Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken overgangs- årstid er finest?


Kjell Iver

Hvilken overgangs-årstid er best?  

76 stemmer

  1. 1. Hvilken overgangsårstid er best?

    • Fra vinter til vår
      22
    • Fra vår til sommer
      14
    • Fra sommer til høst
      34
    • Fra høst til vinter
      6


Anbefalte innlegg

Annonse

Som over middels ivrig isfisker, digger jeg den tiden rett før isen legger seg, altså overgangen fra høst til vinter. All spenningen, klargjøring av utstyr og følesen å gå ut på akkurat sterk nok stålis for å fiske. 
Men når sola begynner å varme seinvinteren, og man begynner å vandre rundt på leiting etter hoggorm, man begynner å planlegge sommerens fluefisketurer, binde litt fluer, se naturen våkne til liv er jaggu meg like fint :)
 

P4290010.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen stor fan av november og begynnelsen av desember. Er mørkeredd, og det er ofte blanding av gjørme og frost ute. Ellers er alle andre årstider helt perfekte på sin måte. Og jeg er glad for den kjipe perioden for da setter jeg enda mer pris på alle de variasjoner vi har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2019 den 20.35, Terka skrev:

Denne:

 

20190511_203239.thumb.jpg.cdf43ad27efd91237dec9e62647b2399.jpg

Edit: Liker alle sesonger eg altså, og overgangene mellom dei. Alle har sine særegenheter. Men vinter til vår, sommarvarme og snø. Finfin tid!

Fjærland og flatbrehytta er bra hele året :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte vinter til vår.. på skiturer i varmen med stabil vårsnø, sola som går ned sent og kystnære og lavereliggende fotturer.

Men så kom jeg på seinhøstene hvor man går på frosne myrer og vasser i nysnø på høyfjellet. Og tidligvinteren med korte dager, fantastisk blåtime, man lurer på om snøen har satt seg eller om man må vasse til livet i laussnø, men pulkføre er det åkke som.

Vår til sommer derimot.. det betyr alt for mye mygg, alt for varme dager hvis det ikke høljer ned og alt for mange bobiler etter veiene. Helgeturer blir det, men ferie på denne tiden er utenfor min forståelse.

Nei, jeg velger meg april, siden april er den nye mai. Men mai leverer fortsatt. Fra skitur i indre Sogn i går til kystnære fjell i dag og litt utover uken. Kveldens leir er vegnær og radig rigget.

20190519_230722.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også syns alle årstider har din sjarme. Vinteren er den vakreste, sommer står for nytelse og høsten betyr vemod. Men når vinter blir til vår... 

Jeg sto i dag og betraktet luften mot solen som var på vei ned bak en ås. Luften anget av liv! Det var utallige, jeg mener, -utallige- insekter og frø som suste gjennom luften. Høyt, høyt der oppe. Selve livet! Det er jorden som våkner til liv, alt som lever er til for gjenfødelse, og derfor blir denne tiden spesiell for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hva som er den beste egentlig, alle årstider har noe fint ved seg, og alle årstider har noe ikke fullt så bra.
Tror jeg må si at favoritten blir når vinteren slipper taket, sola begynner å varme, lyse kvelder, fuglene kvitrer og alt begynner å spire og gro. Det synes jeg er en fin tid. På plassen etter kommer nok overgangen fra sommer til høst, kalde klare høstmorgener, fantastiske farger både i fjellet og lavlandet og stjernehimmel! 

Oktober og november synes jeg som regel er litt trist, grått og (ikke minst) gjørmete så overgangen fra høst til vinter er kanskje den jeg ikke er så begeistret for. Hjelper jo ikke at man da har flere måneder med frysing foran seg, men joda .. er fine vinterdager også, når vinteren får grep.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sommer til høst (aka September, sånn ca.) Da er luften kjølig og frisk og insektplagene begynner å avta. Dessuten har vi alle de fine høstfargene og gledene ved å komme inn etter å ha vært ute i den før nevnte friske lufta og vite at det enda kommer en del fine dager før høststormene setter inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Alle er like gode.

Gleden over å se våren komme etter vinteren. Se frem mot sykkel og lettere bekledning.

Mot sommern når det blir mulighet for laaange sykkelturer i lette klær. Bading og telting  i sikte

Når høsten kommer. Fine farger. Frisk høstluft. Finne fram litt varmere klær, hodelykt. Shine og sette vekk sykler. Kos når det blir mørkere.

Finne fram ski og vinterutstyr. Glede over ski og truger. Fint med det hvite.

......og så en ny syklus.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.