Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunpose med både høyre og venstre glidelås


Anbefalte innlegg

Har såvidt tenkt tanken om å skaffe ny pose. Etter siste vask mangler det isolering omtrent i knehøyde og med trøblete knær setter jeg lite pris på den mangelen. Jeg tror de våte og antakelig sammenklumpede duna ble så tunge at de lagde hull eller røk sømmen mot nabokammeret.( Posen er gammel)

Jeg har hatt posen i mange år og det er den foretrukne posen av de jeg har. Grunnen er svært komfortabelt innertrekk og 2-veis fullengde glidelås på begge sider.

Det er som nevnt en dunpose med dun, mest sannsynlig fra trekkfugl for den er med årene blitt noe slaskete. Med det nå fatale flyttemønster på de gjenværende fjæra har altså tanken om en ny pose slått meg.

Så det jeg vil ha er en:

Dunpose med 2-veis fullengde glidelås på både høyre og venstre side + borrelås/hempe over glidelås i skulderhøyde (slik at du kan ha armene ut av posen uten at posen sklir ned)    Dunfylt flap/klaff som dekker glidelåsene.     Dunfylt justerbar nakke/hals krage.     Justerbar stramming av hette.    Innertrekk i komfortabelt stoff mot bar hud. Poselengde ca 200, skulderbredde ca 75, fotbredde ca 50.     T-Lim på ca  -6 grader.     Jeg er mer opptatt av hvor duna kommer fra, enn at den er hydrofobisk.

Jeg vil ikke ha typisk mumiefassong med smal hette og fotende. Er ikke så opptatt av ytterstoffet annet enn at det er upraktisk med for glatt stoff på undersiden.

Skulle helst sett/kjent på posen før jeg bestemmer meg så fysisk butikk er mest praktisk.

Er vel ikke for mye å be om dette vel, 🤔  Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja: cumulus lager trolig en slik pose til deg, de svarer raskt på mail og følger opp samtalene, tenker det er fullt mulig å få sydd posen slik du ønsker selv. Trolig bare å finne en modell du liker og bestille via mail med glidelås på begge sider.

Dunet er etisk (eller plukket på etisk-korrekt vis heter det vel), og dunklaffen på min Alaska-pose er veldig velfyllt og tetter godt mot glidelåsen (lite varmetap).

Polsk MVA trekkes fra ved kjøp (siste steg i kassen ved kjøp av poser i nettbutikk). Spesialsydde poser har vanlig garanti, men ingen bytterett. Prisene på dunposer er billigere enn warmpeace, samtidig som dunkvaliteten er høyere 👍

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta en titt pp denne. Ikke glidelås helt ned, ingen glidelås faktisk. Har en slik selv. For meg som sover mye på magen med hender under hodet så har vanlige poser ikke vært så gode. Her er det en bred dunklaff som dekker godt. Bra vidde i beina og åpning for å lufte beina også. Kjekt å bare vippe ned klaffen når det blir varmt på morgenen. Har long versjon og den er romslig til meg som er 187 og litt brei. Bør brukes med oppblååsbart underlag siden det tres i lomme på posen. Gjør at jeg snur meg om natta inni posen slik at jeg unngår å våkne om morgenen i en pose som følger med og er  vridd som en spiral rundt meg. Blir litt tyngre enn de letteste posene men helt greit for meg siden jeg sover mye bedre.

https://sierradesigns.com/backcountry-bed-700-20-degree/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så dumt å spesialbestille posen @Marius Engelsen. Det som gjør meg litt betenkt er at jeg ikke får kjent på innerstoffet. Ligger i undisen vist ikke temp tilsier noe annet og da er følelsen av innerstoffet mot huden av betydning. Jeg har poser med "feil" innerstoff og det skal svært mye til før jeg tar de i bruk. Litt samme greia med lakenposer også, jeg liker de rett og slett ikke.

Posen du linket til @borgern så artig ut. Jeg likte spesielt godt lomma på undersiden som undelaget tres inn i. Skjønt jeg syns de burde hatt tilsvarende lomme i fotenden så du fikk mumieformede underlag skikkelig "fastmontert". Tror sikkert denne posen kunne vært noe, men jeg har ikke lyst til å gi opp variasjonene en høyre og venstre åpnet pose gir meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan velge innerstoff på cumulus, men det er vel en form for pertex innerstoff, slik som på minst 90% av alle soveposer som lages i dag? (Hvis ikke alle?).

Du kan evt. gå i butikken og kjenne på en ny helsport sovepose, det er vel pertex i de også, og da får du kjent om det passer deg.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bladde gjennom Exped-katalogen ifm en telt-tråd, og kom over Dreamwalker - som vel ikke treffer helt på noen av kravene dine, men kaaaanskje litt artig likevel? :huh:

Modellene som nevnes i 2016-videoen er ikke i 2019-katalogen. Fjellsport har to versjoner, -2°C og -4° (sistnevnte med en eller annen membran):  https://www.fjellsport.no/search/?q=dreamwalker

Ser jo kul ut, synes jeg, men aner ikke hvordan den funker i praksis :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2019 den 22.06, a_aa skrev:

Ser jo kul ut, synes jeg, men aner ikke hvordan den funker i praksis :) 

Jeg har denne og etter å først ha vært litt skeptisk så begynner vi å bli venner. God og varm, lett, praktisk i blant å kunne stikke ut bein og armer. Men den treffer jo ikke helt kriteriene til trådstarter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 23.5.2019 den 22.06, a_aa skrev:

Bladde gjennom Exped-katalogen ifm en telt-tråd, og kom over Dreamwalker - som vel ikke treffer helt på noen av kravene dine, men kaaaanskje litt artig likevel:huh:

Ser jo kul ut, synes jeg, men aner ikke hvordan den funker i praksis :) 

Artig pose og spenstig at de prøver seg på nye tanker, det skal de ha.

2 timer siden, varmtvann skrev:

Jeg har denne og etter å først ha vært litt skeptisk så begynner vi å bli venner. God og varm, lett, praktisk i blant å kunne stikke ut bein og armer. Men den treffer jo ikke helt kriteriene til trådstarter. 

Nei, den treffer ikke helt i forhold til det jeg ønsker. Når jeg nå har hatt pose med både H og V drager og ser alle fordelene det gir er det vanskelig å ta til takke med kun en drager. Og så var det innertrekket da. Har vært ute å sjekket/kjent på poser den siste tiden, men finner så langt ingen som føles "gode" mot bar hud. Tenker på innertrekket i soveposen på samme måte som med lakenet i senga. Ville jeg hatt et sånt stoff i sengelakenet?    Ehhh, nei tror ikke det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, rayun skrev:

 

Artig pose og spenstig at de prøver seg på nye tanker, det skal de ha.

Nei, den treffer ikke helt i forhold til det jeg ønsker. Når jeg nå har hatt pose med både H og V drager og ser alle fordelene det gir er det vanskelig å ta til takke med kun en drager. Og så var det innertrekket da. Har vært ute å sjekket/kjent på poser den siste tiden, men finner så langt ingen som føles "gode" mot bar hud. Tenker på innertrekket i soveposen på samme måte som med lakenet i senga. Ville jeg hatt et sånt stoff i sengelakenet?    Ehhh, nei tror ikke det.

 

Jeg vet ikke helt hvilke innerstoff du ønsker, men det høres ut som du ønsker noe bomulls-lignede? Det tror jeg ikke du får tak i.

Du kan kanskje lage deg en innerpose av ett laken/dynetrekk? Åpninger til armene og bena, så kan du bare stikke de ut ved behov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.