Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte Styrestem.


rayun

Anbefalte innlegg

Da var tiden kommet for å prøve et kortere stem på Touring sykkelen. Det er egentlig lenge siden jeg tenkte å skifte stem, men jeg har i det lengste skjøvet det foran meg. Håpet var at det skulle gå seg til, men det har det ikke gjort.

I håp om ytterligere optimalisering av sykkelen til min kropp ble et Brooks B17 sete montert tidligere i våres og nå er turen kommet til styrestemmet.

Tanken var å få et kortere og brattere stem for en litt mer oppreist sittestilling som skulle ta av litt av presset på mine kranglete skuldre. 

Her er både det originale og det nye stemmet. Originalen heter Oval og det nye er et Pro. 

IMG_1268.thumb.JPG.3ddaffb9edcfcaba1b86e5a2d0b5b06a.JPG

Med det gamle stemmet hadde jeg 47cm fra setet til styret.

IMG_1266.thumb.JPG.54ab239a5ceb0b9408b2e3217486be28.JPG

Og med det nye ble det 44cm.

IMG_1269.thumb.JPG.e5560e53a37d414c718d219ff72b15a2.JPG

Jeg hadde et ønske om at dette også ville heve styret i forhold til setet,,,,,,,,,,, (her er det gamle)

IMG_1267.thumb.JPG.b8b7ac6411042cbc74205bc66f933998.JPG

Men det ser ikke ut til at det ble som tenkt, ganske likt egentlig.  (Her er det nye)

IMG_1270.thumb.JPG.4a3bfbf68e81f1196bbee0c5e7af0fec.JPG

Men det hadde definitivt noe for seg angående en noe mer oppreist sittestilling. Nedenfor er foretrukken / normal sittestilling med det gamle stemmet.

1314097710_Ovalstem-kopi.jpg.cedc25ea91a934553cb80de922664fb4.jpg

og her med det nye.

465990324_Prostem.jpeg.c65223c6ecb5d1c36b7e7c045058940e.jpeg

Om ikke streker og piler jeg har lagt på bildet viser dette tydelig, så sees det godt mot mitt hode i forhold til lufteventilen på vinduet bak.

Det ble også en prøvetur på 27km som konkluderte med godkjent.

Jeg rekker flere testturer før turstart, men tror jeg lar det nye bli sittende. 

Oval stem-kopi.jpg

 

Endret av rayun
Fjerne bilde som ligger dobbelt.
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden det nærmer seg langtur og jeg skal tilbringe litt tid på trafikkerte veier i sommer ble det ny speile i dag. Jeg har til nå brukt et ganske lite speil med eneste festemulighet nede i bukken. Dette funker i og for seg greit nok, men jeg må flytte venstrearmen hver gang jeg ønsker å sjekke speile og det liker jeg ikke.

I stressende situasjoner med trafikken tett på kan dette føre til farlige episoder da jeg må slippe styret og flytte blikket langt vekk fra trafikkbildet. Lett å vingle litt da.

Dette er det gamle speilet.

IMG_1274.thumb.JPG.219a6937a6180bd210b0fc1ba2594aab.JPG

Og sånn ser det ut når jeg sitter på sykkelen.

IMG_1275.thumb.JPG.25b26919dd6d90147679b9bbcb591d93.JPG

Ikke mye å se av speilet herfra. Sikt bakover er kun mulig om jeg flytter armen og det er dette det nye speilet skal løse.

Det nye speilet har en høy plassering og er mer i synsfeltet mitt noe som gjør at jeg kan sjekke med kun et kort blikk og uten å flytte armen.

IMG_1278.thumb.JPG.f7ad57016c267be21c4e6248039f80c2.JPG

Speilet har en forutbestemt plassering på/mot bremsen på venstre side og vil ikke egne seg like godt i land med venstrekjøring.

Og sånn ser det ut fra min posisjon på setet.

IMG_1277.thumb.JPG.b5988cdb96d51fed42564be302bd1425.JPG

Hhhmmmm, været er bra, tror jeg må ut å teste nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du får jo styrestem, hvor vinkelen kan reguleres. Noen er mer stabile enn andre, men brukbare. Endelig kan du velge en annen styrtype enn "geitebukken". Det finnes flere typer med litt reisning på. Og "butterfly" styre, som dun kan holde på på mange ulike måter - i blant kallet "tyskerstyr", da det er ganske brukt av tyske langdistanse syklister, som du jo ser av og til i Norge.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemelding @elgen. Jeg har prøvd stem med justering og får da reist styret en del, men det blir litt for langt fram likevel. 

Jeg er litt kort i ryggen i forhold til arm og ben så det er nok derfor jeg ønsker et litt kortere stem. I tillegg må jeg ha mer av vekten på setet etter at skuldrene de siste årene har gitt meg noen utfordringer.

Etter å ha lest mange blogger kjøpte jeg et sånt butterfly styre for mange år siden. Fasongen på styret gir en mengde variasjoner av grep og jeg skjønner hvorfor mange langdistanse syklister velger disse. Dessverre ble jeg aldri helt venner med dette styret og tok det av etter den sommerens langtur. Henger nå i garasjen og samler støv, men har ikke hjerte til å selge det. Kanskje kjøper jeg en dag en sykkel med geometri som bedre match´er dette styret.

Jeg tror, eller kanskje mer håper at de endringene jeg har gjort vil passe meg bedre over tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg prøver med et par andre konstruktive foreslag. Jeg er selv såpass gammel, at jeg ønsker en noenlunde oppreist stilling på syklen. 

Hvis du monterer et raiserbar styre hvor hendlene går litt opp- og bakover med passe vinkling vil du få hendene bak styrestammen. På "geitebukken" vil du alltid være foran. 

Du har vanlig forgaffel! Du kan sikkert få tak i en vanlig forgaffel evt. brukt, hvor styrstammen ennå ikke er kuttet ned. Så kan du selv bestemme høyden med flere avstandsringer. Jeg monterte en gang en sykkel med en  aluminiumsrørbit som akkurat passet om styrstammen for å få nok høyde. Det fungerer helt fint og vil være rimeligere enn en ny sykkel med andre vinkler og lengde på overrøret.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lompa skrev:

Justerer du setet også? Det er jo noen cm å variere der også, om avstanden sete/styre er for stor..

Jeg har flyttet setet lenger forover som du foreslår og har det så langt framme som jeg syns jeg kan ha det. Det er mer å gå på, men da blir jeg sittende for langt fram i forhold til pedaler og tråkk. Mister litt av trøkket i tråkket, ikke at det er så mye å skryte av heller.😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, elgen skrev:

Hei

jeg prøver med et par andre konstruktive foreslag. Jeg er selv såpass gammel, at jeg ønsker en noenlunde oppreist stilling på syklen. 

Hvis du monterer et raiserbar styre hvor hendlene går litt opp- og bakover med passe vinkling vil du få hendene bak styrestammen. På "geitebukken" vil du alltid være foran. 

Du har vanlig forgaffel! Du kan sikkert få tak i en vanlig forgaffel evt. brukt, hvor styrstammen ennå ikke er kuttet ned. Så kan du selv bestemme høyden med flere avstandsringer. Jeg monterte en gang en sykkel med en  aluminiumsrørbit som akkurat passet om styrstammen for å få nok høyde. Det fungerer helt fint og vil være rimeligere enn en ny sykkel med andre vinkler og lengde på overrøret.

Elgen

På mine aller første lengre sykkelturer hadde jeg et styre som ligner det som du tipser om, bøyd litt opp og bakover. Dette var i midten av 70 tallet og de aller fleste "normale" sykler hadde slike styrer. Kan ikke huske at numne fingre eller verkende skuldre var tema. Visste ikke hva sykkelbukse var og brukte Olabukse og alt var bra, men jeg var også noen og førti år yngre.

Forslaget ditt er bra og skal følges, men ikke til tursykkelen. Etter at du nå nevnte riserbar søkte jeg og fant et som heter Jones H-bar og dette skal jeg skaffe meg til MTB´en min. 

Til tursykkelen blir det for mye kostnader om jeg skifter styret da den har såkalte Micro Barend Shifter og da trenger jeg både gir og bremsehendler etc i tillegg. 

Det kortere stemmet jeg har satt på gjorde ganske mye for en behageligere sittestilling så jeg skal la det sitte en stund til.

Løken - Bergen starter om ca 14 dager og kommer jeg lengre enn Sokna, slår jeg fjorårets tur og kommer jeg forbi Geilo slår jeg forfjorårets tur. Detta blir bra.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jones H-bar kjente jeg faktisk ikke selv om jeg bygget sykler og vært sykkelentusiast i mange år! Likner nesten på motorsykkel. Bøylen foran bringer deg jo lenger fremover.

Men jeg så for meg at du måtte bytte girhendler evt. bremse- . Jeg har en boks med diverse bytte sykkeldeler, som roterer i et nesten evig liv etter litt servise. Sykkelkomponenter.no eller bikeshop er noenlunde rimelige her i Norge, men Chainreaction.com kan også være billig tross norsk moms og spedisjonsgebyr. Ellers kjøper jeg av og til sykkeldeler på heisatur i Danmark.

Jeg er litt prippen på selve vinkelen av ende av styret - håndtaket, så det kan settes på en måte så håndleddet er på rett linje og ikke vridd litt sideveis. Det er nemlig litt anstrengende på langtur. 

Lykke til med turene

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.