Gå til innhold
Magávi

Rigge Hilleberg Unna lettere om sommeren?

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Jofa19 skrev:

Mitt Unna veier ca 1,7-1,8 kilo. Skulle gjerne veid det eksakt, men teltet er for tiden på en lengre ferietur. Kommer snart tilbake.

Jeg har redusert vekt ved å bytte barduner, skifte noen av pluggene, samt at jeg har fått sydd om innerteltet slik at jeg har større fortelt. Se bilder under.

Har testet noen amerikanske telt med lufting langs bakken og i kombinasjon med mesh. For min del er ikke det en optimal løsning. Har derfor valgt å bære litt tyngre med Unna og har fått både god plass, fortelt, bra sittehøyde og det som jeg opplever som "Hilllebergkvalitet" i løsningene. I tillegg er det viktig for meg at jeg har plass i forteltet til å lage mat under tak.

Noen ganger har jeg tenkt at det er fristende med et lettere telt (eller mindre pakkevolum), men dette har jeg tatt igjen på andre steder i pakkelisten min. Og tenker at forskjellen nå tilsvarer en ørret i passende middagsstørrelse, og det kan jeg gjerne bære 😊

IMG_0115.JPG

IMG_0116.JPG

Dette her har jo faktisk noe for seg! 👍

Er det ikke slik at om man har Unna med fullstørrelse innertelt regner det inn på gulvet når man går inn/ut?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 25.5.2019 den 18.22, Øyvind Hellenes skrev:

For dei som måtte lure så testa eg Unna med bunnduk i frå Oookworks på Josten no i helga. Fungerte heilt topp. Vekta kom på 1,6kg. 

54037FD0-3CD2-4D7A-9ED6-C2B34E5E9006.thumb.jpeg.b00d2ac1fcf368d8e68ad32179615238.jpeg

Dette så jo veldig bra ut!

Hvordan ble det med fukt og kondens uten innertelt? Bør man ha grevlingtrekk på posen?

Hva måtte du ut med for en slik bunnduk?

Edit: Jeg ser det ligger bilde av konstruksjonen på nettet, dette ser ikke ut til å være for vanskelig å lage selv hvis man har symaskin:

330A2988-7790-4D68-AA4B-029995597D88.jpeg.33d1b7a1106293e5225adb84e71f427f.jpeg

Endret av Marius Engelsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Fotogubbe skrev:

I mye vind og en del kulde har jeg prøvd tilsvarende løsning. Kondensen på innersiden av ytterteltet ble til snø, vindkastene sørget for jevnlig snødryss. Det ble med den ene gangen.

I stille vær kan desikkert fungere bra. 

Jeg har opplevd lignende i telt med innertelt også, blir nok av is der også undre rette forhold.

Men hvis det stemmer at det blir mye værre, så er kanskje løsningen med lite fortelt bedre, for da unngår man dette problemet og kan fortsatt ha en liten fotgrop for dem som vil :) 

Endret av Marius Engelsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kommenterte på denne gamle tråden, fordi jeg synes unna uten hele innerteltet så kult ut å prøve på vinteren :) 

Men sommerstid, i myggsesongen, uten innertelt? Går sikkert greit å sove, men hva med resten av tiden man er i teltet? Man må jo dekke hele kroppen og det kan bli varmt. Og når man skifter, pakker, etc. eller søker ly for regnet er man tvunget til å ha på nyggnett. Nei, da ville jeg heller hatt mesh-innerteltet hvis det ble for varmt med vanlig innertelt ;) 

Under åpen himmel er det en annen sak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
24 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Telys på tur er ikke noe verre enn telys hjemme... 😉

Tenker selvfølgelig på den kjemikaliebriketten, med gift, som ligger på toppen.

jeg hadde en kollega som mente at myggen der oppe i nord, var så stor at det var godt når den sugde. Så noen liker faktisk myggen da 🤣

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.