Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av ny gassbrenner


djing0

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har i mange år hatt en trofast og velfungerende Primus Gravity. Dessverre har den under flytting klart å forsvinne.. Mulig den dukker opp, men jeg kan ikke gå rundt uten en skikkelig gassbrenner i mellomtiden! 

Er på jakt etter en brenner i samme sjanger, altså med slange og relativt god spredning. 
Ønsker å gå ned på vekt og pakkvolum, så den må være mulig å brette sammen. 

Prismessig er det fint om jeg slipper å bruke mer enn èn høvding :) 

Noen gode forslag/erfaringer? 

Takk for hjelpen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
53 minutter siden, djing0 skrev:

Hei! 

Jeg har i mange år hatt en trofast og velfungerende Primus Gravity. Dessverre har den under flytting klart å forsvinne.. Mulig den dukker opp, men jeg kan ikke gå rundt uten en skikkelig gassbrenner i mellomtiden! 

Er på jakt etter en brenner i samme sjanger, altså med slange og relativt god spredning. 
Ønsker å gå ned på vekt og pakkvolum, så den må være mulig å brette sammen. 

Prismessig er det fint om jeg slipper å bruke mer enn èn høvding :) 

Noen gode forslag/erfaringer? 

Takk for hjelpen! 

Eg hadde og Gravity.

Ved utbytting kjøpte eg ein MSR windpro. Stor brennarhau som Gravity = bra på steiking av mat.

Forvarmingsrør, så gass kan settast på hauet.

Blir liten nok til å gå i kaffekjelen min med stor opning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Optimus Vega. Har du sett på den?

Noe usikker på om vi kan anbefale den, men den er lett, sammenleggbar, brukes med gassbokser opp ned, og i det hele tatt grei. Men vi syns at reguleringen er for dårlig. Det er det eneste ankepunktet. Den er med som reservebrenner og vi bruker den både vinter og sommer, og den er mer stødig enn Pock Rocket for å si det sånn, men det skal jo ikke mye til..

Jeg har ellers veldig sansen for Pocket Rocket. Den er alltid med. veier 80 gram, og fungerer alltid. God å regulere til kosefyring, men blåseflamme ved koking. men sålenge man er oppmerksom på disse svakhetene er den helt grei. Nå har det visst skjedd en del utvikling med denne også, men jeg har to av dem gamle typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på Optimus Vega ja, men fått med meg at den regulerer dårlig. 

Gassbrenner av typen pocket rocket har jeg. En liten sak fra Ebay som veier 24 gram, men den fungerer utmerket. I teltet og ulent terreng foretrekker jeg brenner med slange. 

Kom over denne fra GSI, og vurderer å slå til. På Youtube får den gode tilbakemeldinger.  Veier bare 168 gram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Windburner II, den sprer flammen godt og er fin å regulere. Er godt fornøyd med den.

Fjellsport har for øyeblikket Kovea Spider til 50% (399). Den pakker lite, har forvarmingsrør, men ganske konsentrert flamme. Har ingen erfaring med den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne? Primus Express Spider. Den skårer bra på lav vekt og lite pakkevolum, men den har kanskje ikke helt spredningen du ønsker deg. Pris rundt 650.- På bildet har jeg montert den sammen med den nye støtteplaten fra Primus, Denne bretter du sammen til nesten ikke noe.

WIN_20190503_12_05_56_Pro.thumb.jpg.34692266718f74690fd96a8048b26d85.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2019 den 11.01, Omnilite skrev:

Fjellsport har for øyeblikket Kovea Spider til 50% (399). Den pakker lite, har forvarmingsrør, men ganske konsentrert flamme. Har ingen erfaring med den.

Har akkurat fått min, ikke  testet enda, men sakser følgende som jeg gjenga i røverkjøptråden

På 23.4.2019 den 14.30, zimwalker skrev:

Randulf Valle skrev om denne i en test av flere slangebrennere i Villmarksliv 10-2018 bl.a. følgende:

"Lite brennerhode, men flammene rettes ut mot siden og gir god flammefordeling ved matlaging. Den spredte flammen bidrar nok samtidig
til relativt dårlig virkningsgrad med liten gryte, spesielt i vind. Kraftig forbedret effekt med 3-liters gryte. [...] Et godt valg om du
vil ha en lett brenner og prioriterer flammefordeling, matlaging og lave CO-utslipp over rask koketid og høy virkningsgrad
"

Her en fjellforumpost med et par linker som kan være av interesse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2019 den 16.58, GrundeL skrev:

Liker Kovea brenneren godt, 400kr er et røverkjøp!

Enig. Et røverkjøp ja, i hvert fall et godt kjøp! Hadde Kovea Spider med på tur i dag og syns den funket veldig bra. Stekte en biff, liker den godt gjennomstekt og da er det greit å kunne skru varmen ned og heller forlenge steketiden. Lettere å justere ned denne enn min Optimus Vega syns jeg. 8 gram lettere enn Vega er den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, zimwalker skrev:

Enig. Et røverkjøp ja, i hvert fall et godt kjøp! Hadde Kovea Spider med på tur i dag og syns den funket veldig bra. Stekte en biff, liker den godt gjennomstekt og da er det greit å kunne skru varmen ned og heller forlenge steketiden. Lettere å justere ned denne enn min Optimus Vega syns jeg. 8 gram lettere enn Vega er den også.

8 gram!! ..... hehehe... måtte bare .... ;)

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

8 gram!! ..... hehehe... måtte bare .... ;)

Helt uvesentlig selvfølgelig, nevnte det bare fordi jeg satt her med spesifikasjonene til begge brennerene foran meg (fører egen oversikt over kjøpt utstyr). :)

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Kovea Spider, og har hatt den i noen år. Har også en Kovea Supalite som skrues på toppen, bensinbrenner og flere rødspritbrennere. Ender stort sett alltid opp med Spider. Den pakkes fint sammen oppi titankoppen min, kan brukes med vindskjold, snu gassboksen opp-ned, og god justering på flammen.

Jeg har også kjøpt vindskjerm til den fra FlatCatGear, og er veldig fornøyd. Den lille vindskjermen går også oppi koppen, sammen med brenner, lighter, litt te etc.
https://www.flatcatgear.com/bobcat-kovea-cooking-system/

Sikkert mye annet bra der ute, men en Spider til 399 er en bra deal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drop (tidligere Massdrop) har den på salg nå, i en dag til for $35 pluss $10 frakt til Norge. De markerer aldri frakt på pakken, men nøyaktig pris på innholdet, så den går inn under tollgrensen.

https://drop.com/buy/kovea-spider-remote-canister-stove?utm_source=linkshare&referer=NJWVDW
(Lenke om du ikke er medlem, som gir både meg og deg fordeler eller noe slikt. Bare å fjerne for de som ikke liker referrals)

Det er bare en dag igjen av "salget", men det var der jeg kjøpte min for flere år siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2019 den 21.55, belowyn skrev:

Ender stort sett alltid opp med Spider. Den pakkes fint sammen oppi titankoppen min, kan brukes med vindskjold, snu gassboksen opp-ned, og god justering på flammen.

Jeg har også kjøpt vindskjerm til den fra FlatCatGear, og er veldig fornøyd. Den lille vindskjermen går også oppi koppen, sammen med brenner, lighter, litt te etc.
https://www.flatcatgear.com/bobcat-kovea-cooking-system/

Fiffig løsning den der vindskjermen fra Flatcatgear. Men blir jo noe dyrt da (USD 27), spesielt om man vil ha den i titanium (+20 USD) og med frakt på toppen  (+14,25)  og dertil eventuell moms og fortollingsgebyr som man risikerer når summen kryper over 40 dollar.

Jeg har Optimus Vega fra før og fant at vindskjermen (i alu) som fulgte med denne passer fint med Kovea Spider også.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, zimwalker skrev:

Fiffig løsning den der vindskjermen fra Flatcatgear. Men blir jo noe dyrt da (USD 27), spesielt om man vil ha den i titanium (+20 USD) og med frakt på toppen  (+14,25)  og dertil eventuell moms og fortollingsgebyr som man risikerer når summen kryper over 40 dollar.

Jeg har Optimus Vega fra før og fant at vindskjermen (i alu) som fulgte med denne passer fint med Kovea Spider også.

Ja, det koster litt. Når jeg bestilte tok jeg med en del. Jeg har både Snow Leopard og Bob cat. Har bakt en del med løsningene, og det er digg, men koster jo peng. Om man kun er ute etter vindskjerm så får man det ganske greit på Biltema, men det er lite som å starte eller avslutte dagen med Irish Soda Bread.

Uansett om man kjøper noe eller ikke har de laget en kokebok for tur med masse inspirasjon: https://www.flatcatgear.com/the-epicurean-backpackers-cookbook/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, belowyn skrev:

Drop (tidligere Massdrop) har den på salg nå, i en dag til for $35 pluss $10 frakt til Norge. De markerer aldri frakt på pakken, men nøyaktig pris på innholdet, så den går inn under tollgrensen.

https://drop.com/buy/kovea-spider-remote-canister-stove?utm_source=linkshare&referer=NJWVDW
(Lenke om du ikke er medlem, som gir både meg og deg fordeler eller noe slikt. Bare å fjerne for de som ikke liker referrals)

Det er bare en dag igjen av "salget", men det var der jeg kjøpte min for flere år siden.

Takk, la inn en bestilling her! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 5.5.2019 den 21.09, zimwalker skrev:

[...] Hadde Kovea Spider med på tur i dag og syns den funket veldig bra. Stekte en biff, liker den godt gjennomstekt og da er det greit å kunne skru varmen ned og heller forlenge steketiden. Lettere å justere ned denne enn min Optimus Vega syns jeg. 8 gram lettere enn Vega er den også.

Oppdaget et lite minus med denne som jeg ikke har lagt merke til før nå, ikke som jeg kan huske i alle fall.  Tok med stekepannen/lokket til et Trangia kjøkken for å bruke som stekepanne på den siste turen. Lettere enn de øvrige stekepannene mine tenkte jeg, og så vet jeg jo fra før at det funker fint med Trangia kjøkkenet blant annet.  Problemet er bare at denne stekepanna er helt glatt på undersiden (lokkets overside), så da skulle det svært litte helling til for at den rett og slett skled av de forholdsvise glatte kjelestøttene på Spider. Ikke merket noe til dette før med Spider - da jeg har brukt stekepanner som både er tyngre og har noe mønster i bunn. Dog merket tendensen med titangryter,  men har ikke opplevd at maten havnet i lyngen - før nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.