbrenner eller primus-type er kanskje ikke så dumt. Planlegger du å ligge i ro på et sted i flere dager, slik jeg er vandt til å være ute, så er en tarp der du kan oppholde deg utenfor teltet men under tak ikke å forrakte, du kan fort bli lei i teltet om det regner mer enn et døgn sammenhengende.

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det helt essensielt med kaffe, så kaffekjele (helst en som tåler bålvarmen). Vil anbefale en som har et ganske stort lokk, da er den enklere å vaske og enklere å spise fra.

Da trenger du også gassbrenner. Koster vel 100 – 200kr for en bitte liten en. Har hatt min i 10 år nå, og selv om det finnes mindre og bedre i dag holder min fortsatt.

Førstehjelp – spesielt gnagsårplaster.

Utenom det har du det du trenger. Man må ikke kjøpe alt mulig for å klare seg på tur.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er en bra start jeg :) Ingen grunn til å gjøre ting veldig komplisert i starten og for de enkle turene sommerstid er det ikke så veldig mye som skal til. Start med noen helgeturer, pakk det du mener å trenge så vil du ganske snart finne ut av hva du savner og hva du ikke trenger å ha med. Det baller fort på seg etterhvert som horisonten utvides (og når du trodde du hadde alt du trengte til tur så er det bare å begynne med vintertur .. på'n igjen) 

Jeg ville lagt til noe for å lage mat f.eks et stormkjøkken (med gassbrenner), litt førstehjelpsutstyr er alltid kjekt å ha, samt en eller annen lyskilde f.eks en enkel hodelykt.    

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt. Takk for alle svar! Ja absolutt førstehjelp, kaffekjel, tarp og stormkjøkken burde jeg ha. 

Er Primus Omnifuel 2 et bra kjøp? Og noen som har noe å føye til ang hælen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Stian.R skrev:

Genialt. Takk for alle svar! Ja absolutt førstehjelp, kaffekjel, tarp og stormkjøkken burde jeg ha. 

Er Primus Omnifuel 2 et bra kjøp? Og noen som har noe å føye til ang hælen? 

Har ingen erfaring med Primus Omnifuel, men trenger du en bensinbrenner? Altså, jeg vet at denne kan brukes på både gass og bensin men har du planer om å fyre i teltet og kokkelere mye når gass ikke fungerer? (dvs. vinter). Hvis ikke så hadde jeg kjøpt meg en enkel gassbrenner i første omgang. Ser ingen grunn til å blåse et par tusen på multifuelbrenner før man vet at man trenger det, men har man lyst har man lov selvsagt.      

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye Omnifuel. Det er et beist i forhold til alternativene. Noen absolutte fordeler, men mye mer hazzle enn gass i de fleste tilfeller. Jeg ville ha anbefalt en gassbrenner i et stormkjøkken-oppsett. Kan brukes til det beste.

En god og liten LED-lykt. Ikke cheap ut her. Du får Black Diamond Spot til 300 kroner. Funker som fjell for meg. Sikkert bedre varianter; tror ikke du trenger å lete lenger enn dette forumet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre sier her; Stormkjøkken på gass er kjekt. En billig Morakniv fungerer utmerket, om du ikke har en annen kniv alt. 

Angående hodelykt ville jeg kjøpt en med løse 18650 eller 16340 Li-ion batterier. Ikke en som går på vanlige alkaliske. Har en eldre modell av BD Spot, og mens den fungerer nå ok den, så er lysstyrken 90% av tiden ganske lav, på grunn av de alkaliske batteriene. Har og en Princeton Apex som kjører på alkaliske batterier. Den har en regulert krets som gir konstant output selv om spenningen på batterier synker. Det resulterer i at den dør ganske kjapt. Bruker nå en Nitecore HC60 som jeg syntes er et par nivåer over de 2 andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det blir med gass da. Er det ett fett hvilken gassbrenner jeg kjøper? Finner vell d jeg trenger på XXL, Gsport? 😄

Hodelykter har jeg flere av, får prøve de i starten nå, så får jeg eventuelt oppgradere. Dog er det med alkaliske batterier, men jeg klarer å bære med meg noen AAA i starten. Det er noe av det jeg tenker på nå i startfasen, at jeg ikke trenger det beste av det beste med en gang. Heller oppgradere litt etter litt hvis nødvendig. 

Et par kniver har jeg også, så kjenner jeg gleder meg på tur nå! Første tur går til Åselidalen, gleder meg helt villt til dager med fiske og avslapping! 

En annen tanke som slo meg, er å ha med en liten øks til å sanke ved til bål? 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stian.R skrev:

Ser ut som det blir med gass da. Er det ett fett hvilken gassbrenner jeg kjøper? Finner vell d jeg trenger på XXL, Gsport? 😄

En annen tanke som slo meg, er å ha med en liten øks til å sanke ved til bål? 

 

Kjøp en ålreit gassbrenner fra kjent merke. Primus, MSR eller Optimus f. Eks. 

Viktigere enn øks er en liten tursag, syntes jeg. Tursag er mye mer effektivt. Selv om bushcraftere på youtube insisterer på finsplitting av ved med øks er det bare tull etter min mening ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, whistler skrev:

Kjøp en ålreit gassbrenner fra kjent merke. Primus, MSR eller Optimus f. Eks. 

Viktigere enn øks er en liten tursag, syntes jeg. Tursag er mye mer effektivt. Selv om bushcraftere på youtube insisterer på finsplitting av ved med øks er det bare tull etter min mening ;-)

 

Da prøver jeg begge, og finner ut hva jeg bruker mest 😛

Takk for alle svar her. Fantastisk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Man trenger ikke kjøpe sig fattig i mye fint turutstyr for å ha en bra tur! Bra støvler, sekk og telt er det viktigste og det har du allerede kjøpt. WWW.magasinet.no har en del OK ting til rimelig pris. Tenk på vekt og utstyr som kan ha flere funksjoner. Fx. poncho=regnklær=tarp= presenning.

Støvlene dine kipper i hælen? Det kan gi blemmer på lenger tur. De innlegg såler som følger med de fleste sko/støvler er egentlig ikke så bra. Her kan en bedre såle med litt høy støtdempende hel kanskje hjelpe. www.magasinet.no har noen.

 Jeg mener, at Trangia ultra-lite med gassbrenner eller multibrenner er den optimale løsning mht. stødighet, le, varmeutnyttelse. Jeg bruker uten kaffekjele, for man kan jo koke kaffe i en av grytene. Det blir lettere enn om du har løs brenner, leskjerm og 1-2 kjeler og en stekepanne og står stødigere og varmer bedre. Mitt kokeopplegg inkl. multibrenner, gryteklype fyrstikker, bunnplate mm veier 1,2 kg og så er alt samlet i et. Gass er enklere, men multifuel fyret med parafin/tennveske er bedre om vinteren, men krever øvelse og vedlikehold. Gassbrenneren som passer til Trangia er bra. 

Tursag er mye mer nyttig enn en tung jernklump av en øks! Biltema har en foldegrensag/tursag, som er heelt OK, billig og ganske lett. Flise til opptenning kan du med kniven.

Elgen

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Stian.R skrev:

Ser ut som det blir med gass da. Er det ett fett hvilken gassbrenner jeg kjøper? Finner vell d jeg trenger på XXL, Gsport? 😄

 

Hadde jeg ikke hatt noe kokeutstyr fra før så hadde jeg vurdert å gå for gode gamle trangia stormkjøkken med gassbrenner, så har man jo alt man trenger (- kaffekjele) i et jafs ;) Ellers hadde jeg gjort som Whistler sier og gått for et velkjent merke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut for at du har det viktigste til å komme i gang. Du vil også se etterhvert som du begynner å få erfaring fra "felten" hva du savner av utstyr når du er på tur. Det er en hel jungel av ting og tang folk mener man trenger, som andre igjen vil si er bare tull og vas. 

En ting jeg ser er at du nevnte at du brukte tennissokker og en tykk ullsokk. Vi er selvfølgelig forskjellig på hva vi trives med på føttene, men har ikke sett noen andre i tråden skrive noe om dette, så tenkte jeg ville si noen ord om det. Tennissokker har i alle fall blitt lagt på hylla for mange år siden her i huset, ettersom de typisk er laget helt, eller i alle fall i stor grad av bomull. Bomull suger til seg fuktighet, og mister all isolasjonsevne når det blir vått. I min erfaring har også bomullssokker en egen evne til å skli av foten, samt at foten beveger seg inni sokken, og jeg ender opp med gnagsår. En tynn till middels ullsokk - type ulvang eller lignende - sitter bedre på foten, og for min del slipper jeg da unna gnagsår, så lenge jeg har en sko som sitter høvelig bra. Man kan like fort få gnagsår i en sko som sitter bra, dersom sokken ikke vil bli sittende på foten. Ull har også den egenskapen at det isolerer selv om det blir vått, som i for seg selv er en fordel.

Selv har jeg huset fullt av både det jeg mener er alfa og omega på tur, og en haug med ting som stadig oftere blir liggende igjen hjemme. Allikevel tar jeg meg selv i i at jeg nå og da pakker min 95L sekk for en enkel overnatting, fordi jeg kan jo få bruk for...... 😅 

Da gjenstår det egentlig bare å ønske deg gode fremtidige turer, og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mobli ang sokker gir dette mening med mine plager på siste tur. Jeg kjøpte alfaskoene et ørlite hakk "for stor" slik at jeg kan ha de på vinteren også. Ble enig med ekspeditøren på G-Max at dette var det rette valget. Slik at når jeg i butikken hadde en typ ulvang, og en tykkere sokk (Härkila Expedition 2, ekstremt gode) så satt foten som støpt, og ingen plager på min første tur. Andre tur hadde jeg på meg tennissokk som da kan forklare problemet. Ville kanskje heller sagt de var mer som dresskosokker 🙄 Bummert fra meg. Prøver igjen senere!

@Lars Stenseth drar alene eller med en kompis eller fruen. Vi får se, men det er plass nok, og synes ikke teltet var tungt i forhold til pris og størrelse. Utrolig enkelt for en nybegynner å sette opp også. Mulig sekken er litt overkill for en helgetur, men jeg har rå å kjøpe en mindre hvis det skulle vise seg å være et problem. Mye stramming på den, så det står kanskje heller på han som pakker den 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du skal inn på gramjeger sporet så ville jeg valgt en gassbrenner med forvarmingsrør, da skal den dekke de fleste forhold, tilogmed noen minusgrader siden de kan brenne med gassboksen opp ned (når røret har blitt varmt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Stian.R skrev:

@Mobli ang sokker gir dette mening med mine plager på siste tur. Jeg kjøpte alfaskoene et ørlite hakk "for stor" slik at jeg kan ha de på vinteren også. Ble enig med ekspeditøren på G-Max at dette var det rette valget. Slik at når jeg i butikken hadde en typ ulvang, og en tykkere sokk (Härkila Expedition 2, ekstremt gode) så satt foten som støpt, og ingen plager på min første tur. Andre tur hadde jeg på meg tennissokk som da kan forklare problemet. Ville kanskje heller sagt de var mer som dresskosokker 🙄 Bummert fra meg. Prøver igjen senere!

@Lars Stenseth drar alene eller med en kompis eller fruen. Vi får se, men det er plass nok, og synes ikke teltet var tungt i forhold til pris og størrelse. Utrolig enkelt for en nybegynner å sette opp også. Mulig sekken er litt overkill for en helgetur, men jeg har rå å kjøpe en mindre hvis det skulle vise seg å være et problem. Mye stramming på den, så det står kanskje heller på han som pakker den 😉

Det er jo mange varianter på det å reise på tur! 1-2 dags soloturer til 12-14 dager på vidda. Der er det også en jungel av utstyr til de forskjellige type turer! Jeg hadde følt meg litt utilpass med å drasset på 3 mannstelt og stor sekk på en 2 netter tur! Bare de 2 tinga der veier 6kg!!! Vet ikke  hvor tung sovepose du har, men vipper du 1,5 kg der å 500gram på underlag så er du oppe i 8 kg på de 4 STORE å det er en del, men ikke altfor ille. Men stor sekk gjør at du tillater deg å ta med litt ekstra(du har jo plass liksom) å mange får seg en liten overraskelse da. Hvor mange kg tror du sekken vil ligge på ferdig pakket, ja for en 2 netter tur f.eks?

poenget er at altfor stor/tung sekk kan ødlegge litt av gleden med turen da det blir mer slitt! Buy heavy, buy twice er et uttrykk som jeg har omformulert litt, men det stemmer! De aller fleste oppgrader utstyret med gjevne mellomrom og i 90% av tilfellene oppgraderer folk til lettere ting. Å da er de 4 Store der det er mest å hente vektmessig.

Mine 4 store veier tilsammenlingning 3 kg altså 5 kilo mindre. De 5 kilo utgjør resten av utstyret mitt inkl mat for 2 netters tur!  Men som start utstyr ser det helt ålreit ut, om men noe tungt. 

Håper du får mange fine turer med utstyrt ditt og tur basillen holder deg vedlike 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stian.R skrev:

@Mobli ang sokker gir dette mening med mine plager på siste tur. Jeg kjøpte alfaskoene et ørlite hakk "for stor" slik at jeg kan ha de på vinteren også. Ble enig med ekspeditøren på G-Max at dette var det rette valget. Slik at når jeg i butikken hadde en typ ulvang, og en tykkere sokk (Härkila Expedition 2, ekstremt gode) så satt foten som støpt, og ingen plager på min første tur. Andre tur hadde jeg på meg tennissokk som da kan forklare problemet. Ville kanskje heller sagt de var mer som dresskosokker 🙄 Bummert fra meg. Prøver igjen senere!

Jeg har hørt at dersom man plages med å få gnagsår, er et "kjerringråd" å bruke tynne nylonstrømper - tenk damestrømpebukser - et alternativ. Men blir det noe tykkere byr det på problemer er i alle fall min erfaring. Som nevnt, vi har alle forskjellige opplevelser med gnagsår og når de oppstår, selv om det som regel er noen fellesnevnere. For min del er i alle fall gnagsår mer eller mindre garantert med bomullssokker. Og som du sier, de satt som et skudd med dobbelt ull, da ville jeg fortsatt med det - alternativt et par tykke ullsokker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lars Stenseth skrev:

Det er jo mange varianter på det å reise på tur! 1-2 dags soloturer til 12-14 dager på vidda. Der er det også en jungel av utstyr til de forskjellige type turer! Jeg hadde følt meg litt utilpass med å drasset på 3 mannstelt og stor sekk på en 2 netter tur! Bare de 2 tinga der veier 6kg!!! Vet ikke  hvor tung sovepose du har, men vipper du 1,5 kg der å 500gram på underlag så er du oppe i 8 kg på de 4 STORE å det er en del, men ikke altfor ille. Men stor sekk gjør at du tillater deg å ta med litt ekstra(du har jo plass liksom) å mange får seg en liten overraskelse da. Hvor mange kg tror du sekken vil ligge på ferdig pakket, ja for en 2 netter tur f.eks?

poenget er at altfor stor/tung sekk kan ødlegge litt av gleden med turen da det blir mer slitt! Buy heavy, buy twice er et uttrykk som jeg har omformulert litt, men det stemmer! De aller fleste oppgrader utstyret med gjevne mellomrom og i 90% av tilfellene oppgraderer folk til lettere ting. Å da er de 4 Store der det er mest å hente vektmessig.

Mine 4 store veier tilsammenlingning 3 kg altså 5 kilo mindre. De 5 kilo utgjør resten av utstyret mitt inkl mat for 2 netters tur!  Men som start utstyr ser det helt ålreit ut, om men noe tungt. 

Håper du får mange fine turer med utstyrt ditt og tur basillen holder deg vedlike 😊

Takk for at du setter lys på utstyret og vekta. Vekt var ikke stort i mine tanker når jeg gikk inn på Gmax for å handle mitt FØRSTE turutstyr noensinne. Det som var i mine tanker var kvalitet, og noe jeg kunne trives med. Jeg fikk SVÆRT god hjelp av en kar der, som har hatt og testet flere av de produktene jeg brukte. Blant annet teltet hadde han hatt i flere år, men som du sier, oppgradert og kjøpt lettere. Men det koster gjerne litt, og det å kjøpe alt det "beste" på en gang, kan svi i lommeboka. Sko, liggeunderlag (mammut iglo pump mat. 900gr), sovepose Mammut kompakt mti spring 1200gr) sko og sekk kosta meg ca 12000kr.

Og jeg har testa utstyret så smått, og kjenner at jeg ikke er missfornøyd på noen som helst måte. Nå skal det nevnes at jeg har gått ned 20kg selv på kort tid, så kroppen er herdet. 

Jeg ser poenget ditt, absolutt, men nå, før min første langtur er jeg ikke bekymret for vekta overhode 😉

Å holde det på et "budsjettnivå" er vell greit, da om det virkelig skulle butte imot å dra på flere turer, så er ikke tapet like stort, og greit å selge uten å tape for store summer. 

Å det er vell artig å oppgradere også? 🤔

Mine tanker iallefall, men takk for svaret ditt! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Mobli skrev:

Jeg har hørt at dersom man plages med å få gnagsår, er et "kjerringråd" å bruke tynne nylonstrømper - tenk damestrømpebukser - et alternativ. Men blir det noe tykkere byr det på problemer er i alle fall min erfaring. Som nevnt, vi har alle forskjellige opplevelser med gnagsår og når de oppstår, selv om det som regel er noen fellesnevnere. For min del er i alle fall gnagsår mer eller mindre garantert med bomullssokker. Og som du sier, de satt som et skudd med dobbelt ull, da ville jeg fortsatt med det - alternativt et par tykke ullsokker :)

Tror kanskje sokkevalget mitt var problemet denne gang ja. Nå gjelder det å gå inn skoa, og teste videre 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stian.R skrev:

Tror kanskje sokkevalget mitt var problemet denne gang ja. Nå gjelder det å gå inn skoa, og teste videre 😉

Det kan være med å skape et problem i alle fall. Nå ble det veldig mye prat om sokker, men er av den oppfatningen at dersom ikke føttene trives på tur, så er det vanskelig for resten av kroppen å trives også :) 

For øvrig, hvor i landet holder du til? Alltids greit å finne nye folk å dra på tur med dersom muligheten byr seg for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.