Gå til innhold
  • Bli medlem

Brukt utstyr


Anna Hansen

Anbefalte innlegg

Annonse

Alt er greit så lenge du ikke skal ha klatreutstyr ol. 

Men alt fra klær og telt og soveposer og kokeutstyr til sko og andre sportsartikler er OK. 

Jeg har gjort mange gode varp på Finn.no  og en stor prosentandel har vært gode kjøp. Tror jeg bare har ett kjøp jeg er mindre fornøyd med. Selger også det jeg selv ikke bruker. Utstyr er for å brukes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anna Hansen skrev:

Hva er greit å kjøpe brukt av tur utstyr? Jeg ser på Finn, for eksempel er mulig å kjøpe brukte sekker/telter under halv pris. Hva man risikerer? Hva er det ikke anbefales å kjøpe brukt?

Jeg tror alt er problemfritt å kjøpe brukt!

Selv er jeg litt skeptisk hvis det er gamle soveposer som har vert oppbevart i den trange transportposen. Soveposen kan miste litt varme og «fluff/loft» av å ligge hardt nedpakket over lang tid. Kan være full brukbar fordet om, men kanskje den kan miste noen få grader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper gjerne alt brukt hvis jeg finner, unntatt ting hvor det er vanskelig å vurdere hvor god tilstanden er eller hvis hygieniske grunner taler for at jeg helst vil ha nytt.

Med førstnevnte mener jeg for eksempel finmekanikk à la fiskesneller. Kan se fint ut utenpå men kulelager eller tannhjul kan være slitt, og vedlikeholdet kan ha vært mangelfullt. Jeg har måttet reklamere på fiskesneller som har fått mekaniske feil til tross for at prislappen burde indikert at de skulle vart lengre. 

Med hygieniske grunner mener jeg eksempelvis ullundertøy og lignende. Greit at det er vasket, men foretrekker at fremmedfolk ikke har svettet i det. Ytterklær og mellomplagg har jeg ingen betenkeligheter med, og alle skalljakkene jeg har hatt har vært kjøpt helt ubetydelig brukt for 1/3 av veil. pris. Beste bruktkjøp var en pent brukt tykk Bergans dermizax dunparkas til 300 kr. Noen ganger finner man ubrukte ting til salgs også, i forbindelse med feil størrelser eller uønskede gaver. 

Soveposer kan man ikke vite om er lagret ukomprimert, og også her gjelder litt hygiene for meg.

Telt, kniver, kano, årer, sekk, fiskestenger, pulk, ski, ytterklær, etc. er bare å kjøpe brukt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt er supert! Brukthandel krever kanskje noe mer av deg som kjøper enn det gjør om man går i butikken og bare tar imot det selgeren kommer med. Man må selv orientere seg litt mer om produkt og pris i forhold til å kjøpe nytt, og vurdere slitasje, selvsagt. Dette er etter min mening en positiv ting. Man får et mer bevisst forhold til utstyret man kjøper, og forstår dets begrensninger og styrker bedre.

Du kan også starte en tråd her på forumet hvor du ber om råd til en konkret handel. F.eks: "Skal gå på helgetur med femåring og trenger telt. Har fått tilbud om xxx til yyy pris. Er dette en ok handel?"

Lykke til med bruktkjøp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg har blant annet kjøpt sekker, telt, og dunjakke brukt. Har også hatt søk liggende på finn på tarp, kniv og gamasjer. Noen ganger finner jeg vel så rimelig utstyr i butikken når det er gode tilbud. Jeg er i utgangspunktet positiv til å kjøpe det meste brukt, med unntak av klær som er tett på kroppen, bestikk og sko, og så ville jeg vært litt selektiv med soveposer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Bjørja skrev:

Det er mulig det er slags mental sperre, men brukt undertøy og brukte soveposer frister ikke helt. Dog for brukt undertøy er det vel et marked for slikt, kanskje i et litt annet segment enn friluftsutstyr...

Er dårlig likviditet hos de som kjøper sånt 😂

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, varmtvann skrev:

Litt off topic: det var en artikkel for en stund tilbake om en ung dame som solgte brukte sokker til menn (helst med svettelukt). De gikk for ganske høye priser... 

https://www.kk.no/livet/sarah-tjener-penger-pa-a-selge-brukte-sokker/71658079

Joda har fått forespørsler 😂 er en som er notorisk opptatt av brukte ridebukser også 🙈🙈 sånn for å holde oss av sporet 🙈 

  • Hehe 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syntes det var ekkelt med tanken på brukte soveposer, men slo til da den jeg ville ha dukket opp på Finn brukt på bare én tur. Den passet ikke vedkommende likevel. Så jeg slo til, ifølge min utsendte videreformidler så var personen ok og jeg ser ikke på posen at den er brukt.

Men jeg er spent på hvordan det kommer til å føles å ta den i bruk, om den mentale sperra er der eller ikke. Poenget med hotellsenger er nevnt lenger opp her – det er jo et godt poeng. Det synes jeg også er litt heslig, men jeg gjør det nå likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om sko bør kjøpes brukt, da det heter seg at de former seg etter foten - noe som også stemmer med mine erfaringer. 

Noe av det tryggeste jeg har kjøpt brukt er kajakk, da relativt få modifiserer dem etter eget ønske. Typisk "hardware" som telt, primus, ryggsekker etc. burde være helt uproblematisk. Håper så mange som mulig kjøper brukt! 

Bestikk, som noen nevner lengre opp, har jeg absolutt ingen problemer med. Kopper, kjeler, gryter etc likeså. Er jo kun hjemme jeg bruker bestikk som ikke fremmede ofte bruker - og selv der er vi uansett 4 brukere ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lofoten-Møring skrev:

Litt usikker på om sko bør kjøpes brukt, da det heter seg at de former seg etter foten - noe som også stemmer med mine erfaringer. 

Noe av det tryggeste jeg har kjøpt brukt er kajakk, da relativt få modifiserer dem etter eget ønske. Typisk "hardware" som telt, primus, ryggsekker etc. burde være helt uproblematisk. Håper så mange som mulig kjøper brukt! 

Bestikk, som noen nevner lengre opp, har jeg absolutt ingen problemer med. Kopper, kjeler, gryter etc likeså. Er jo kun hjemme jeg bruker bestikk som ikke fremmede ofte bruker - og selv der er vi uansett 4 brukere ;-) 

De beste og fineste skoene jeg har kjøpt, har alle vært brukt. Både skisko og fjellstøvler. Felles for de alle er at de er lite brukt da selgerene skjønte fort at skoene ikke passet. Så jeg har fått knallbra sko/støvler til knallpris. Faktisk noe av de beste bruktkjøpene mine. Bortsett fra en Mammut GTX pro jakke. Den var også et realt bruktvarp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lofoten-Møring skrev:

Litt usikker på om sko bør kjøpes brukt, da det heter seg at de former seg etter foten - noe som også stemmer med mine erfaringer. 


Ja. Skoselgere og hysteriske foreldre sier ofte dette

Men en ny sko er ikke formet etter foten din, og alle sko har litt forskjellig passform og gir litt forskjellig trykkpunkter på foten. Sko former seg forskjellig, er forskjellig, brukes til forskjellige ting, kjennes veldig forskjellig ut, og allikevel putter jeg samme foten nedi dem. Jeg har ingen tro på at en sko som har vert gått inn av en annen på noen som helst måte kan være farlig for deg, om den føles god å ha på foten din. Men det gjelder jo alle sko, ny eller brukt, de må kjennes god på foten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Hege Szyrxzc skrev:

Kjøpte en urgammel sovepose på loppis (Helsport Tirich Mir)..tenkte at den kunne min frosne hund ligge i. Vasket den så med dunmiddel..nå bruker jeg den og hunden bruker Warmpeace :-)

Fjellposen Tirich Mir? Jeg har en slik liggende. Julepresang fra en onkel en gang på sent 50 tall. Har aldri hatt hjerte til å kaste denne, selv om en del andre soveposer er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, REJOHN skrev:

Fjellposen Tirich Mir? Jeg har en slik liggende. Julepresang fra en onkel en gang på sent 50 tall. Har aldri hatt hjerte til å kaste denne, selv om en del andre soveposer er borte.

Ja det er nok den. Har for øvrig ikke glidelås, en må bare åle seg nedi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.