Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Nallo 2 og Fjellreven Abisko Lite


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Tessatroll skrev:

Men det blir nok eit nytt Nallo. 

Du kan jo vurdere AbiskoLite 2/3 også.

Lettere, mindre pakkvolum, høye ventiler som ikke snør igjen og den lange stangen er litt tykkere/sterkere.

Kvalitetsmessig er de på samme nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
48 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Du kan jo vurdere AbiskoLite 2/3 også.

Lettere, mindre pakkvolum, høye ventiler som ikke snør igjen og den lange stangen er litt tykkere/sterkere.

Kvalitetsmessig er de på samme nivå.

Høge ventilar treng eg ikkje, har aldri hatt problem mtp ventilasjon i Nallo. 

Men det er absolutt eit interessant telt :) litt mindre innvendig dog enn Nallo. 

Edit; ser at dørløsninga er av den sorten eg ikkje e så gla i, som sidestiller det med ein del andre små tunneltelt i marknaden. Eg e veldig gla i døra til Nallo. Me bur gjerne 2 i eit nallo 2 over fleire dagar. Då er det greit med mest mogleg plass og inngang som kan nyttast av båe, med utstyr i sidene. 

Når innvendig volum au er større, så trur eg nok ein gong Nallo trekk det lengste strået for meg. 

Edit 2; ser at eg for samme vekt som nallo kan få 3'ern i Abiskoen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Tessatroll skrev:

Høge ventilar treng eg ikkje, har aldri hatt problem mtp ventilasjon i Nallo. 

Edit; ser at dørløsninga er av den sorten eg ikkje e så gla i, som sidestiller det med ein del andre små tunneltelt i marknaden. Eg e veldig gla i døra til Nallo.

Edit 2; ser at eg for samme vekt som nallo kan få 3'ern i Abiskoen. 

 

Ventilasjonen har vel kun noe å si på vinteren når det er snø tenker jeg - ellers er det vel uvesentlig. Abisko har myggnetting i alle ventiler, og de kan lukkes helt fra innsiden (vet ikke om nallo er lik der).

Dørløsningen har både fordeler og ulemper, vesentlige forskjeller der. En av forelene er dette, synes jeg:

A41EDFDB-4832-421A-A193-35646E86997F.thumb.png.87e4d98107a96c8fb386ada57f2aec03.png

(Skygge eller le for litt regn).

Ja, 3 eren er ganske lik nallo2 i vekt, og fortsatt er pakkvolumet en del mindre fikk jeg innrykk av da jeg holdt de i hånden, pakket omtrent like hardt. (Subjektiv oppfatning, har ingen mål å komme med).

(Beklager litt avsporing i Ringstind-tråden :) )

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Dørløsningen har både fordeler og ulemper. En av forelene er dette, synes jeg:

A41EDFDB-4832-421A-A193-35646E86997F.thumb.png.87e4d98107a96c8fb386ada57f2aec03.png

(Skygge eller le for litt regn).

Ja, 3 eren er ganske lik nallo2 i vekt, og fortsatt er pakkvolumet en del mindre fikk jeg innrykk av da jeg holdt de i hånden, pakket omtrent like hardt.

Ja detta ser veldig fint ut :) eg brukar dog lite staver for tida, stort sett berre med veldig tung sekk. Har hatt slik dørløysing før og likte den måteleg.

Men elles ser teltet veldig interessant ut 👌🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sig Man skrev:

@Marius Engelsen men hvordan er duken i forhold til nallo? Tenker da på at de har spart inn noen hundre gram og har tykkere stang.

 

De har tynnere duk over teltet, men tykkere duk nede ved kantene. Det er, såvidt jeg har skjønt, mest å tjene på pakkvolumet på å gjøre det slik. Abisko tilsvarer red-label i bruksområde.

(Spol til 30 sekunder, dette er Abisko shape, og kuling er barnemat for teltet, omtrent ikke bevegelse i stenger (jeg har satt strikk på barduner) )

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

De har tynnere duk over teltet, men tykkere duk nede ved kantene. Det er, såvidt jeg har skjønt, mest å tjene på pakkvolumet på å gjøre det slik. Abisko tilsvarer red-label i bruksområde.

(Spol til 30 sekunder, dette er Abisko shape, og kuling er barnemat for teltet, omtrent ikke bevegelse i stenger (jeg har satt strikk på barduner) )

 

Er det abisko shape 3? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anders_G skrev:

Den største ulempen med Abisko Lite vs Nallo 2 slik jeg ser det er at førstnevnte er 10cm lavere i hodeenden. 

7323450206932_SS19_srqz_abisko_lite_2_fjaellraeven_21.jpeg.b1ad8b72f444ed291a5215fd3ab4b712.jpegnallo2-2D-EN-sm.jpg.7a93eb3d3658a9b8c24215d2ca030d16.jpg

Ja det såg eg au. For meg er det ikkje eit problem med mine 166 cm, og bruksområdet for dette teltet gjer at eg sjeldan har med veldig tjukk oppblåsbar. 

Men for lengre personar vil eg tru det er ein ulempe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anders_G skrev:

Den største ulempen med Abisko Lite vs Nallo 2 slik jeg ser det er at førstnevnte er 10cm lavere i hodeenden. 

7323450206932_SS19_srqz_abisko_lite_2_fjaellraeven_21.jpeg.b1ad8b72f444ed291a5215fd3ab4b712.jpegnallo2-2D-EN-sm.jpg.7a93eb3d3658a9b8c24215d2ca030d16.jpg

Men vekten på Nallo 2 og Abisko lite 3 er ganske lik, sånn sett er Lite større.

Realistisk kan man legge på 100 gram for repkittet og to ekstra stangledd etter min erfaring på fjellreven, vet ikke om det samme gjelder for Hilleberg. Men hvem trenger en 50 grams tube seam sealer på tur?...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Er det abisko shape 3? 

Ja, abisko shape 3.

man kan rulle vekk hele forteltet, eller bare deler av forteltet. Og man kan rulle vekk ytterteltet i fotenden for fenomenal ventilasjon på sommeren.

Ruller man vekk hele forteltet må man åpne ytterdøren før man gjør det, for det er vel egentlig ikke en påtenkt funksjon når teltet ble laget ser det ut til.

Noen cm mer i høyden enn abisko lite har det, men for høye personer hadde det nok gjort seg med litt til. Høye personer trives nok bedre i Abisko Endurance eller tilsvarende.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Men vekten på Nallo 2 og Abisko lite 3 er ganske lik, sånn sett er Lite større

Følger deg der. I alle fall i areal. 

Men. Samme høgde på høgste punkt i Abisko Lite 3 som Nallo 2, men breiare, indikerer kanskje at langsidene skråar meir? Vil tru sideveggane er rettare i Nallo? Altså, skulle eg hatt 3 pers i teltet ville eg heller hatt nallo 3 enn abisko 3.

Dog. Med to personar i treern, som er det teltet for meg er tiltenkt, går det nok superfint vil eg tru. 

Då er det altså den døra eg må finne ut av. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Følger deg der. I alle fall i areal. 

Men. Samme høgde på høgste punkt i Abisko Lite 3 som Nallo 2, men breiare, indikerer kanskje at langsidene skråar meir? Vil tru sideveggane er rettare i Nallo? Altså, skulle eg hatt 3 pers i teltet ville eg heller hatt nallo 3 enn abisko 3.

Dog. Med to personar i treern, som er det teltet for meg er tiltenkt, går det nok superfint vil eg tru. 

Då er det altså den døra eg må finne ut av. 

 

Husk også at det bare er Nalloen som gir den gode hilleberg følelsen 😉 Hver gang jeg bruker et av de andre teltene mine (helsport), tenker jeg at hilleberg har bedre løsninger på stort sett alle detaljer. Det kan godt være at Fjällräven også gir den samme følelsen av kvalitet i alle ledd, men det vet jeg ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kompis av meg har Shape 3 og eg syns det verkar som eit knallbra telt, men ser ikkje heilt korleis Abisko-serien tilsvarer Red Label i styrke og kvalitet.

4A6FD1A9-33D0-49F3-8711-08994236D5C9.thumb.jpeg.6721baddee092e49c1edfccb3a26792a.jpeg

Har heller ikkje lese noko om at duken til fjellreven er behandla for UV-lys på samme måte som Kerlon er? Det har jo mykje å sei for levetida til eit telt. Uansett, utan å sjå seg blind på teoretiske spesifikasjonar så kan eg sei at i praksis så kjennast dukane veldig forskjellige ut. Ikkje at det eine er bedre enn det andre, men Abisko har ein langt meir elastisk duk, mens Red Label duken er mykje glattare og «stivare». 

Når det gjelder Shape 3 spesifikt, så opplevde eg høgda i innertelt som litt lav. Hilleberg Unna skal òg vere 100cm i toppen, men det kjennast mykje meir romsleg over haue. Eg tenkjer kanskje dette kan ha noko med at glidelåsen til innerteltet går heilt i topp på Hilleberg sine telt. Forstår ikkje kvifor ikkje fleire teltprodusentar gjer det slik eigentleg. Syns også mindre detaljar som stangkanalar, koppar, glidelås og strammarar verkar meir robust på Red Label, men når det er sagt så meiner eg Fjellreven har lagt seg på ei veldig fornuftig linje med tanke på vekt og styrke. Hadde truleg valgt Abisko Lite over Nallo om eg var eit par centi kortare.

*Eg veit at Abisko har ei stripe med 40D langs bunnen, men dette er meir ein gimmick etter mi meining. Utgjer kanskje 10% av duken samla sett og i sterk vind ser eg ikkje føre meg at duken er sterkare enn sitt svakaste punkt uansett. Eg meiner også å hugse at stengene til Shape er tynnare i enden. Stemmer det? I såfall er det òg ein litt tullete måte å spare vekt på syns eg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stengene til shape er ikke tynnere i enden, det er samme stenger som på nallo, utenom at hovestangen (den lengste), er ett hakk tykkere.

Det er duken nede som får størst belastning/strekk - og mest slitasje. Abisko bruker 20D og 40D, mens Red lablel bruker 30D. Trådtykkelsen er dog mindre vesentlig enn rivestyrke og hvor mye duken bråker i vind og regn.

Men som du sier, spesifikasjoner er spesifikasjoner. Duken over hele teltet er til sammen stor, og belastningen blir fordelt på masse duk. Jeg tenker det er helst sømmer og innfestninger som er risikomomentet, samt duken langs kantene. Prøvelappene av redlabel duk, og triplerip 20D er nesten umulig å rve i stykker med hendene, selv om man klipper ett solid hakk i dem. Og riften går ikke videre. Knallsterk begge deler.

Det er hva slags bruk teltet er laget for og tåler som er viktig - ikke spesifikasjonene på en komponent. Og at man liker utformingen etc.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marius Engelsen skrev:

På en såpass dyr investering, ville jeg kjøpt begge telt med Klarna (eks. fjellsport), kjør en @Memento mori i stuen, returner det som ikke faller i smak.

Da får man sjekket vekten også ;) 

Eg har hatt Nallo før, og budd mykje i Nallo i ein del år, så det treng eg ikkje teste :)

Slingringsmonn på vekt er heller ikkje så nøye. Teltoppsett i stua skjer rett og slett ikkje. 

Eg tenkjer eg kjøper det eg først kjem over til ein fornuftig pris, og får det til å funke for meg. 

#festbrems 😂

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.