Gå til innhold
  • Bli medlem

Forankring av hund i snø på fjellet


Lavvosolberg

Anbefalte innlegg

Hei,

Er nybegynner med hund på tur, så jeg lurer på om dere har noen tips for å få forankret hundelenken godt på fjellet når man er på telt-tur, dersom det er bare snø og ikke noen bare områder med steiner i nærheten.
Jeg skal typisk ta med hunden på fjellet og ligge og fiske på isen, og er da nødt til å få festet hunden godt slik at den ikke begynner å jage rein. Har med pulk, så tenkte kanskje å ta med en stor påle og banke ned. Andre metoder som kan fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Hvor stor hund og hva hund? Husky og tilsvarende vil ha så stor jaktlyst på rein som springer at snøplugger til telt absolutt ikke vil holde! Jeg vintertelter en del, så jeg kjenner pluggenes holdeevne.

Snøanker til hundeslede eller klatring eller nedgravet stor plankebit med snor/lett kjetting på midten. Men dette er beregnet til oppstalling av sledehunder, hvor det trekkes en wire mellom 2 ankre og så sideliner. Dermed trekk bare i en retning ("den riktige") på ankre.

Ved sideveis eller "baklens" trekk på sledeanker vil det smette opp. En må bruke noe som holder i alle retninger ved enkeltpunkt oppankring. 

Ved isfiske kan du kanskje med hell bruke 1-2 isskruer til klatring. Fikse noe i hull med is boret? 

Jeg har 2 huskyer som jeg over tid har sett: sprenge trekksele (orrfugl), utstyrskarabin til ca. 200 kg( hare), line til ca. 200 kg (annen tispe) mm. Så nå bruker jeg bare fortøyningtau og karabiner minimum til 750 kg eller klatrekarabiner. Men de gnager i det minste ikke på tauverket.

Elgen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant. Det er mye krefter når instinket tar overhånd. I mitt tilfelle er det snakk om en finsk lapphund, ung valp enda på 12 -13 kg, så det er nok ikke så trekksterk som en huskey, men vi er fortsatt spente på hvor ivrig den vil være på å jage etter rein. Den er jo avlet frem for å gjete rein, så den har helt sikkert instinktet på plass, men hvor sterk den faktisk er vet vi ikke enda. 

Begge tipsene dine virker jo fornuftige, det letteste for meg blir kanskje å ta med det sammenleggbare ankeret mitt til packraften og fortøye nede i et hull i isen, rett under isen på et vis.  Ser for meg at det vil holde veldig bra dersom hunden begynner å trekke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

vedkubber er jo litt tung og fyller med mindre man da vil gjøre bål når turen er slutt. Et lite paraply?anker kan gjøre susen, men du må ha en plan for å få det opp igjen. Dessuten er det også litt tungt og vil synke i ishullet. Evt kan en kraftig rundstokk  med tau på midten stikkes loddrett ned i hullet og vippes på tvers. Den flyter opp mot isen og vil sitte fast. den kan sikkert tas ut enten ved at du ofrer deg og stikker armen i hullet eller bruker isøsen til å vippe den loddrett til å ta den langveis i hullet.

En snill lapphund trekker ikke allverden, men nok. Har du en stor tung rammesekk med kan den i hvert fall fungere som drivanker på hunden, så den ikke kommer så langt. Dette bruker jeg om sommeren. Men gjeter instinkt er nok mer dresserbart og kontrollabelt enn huskyenes målsøkende rakett jakt. De låser sig fullstendig på byttet. Og så gir de ikke los. Den ene har vært etter elg og jeg hørte ikke noe i 25 minutter, hvor den kom tilbake et utmattet. De er også "silent killers" når de tar mus og lemmen.

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En finsk lapphund er for all del en hund med instinkter, men det er og en hund som fint kan dresseres. Vil anbefale å øve inn grunndressuren, og fest i en line som tåler litt tygging, spesielt i første og andre vinter. Skal du ha forankring kan du ta en solid tøypose som du fyller med snø og graver ned. 

Har selv en lapsk vallhund som er rett over året. Blir mye det samme som finsk lapp, bare med større motor. Har ingen utfordringer med innkalling og hun holder seg alltid i nærheten. Men ved oppstalling er det alltid greit å ha noe som holder. Viktig med ansvarlig hold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg rak rundt i fjellheimen med to alaskans for mange år siden laget jeg meg et snøanker til hver hund: To solide aluminiumsplater på ca. som et A4 -ark. Boret to hull i midten av hver plate, og laget ei løkke av solid nylontau (som feste for kjetting). Disse platene gravde jeg godt ned i snøen (vannrett selvsagt) etter at jeg hadde festet hundekjettingen i dem, og trampet godt til. Hundene trakk sideveis, og klarte aldri å trekke dem løs. De måtte graves fram med spade etter bruk. Noen ganger frøs de jo fast nedi der også.

Tok lite plass i pulken, men var ypperlig til å feste hundene i under rast eller overnatting. Og så var de billige i anskaffelse. :)

Endret av Hege P.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Hege P. skrev:

Da jeg rak rundt i fjellheimen med to alaskans for mange år siden laget jeg meg et snøanker til hver hund: To solide aluminiumsplater på ca. som et A4 -ark. Boret to hull i midten av hver plate, og laget ei løkke av solid nylontau (som feste for kjetting). Disse platene gravde jeg godt ned i snøen (vannrett selvsagt) etter at jeg hadde festet hundekjettingen i dem, og trampet godt til. Hundene trakk sideveis, og klarte aldri å trekke dem løs. De måtte graves fram med spade etter bruk. Noen ganger frøs de jo fast nedi der også.

Tok lite plass i pulken, men var ypperlig til å feste hundene i under rast eller overnatting. Og så var de billige i anskaffelse. :)

Har samme erfaringa med vedkubbe. Dei kan herje villmann, det sitt. Må graves opp, til sveitten bryt på ryggen avogtil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Tessatroll skrev:

Har samme erfaringa med vedkubbe. Dei kan herje villmann, det sitt. Må graves opp, til sveitten bryt på ryggen avogtil. 

Det er veldig viktig å ikke lære hundene å bruke spade. ;)

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok godt å høre at det finnes alternativer til å bare dra på vintertur på plasser man må borre hull i isen for å få forankring. Ser kanskje for meg at en lang treplanke som går ned i pulken kan graves ned på samme måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, tberg4 skrev:

Nettopp vært på 2 ukers isfiske tur på Saltfjellet med mine 2 Alaska husky, det jeg gjorde var a borre 2 hull på skrå inn mot hverandre sånn at det ble en "tunnel" dro kjetting gjennom, enkelt og greit! 

Abalakov 😁👌🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.