Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Reinsfjell - erfaringer (utskilt)


Terka

Anbefalte innlegg

Min bror har brukt dette som familietelt i en god stund nå. Forstår han er veldig fornøyd. Ser ut til å ha veldig god plass innvendig 😊 Er vel ikke så mange 3-pers telt med så god bredde! Gartulerer med et veldig godt kjøp.

Bilde tatt sammen med Reinsfjell 2 og Orion 3

20180811_205717.jpg

20180811_205727.jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok kontakt med Helsport for å høre om hvorfor der bare er et barduneringspunkt på bak/for-siden, mot 2 på de fleste kommersielle bildene.

Fikk dette som svar:

Dessverre så er det brukt litt gamle bilder på nett ser jeg.
Reinsfjell skal ha et bardunfeste og ikke 2 på den nyeste modellen.
Grunnen til dette er at når vi brukte 2 fester ble teltstoffet trukket sammen slik at teltet ikke ble like stabilt.
Derfor er teltet mere stabilt/sterkt med ett bardunpunkt.

 

Regner med at dette gjelder SL teltene også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, RuneH said:

Jeg tok kontakt med Helsport for å høre om hvorfor der bare er et barduneringspunkt på bak/for-siden, mot 2 på de fleste kommersielle bildene.

Fikk dette som svar:

Dessverre så er det brukt litt gamle bilder på nett ser jeg.
Reinsfjell skal ha et bardunfeste og ikke 2 på den nyeste modellen.
Grunnen til dette er at når vi brukte 2 fester ble teltstoffet trukket sammen slik at teltet ikke ble like stabilt.
Derfor er teltet mere stabilt/sterkt med ett bardunpunkt.

 

Regner med at dette gjelder SL teltene også?

Interessant. Jeg hadde lignende overraskelse med mitt pro-telt (Spitsbergen). Venter på svar fra dem, men antar de har lik forklaring. Hvis det de skriver stemmer, burde de gå over til det i xtrem-variantene også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lars L skrev:

Interessant. Jeg hadde lignende overraskelse med mitt pro-telt (Spitsbergen). Venter på svar fra dem, men antar de har lik forklaring. Hvis det de skriver stemmer, burde de gå over til det i xtrem-variantene også?

Benyttes bardunkapper på xtrem (forstår det snakkes om feste rett i duk).

Kan det stemme at det er på de to midtstengene de har endret til singel bardun/feste på Spitsbergen, og ikke hele veien?

*der var det kommet inn bilde i forrige post, ja.

Endret av esphojo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Terka said:

20190502_064246.thumb.jpg.109fcc9935735917fd2462df4173f8ee.jpg

1210908.jpg.64d076911028fb35750b8a4213e84af1.jpg

 

2 hours ago, esphojo said:

Benyttes bardunkapper på xtrem (forstår det snakkes om feste rett i duk).

Kan det stemme at det er på de to midtstengene de har endret til singel bardun/feste på Spitsbergen, og ikke hele veien?

*der var det kommet inn bilde i forrige post, ja.

Ok, ja her har jeg misforstått. Jeg trodde det var bardunene fra stangkanalene. Takk for info 👍

 

Det stemmer. Det er snakk om de to midterste kanalene på teltet. Poster i egen tråd når jeg hører fra dem. Beklager avsporing her nå 🙂

Endret av Lars L
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 28.4.2019 den 10.55, Trond Arvid Hagen skrev:

Fra det ene til det andre, er reinsfjell sl 3 ett telt som er stabilt nok til at en kan stole på det med hensyn til vind, over tregrensen typ hardangervidda sommerstid

Da har jeg fått SL 2 2019 og lurer veldig på det samme.. :D Generelt over tregrensa men ikke noe topptur,  skal gå Nordkalottleden fra medio juli. Etter å ha slått det opp i stua ser jeg godt poenget med fotavtrykk som er betydelig større enn Ringstind. Men nye Ringstind er jo gått ned på høyde til 95 og blir for lavt. 

Det jeg lurte litt på var at jeg ikke kan lukke de øvre ventilene i ytterteltet. Det samme med de øvre på innerteltet. Det er en liten trekant med myggnetting oppe på hver side over døra som er åpen. Hvordan blir det med trekk her, går det greit når det bare er oppe? 

Den ene markstroppen var festet i duken, veldig rart at det var den ene. Den ved glidelås på motsatt side av det røde merke for innertelt. Alle andre er festet sammen med stangkopp/ende.

Ellers virker det veldig spennende og gleder meg til å prøve det ute. Mer enn god nok plass. 2 lommer i hvert hjørne. Fester til å henge i innertelt var bare på langsidene ikke midt over i toppen.

Skal vel og finne ut av hvordan en får dette opp og ned alene i vær og vind.. 🤔

IMG_20190518_140204351.jpg

Endret av Joachim V
La til bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 19.5.2019 den 12.04, Joachim V skrev:

Da har jeg fått SL 2 2019 og lurer veldig på det samme.. :D Generelt over tregrensa men ikke noe topptur,  skal gå Nordkalottleden fra medio juli. Etter å ha slått det opp i stua ser jeg godt poenget med fotavtrykk som er betydelig større enn Ringstind. Men nye Ringstind er jo gått ned på høyde til 95 og blir for lavt. 

Det jeg lurte litt på var at jeg ikke kan lukke de øvre ventilene i ytterteltet. Det samme med de øvre på innerteltet. Det er en liten trekant med myggnetting oppe på hver side over døra som er åpen. Hvordan blir det med trekk her, går det greit når det bare er oppe? 

Den ene markstroppen var festet i duken, veldig rart at det var den ene. Den ved glidelås på motsatt side av det røde merke for innertelt. Alle andre er festet sammen med stangkopp/ende.

Ellers virker det veldig spennende og gleder meg til å prøve det ute. Mer enn god nok plass. 2 lommer i hvert hjørne. Fester til å henge i innertelt var bare på langsidene ikke midt over i toppen.

Skal vel og finne ut av hvordan en får dette opp og ned alene i vær og vind.. 🤔

IMG_20190518_140204351.jpg

Ikke vær engstelig! Jeg har hatt med 2018-modellen på alle turene mine i sommer! Ha med noen meter ekstra barduner/flaggsnor. Teltet har overlevd fint både Ifjordfjellet, Enaresjøen og Sørøya til nå (bortsett fra noen barnålpenetreringer (på Enare) gjennom bunnduken da, men DET er jeg jo vant til!!!!). I morgen er det inn i Øvre Dividal nasjonalpark for en uke eller to. Varmen skremmer mer enn vinden, for å si det slik ... ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke annet enn å si at jeg elsker mitt Reinsfjell sl (2015 modellen), den har holdt vinterstid rundt i Nordmarka, Hardangervidda på sommerstid 2 ganger (ene gangen for noen år tilbake så var det full storm hvor kompisen min fikk sitt telt ødelagt i stormen (Bergans av noe slag). Ellers så er den med overalt på vintersturer  (ikke mye høyfjell på vintern da), såvel som sommer. Nå bruker jeg riktignok bunnduk, bare fordi jeg forelska meg i den siden den ga en liten plass å legge ting uten å få alt møkkete på veldig møkkete plasser + hundene liker å ligge der :) Nå har jeg fått et annet til vinter, men det er fordi jeg savna mer plass til pulk og litt flere muligheter til å stenge av for kulda 😛 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2019 den 21.02, Bjarne H.S. skrev:

Ikke vær engstelig! Jeg har hatt med 2018-modellen på alle turene mine i sommer! Ha med noen meter ekstra barduner/flaggsnor. Teltet har overlevd fint både Ifjordfjellet, Enaresjøen og Sørøya til nå (bortsett fra noen barnålpenetreringer (på Enare) gjennom bunnduken da, men DET er jeg jo vant til!!!!). I morgen er det inn i Øvre Dividal nasjonalpark for en uke eller to. Varmen skremmer mer enn vinden, for å si det slik ... ;)

He he nei det var ikke mye å bekymre seg for. Har kommet meg fra Sulis til katterat og digger teltet vilt. Tror aldri jeg kan gå tilbake til en dør igjen. Også overraskende greit å holde på med alene etter et par forsøk. 😀 Flaggsnor er med men har ikke hatt bruk for annet enn til å lage til noe tørk. I morgen blir det retning Dividalen her, fra Björkliden tror jeg det blir. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2019 den 8.32, Anders_G skrev:

Etter å ha brukt Reinsfjell pro 3 i en uke som basecamp telt ble det solgt på finn. Det eneste positive med teltet var at  jeg tjente 2800,- på det.

Kunne du si noe mer om hvorfor du ikke likte Reinsfjell Pro 3?

Jeg endte opp med å kjøpe det da jeg vurderte andre Reinsfjell-modeller (SL 2 og 3). Etter å ha testet det ut på en liten tur syntes jeg det var unødvendig tungt å plasskrevende å bære, men har ikke sett hvor kompakt SL3 pakker siden den ikke var inne i butikken. Er også litt usikker på om det føles/er merkbart å spare på vekt mellom Pro 3 og SL3.  Uansett har jeg slått fra meg et mindre telt. Er såpass uerfaren på telt så andres erfaringer er veldig interessante. Særlig de negative, da jeg selv kan vurdere om de momentene er viktig for meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, iau skrev:

Kunne du si noe mer om hvorfor du ikke likte Reinsfjell Pro 3?

Jeg endte opp med å kjøpe det da jeg vurderte andre Reinsfjell-modeller (SL 2 og 3). Etter å ha testet det ut på en liten tur syntes jeg det var unødvendig tungt å plasskrevende å bære, men har ikke sett hvor kompakt SL3 pakker siden den ikke var inne i butikken. Er også litt usikker på om det føles/er merkbart å spare på vekt mellom Pro 3 og SL3.  Uansett har jeg slått fra meg et mindre telt. Er såpass uerfaren på telt så andres erfaringer er veldig interessante. Særlig de negative, da jeg selv kan vurdere om de momentene er viktig for meg :-)

Har skrevet om det her

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anders_G skrev:

Har skrevet om det her

 

Takker, akkurat hva jeg lurte på! Forstår det slik at du foretrekker tunneltelt. Det var også mitt forrige, men må tenkte jeg altså å gå for et av disse kuppelteltene.

Bortsett fra det merket jeg godt kondens, men har ikke så mye å sammenligne med lenger. At det er tungt synes jeg også. Nå er jeg ikke så ofte på telttur, men tenker at tungt telt bidrar til at terskelen blir høyere. Nå jeg ser vekten på enkelte andre telt for 3 personer så virker de 4 kg med Reinsfjell Pro 3 som ganske tungt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Temmelig sikker på at mitt Reinsfjell UL er tettere enn det du viser på bildet @Vimsehue . Jeg er litt småpanisk for kryp som kan krype inn om natta så jeg ville nesten helt sikkert lagt merke til en sånn glipe  der glidelåsene møtes om jeg hadde hatt en. Er dog litt usikker på om mitt telt er 2018 eller 2019, men siden jeg kjøpte det demobrukt på outlet'en deres tidlig i sommer. Hvordan kan man se hvilken årsmodell det er? Det henger til tørk nå etter massiv "bedugging" så er det noen merker så kan jeg ganske lett gå og se etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Fomle skrev:

Temmelig sikker på at mitt Reinsfjell UL er tettere enn det du viser på bildet @Vimsehue . Jeg er litt småpanisk for kryp som kan krype inn om natta så jeg ville nesten helt sikkert lagt merke til en sånn glipe  der glidelåsene møtes om jeg hadde hatt en. Er dog litt usikker på om mitt telt er 2018 eller 2019, men siden jeg kjøpte det demobrukt på outlet'en deres tidlig i sommer. Hvordan kan man se hvilken årsmodell det er? Det henger til tørk nå etter massiv "bedugging" så er det noen merker så kan jeg ganske lett gå og se etter. 

Jeg ble sykt skeptisk sjæl da jeg så det, men føler meg ille om jeg skal klage på det til helsport igjen 😅🙈 står på pakkposen under lappen der 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vimsehue skrev:

Jeg sendte inn mitt 2015 modell telt til rep pga hull i stangkanalene og fikk nå et nytt. Men noen med 2018 modell som kan si om dørene i innerteltet skal ha en slik glippe ved enden på glidelåsene? 🤔

93F538FF-E1F5-4D0E-AE08-79E14CC8B4B6.jpeg

Hvor mange milimeter er det snakk om ? Sammenlignet med fingeren på bildet så er det vel ikke så stort?  F.eks. på mitt hilleberg Staika hvor 3 glidelåser møtes midt på nede på innerteltet så er det også en liten åpning. (Ligger en liten flipp forran på utsiden som ikke ligger helt intill.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vimsehue skrev:

Jeg ble sykt skeptisk sjæl da jeg så det, men føler meg ille om jeg skal klage på det til helsport igjen 😅🙈 står på pakkposen under lappen der 😊

Der var den ja (godt gjemt). Jepp, jeg har 2018 modellen, og mener bestemt mine glidelåser gikk tettere sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terka skrev:

Hvor mange milimeter er det snakk om ? Sammenlignet med fingeren på bildet så er det vel ikke så stort?  F.eks. på mitt hilleberg Staika hvor 3 glidelåser møtes midt på nede på innerteltet så er det også en liten åpning. (Ligger en liten flipp forran på utsiden som ikke ligger helt intill.)

Det er ca 1cm åpning på diagonalen ifølge linjalen. Er heller ingen flapp over hullet. De glidelåsene ligger vesentlig tettere på min 2015 modell telt 🙈

7 minutter siden, Fomle skrev:

Der var den ja (godt gjemt). Jepp, jeg har 2018 modellen, og mener bestemt mine glidelåser gikk tettere sammen.

Hm.. søren må jeg klage igjen da 🙈😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Vimsehue skrev:

Hm.. søren må jeg klage igjen da 🙈😅

Kanskje ikke... Måtte rett og slett ta turen ut i uthuset der det henger og lufter seg og kikke. Fant et av hjørnene etter litt fomling og det er faktisk en åpning på mitt også, så jeg har sikkert husket feil. Kan nok være at det er opp mot 1 cm ja. Målte ikke, men "glipen" var litt mindre enn bredden av tommelfingerneglen min. 

IMG_5808.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fomle skrev:

Kanskje ikke... Måtte rett og slett ta turen ut i uthuset der det henger og lufter seg og kikke. Fant et av hjørnene etter litt fomling og det er faktisk en åpning på mitt også, så jeg har sikkert husket feil. Kan nok være at det er opp mot 1 cm ja. Målte ikke, men "glipen" var litt mindre enn bredden av tommelfingerneglen min. 

IMG_5808.jpg

Ser like stort ut som mitt ja.. Har du opplevd noe mygg og knott i teltet som har kommet inn pga det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.