Gå til innhold
  • Bli medlem

sovepose til barn


turmari

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en 3-sesongers sovepose til en på ca 110 cm. Bør helst tåle noen få kuldegrader, da jeg tenker fjellet om sommeren og høst/vår i lavlandet. Bruker Bamse liggeunderlag. Tar gjerne imot tips, og lurer på om noen har erfaringer med denne?  

https://www.hektapatur.no/deuter-starlight-pro-exp-lz-barn

Endret av turmari
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 timer siden, turmari skrev:

Jeg er på jakt etter en 3-sesongers sovepose til en på ca 110 cm. Bør helst tåle noen få kuldegrader, da jeg tenker fjellet om sommeren og høst/vår i lavlandet. Bruker Bamse liggeunderlag. Tar gjerne imot tips, og lurer på om noen har erfaringer med denne?  

https://www.hektapatur.no/deuter-starlight-pro-exp-lz-barn

Jeg har ikke prøvd denne posen. Vi har brukt Mountain Goat til jenta og mammut Little mammut til gutten. Førstnevnte er utgått, men er slikt snøresystem slik at posen blir mindre. Sistnevnte er vel klassikeren, der fotenden kan tas av inntil de er vokst ut av posen, da glider man på fotenden.

 

Jeg syns den posen du har valgt er tung - og jeg vil tro den også kanskje er litt stor? Om du skal pakke for noen dager har volum også mye å si, og en mindre pose kan ungene fint bære med seg selv i sin sekk. 

Om du kjøper en dunpose som linket til i posten over vil den ha stor bruksverdi i veldig mange år, veier mindre - har større bruksglede (kanskje). Så det spørs på behovet. Vi har nå kjøpt små dunposer til begge ungene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istemmer dunpose om du føler du kan legge pengene i en. Litt dyrere, men du verden hvor deilig det er når sekken skal pakkes og bæres.

Jeg ville ikke kjøpt barnestørrelse, men heller kjøpt 180 size. Da har man soveposer i lang tid, og det er lettere å selge om man vil det. (Det siste er mitt inntrykk i hvert fall)

Nest siste gang jeg hadde med 3 barn på tur ble det tungt for alle inntatt den minste, som var fritatt for å bære sekk.  Alle barne hadde Helsport Alta Jr. 

Så dermed ble det omrokkering på hvem og hva for sovepose brukere sist gang jeg hadde 3 med på tur. Der de to største barna (10&12) fikk låne mine 3-sesongs dunposer og hun miste brukte en tynn kunstfiber pose med 3/4 underquilt over seg inni soveposen. Jeg brukte en tynn 3 sesong kunst fiberpose. Temperaturen var vel nede mot minus utenfor teltet i løpet av natten, men ungene var varme og gode. 

 Sparte nesten inn ett lite sekkevolum på å gjøre det slik, og ble flere kg lettere.  (anbefaler forresten sekken - Osprey ACE 38 - barne/undomssekk 👌)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at den dunposen er nesten halvparten så tung og voluminøs som både Deuter og Helsport Alta jr, så det er er veldig godt argument. Kan jo snøre igjen fotenden. Tror jeg skal ha øynene åpne for et godt tilbud på denne! Blir nok å bære for mor uansett.... 😅

Tusen takk for veldig gode innspill og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe den Rago down sovposen til poden (2,5 år) selv, blir jo stor men snører den igjen i fotenden. Til nå har vi brukt en dynepose/nightbag (den han sover i hjemme) kombinert med en tynn fiberpose. Har fungert det, men så var det som nevnt det med volum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, turmari skrev:

Nå fikk jeg råd fra annet sted om å ikke kjøpe dun til barn?  fordi dun jo mister mye isolasjonsevne når den blir fuktig.... Hva tenker dere andre om det? 

Det er sant at dunposene "kollapser" når dunet blir fuktig/vått og dermed mister isolasjonsevnen.  Men da snakker vi veldig fuktig soveposer. 

Om det søles litt vann på posen i teltet (fra feks kopp eller termos) så er det veldig lokalt og ytterstoffet vil støte fra mesteparten.  

De tre største farene for at posen skal bli våt er 

1. Det blir vått i sekken (regn eller lekk vannflaske)

2. Sover under åpen himmel og det regner eller snør.

3. Legge seg i posen med vått undertøy slik at all fuktigheten går ut i duna i posen.

Nå vet ikke jeg hvor mye du har vært på tur, men det kan være verdt å tenke tilbake på hvor mange ganger soveposen har blitt vått tidligere og se det litt fra ett statistisk perspektiv.. Om man har høy frekvens av våt sovepose så gjør man kanskje no galt eller har ekstreme turvaner. 

Kan jo nevnes at de fleste/mange babyposer har fjær/dun 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Fjellpulken pose til mine når de var små, deretter Helsport Alta Jr, og nå Warmpeace Viking 600 i Short og Reg størrelse. Alta Jr passer fortsatt med god margin, men Warmpeace posene pakker mindre og veier mindre.

Størrelsen Short og Reg på Warmpeace posene er valgt ut fra at de skal dekke antatt høyde opp igjennom tenårene. 

Vinterstid har de enten ligget i Alta Jr mellom to voksne og med en isolert fjellduk over, eller i doble soveposer. Alta Jr inni Warmpeace 600 posen var en vinner nå i vinter.

20190505_113307.thumb.jpg.19120e9b2f2c74e30f6d6ff19c825a30.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg konverterte selv til dunpose for en stund siden og har ikke opplevd noen problemer i forhold til fukt - har riktignok ikke testet den over lengre tid på tur enda. Men det er jo reelt at den kan miste isolasjonsevnen når det blir fuktig, så jeg lurte egentlig bare på andres tanker og erfaringer med det - og om folk mener man skal tenke annerledes om det når det gjelder barn enn voksne....(sålenge man er ferdig med "uhell" da ;)) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, turmari skrev:

Jeg konverterte selv til dunpose for en stund siden og har ikke opplevd noen problemer i forhold til fukt - har riktignok ikke testet den over lengre tid på tur enda. Men det er jo reelt at den kan miste isolasjonsevnen når det blir fuktig, så jeg lurte egentlig bare på andres tanker og erfaringer med det - og om folk mener man skal tenke annerledes om det når det gjelder barn enn voksne....(sålenge man er ferdig med "uhell" da ;)) 

Antar du ikke drar på en ukestur med barn i vedvarende isregn så det skal være et problem? Noen sommerskurer er ikke noe problem.  Så kan du gå for dun så er det utrolig digg på mange plan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver faktisk å unngå vedvarende isregn og ikke finne på alt mulig rart og dumt med unge på tur for å få prøve å få soveposen våt....😜🤣 

Liker jo selv dun, så takker for tips, og støtte om at dun er best også til barn på tur :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Helsport Alta junior Flex til minstemann i familien da han var 5 år. Han er nå snart syv og stor for alderen.Han og faren er godt fornøyd med den. Den er ikke billig, men jeg synes han måtte ha såpass når han skulle begynne tur livet sammen med farsen sin. De er ivrige turfolk og har ofte to Huskyer med seg på tur. Har vært prøvd ned mot 0, innendørs i ei kald marka hytte.

Alta.thumb.jpeg.f53c01bb44a252a1bcd6ed84d3fcddca.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Helsport Rago Junior for datteren vår. Hun er 4.5år gammel og 105cm. Jeg valgte den fordi jeg går på telttur alene med henne og da er det viktig at hun kan bære den selv. Den er bare 850g, varm og hun kan bruke den de neste 3-4år. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Sir Joseph Kiki Down 125 til min datter på toårsdagen hennes i fjor. Kostet ca 1100,- totalt her: https://www.fanoutdoor.com/en/backpacking/sleeping-bags/down/sir-joseph-kiki-down-blue-3-detail (de refunderer 21% moms). Veldig fin pose, hun har brukt den 6-7 ganger hittil inkludert en natt i ca -5 i februar (godt påkledd i tillegg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Husk å kjøpe riktig lengde slik at det ikke blir for mye luft som skal varmes. Ta med en grevling-trekk i tilfelle du trenger mer isolasjon og sørg for godt med kveldsmat og en dotur før posen. Litt aktivitet før leggetid er heller ikke dumt, bortsett fra at de blir oppspilt ;-) Riktig liggeunderlag med god isolasjon er også viktig. De kan godt sove med ull og balaclava og kjøp komfortemperatur litt under det du tror du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.