Gå til innhold
  • Bli medlem

Rigge Hilleberg Unna lettere om sommeren?


Magávi

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Magávi skrev:

Oi, jeg har visst ikke gjort god nok research - aldri hørt om dette, men det så spennende ut! Har du prøvd det?

Litt dumt at jeg trykket på Order-knappen på et Tarptent i går da kanskje - eller? Jeg synes jeg har sett i en annen tråd at du har erfaring med Tarptent @Thomas E? Hvilke grunner er det til å gå for det ene framfor det andre tenker du? Utenom prislappen, som er omtrent det dobbelte for Stratospire Li som for den Chinooken der ja😅

Det har lenge stått på ønskelista, og det blir nok handel etterhvert, men enn så lenge har jeg ikke tatt meg råd.

Stratospire Li og Chinook er to ganske så ulike telt. Jeg har Notch Li selv til lette sommerturer. Stratospire vil være et godt 2-sesongstelt, men det er et luftig telt som ikke yter best i dårlig vær på høsten. Chinook fyller tomrommet mellom lett sommertelt og det heftige vinterteltet (Keron 4GT som veier 7-8kg med doble stenger). Jeg kommer hovedsakelig til å bruke Chinook i skuldersesongene og vinterturer med sekk.

Stratospire Li virker som et meget bra telt altså. Jeg tror nok du blir godt fornøyd med det. Det er vel rundt en kilo lettere også, det er ikke ubetydelig! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Humbug skrev:

Har du noen erfaringer/mål, etc å dele ang modifisering av innerteltet? Jeg lurer på å gjøre det samme med mitt Unna.

@Humbug Har litt grove mål i en ppt, men får ikke lagt ut før på søndag.

Det første innerteltet som ble sydd om var i mesh, men nå er teltet hos Sømhuset for å sy om det vanlige innerteltet også. Det er mulig det kommer i retur om en uke eller to. Da skal jeg ta litt nøyaktige mål. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Jofa19 skrev:

@Humbug Har litt grove mål i en ppt, men får ikke lagt ut før på søndag.

Det første innerteltet som ble sydd om var i mesh, men nå er teltet hos Sømhuset for å sy om det vanlige innerteltet også. Det er mulig det kommer i retur om en uke eller to. Da skal jeg ta litt nøyaktige mål. 

Har du noen kontakt person hos Sømhuset?

Har tenkt litt i samme baner for mitt Unna, og tenkte jeg skulle prøve å få tak i ett ekstra innertelt for å sy om. (Ønsker å ha originalt innertelt også, da Unna'en også brukes som 2 persons telt)  Greit å kunne kontakte noen som har gjort samme jobben før. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2019 den 14.42, Magávi skrev:

Er det noen her som har sommerrigga Unna-teltet sitt for å få det så lett som mulig? Hvor lett har du i så fall fått det?

Nei, men jeg har lenge vurdert det. Så på alternativene ... og endte opp med å bestille et Niak  ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...
På 25.5.2019 den 18.22, Øyvind Hellenes skrev:

For dei som måtte lure så testa eg Unna med bunnduk i frå Oookworks på Josten no i helga. Fungerte heilt topp. Vekta kom på 1,6kg. 

54037FD0-3CD2-4D7A-9ED6-C2B34E5E9006.thumb.jpeg.b00d2ac1fcf368d8e68ad32179615238.jpeg

Dette så jo veldig bra ut!

Hvordan ble det med fukt og kondens uten innertelt? Bør man ha grevlingtrekk på posen?

Hva måtte du ut med for en slik bunnduk?

 

Edit: Jeg ser det ligger bilde av konstruksjonen på nettet, dette ser ikke ut til å være for vanskelig å lage selv hvis man har symaskin:

330A2988-7790-4D68-AA4B-029995597D88.jpeg.33d1b7a1106293e5225adb84e71f427f.jpeg

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2019 den 18.22, Øyvind Hellenes skrev:

For dei som måtte lure så testa eg Unna med bunnduk i frå Oookworks på Josten no i helga. Fungerte heilt topp. Vekta kom på 1,6kg. 

54037FD0-3CD2-4D7A-9ED6-C2B34E5E9006.thumb.jpeg.b00d2ac1fcf368d8e68ad32179615238.jpeg

I mye vind og en del kulde har jeg prøvd tilsvarende løsning. Kondensen på innersiden av ytterteltet ble til snø, vindkastene sørget for jevnlig snødryss. Det ble med den ene gangen.

I stille vær kan desikkert fungere bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fotogubbe skrev:

I mye vind og en del kulde har jeg prøvd tilsvarende løsning. Kondensen på innersiden av ytterteltet ble til snø, vindkastene sørget for jevnlig snødryss. Det ble med den ene gangen.

I stille vær kan desikkert fungere bra. 

Jeg har opplevd lignende i telt med innertelt også, blir nok av is der også undre rette forhold.

Men hvis det stemmer at det blir mye værre, så er kanskje løsningen med lite fortelt bedre, for da unngår man dette problemet og kan fortsatt ha en liten fotgrop for dem som vil :) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg har opplevd lignende i telt med innertelt også, blir nok av is der også undre rette forhold.

Men hvis det stemmer at det blir mye værre, så er kanskje løsningen med lite fortelt bedre, for da unngår man dette problemet og kan fortsatt ha en liten fotgrop for dem som vil :) 

Under de rette forholdene har jeg også hatt taket i innertelt fullt av is/snø (var mange minusgrader og null vind). Det kan skje da også.

Siden jeg lot det bli med den ene gangen har jeg ikke testet noe mer, men ved stille vær, ikke kastevind, tror jeg at det kan fungere bra.

Edit: Det kan være litt vind uten problemer. Det var i kraftige vindkast at det snødde inne i teltet. Ved jevn vind tror jeg at det vil fungere bra.

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.magasinet.no/myggnett-for-sovepose?gclid=Cj0KCQjwr-_tBRCMARIsAN413WQL6FBKbSD72fujvrVpIQWYgH7Ym3QTvb595sDK5YDtWdw6uPINT1EaAsgkEALw_wcB

+ kun ytterduk
(Alternativt tarp på f.eks 500g)

= myggbeskyttelse og tak mot vær.

(= kun soverpose og myggnett i godvær)


Anbefaler å sove med caps om myggnettet skal ha grei effekt ellers er nesa utsatt...


Har sovet ute i Finnmark flere ganger med kun sovepose og myggnett og det fungerer overraskende greit om man ønsker lett alternativ på mindre vindutsatte steder eller når det er meldt kurant vær...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du trenger myggbeskyttelse. Gjelder det hele tiden? Jeg har i mange år brukt en bivybag som veier 600g. Denne har myggnett over hodet, og gir beskyttelse når jeg sover. Dette har vært godt nok for meg. Hvis man tenker at man bruker en slik under et yttertelt eller en tarp, har man en lettvektsløsning hvor man får sove i fred. Man kunne også droppe bivybagen og bare bruke myggnett over hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterte på denne gamle tråden, fordi jeg synes unna uten hele innerteltet så kult ut å prøve på vinteren :) 

Men sommerstid, i myggsesongen, uten innertelt? Går sikkert greit å sove, men hva med resten av tiden man er i teltet? Man må jo dekke hele kroppen og det kan bli varmt. Og når man skifter, pakker, etc. eller søker ly for regnet er man tvunget til å ha på nyggnett. Nei, da ville jeg heller hatt mesh-innerteltet hvis det ble for varmt med vanlig innertelt ;) 

Under åpen himmel er det en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg kommenterte på denne gamle tråden, fordi jeg synes unna uten hele innerteltet så kult ut å prøve på vinteren :) 

Men sommerstid, i myggsesongen, uten innertelt? Går sikkert greit å sove, men hva med resten av tiden man er i teltet? Man må jo dekke hele kroppen og det kan bli varmt. Og når man skifter, pakker, etc. eller søker ly for regnet er man tvunget til å ha på nyggnett. Nei, da ville jeg heller hatt mesh-innerteltet hvis det ble for varmt med vanlig innertelt ;) 

Under åpen himmel er det en annen sak.

Det er bare å fyre opp en boks  med myggbrikett så slipper du nok unna. 

VAPE

 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Telys på tur er ikke noe verre enn telys hjemme... 😉

Tenker selvfølgelig på den kjemikaliebriketten, med gift, som ligger på toppen.

 

jeg hadde en kollega som mente at myggen der oppe i nord, var så stor at det var godt når den sugde. Så noen liker faktisk myggen da 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Tenker selvfølgelig på den kjemikaliebriketten, med gift, som ligger på toppen.

 

jeg hadde en kollega som mente at myggen der oppe i nord, var så stor at det var godt når den sugde. Så noen liker faktisk myggen da 🤣

Tja. Ønsker du myggfritt telt i Finnmark sommerstid så er dette nær nødvendig uavhengig av innertelt eller ei. Alternativt kan man utsette teltingen til september, noe som ikke er så aktuelt for de av oss som er glad i fiskesesongen....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 1.11.2019 den 14.21, Marius Engelsen skrev:

Dette så jo veldig bra ut!

Hvordan ble det med fukt og kondens uten innertelt? Bør man ha grevlingtrekk på posen?

Hva måtte du ut med for en slik bunnduk?

330A2988-7790-4D68-AA4B-029995597D88.jpeg.33d1b7a1106293e5225adb84e71f427f.jpeg

Unna har ganske bratte sider så kondens renner for det meste ned langs veggen. Når det er sagt så føretrekker eg å ha innertelt på våte turar. Då er det lettare å ha eit tørt inneklima uavhengig av kondens. 
 

Trur eg betalte 600 ca for 70x200cm i PU.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Øyvind Hellenes skrev (På 25.5.2019 den 18.22):

For dei som måtte lure så testa eg Unna med bunnduk i frå Oookworks på Josten no i helga. Fungerte heilt topp. Vekta kom på 1,6kg. 

54037FD0-3CD2-4D7A-9ED6-C2B34E5E9006.thumb.jpeg.b00d2ac1fcf368d8e68ad32179615238.jpeg

Synd han ikke tar bestilling på slike bathtub floors nå.

oookworks-tufftub-solo-1-400x400.jpg

Så ikke noe vekt oppgitt der. oookworks.com/product-category/oooktubs/

Googlet litt i dag....og ser at det finnes noen alternativer;

noen litt "tyngre" som denne:

https://www.onetigris.com/en/tent-bathtub-floor.html
USD 39.98
400g
200cm*110cm*15cm

Og noen lettere, bl.a i DCF (Cuben fiber), som disse:

https://zpacks.com/products/solo-bathtub-groundsheet
USD 125
Weight 3.2 oz / 91.0 g
Dimensions:
    24" (61 cm) wide at the ends
    32" (81 cm) wide at the center
    84" (213 cm) long
    5" (13 cm) bathtub folded up all the way around
    If the material were laid flat the dimensions would be
    34" x 42" x 94" (86 cm x 107 cm x


https://zpacks.com/products/solo-plus-bathtub-groundsheet
USD 135 + shipping $44.95 USD = 179,95
Weight 3.5 oz / 99.0 g
Dimensions:
    28" (71 cm) wide at the ends
    42" (107 cm) wide at the center
    84" (213 cm) long
    5" (13 cm) bathtub folded up all the way aroun
    If the material were laid flat the dimensions would be
    38" x 52" x 94" (97 cm x 132 cm x 239 cm)

   
https://mountainlaureldesigns.com/product/pyramid-floors/
    SOLO
    DIMENSIONS: 90″ Long x 32″ Wide x 5″ Tall | 229cm x 81cm x 13cm
    MATERIAL:  Pro SilNylon WEIGHT: 5.5 oz | 156 gm  USD  90 + frakt USD 38 = USD 128
    MATERIAL: .75 DCF       WEIGHT: 3.75 oz | 106 gm USD 155 + frakt USD 38 = USD 193

( de har en DUO også, men blir  for stor for Unna og tilsvarende)

Og så denne da, sånn midt i mellom hva gjelder vekt
(bare synd frakta er mer enn 2x prisen av bunnduken. Med mva og fortolling havner man fort rett under 1000 lappen:


https://luxe-hiking-gear.com/products/rect-bf-bathtub-rectangles-for-floorless-tents
    Floorless Tent Bathtub Floor Specs
    USD 21
    Weight:  1-person 10.5 ounces (dvs 207,67g)
    Sleepable Space:    1-person length: 7.3' (223cm) - width:3.1' (94cm)

Finnes kanskje andre billigere og/eller lettere der ute, men der stoppet nå søket mitt for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det noe som skurrer for min del også, som andre har påpekt tidligere.. Unna kun med bathtub-floor om sommeren? Uten myggnett?? ehm Neitakk!

Og istedenfor bathtub-floor, kan man ikke da bare bruke footprint eller lign? Hvorfor må må dere ha kantene opp? Har jeg gått glipp av noe jeg "må" ha? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (4 minutter siden):

Her er det noe som skurrer for min del også, som andre har påpekt tidligere.. Unna kun med bathtub-floor om sommeren? Uten myggnett?? ehm Neitakk!

Og istedenfor bathtub-floor, kan man ikke da bare bruke footprint eller lign? Hvorfor må må dere ha kantene opp? Har jeg gått glipp av noe jeg "må" ha? :P 

Nei. Dette er ikke noe du må ha. Men ønsker du å bruke Unna kun med ytterteltet om høsten og vinteren, så er et  underlag med vegger ("badekar-gulv") en måte å hindre at det renner vann/snøsmelt inn på soveplassen   Og jo du kan selvsagt også bruke en "footprint" eller en presenning  som du eventuelt legger noe under (stein/grein o.l) rundt i kantene  dersom det sildrer litt der du ligger. Bare akkurat nok til at det ikke renner noe inn på soveplassen din. (med mindre du har campa i en bekk da).  Samler deg seg derimot mye kondens i teltet som drypper,  så kan det jo være en fordel ikke å ligge i et badekar - for å si det slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (17 minutter siden):

Men ønsker du å bruke Unna kun med ytterteltet om høsten og vinteren, så er et  underlag med vegger ("badekar-gulv") en måte å hindre at det renner vann/snøsmelt inn på soveplassen 

Det høres logisk ut, og tenkte i de baner, men ble kanskje litt forvirret siden tråden handler om sommer. Men da er det absolutt ikke noe jeg trenger nei :D 
Blir nok bare myggnett uten bunn om jeg trenger å spare vekt på Unna-teltet mitt. Men for å få det mer luftig, uten å spare vekt, står Unna Mesh-tent på handlelisten!

For de skikkelige Hilleberg-fans som vil ha bathtub-floor, så kan man jo få tak på disse stoffrest-settene(Fabric kit) Hilleberg selger, og sy et selv :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.