Gå til innhold
  • Bli medlem

Sports/turklokke


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Annonse

Har HRM belte til Garmin. Kan ikke si det plager meg å ha på. Merker det akkurat når jeg setter det på men så tenker jeg ikke mer over det.
Og ja, det er langt mer presist en slikt pulsmåling på håndleddet under klokka. Sistnevnte er greit der puls ikke varierer så mye eller det er lite bevegelse i hånda. Ergo er den veldig dårlig å intervaller  og vekttrening f.eks. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig merker jeg overhodet ingen ubehageligheter ved å bruke pulsbelte rundt brystet. Merker ikke at jeg har det på. Men jeg har også hørt at noen plages litt med det så må vel bare prøves. De koster ikke all verden.

Jeg vet at Scotch Rythm båndet nevnt lenger opp her som er til å ha rundt overarmen fungerer veldig bra som alternativ til brystreim.

Men førstevalget bør være brystreim så fremt det ikke skaper noe ubehag. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brystreim skaper ikke noe ekstra ubehag her. Så det har jeg ingen problem med. Og det må nok bli en klokke med egen pulsmåler i tillegg. Eneste måten jeg skal gidde å trene kondis er ved intervaller. Og enkle belønninger på en liten skjerm 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Aldri testet pulsklokke, men blir det no bedre måling om man har klokken på innsiden av håndleddet, der man normalt kjenner etter pulsen?

Fordi pulsbelte måler hjerterytme og armbånd viser blodstrømmen. Så det har ikke med teknologien å gjøre men kroppen. Som jeg leser denne artikkelen. 

https://breakingmuscle.com/amp/fitness/chest-strap-vs-wristband-heart-rate-monitors 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da kom det en nyhet seilende inn i går. En ren løpeklokke for veldig små håndledd. Den var knapt merkbar på når jeg prøvde den. Men det står GPS, men jeg får følelsen av at den ikke viser mer enn maks nødvendig. Ikke høyde? (Det er jo sjukt viktig i fjellet) Noen som skjønner utifra dette om man kan få kart og høydemeter fra denne inn på mobilen? For om man kan ha kartet på mobilen så kan man se i ettertid hvor langt og høyt man har surra rundt. Den har ikke TrackBack. Butikken visste ikke så mye om klokka.

https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/p/682416

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Står at den er kompatibel med Garmin connect appen, last ned den og sjekk hva du finner i den. Det er sikkert forskjellig basert på hvem enhet du bruker, men jeg har både kart og høyde i min Gamin connect app (men jeg har gps'en kobla mot den så det skulle bare mangle) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Gittiamo said:

Da kom det en nyhet seilende inn i går. En ren løpeklokke for veldig små håndledd. Den var knapt merkbar på når jeg prøvde den. Men det står GPS, men jeg får følelsen av at den ikke viser mer enn maks nødvendig. Ikke høyde? (Det er jo sjukt viktig i fjellet) Noen som skjønner utifra dette om man kan få kart og høydemeter fra denne inn på mobilen? For om man kan ha kartet på mobilen så kan man se i ettertid hvor langt og høyt man har surra rundt. Den har ikke TrackBack. Butikken visste ikke så mye om klokka.

https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/p/682416

 

Mangler nok ABC, Altimeter-Barometer-Compass.

Rene løpeklokker har sjeldent dette 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beslutningsvegringer og alt for mange valg. Nok var nok. Den var fin på den lille klokka. Uten tvil best å ha på. Men det er jo kartfunksjon, høydemeter og trackback, i tillegg til pulskontroll (og stressnivå 🙈) jeg vil bruke klokken til. Så da ble det som @Tåkefyrsten gjorde. Garmin Instinct ble sluttresultatet. Dæven døtte dette her tok tid 🙈😂 

Pen farge var det også 👍🏻

BAE09AF3-3589-40DB-B386-DB68488B281A.jpeg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2019 den 19.50, Gittiamo skrev:

Ja jeg bruker Endomondo flittig. Men skulle gjerne hatt full kontroll på puls ved pulstrening. Erfarte at det er greit å styre dette selv da jeg på siste dobbeltime spinning intervall opplevde at instruktøren tastet inn feil puls på meg og jeg fikk kjørt meg rimelig hardt 😂 ble en effektiv økt da. Og når jeg skal trene intervaller på egenhånd må jeg ha noe konkret å forholde meg til. 

Grattis med nye klokke. Jeg klarer heller ikke å bestemme meg så jeg har gitt opp..

 

Men litt OT til det du sier om endomondo. Jeg har kjøpt Polar sitt pulsbelte med blåtann. Den er koblet mot mobilen slik at treningen logges på endomondo. I tillegg får jeg pulsen på den gamle polar pulsklokka så jeg kan følge med under selve økta. Funker veldig fint det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 25.6.2019 den 14.26, Gittiamo skrev:

Vurderte en slik løsning. Men jeg valgte å være barnslig ufornuftig og kjøpte klokke med kart, fordi jeg bare har lyst på helt uten en legitim grunn 🙈😂 

Jeg tar opp tråden igjen jeg da jeg står å lurer på en ny klokke. Da jeg i første omgang ønsker en som kan vise hundene når vi er på jakt. Men det jeg lurer på, siden jeg ser du nevnte at du ønsker kart på klokka, og jeg fikk beskjed om at det er kun Fenix variantene jeg da må gå for. Er det faktisk virkelig kartutsnitt på instinct? :) Lommeboka mi hadde blitt utrolig glad for det hvertfall, haha 😛  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Vimsehue skrev:

Jeg tar opp tråden igjen jeg da jeg står å lurer på en ny klokke. Da jeg i første omgang ønsker en som kan vise hundene når vi er på jakt. Men det jeg lurer på, siden jeg ser du nevnte at du ønsker kart på klokka, og jeg fikk beskjed om at det er kun Fenix variantene jeg da må gå for. Er det faktisk virkelig kartutsnitt på instinct? :) Lommeboka mi hadde blitt utrolig glad for det hvertfall, haha 😛  

Nei. Kun en trackback-funksjon som viser min vei tilbake. Og den har fungert supert i steinrøys uten sti/merking. Har man mobilnett så får man kart opp på telefonen, men telefonen har jo gjerne egen GPS så den brukes ikke. 

Fenix5s er jo liten og nett. Den var uten tvil øverst på ønskelista, men jeg kunne ikke forsvare den prisen for et «leketøy». Hadde vel heller ikke klart å se kartet så tydelig på skjermen heller. 

Ellers er jeg veldig fornøyd med klokka. Den funker supert til pulstrening (har pulsbelte) og aktivitetsmåling. Tracker alltid turene mine og det er gøy å se resultatet etterpå. Eneste jeg ikke finner noen OK løsning på, er registrering av styrke. Den skjønner ikke supersett. Så jeg savner å kunne legge inn sirkeltrening eller lignende. Alarmfunksjonen brukes også mye. 

Her er et par skjermbilder. Det er gode detaljer på klokka sin egen app. 

 

 

2D402301-E3DF-4E7E-A359-0FD01E0FC4E9.jpeg

B0265287-4638-4C1E-8857-8432D767DA4B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Gittiamo skrev:

Nei. Kun en trackback-funksjon som viser min vei tilbake. Og den har fungert supert i steinrøys uten sti/merking. Har man mobilnett så får man kart opp på telefonen, men telefonen har jo gjerne egen GPS så den brukes ikke. 

Fenix5s er jo liten og nett. Den var uten tvil øverst på ønskelista, men jeg kunne ikke forsvare den prisen for et «leketøy». Hadde vel heller ikke klart å se kartet så tydelig på skjermen heller. 

Ellers er jeg veldig fornøyd med klokka. Den funker supert til pulstrening (har pulsbelte) og aktivitetsmåling. Tracker alltid turene mine og det er gøy å se resultatet etterpå. Eneste jeg ikke finner noen OK løsning på, er registrering av styrke. Den skjønner ikke supersett. Så jeg savner å kunne legge inn sirkeltrening eller lignende. Alarmfunksjonen brukes også mye. 

Her er et par skjermbilder. Det er gode detaljer på klokka sin egen app. 

 

 

2D402301-E3DF-4E7E-A359-0FD01E0FC4E9.jpeg

B0265287-4638-4C1E-8857-8432D767DA4B.jpeg

Regner med klokka er kompatibel med apper i GarminIQ eller hva den heter. Der er det en app som heter GymGenius så vidt jeg husker. Der lager du en konto på nettsiden og setter opp programmer. Så reg du serienummer eller noe på klokka(lenge siden jeg gjorde det men det var enkelt). Så sender du programmene du har laget inn i klokka. Du må trykke på en knapp mellom sett da, den er ikke sp god til å føle det. Man de kan du legge ferdig styrkeprogram med øvelse, serier og reps. Eller for sirketrening hvor du legger opp aktive og hvileminutter på øvelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, borgern skrev:

Regner med klokka er kompatibel med apper i GarminIQ eller hva den heter. Der er det en app som heter GymGenius så vidt jeg husker. Der lager du en konto på nettsiden og setter opp programmer. Så reg du serienummer eller noe på klokka(lenge siden jeg gjorde det men det var enkelt). Så sender du programmene du har laget inn i klokka. Du må trykke på en knapp mellom sett da, den er ikke sp god til å føle det. Man de kan du legge ferdig styrkeprogram med øvelse, serier og reps. Eller for sirketrening hvor du legger opp aktive og hvileminutter på øvelsene. 

Takk for tips. Skal jaggu sjekke litt rundt der. Har lett på Contact nå. Jeg har jo en funksjon for styrke og der må jeg starte/stoppe hvert sett. Men siden jeg kjører mye supersett, så har jeg jo ingen pauser. Ergo vil jeg slippe å trykke på knappen. Men uten å tracke noe så får den allikevel med seg kaloriforbruk (viktig mtp hvor mye smågodt jeg kan spise den dagen 😂). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Gittiamo skrev:

Nei. Kun en trackback-funksjon som viser min vei tilbake. Og den har fungert supert i steinrøys uten sti/merking. Har man mobilnett så får man kart opp på telefonen, men telefonen har jo gjerne egen GPS så den brukes ikke. 

Fenix5s er jo liten og nett. Den var uten tvil øverst på ønskelista, men jeg kunne ikke forsvare den prisen for et «leketøy». Hadde vel heller ikke klart å se kartet så tydelig på skjermen heller. 

Ellers er jeg veldig fornøyd med klokka. Den funker supert til pulstrening (har pulsbelte) og aktivitetsmåling. Tracker alltid turene mine og det er gøy å se resultatet etterpå. Eneste jeg ikke finner noen OK løsning på, er registrering av styrke. Den skjønner ikke supersett. Så jeg savner å kunne legge inn sirkeltrening eller lignende. Alarmfunksjonen brukes også mye. 

Her er et par skjermbilder. Det er gode detaljer på klokka sin egen app. 

 

 

2D402301-E3DF-4E7E-A359-0FD01E0FC4E9.jpeg

B0265287-4638-4C1E-8857-8432D767DA4B.jpeg

hm.. søren.. skulle liksom hatt noe som kunne erstatte alpha 100 litt mtp kart på tur og sånt å, i samme sleng som jeg skal bytte ut min garmin vivofit 3 (den er jo kun vanntett klokke med skritteller så 😛 ) Men da får jeg kanskje bare ta steget opp mot Fenix 5 da :)  

3 minutter siden, borgern skrev:

Nå har Fenix 6 serien kommet så mulig det kan bli noen bra priser på "rester" av 5 serien. Der er det vel 5x og Plus versjonene som har kart. De fleste er kompatibel med Alpha 100 hundepeiler(den koster vel 6000-7000 alene).

Ok, takk for tips! Føler meg helt lost i denne verden :P  Alpha 100 er allerede i hus for noen år siden, men er bare så sabla lei av å ikke høre den (hører dårlig), med mindre jeg bruker sekk og får festa gpsen opp mot skuldern.. men nå har jeg bytta ut jaktsekken med hoftesekk fordi jeg hater reimer i veien for hagla, så da har jeg samme problem igjen nå med å ikke høre gpsen når hundene tar stand.. så ja.. noe må jeg finne på kjenner jeg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, borgern skrev:

Så vidt jeg vet må du uansett ha med deg Alphaen på tur. Den settes til broadcast og sender da info til klokke, evt flere klokker.(skal vist virke på noe avstand). Men da kan du jo ha alpha i sekken elle rumpetaske og bruke klokka aktivt.

Ja det har jeg funnet ut at man må, men det er ikke noe problem, har plass til det i plenty, da også den ene hunden som ikke er i bruk også bærer kløv. Så den er grei liksom. Så da er spm hvor dyr klokke jeg faktisk må opp i for å få noe som duger til mitt bruk + ikke plager meg på hånda med mitt smale håndledd 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5s plus kan brukes av de med veldig tynt håndledd. Kan du gå for den, så gjør det. 

Den var på tilbud dagene før Fenix 6 ble lansert. Aner ikke om den gikk tilbake til fullpris igjen nå 🤔 men følg gjerne med. Milrab, Fjellsport og XXL har den tror jeg. 

Endret av Gittiamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, borgern skrev:

Den instict er kompatibel med hundepeiler, men det har vel da ikke kart.  Minste klokke med hundepeiler og kart er vel 5S Plus. Men når du har visning av hundepeiler ser du vel ikke kartet uansett.  

 

Skjønner, da skal jeg se litt på den typen! Takk :) Kart sammen med hund er ikke så krise, trenger mer kart når jeg er på bare telttur og da går jeg ikke med hund og gps uansett :) 

4 timer siden, Gittiamo skrev:

5s plus kan brukes av de med veldig tynt håndledd. Kan du gå for den, så gjør det. 

Den var på tilbud dagene før Fenix 6 ble lansert. Aner ikke om den gikk tilbake til fullpris igjen nå 🤔 men følg gjerne med. Milrab, Fjellsport og XXL har den tror jeg. 

Ok, takk for tips, da skal jeg holde utkikk :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.