Gå til innhold
  • Bli medlem

Johnsens turlogg Onsdag og tur – i heia.


REJOHN

Anbefalte innlegg


Supertidlig og nesten ikke snø.

P5081739.JPG
Både Bestyrerinnen og broderen var opptatt denne onsdagen. Jeg var ikke sikker på om jeg ville komme meg på tur denne dagen. Det var liksom ikke helt «overskudd» til tur. Det hadde blitt mye tur og trening den siste tiden. Det vil si «mye» i forhold til de siste månedene.

Det er egentlig tid for en viss oppkjøring. Mer trening, ikke mindre...
P5081751.JPG
På onsdagsmorgen var jeg langt fra sikker på hvor jeg burde ta ut. Det kunne ikke bli en ny tur rundt Li. Høgjæren fristet heller ikke. En eller annen topp fra Gramstad?.

Etter litt tenking kom ideen. Hva med en tur i heia for å sjekke forholdene? Innover mot Blåfjellenden? Det hadde vært fint med en heiatur. Nå var værmeldingen for torsdagen begredelig – regn og vind, så en overnattingstur kom ikke på tale. Liten kuling og regn satte stopper for det.
P5081769.JPG
Halv ti var planen på plass. Før ti var jeg i bilen på vei mot Hunnedalen. Det tar en time å kjøre opp. En litt lang kjøretur, for en kort spasertur. Dette har jeg gjort noen ganger, så det burde være greit.

På parkeringsplassen traff jeg kjentfolk, og fikk en liten prat. Det gjorde starten helt grei.

Det er snøforholdene jeg gjerne skulle ha litt kontroll på. Det er fortsatt snø oppe i høyden, men de siste årene har jeg tråkket på snø nesten nede i Hunnedalen, på første turen. I år måtte jeg over Oleskaret før det ble nødvendig å gå rundt en fonn.
P5081773.JPG
Nå ligger snøen forskjellig fra år til lår, men så lite snø som i år har jeg omtrent ikke opplevd de 25-30 årene jeg har vandret på denne stien.

Det ble til at jeg gikk å sjekket hvor mye snø jeg kunne forvente meg bak «den» bakken ellet den kanten. Selv et godt stykke oppe i høyden var det mindre snø enn det jeg vanligvis opplever på første turen.
P5081778.JPG
Øverst opp – på omtrent 900moh var det snødekke. Snøen var forholdsvis grei å gå på, men i sørhellingene var det sørpeføre.

Nå var jeg ikke de første innover på beina etter påske. (Vi fikk besøk av to dansker uten ski eller truger i påsken.) Jeg kunne se spor av andre, både i fennene og i sorpa. Det var antakelig noen som hadde tatt turen i helga.

Jeg hadde ikke planer om gå helt inn til hytta. Slik været var, kunne jeg antakelig har gjort det, men det ble tungt nok på tilbakeveien.
P5081779.JPG
Halvveis ble det stopp og retur.

På vei oppover fikk jeg se og høre et par ryper. Nesen øverst gikk det to ryper til og trippet i stien. Selv om jeg både ropte og beveget meg mot fuglene, vandret de bare forsiktig vekk. Mest sannsynlig hadde rypene reir med egg like i nærheten. Jeg sjekket ikke, men lot fuglene være i fred.
P5081792.JPG
Det gikk ikke fort. Jeg brukte godt over en time til der jeg snudde, og det er noe mer enn «vanlig». Noe av tidsbruken skyldes nok at jeg måtte gå litt rundt fenner enkelte plasser, likevel var bakkene «tunge».
Det var likevel virkelig kjekt med en heiatur så pass tidlig i mai. Jeg har nesten lyst til å erklære sesongen for åpnet – 8. mai....

Les hele artikkelen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.