Gå til innhold
  • Bli medlem

Skit og dritt i fjellet


TerjePerje

Anbefalte innlegg

 

Skit og dritt i fjellet

Gikk fra Storulvån mot Blåhammaren i fjor høst i et ganske blåsete vær. I bakkene etter Ulvåtjern bestemte vi oss for en pause og med den kalde vinden fant vi en stor sten der det var litt ly. Vi satt oss ned og fant fram nistepakken men fant ut etter en stund at det hadde vært flere før oss som hadde gjort det samme, bare at vi skulle spise men de hadde gjort både pimmelim og pommelom. Det lå papir og flagret og brune hauger både her og der og det luktet.
Okay, kroppens funksjoner er kanskje ikke til å unngås, og noe må man gjemme seg bak. Dette er sikkert det samme langs de fleste leder og vandringsveger i fjellheimen i våre to land. Vi har blitt flinke til å plukke opp skit etter våre hunder men ikke etter oss selv. Kanskje man skulle informere vandrerne om dette? Be de ta med seg hundeposer og ta med seg skiten tilbake? Har lest at på Besseggen og Prekestolen har de det samme problemet. Hvis man ser på trykket av mengden brukere av fjellet og avrenningen ned til vassdragene man fyller vannflaskene, bør man bli litt mer forsiktig?   Hva synes ? Ta med hundepose? Spade?

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Fokuser heller på plasten! 

Bare på den lille timesturen jeg gikk i dag plukket jeg en bærepose full og enda var det rikelig. 

Det du risikerer her er det som er problemet med hundeposer, at folk bare lar de være igjen i marka - med bajs i! 😖 

Lær heller folk å bære den ikke resirkulerbare søpla si tilbake.

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avføring:

- Må graves ned, den forsvinner ikke akkurat fort.

Papir:

- Brennes. Jeg har prøvd å tenne fyr på mange ganger, men uten rødsprit brenner det ikke opp. Så en liten flaske rødsprit og en lighter sammen med håndsprit og dasspapir i doposen er ikke dumt. (PASS PÅ FOR SKOGBRANN!)

- På biltema, båtbutikker og caravanforhandlere selger man toalettpapir for kjemiske toaletter som skal løse seg lett opp. Jeg antar at dette vil løse seg mye fortere opp i naturen, og forsvinner en del raskere. Kan graves ned eller kastes på sjøen?

- Vanlig dasspapir blir liggende lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvor man er. Går man T-stier i høyfjellet så er det en selvfølge at man graver ned/legger steiner over. Det vil komme andre etter deg. Går man trafikerte stier, så setter ikke jeg meg med matpakka uten å ha sjekket skikkelig om det ligger ting der fra før.

For en del år siden lå jeg et par uker i telt ca 1900 moh i forbindelse med jobb. Vi var tre stykker, og fant derfor ut at vi måtte bygge oss ei latrine for ikke å spre ting utover fjellet. Vi ryddet stein, grov litt og stablet stein til vi fikk oss et fint avtrede. Da vi dro la vi jord og stein oppå. Fire år senere skulle vi til samme stedet igjen, og bestemte oss for å bruke samme dass. Da vi gravde opp så "greine våre" omtrent like ferskt ut som da vi forlot det, så vi måtte lage en ny.. Såpass høyt oppe så går nedbrytning mye saktere. Mindre bakterier og frost mye større del av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.