Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Pulsklokka døde og jeg savner den. Men ønsker også å samle informasjon om høyder og lengder på turer ol så jeg vurderer en sportsklokke. Men jeg er helt avhengig av et lite ur. Så lite som mulig. Veldig smått. Noen som har tips for bittesmå sportsklokker? 

Her har jeg testa en Fitbit. Den er bredere enn mitt håndledd. Usikker på modell og type. 

B93C9C78-907A-4D03-AA81-1C75345D7277.jpeg

Endret av Gittiamo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha ja viste seg å være vanskelig med et greit bilde. 

Jeg innser at det kanskje ikke er så mye å velge i da ja 🤔 hadde håpet det var en enkel sak å kjøpe klokke. Er kun for funksjonalitet jeg skal ha. Men får hattifnatti om det blir for stort og tungt og klønete med jakker ol. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er noen brukte til salg men jeg må teste på hånda først. Men takk for tips 😀👍🏻

Innser at jeg kanskje ikke er laget for klokke med GPS 😂 men pulsbelte er kjekt å ha ved pulstrening. Har ikke hatt klokke på armen til hverdags på 25 år. Kun brukt den forhenværende pulsklokka til løping/sykling. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Omnilite skrev:

Hva med å ha en sykkelcomputer i sekken/lomma/rompetaska. Rimeligere og enklere om du "egentlig" ikke vil ha klokke.

Jeg har brukt en Garmin Edge 705 computer til formålet i mer enn 10år, har logget alt av utendørsaktiviteter med den. Har aldri savnet å ha dataene på armen under aktivitet (har "vanlig" klokke med høydemåler).

Ingen dum ide. 

Jeg har bare sett meg litt grønn av misunnelse på de som har klokker som måler puls, søvn, aktivitet og avstand og som har GPS-tracking. Med mine evner til å finne alt av hjortestier, og sjeldent menneskestier, på Vestlandet, så hadde det vært stas med GPS. 

Men jeg må drodle litt mer her kjenner jeg. Finne ut av hva jeg trenger mest og hva jeg ønsker. Var vanskeligere enn antatt dette. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kikka litt på Fitbit ja. De virker greie. 

På første bilde har jeg på meg en Fitbit Alta(?) og i dag hadde en på jobb kjøpt gave til sin mor, så jeg fikk testkjørt denne litt. Men liker «urskivedesign» bedre. 

E5FC4A40-DBA5-4E6C-9DF9-D4DE719012F6.jpeg

1F687CA0-4D99-425F-B1B9-DDBAB570BCCB.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Boggabogg skrev:

For rein sporlogging kan man likegodt bruke mobil el.l.

Fordelen med klokke som måler puls på handleddet er at den måler godt nok til at man ikke sprenger seg i de første motbakkene på fjelltur (der man kanskje ikke gidder å bruke pulsbelte) og at data er kjapt tilgjengelig underveis (for oss som måler turene i halvparter).  Når måleinstrumentet ligger for godt gjemt blir det meir tungvindt å følge med underveis/huske å starte og stoppe logging o.l.

Og så er det jo litt artig med grafer i fine farger, pokaler for utførte aktiviteter, søvnkurver o.l.

(Fenix 5s har ikke plass til kart på klokka, men det savner man ikke.)

Akkurat. Det er gøy å trene puls og det er kjekt å følge med på tur også. Jeg er også av den som veldig lett lar meg begeistre av pokaler 😂 

Det funker jo også å ha den utenpå jakka, som Tessa sier. 

Hmm 🤔 må en tur i en butikk og tafse litt kjenner jeg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Fitbit får du i flere størrelser, for store og små armer. Hvilke størrelse prøvde du?

Ellers har mobilapper ganske mye av det du er ute etter, og ofte enklere å bruke.

Ja jeg bruker Endomondo flittig. Men skulle gjerne hatt full kontroll på puls ved pulstrening. Erfarte at det er greit å styre dette selv da jeg på siste dobbeltime spinning intervall opplevde at instruktøren tastet inn feil puls på meg og jeg fikk kjørt meg rimelig hardt 😂 ble en effektiv økt da. Og når jeg skal trene intervaller på egenhånd må jeg ha noe konkret å forholde meg til. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Garmin 5s ble testa i dag og den er liten. Og dyr. Steike 🙈ikke handla noe enda. Jeg ble helt svimmel av å høre om alle dens funksjoner. Båtkart? Det trenger jeg ikke. Men klokka er kul... 🤔

5534A170-614E-4BB2-A061-916CD62C0DF6.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, tronn skrev:

Driver ikke du med padling? Klart du trenger båtkart! 😄

Takk for påminnelse 😂 😂 skal jaggu dra ut kajakken i dag 🐳

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
26 minutter siden, Tåkefyrsten skrev:

Kunne tenkt meg en slik en klokke selv, dere som har prøvd 5s og liknende i tråden hvor små er dere i håndleddet? Jeg har rundt 16cm i omkrets og lurer på om den kunne passet meg.

Lurer på om det er ca 12 cm på meg. Og du ser også 5s på mitt håndledd over her. Så den vil nok passe deg helt fint. 

F2ED8AC8-D6CB-4878-B877-3241A0958410.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor bred er du over håndleddet Skjult lenke - logg inn for å se den ? Reff tidligere bilde jeg la ut.  

Og hvordan er pulsmålingen? Ville du trent intervaller med den som den er, eller ville du satt på et pulsbelte? 

Jeg avventer til feriepenger her. Og grubler og kikker og blir absolutt ikke noe klokere. Tror jeg må fokusere på engen opp, eller ned, på standard. Enten en billig og grei klokke som funker og som ikke er så stor, eller gi faen i ferie og gønne på med klokke 😂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den takk 👍🏻

Ja jeg regna nesten med at ingen av de er gode nok for pulstrening. Jeg har kikka etter de hvor man kan supplere med pulsbelte. Men det er så få som enten sier de kan, eller som informerer godt nok om dette. Folk tror jo alle er allergiske mot pulsbeltet men vi damer er jo vant til å ha stroppa sammen bringa uansett 🤪

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk. 

Antar Garmin har greit med pulsbelter. Men ikke alle modellene. Vet Polar har til de fleste modeller også. 

Så meg ut en Garmin vivomove men ser at skiva er alt for dårlig i sollys. Og jeg er allerede halvblind fra før så det er rimelig bortkasta penger 😂

72A78668-8609-487D-BCE8-1A700906299F.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Tor-Erik-L-77 skrev:

Om du er glad i å lese om mye av dette finnes det masse bra info om pulsklokker og utstyr over hos Skjult lenke - logg inn for å se den
Her finner du stort sett all info du trenger for å grave deg ned i detaljer og dermed gjøre valgene enda vanskeligere :) 

Takk. Tror jeg 😂 

men har faktisk savnet en samleside. Eller en butikk med alle klokker inne. Elkjøp har stort sett mye inne men det er dårlig med fornuftige hjelp å få. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
53 minutter siden, Daktari skrev:

For å spore bittelitt av; jeg har brukt en pulsbelte som passer rundt overarmen i noen år nå. Får plass under ermet på t-skjorten. Veldig fornøyd. Tror jeg fikk tipset fra dcrainmaker, og måtte bestille fra utlandet siden ingen i Norge førte dette.

Men det må da være mer ubehagelig enn rundt bringa? Eller? 🤔 

Det er kanskje smak og behag. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brystreim skaper ikke noe ekstra ubehag her. Så det har jeg ingen problem med. Og det må nok bli en klokke med egen pulsmåler i tillegg. Eneste måten jeg skal gidde å trene kondis er ved intervaller. Og enkle belønninger på en liten skjerm 😂 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Aldri testet pulsklokke, men blir det no bedre måling om man har klokken på innsiden av håndleddet, der man normalt kjenner etter pulsen?

Fordi pulsbelte måler hjerterytme og armbånd viser blodstrømmen. Så det har ikke med teknologien å gjøre men kroppen. Som jeg leser denne artikkelen. 

Skjult lenke - logg inn for å se den 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kom det en nyhet seilende inn i går. En ren løpeklokke for veldig små håndledd. Den var knapt merkbar på når jeg prøvde den. Men det står GPS, men jeg får følelsen av at den ikke viser mer enn maks nødvendig. Ikke høyde? (Det er jo sjukt viktig i fjellet) Noen som skjønner utifra dette om man kan få kart og høydemeter fra denne inn på mobilen? For om man kan ha kartet på mobilen så kan man se i ettertid hvor langt og høyt man har surra rundt. Den har ikke TrackBack. Butikken visste ikke så mye om klokka.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beslutningsvegringer og alt for mange valg. Nok var nok. Den var fin på den lille klokka. Uten tvil best å ha på. Men det er jo kartfunksjon, høydemeter og trackback, i tillegg til pulskontroll (og stressnivå 🙈) jeg vil bruke klokken til. Så da ble det som Skjult lenke - logg inn for å se den gjorde. Garmin Instinct ble sluttresultatet. Dæven døtte dette her tok tid 🙈😂 

Pen farge var det også 👍🏻

BAE09AF3-3589-40DB-B386-DB68488B281A.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderte en slik løsning. Men jeg valgte å være barnslig ufornuftig og kjøpte klokke med kart, fordi jeg bare har lyst på helt uten en legitim grunn 🙈😂 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutter siden, Vimsehue skrev:

Jeg tar opp tråden igjen jeg da jeg står å lurer på en ny klokke. Da jeg i første omgang ønsker en som kan vise hundene når vi er på jakt. Men det jeg lurer på, siden jeg ser du nevnte at du ønsker kart på klokka, og jeg fikk beskjed om at det er kun Fenix variantene jeg da må gå for. Er det faktisk virkelig kartutsnitt på instinct? :) Lommeboka mi hadde blitt utrolig glad for det hvertfall, haha 😛  

Nei. Kun en trackback-funksjon som viser min vei tilbake. Og den har fungert supert i steinrøys uten sti/merking. Har man mobilnett så får man kart opp på telefonen, men telefonen har jo gjerne egen GPS så den brukes ikke. 

Fenix5s er jo liten og nett. Den var uten tvil øverst på ønskelista, men jeg kunne ikke forsvare den prisen for et «leketøy». Hadde vel heller ikke klart å se kartet så tydelig på skjermen heller. 

Ellers er jeg veldig fornøyd med klokka. Den funker supert til pulstrening (har pulsbelte) og aktivitetsmåling. Tracker alltid turene mine og det er gøy å se resultatet etterpå. Eneste jeg ikke finner noen OK løsning på, er registrering av styrke. Den skjønner ikke supersett. Så jeg savner å kunne legge inn sirkeltrening eller lignende. Alarmfunksjonen brukes også mye. 

Her er et par skjermbilder. Det er gode detaljer på klokka sin egen app. 

2D402301-E3DF-4E7E-A359-0FD01E0FC4E9.jpeg

B0265287-4638-4C1E-8857-8432D767DA4B.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, borgern skrev:

Regner med klokka er kompatibel med apper i GarminIQ eller hva den heter. Der er det en app som heter GymGenius så vidt jeg husker. Der lager du en konto på nettsiden og setter opp programmer. Så reg du serienummer eller noe på klokka(lenge siden jeg gjorde det men det var enkelt). Så sender du programmene du har laget inn i klokka. Du må trykke på en knapp mellom sett da, den er ikke sp god til å føle det. Man de kan du legge ferdig styrkeprogram med øvelse, serier og reps. Eller for sirketrening hvor du legger opp aktive og hvileminutter på øvelsene. 

Takk for tips. Skal jaggu sjekke litt rundt der. Har lett på Contact nå. Jeg har jo en funksjon for styrke og der må jeg starte/stoppe hvert sett. Men siden jeg kjører mye supersett, så har jeg jo ingen pauser. Ergo vil jeg slippe å trykke på knappen. Men uten å tracke noe så får den allikevel med seg kaloriforbruk (viktig mtp hvor mye smågodt jeg kan spise den dagen 😂). 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.