Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til DIY babyseng i telt :D


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Heisan flinke fjellfolk! 

Jeg skulle gjerne hatt noen innspill på DIY prosjektet mitt: teltturvennlig babyseng. Nå har jeg vridd hodet mitt i alle retninger og finner bare èn, ikke særlig god løsning og jeg tenkte at dere kreative DIY folk kanskje hadde en bedre ide til hvordan man gjør dette, alle innspill er velkomne! Her er saken:  

Jeg har med en 4.mnd gammel baby på tur og jeg trenger å lage noe til henne som gjør at senga hun har i teltet ligner babysengen. Babysengen hennes er ganske liten, har fire vegger (selfølgelig) og er bekledd med sånn sengebeskytter til babyer (legger ved bilde av sengen). Madrass har jeg allerede (exped synmat) så det er sidene som skal lages. Saken er at når hun ligger ute i teltet, har hun ikke disse veggene som blokkerer for innsyn og utsyn, hvilket gjør at en nysgjerrig baby ser ut på verden i stedet for å ta seg en svært tiltrengt lur. Dere med barn vet at dette potensielt betyr overtrøtt baby hvilket ikke er morsom verken for henne eller meg. I tillegg liker hun å ha ansiktet inntil noe når hun sover, hvilket hun heller ikke får når hun ligger på en madrass i et telt.  

Jeg trenger altså en slags lett, komprimerbar babyboks som jeg skal bekle med sengebeskytter inni. Det første jeg tenkte var å ta en banankasse, skjære av ene kortsiden, bekle den med madrassbeskytter og bruke den. Jeg regner dog med at det: 1. går fort i stykker, papp blir fort slarkete og vil miste formen og 2. når vesla bokser borti det (hvilket hun gjør), vil det gi etter med mindre jeg har bunnen i kassen med. Om jeg har bunnen i kassen med må jeg ha med ny madrass osvosv.

Er det en annen genial løsning jeg ikke har tenkt på? Altså lett kasse med ca 20 cm høye vegger. 3 eller 4 sider. 

6093Piccolo-due2-850x850.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En pallekarm lignende i passe størrelse laget av 3-4mm kryssfinèr. Enkelt, billig og lett tilgjengelig materiale - klappes sammen og stroppes til siden på sekken. Som underlag ville jeg klippet til ett skumunderlag som passer oppi, og lagt ett mykt saueskinn over (som evt. går oppetter sidene).

En lett (myk/pakkbar) hundeseng som du ruller sammen, putter i en søppelsekk, og stropper til siden på sekken - eller stapper nederst i sekken. Den siste vi hadde var laget med godt og vel 20 cm høye vegger laget av skumgummi og trekt med stoff på utsiden - lett og pakkbar.

Babynest fås i forskjellige utgaver, tror faktisk det finnes oppblåsbare også. Den oppblåsbare stellematten fra ikea kan brukes, men blir kanskje litt lav.

Skal du ikke langt fra bilen er bagdelen fra vognen fin å ta med inn i teltet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte mye babynest hjemme, og den fungerte bra på telttur en god stund også.

Hadde jeg hatt baby idag hadde jeg kjøpt stoff og fyll og sydd meg en litt større og høyere babynest som fungerte hele første året og godt ut i det andre. Altså slik: sydd en tjukk nok pølse som er omtrent like lang eller litt lengre enn en vanlig nest som da gir høye nok kanter, og en lengre bunn i rent stoff uten fyll. Kan da legges rett oppå liggeunderlag, skinnfell, madrass eller hva man nå måtte bruke. 

Lykke til, og hold oss oppdatert ang løsning du havner på. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange knallgode ideer, tusen takk folkens! 

Sånn umiddelbart falt jeg litt for @esphojo sin ide med de skuffene til IKEA. Har hatt en sånn selv og vet den er sammenleggbar og veier så og si ingen ting. Tenker de forholdsvis lett kan stroppes på sekk, dessuten er det vel bomull så det er pustende hvilket skal være bra :D. 

Ellers er det jo en veldig fin ide med babynest @Leinad og @Marius Engelsen det er litt mer jobb å lage, men til gjengjeld tror jeg podinnen kan bruke det lenger. Er litt redd det blir veldig mye volum, egentlig skulle man ha laget et med store kanter i dun, men da flyr vel pengene fort 😛. Det med reiseseng er jo også smart @Terka må stikke innom og se på de først, de må vel kles med noe hvitt inni så hun ikke ser ut den lille utforskeren. 

Men ja, veldig bra ideer! Tusen takk, nå skal det testes her så vender jeg tilbake med bilde når det er ferdig :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte ett sammenleggbart badekar til jentungen da det ikke var plass til noe annet i leiligheten, pluss det var kjekt å ha med seg på hytten/besteforeldre osv. Dette er laget i en myk gummi/plast blanding og veier ikke stort. Dette brettes sammen og vil passe under topplokket på sekken.  

Om du syr ett innertrekk i dette også saueull i bunnen feks? 

https://www.stokke.com/NOR/no-no/bad/stokke-flexibath/5315.html 

Obs: sjekk om liggelengden blir tilstrekkelig.

Edit: det blir kanskje dårlig luft i en slik men om man bruker den kun til seng så kan det borres flere hull.  

Endret av Johanks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lot ungene ligge i bagen til barnevogna da de var små, det fungerte helt ypperlig når vi var på telttur. 
De var jo vant til å ligge i den.
Det forutsetter selvfølgelig at det er mulig å trille barnevogn dit dere skal, men som regel klarer man å finne fine turer langs grus og skogsveier/stier etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Arcticpeak skrev:

Vi lot ungene ligge i bagen til barnevogna da de var små, det fungerte helt ypperlig når vi var på telttur. 
De var jo vant til å ligge i den.
Det forutsetter selvfølgelig at det er mulig å trille barnevogn dit dere skal, men som regel klarer man å finne fine turer langs grus og skogsveier/stier etc.

Har ikke med barnevogn med sånn kasse, så det er ikke et alternativ :(  men ellers er det nok en god ide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Noe etter prinsippet på denne «kampeerwieg» bør være relativt enkelt å lage. Litt etter samme prinsippet som chairkit, med et oppblåsbart liggeunderlag som brettes opp i begge ender og et stofftrekk som holder ting på plass. Trenger ikke å veie mye heller. 

https://www.tatteljee.nl/nl/slapen/kinderen

Endret av esw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.