Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til erstatning for Viking Tørrmelk


Fjelljentaaa

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Hammer skrev:

De har sluttet å lage det eneste som var på markedet. 
Alternativer nå er de som kjøpes på invadrerbutikker, evt. NAN melkeerstatning som er til unger. 
Vi hadde med oss en slik pakke på tur nå nettopp. Bare ungene som brukte det på denne turen. Og de klaget ikke. Er nok noe søtere enn hva Viking Melk var.

Alternativt så har undertegnede og en del andre her på forumet vært i kontakt med de som laget melkepulver for viking melk. De lager dette fortsatt men selges da i 20kg sekker. De mente at det var ikke noe problem om flere slo seg sammen og pakket dette om i posjons poser selv. Relativt rimelig var det også.

Har gått over til Nan Melkeerstatning for en stund siden, funker fjell den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 måneder senere...

Hei

Har hatt ei runde til de fleste kjedene nå de siste dagene, ang tørr melk. Og det er ingen som har vikingen i sitt sortiment nå i 2019, slik jeg har blitt fortalt

Det eneste jeg vet å få tak i nå er denne ,som også er Nestle. Har ikke testet den enda.  Var innom ett par matbutikker i Kristiansand sentrum og flere som hadde i hauger og lass av disse boksene :)

 

latitude

2AB7E3F5-71E4-4B6E-BDFD-A1A8A342E587.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg kjenner noen som har brukt kalvegodt som man sikkert får på felleskjøpet. Jeg har ikke smakt det selv, så jeg aner ikke hvordan det smaker. Men det kan ikke være så ille siden man forer opp kalver med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Jeg har de siste tre årene brukt morsmelkerstatning istedenfor tørrmelk, eller blandet det inn med tørrmelk.

Jepp, det høres rart ut, men morsmelkerstatning i pulverform er mye billigere og inneholder mange næringsstoffer som er supert for langtur. 

Noen ivrige tørrmelkmennesker vil sikkert debattere på smaken, men jeg har personlig aldri smakt noen forskjell, og blander man det inn vil jeg tro at søtsmaken forsvinner litt. 

Funker kjempefint i grøten, potetstappen eller i middagen. 

Endret av skotnesve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har nettopp brukt Nido instant full cream milk powder 8 % i min tur- havregrøds turblanding = havregryn, rosiner evt mandler/nøtter, litt sukker, litt salt overhelles med kokende vann og står og trekker noen minutter. Kanel + evt smørklatt på toppen. Liker ikke kokt havre-betong-graut! Og det blir mye mindre oppvask. 

Nido er faktisk bedre enn Viking tørrmelk, som jeg husker den. Ca. 90 kr. for en 400 g boks i innvandrerbutikken. Funker bra for meg

Prøvde forsiktig å drikke litt melkeblanding. OK så'n da , men jeg drikker sjeldent melk. Det er for barn og dyreunger. 

Elgen

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (8 timer siden):

Prøvde forsiktig å drikke litt melkeblanding.

La den stå en god stund, så smaker den mye bedre å drikke. Minimum en halvtime, helst lenger. Jeg bruker gjerne melk til frokost, og finner jeg et kaldt nok sted å la den stå blander jeg den ut når jeg legger meg. Da synes jeg melka smaker veldig godt til frokost.

elgen skrev (8 timer siden):

jeg drikker sjeldent melk. Det er for barn og dyreunger. 

Jeg blir nok aldri helt voksen — heldigvis.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Ward skrev (13 minutter siden):

Jeg kjøpte denne. Hvordan doserer du for eksempel et glass melk om gangen? Holder pulveret seg bra om du bare bruker litt og litt?

Ble at jeg kjøpte Nido boksen . Den holder seg veldig bra :) , står på boksen  hvor mange gram man trenger . Bruker å rasjonere melkepulver i ziplokk poser før tur. Fungerer utmerket og smaker helt greit :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ward skrev (43 minutter siden):

Jeg kjøpte denne. Hvordan doserer du for eksempel et glass melk om gangen? Holder pulveret seg bra om du bare bruker litt og litt?

Har ikke prøvd noen andre enn Viking Tørrmelk og der er blandingsforholdet 130g som er en pose til 9dl vann, som da blir 1 liter melk.

For å blande ut mindre skal en bruke 2ss pr 1dl vann. 

Kanskje disse målene kan brukes også til de andre tørrmelkprodusentene. Eventuelt som en test, og så kan en justere ut fra smaksprøven.

Har fortsatt en voksent lager av Nestlé Viking tørrmelk så tar nok et par år før jeg må ut å handle noe annet.😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore Knutsen Rødal skrev (51 minutter siden):

Ble at jeg kjøpte Nido boksen . Den holder seg veldig bra :) , står på boksen  hvor mange gram man trenger . Bruker å rasjonere melkepulver i ziplokk poser før tur. Fungerer utmerket og smaker helt greit :) 

 

rayun skrev (14 minutter siden):

Har ikke prøvd noen andre enn Viking Tørrmelk og der er blandingsforholdet 130g som er en pose til 9dl vann, som da blir 1 liter melk.

For å blande ut mindre skal en bruke 2ss pr 1dl vann. 

Kanskje disse målene kan brukes også til de andre tørrmelkprodusentene. Eventuelt som en test, og så kan en justere ut fra smaksprøven.

Har fortsatt en voksent lager av Nestlé Viking tørrmelk så tar nok et par år før jeg må ut å handle noe annet.😀

Ok. Takk for svar begge to. "2ss pr 1dl vann" funket bra. Anvisningen på pakken gjaldt for hele innholdet, så jeg var skeptisk til om åpnet pakke egnet seg til lagring. Men den er jo tørr, så...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en boks Nido på en av de lokale grønnsakssjappene som ble brukt på årets langtur, og ble positivt overrasket.
 

Har tidligere kjøpt tørrmelk i Sverige (Semper, nevnt tidligere i tråden) men det er skummetmelk i motsetning til Nido, der det står på boksen at fettinnholdet er 3,7% ved korrekt blanding. 

Ble brukt til müsli-frokostblanding og Toro Bergen & Lofoten Fiskesupper. 

 

Endret av Walle
Tørr og skummet ble forvekslet 🤓
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som har prøvd dette i gryta?
Nestlé skummetmelkpulver, All Dairy, 500 gram (kr 89,-) : https://www.staples.no/sukker-sotning-og-melk/cbs/170806.html

PS: Har enda et lager av Viking tørrmelk selv. Best før 2017, men er helt fin. Laget Bergens fiskesuppe med Viking melka i dag, begge best før en gang i 2017 og det smakte helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Desverre , men Nido ( som funker meget bra) er å finne på dem fleste innvandrersjappene.   Kjøpte også noen større porsjonsposer med creamer der også , blir å teste disse på havregrynen neste tur :)  Blir spennede å se når (om) kommer i butikk :) Viking Melken er den beste :)

Endret av Tore Knutsen Rødal
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plåtburk från nestle är ej söt men smakar ej bättre än annan torrmjölk.

Det är löst pulver och man får mäta upp och lägga i plastpåsar till olika antal portioner man önskar.

Det går lika bra att ta torkad frukt med lite vatten blandat till sylt till tex. havregrynsgröt,russin kan man ju även ta till.

´Mjölken´Kan bli lite godare om den blandas och står kallt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.