Gå til innhold
  • Bli medlem

skomaker


elgen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg hadde et par Alfa tursko, som passet så bra på mine brede føtter, at jeg fikk dem forsålet av en skomaker. Han gjorde for så vidt en bra jobb, men fikk ikke rettet dem helt opp. De var litt skeive å gå i. Det er så ikke helt skomakeren sin skyld, for moderne sko er egentlig ikke beregnet på forsåling. De får sålen inkl. det støtdempende materiale på innsiden limt direkte på selve skoen, som bare har en tynn binnsåle. Dessuten mistenker jeg, at det støtdempende materiale er det samme i str. 39 (lett dame maks 65 kg) som i str. 46 (stor man i 100 kg-klassen). Derfor blir det selvfølge trådt ut av fasong i de store størrelser. Go`e gamle beksømsydde sko med solid binnsåle kan derimot forsåles mange ganger.

Disse Alfa sko gikk i total oppløsning på besøk i Ålborg, så jeg fant et par Ecco tursko med kraftig knastesåle til mine brede fødder. De var ikke billigere der! De har vært komfortable å gå med. MEN Ecco hadde før et dårlig rykte med sine såler som gikk i oppløsning. Elgkalvens Ecco støvler oppløste sig en gang på Norefjell - heldigvis siste dagen, så vi berget hende til heisanlegget, hvor bilen stod, godt innviklet i gaffatape på støvlen. Jeg tenkte at Ecco hadde fått rettet dette, for det er jo ikke billigsko.

Men det som tilsynelatende var en kraftig såle med Vibram-liknende knaster viste sig å bli ganske rask slitt - etter en sommer- fordi slitelaget på sålen/knastene var ganske tynt og så var resten fylt med støtdempende skum. Dette kan man jo ikke se på sålen før den er slitt. Selve lærskoen er stadig fin og uten slitasje. 

Denne gang ville jeg ikke spendere skomaker og jeg tok det såpass tidlig at helflikker ville gjøre jobben. Hel- og sålemateriale (inkl. Vibram), skomakerartikler, lim fås her i landet hos www.skinnlåven.no, men de har minimumskjøp på 300 kr. og da helflikker koster 18-40 kr. blir dette litt voldsomt. Så jeg fikk 1/4 såleplate fra www.laederiet.dk i Danmark inkl. porto for ca. 100 kr. Jydene er jo smarte handelsfolk, så de rullet sammen og sendte som rullebrev med minimal porto. Så jeg har til mange års helflikker.

Jeg måtte bygge den skeive hel litt opp, så jeg skar ut og limte med Aquasure klonen "Gummireparasjon" fra Biltema etter å ha skåret av sålen med skarp kniv og filet med rasp og rensket. Dette holdt hele sommeren med lufteture med huskyene, så jeg går faktisk en del. Nå har jeg byttet helflikker igjen ved bare å skjære av og lime med kontaktlim, som skomakerne normalt bruker. Første reparasjon tok noe tid med oppbyggingen, annen gang var det bare å skjære av, slipe litt og lime. 

Selve sålen under foten var også punktvis noe slitt, men jeg har ikke slipeutstyr til å slipe dette ned - gummi er faktisk noe seigt å slipe i, så jeg forsterket bare ved å smøre "Gummireparasjon" på. Det har holdt forbløffende bra og er egentlig sterkere enn selve sålematerialet.   ElgenPhoto0123.thumb.jpg.e8d5d198103b6a1294080108be6ba0d5.jpg

Photo0120.thumb.jpg.64d0af186b1dc6bc4ad7b30bd1d893ad.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.