Gå til innhold
  • Bli medlem

Frysetørket vom på langtur


Agdestein

Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå å planlegger Norge på tvers og skal kjøpe inn frysetørket vom til hunden, men jeg klarer ikke å bli klok på hvor mye vom jeg trenger 😵 Dette blir den hittil lengste turen vi har vært på og vi kommer sannsynlig til å være vekke i hvert fall 50 dager. Hunden er en Boxer på 30 kg, han fores til dagen på Norwegian Polar og noe Vom. 

Og hvis noen har tips i forhold til vitamintilskudd så kom gjerne med det 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaring på å kun fôre på frysetørka vom, men har brukt det mye sammen med tørrfôr eller V&H :)
Mener å huske at frysetørket vom ikke er optimalt aleine.
Vurdert å tilvenne hunden tørrfôr sammen med våtfôret og fôre på tørrfôrkuler og frysetørket vom på turen?
Har brukt Provit sitt vitaminpulver og det fungerte greit :)

provit.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste frysetørka vom-produktene jeg har sett sier du kan ta utgangspunkt i 1/4 av vekta du vanligvis bruker. Så hvis du gir 400g vom til vanlig, skal det være omtrent det samme med 100 tørr vom. Har ikke prøvd selv, men jeg ville kjøpt litt og prøvd før tur. Det står ganske mye info på pakkene om produktet 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du provit sin frysetørka vom? Jeg har en hund som ikke tåler lagermidd, så jeg har måttet brukt tid til å finnen løsning på å unngå tørrfor totalt på tur. Og jeg syns frysetørka fra provit fungerer helt supert, nå har de en egen veiledning bakpå posen for ca hvor mye mat.  Siden de er på tur, så legger jeg alltid på ekstra der. Min 20kg pointer får 175g frysetørka, ser 30kg er anbefalt 175g, så ville lagt på kanskje til 210g, uten at jeg vet hvor mye hunden din bruker av energi og slikt på tur. Anbefaler deg å prøve ut litt i forveien på mindre turer. Det følger det med en sånn boks med vitaminer i 5kg posene med frysetørka og i 1kg posene så er det med en liten pose med vitaminer, så er bare å tilsette det før man drar hjemmefra :) 

Ellers så har både orijen og natures menu noe frysetørka varianter, men dog noe dyrere om jeg ikke husker feil. 

Provit går forøvrig ut med at deres frysetørka vom kan brukes som eneste energikilde :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, tubbs skrev:

Har ikke erfaring på å kun fôre på frysetørka vom, men har brukt det mye sammen med tørrfôr eller V&H :)
Mener å huske at frysetørket vom ikke er optimalt aleine.
Vurdert å tilvenne hunden tørrfôr sammen med våtfôret og fôre på tørrfôrkuler og frysetørket vom på turen?
Har brukt Provit sitt vitaminpulver og det fungerte greit :)

provit.jpg

Dessverre reagerer han ikke så bra på tørrfôr så derfor vil jeg helst prøve å unngå det hvis det lar seg gjøre :) men takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Vimsehue skrev:

Mener du provit sin frysetørka vom? Jeg har en hund som ikke tåler lagermidd, så jeg har måttet brukt tid til å finnen løsning på å unngå tørrfor totalt på tur. Og jeg syns frysetørka fra provit fungerer helt supert, nå har de en egen veiledning bakpå posen for ca hvor mye mat.  Siden de er på tur, så legger jeg alltid på ekstra der. Min 20kg pointer får 175g frysetørka, ser 30kg er anbefalt 175g, så ville lagt på kanskje til 210g, uten at jeg vet hvor mye hunden din bruker av energi og slikt på tur. Anbefaler deg å prøve ut litt i forveien på mindre turer. Det følger det med en sånn boks med vitaminer i 5kg posene med frysetørka og i 1kg posene så er det med en liten pose med vitaminer, så er bare å tilsette det før man drar hjemmefra :) 

Ellers så har både orijen og natures menu noe frysetørka varianter, men dog noe dyrere om jeg ikke husker feil. 

Provit går forøvrig ut med at deres frysetørka vom kan brukes som eneste energikilde :) 

Takk! 

Da blir det nok det jeg går for, selvom det koster litt mer enn hvis jeg hadde blandet med tørrfôr 🙏🏼 Min reagerer på det aller meste av tørrfôr, har funket ok med Orijen i perioder, men vil helst unngå det om jeg kan :D 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis voffsen ikke har gått på bare vom før bør du prøve det først det er ikke noe for alle og uansett gjøre det i en gradvis overgang så opptaket er i orden når dere drar i gang. Det kan være ganske heftig for magen. Provit vitamintilskudd er bra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Joachim V skrev:

Hvis voffsen ikke har gått på bare vom før bør du prøve det først det er ikke noe for alle og uansett gjøre det i en gradvis overgang så opptaket er i orden når dere drar i gang. Det kan være ganske heftig for magen. Provit vitamintilskudd er bra. 

Han har gått på bare vom og NP i en del år, frysetørket vom på turer :) men aldri så lenge og på en så krevende tur som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er litt om foring av hund på vintertur her i denne tråd. Jeg forer selv med tørrfor ("hundekuler") og Vom til daglig. Likesom vi selv spiser potet til kjøttet.  På tur bli det tørrfor + frysetørket Vom enten fra Provit eller Appetit. Det blir visst det samme. Frysetørket Vom skal jo svelle opp i lunken vann i ca. 20-30 min. og det kan gjerne være overskudd av vann. Frysetørket vom er ganske kraftig kost. Norwegian Polar er jeg ikke kjent med, men så vidt jeg kan lese på nett er det også et frossent slakteriavfalls produkt. Frysevarer duger jo ikke på sommertur og er for tungt. Det finnes vel et tørrfor som hunden din kan venne sig til, for kun å fore på frysetørket Vom blir ganske kraftig kost og uten vitaminer. Nå får hverken hunden eller du vitaminmangel, skørbuk eller Beriberi i løpet av 1-2 uker. Men det finnes hunde vitaminer som vist ovenfor.

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, elgen skrev:

Hei

Det er litt om foring av hund på vintertur her i denne tråd. Jeg forer selv med tørrfor ("hundekuler") og Vom til daglig. Likesom vi selv spiser potet til kjøttet.  På tur bli det tørrfor + frysetørket Vom enten fra Provit eller Appetit. Det blir visst det samme. Frysetørket Vom skal jo svelle opp i lunken vann i ca. 20-30 min. og det kan gjerne være overskudd av vann. Frysetørket vom er ganske kraftig kost. Norwegian Polar er jeg ikke kjent med, men så vidt jeg kan lese på nett er det også et frossent slakteriavfalls produkt. Frysevarer duger jo ikke på sommertur og er for tungt. Det finnes vel et tørrfor som hunden din kan venne sig til, for kun å fore på frysetørket Vom blir ganske kraftig kost og uten vitaminer. Nå får hverken hunden eller du vitaminmangel, skørbuk eller Beriberi i løpet av 1-2 uker. Men det finnes hunde vitaminer som vist ovenfor.

Elgen

 

Takk for utfyllende svar, og link :)

Dessverre har jeg ikke funnet et tørrfor som han kan gå på, han er allergisk mot litt av hvert og det er mange år siden jeg har foret ham på det i det hele tatt. Han har tidligere gått på frysetørket vom i opptil 3 uker på tur, og det har gått veldig bra. Får også fisk de gangene vi er heldig å få det 😅

Men siden vi nå skal være ute på tur i 50-60 dager så må jeg nok spe på med vitaminer ja :) 

 

Endret av Agdestein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.