Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat fra naturen - hva er spiselig?


Kikut

Anbefalte innlegg

Kortreist mat er bra mat. Å fange/jakte/fiske maten sin selv er en god ting. Vi snakker mye om fiske og jakt her på forumet, men hva med andre spiselige ting i naturen? Bær er jo nam. En annen selvsagt ting er sopp - men da bør du jo vite hva du driver med. Men hva med planter og blomster? Jeg er kjent med nesle-te og salat fra løvetann. Har også planer om å lage te på furunåler på sommerens fisketur. Men er det noen her med andre tips eller kompetanse på området? Jeg skulle gjerne visst om det var mye mat jeg intetanende gikk forbi på turene mine. Håper på en bokstavelig talt spiselig tråd med kanskje noen bilder attåt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan koke te på nyutsprungne blader fra bjørk. Så kan du spise maur, så vidt jeg forstår det eneste insektet du faktisk ikke trenger å koke/steke først, i tillegg er det også noen småsnegler du kan spise.

Har enda tilgode å prøve noe av dette selv, men skal prøve bjørkeblad te i år tenkte jeg.

Husker også noe vi spiste som barn som vi kalte surstrå, men vet ikke hva det er. Tapt kunnskap fra barndommen der altså.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kikut said:

Kortreist mat er bra mat. Å fange/jakte/fiske maten sin selv er en god ting. Vi snakker mye om fiske og jakt her på forumet, men hva med andre spiselige ting i naturen? Bær er jo nam. En annen selvsagt ting er sopp - men da bør du jo vite hva du driver med. Men hva med planter og blomster? Jeg er kjent med nesle-te og salat fra løvetann. Har også planer om å lage te på furunåler på sommerens fisketur. Men er det noen her med andre tips eller kompetanse på området? Jeg skulle gjerne visst om det var mye mat jeg intetanende gikk forbi på turene mine. Håper på en bokstavelig talt spiselig tråd med kanskje noen bilder attåt?

Det er få planter og vekster i Norge som er direkte farlige. Noen er uspiselige fordi de ikke smaker godt, andre kan gi midlertidig magebesvær. Men ja, du går nok forbi mye spiselig når du er på tur. Bjørkeskudd er nevnt, de er gode å spise rå før de er helt kommet ut.
De runde, sammenkrøllete skuddene på toppen av Strutseving (en bregne) skal være nydelige å steike, men har ikke prøvd det selv. De gir jo også litt vomfyll i motsetning til det meste av planter og blomster, som mer er en smakstilsetning eller godteri.
Det noen her kaller surstrå eller surblad er Engsyre, de fleste barn har vel smakt det. Den inneholder oxalsyre, som i rabarbra, så den er ikke bra i store mengder.
Sopp er jo noe av det beste du finner i naturen, men som du sier, vit hva du plukker! Lær deg de 5 sikre som vanskelig kan forveksles med giftige sopper. Kantarell er jo bankers.
Et annet tips er at det ikke finnes giftige rørsopper - de farligste soppene er alle skivesopper. Men det finnes noen rørsopper som smaker helt jævlig :-)
Du har fått et råd om å skaffe ei bok om spiselige vekster i naturen, det støtter jeg. Ville planter bidrar ikke så mye mot sultfølelse, men det er moro å ha den kunnskapen og prøve den ut i praksis.
Her er interessant lesestoff: https://uit.no/Content/462932/Ottar 3-2008web.pdf

Endret av Bjørn J
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! En bok er absolutt noe man bør vurdere. Takker for linken, Bjørn - skal leses!

Hvis andre har bilder/beskrivelser av spiselige ting er det sikkert flere enn meg som finner det nyttig!

Maur og snegler kan hende lar vente på seg for min del :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strandsnegler er ikke å forakte dampet i tang og saltvann. Så veldig mett blir man nok ikke. Å lære seg noen enkle og lett gjenkjennelige sopparter er lurt, f.eks. kantarell og piggsopp er vanskelig å ta feil av. Jeg bommet dog litt på denne, men var ikke langt unna og spiselig var jo denne også (gul trompetsopp/trompetkantarell):

spacer.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strandkål

AE1EA324-B56C-4488-AEAC-1E24BFD6CEEC.jpeg.b695222536780ffb903c80472be625d0.jpeg

Dunkjevle 

CFFE3895-6548-4C41-B2DE-D59A1B99D96B.jpeg.b1cd1a087f9cd4e581782cbde2d1cec3.jpeg

Strandkål har jeg bare stekt, den var god men hadde litt bitter ettersmak. Annen tilberedning? 

Dunkjevle plukket jeg kanskje litt sent. Smakte knallgodt stekt i smør, men knallhard å tygge 🤣 hele planten kan spises! 

Ramsløk:

AADD528D-0671-4F37-9909-9776C7451456.jpeg.7f5e9e24fc27d83f42ab6dd2471ea6ff.jpeg

Ramsløk er grønne og fine nå, blomstrer om ca 3-4 uker. Skilles fra liljekonvallen (som er giftig) ved at man kjenner en deilig søt løklukt fra den. Liljekonvall er også senere ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du tilfeldigvis skulle befinne deg på kirkegårder på Vestvågøy i Lofoten kan du finne seiersløk - nydelige blader på den, og kan heldigvis ikke forveksles med liljekonvall siden dette er nordpå :-)
Men klimaendringene gjør at man må tenke litt annerledes enn før - liljekonvallen er funnet i Rana, og vi har funnet sopper i Troms som som få år siden i følge litteraturen ikke skulle vokse så langt nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Tydelig at noen lett tar feil å Ramsløk og Liljekonvall!!!! Det kan være farlig!

https://www.aftenposten.no/norge/i/op9p40/Trodde-de-solgte-ramslok_-solgte-egentlig-giftig-plante

Ja, men det er i klasse som å forveksle kantarell og giftslørsopp...man er ikke rakettforsker da. 
Det er enkelt å skille de to plantene fra hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngleknoppene på harerug smaker godt og nøtteaktig, og enkelte steder er det så mye av dem at du kan sanke en kopp på en halvtime. Ellers er jo Islandslav spiselig rett fra myra, i motsetning til det meste av lav ellers. Navlelav er spiselig, men ikke særlig god. E!llers satser jeg mest på fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Trond Monkvik said:

 Ellers er jo Islandslav spiselig rett fra myra, i motsetning til det meste av lav ellers. 

Hvis jeg finner islandslav har jeg stående ordre om å bære hjem så mye som mulig - og ikke noe smaking!
Hun der hjemme skal farge ullgarn med det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overleve på naturens vilkår (norsk) og Øverlevnad på naturens vilkår (svensk). Her lærar du å flå og steike froskelår, dampe slange og mykje anna nyttig. Dei er til salgs for ein billeg penge dersom du er interessert  dersom du er interessert :-). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Kikut skrev:

Har også planer om å lage te på furunåler på sommerens fisketur.

Prøv med de små lysegrønne skuddene på grana i stedet for furunåler.

Ellers slår jeg et slag for røyking på tur for avveksling. Hvis man har ei gryte som man ikke er så redd for (evt fore den med alufolie), så kan man legge noen einerkvaster, bjørkeblad e.l. i gryta, ei rist/noen pinner for å få litt luft under fisken og så på med lokk og over bålet/brenneren på ganske svak varme. Ferdig på noen få minutter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
On 5/6/2019 at 11:04 AM, Bsv said:

Muligens litt off topic, men krem-topp var en genial luksusgjenstand på fjorårets siste fisketur på vidda.

 multekrem.thumb.jpeg.9e2fadb8d8156fe7164ae90c110d2ff2.jpeg

Er det noen som vet hvor kan jeg finne ramsløk på Østmarka? Jeg har forsøkt mange ganger men ingen resultater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.