Gå til innhold
  • Bli medlem

Truger


Torgeir

Anbefalte innlegg

Toppturer utpå høstparten blir ofte vanskeliggjort av tidlig snøfall. Jeg har dårlige erfaringer med å gå på snødekt ur; du vet aldri hva du tråkker på, og plutselig står du der med foten langt ned i et hull. Dette kan være svært risikabelt, særlig når man har litt fart i nedoverbakke. Fort å skade/brekke en fot, og det kan få store konsekvenser i kaldt klima med mørke netter. Derfor pleier jeg å avslutte fjellsesongen når snøen kommer, for så å begynne på igjen med vårskiturer i mai/juni.

For å strekke sesongen litt vurderer jeg å skaffe meg noen skikkelige truger. Da blir det lettere og tryggere å ta seg frem over snødekte vidder, og sesongen kan strekkes godt ut i oktober. De kan også bli nyttige på råtten vårsnø, akkurat i overgangen mellom vår og sommer.

Jeg har ikke studert markedet så veldig nøye enda, men vet at det finnes utstyr i alle størrelser og prisklasser. Mine krav er følgende:

- Lav vekt.

- Isbrodd, slik at de får godt feste også på hardt underlag.

- Bæreevne 90 kg + sekk (totalt opp mot 100 kg på dagstur).

- Egnet for noe bratt terreng

Er det noen her som har erfaring med slikt utstyr? Hvor store truger må til for å få noenlunde god bæreevne på høstsnø..? Hva finnes på markedet, priser, osv...

Svar mottas med takk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
Gjest Anonymous

MSR sine truger er fine syns jeg, men koster... Bare prøvd de på en tur hittill. Trugene hadde en bakre del som kunne settes på for å forlenge selve trugen, for løs snø selvsagt. Og en fordel i seg selv for da har du har lettere truge ellers! Og jo kortere en truge blir, jo lettere blir det å tråkke bortover. Men er litt forskjellige former på truger, så det varierer litt har jeg hørt.

Trugene hadde en metall-skinne som gikk langs med trugen, begge sider. I tillegg har fotfestet en "pigg" som klorer seg fast gjennom trugen når du tar et skritt. Ettersom fotpartiet beveger seg etter foten/skrittet. Og dette anbefales sterkt om du ser på truger, fungerte bra!

Har titta på andre modeller som er å få tak i. Meste ser bra ut om man betaler 1500kr+. De jeg testet kostet 2000kr ca, kanskje mer. Noe jeg syns blir alt for mye for truger, så har lagd meg noen fine truger selv! :wink: Dette er utrolig lett og gøy, og kan lages så bra som man gidder! Plastikk, glassfiber, treverk eller metall, meste kan brukes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Åssen er det med trugene til norske forsvaret?? Er det ikke mulig å komme over sådanne? Og er de bra?

Er det noen på Fjellforum som har gått Finnmarka rundt med de?

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De som er hvite? Er noen år siden jeg var der. Men vi hadde noen som var malt hvite, og av metall. Ulempen med disse er at hele trugen beveger på seg når du tar et skritt. Litt breie syns jeg også, så syns de var klønete å bruke. Det ble aldri noe mindre banning og sverting når vi måtte bruke de trugene hvertfall, enn når vi måtte få på oss de råtne natoplankene. Burde si litt :D

Men blir det vandring rett fram, så tror jeg det holder fint med truger i tre med reimer. Og de holder fint til det blir ganske bratt. Det å gå på skare og isete grunnlag, blir kun problemer om det blir ganske bratt eller om man ikke har staver.

Det er bare det at vinglete ting, og jo mer av trugen som beveger på seg, er mer ubehagelig. At fot-partiet er bevegelig er fint, slik som her : http://www.mountainsafetyresearch.com/snow/ascent.asp

Og om trugen ikke er bevegelig i det hele tatt, kan ikke trugen være så stor eller bred slik at det å vandre bortover blir problematisk. Uff litt vanskelig å forklare , men dere forstår? :)

Lag heller truge selv! Blir best resultat, om ikke du vil punge ut med 1500kr+! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anonymous

har selv 36" altitude trugene fra tubbs! utrolig bra truger bra til både bratte og flate terreng!

trugene er dyre!!!! betalte 2600 kr for dem på xxl i vinter... men de er verdt vær en krone. trugene er blitt (og blir) brukt av norske spesialstyrker, noe som egentlig sier sitt.

disse trugene er et både billigere og absolutt like bra alternativ som fjellski...

men som tidligere sagt er trugene dyre og en bør se an bruksområdet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har selv gått noen mil på forsvarets truger i finnmark, og dette er helt greie truger. De er av aluminium, slitesterke og kan vel sies og ha en meget velprøvd konstruksjon. En svakhet kan være bindingen, men ikke noe problem og ha med seg en i reserve, meget fort gjort å bytte. Trugen kan være litt bred, så du må legge deg til en litt bredere gange...

Fins helt sikkert mer fancy og litt lettere truger, men alt i alt vil jeg anbefale forsvarets truger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Toppturer utpå høstparten blir ofte vanskeliggjort av tidlig snøfall. Jeg har dårlige erfaringer med å gå på snødekt ur

Er det noen her som har erfaring med slikt utstyr? Hvor store truger må til for å få noenlunde god bæreevne på høstsnø..? Hva finnes på markedet, priser, osv...

Svar mottas med takk :-)

Dette lurte jeg å fælt på i vinter.

Så kjøpte jeg Tubbs Mountain 25 hos XXL.

Det var da jeg skjønte at noe alvorlig manglet i Norsk Turutstyr tradisjon -

en kommer seg ikke frem kun med SKI her til lands - den hvite sesong er for lang /ujamn!

Dette har Canada folket skjønt - prøv du Tubbs Mountain og bli overbevist selv.

Eks:

http://www.krovoll.net/Remmafjellet/index.html

Nesten 2 mil - på alt fra supersommerføre til blendende påskeføre

(men skiføret ble aldri fast nok som sådan)

Jeg vet nå at jeg kommer meg overalt; ved slikt føre og gjerne mer råtten er nå truger naturlig valg, fatter iikke hvorfor jeg ikke visste om det før ?

PS:

Du som er såpass tung bør kanskje satse på 30,

men pass deg - noe lengre kan bli mareritt på lange turer !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.