Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Reinsfjell - erfaringer (utskilt)


Terka

Anbefalte innlegg

Annonse
12 timer siden, Vimsehue skrev:

Ser like stort ut som mitt ja.. Har du opplevd noe mygg og knott i teltet som har kommet inn pga det? 

Nei, men jeg har ikke brukt det i virkelig mygg/knottbefengte områder. Ville kanskje "plugget det" med et tøystykke om jeg hadde teltet med mye knott i området. Regner med forteltet tar av for en del "vingede uvenner" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Vimsehue skrev:

Jeg sendte inn mitt 2015 modell telt til rep pga hull i stangkanalene og fikk nå et nytt. Men noen med 2018 modell som kan si om dørene i innerteltet skal ha en slik glippe ved enden på glidelåsene? 🤔

93F538FF-E1F5-4D0E-AE08-79E14CC8B4B6.jpeg

Fikk du nytt telt på grunn av hull i stangkanalene? Jeg har også hull nederst der kanalen går over i «stangkoppen». Har tent å reklamere på det lenge, men glemt det bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fotogubbe skrev:

Mygg og knott sitter vel gjerne oppunder taket da de søker mot lyset og dersom glippa er nede er det neppe et problem? 

Legg en genser eller lignede foran åpning hvis ønskelig. 

Da håper jeg på det, kjenner jeg savner gamle modellen allerede 😅

3 timer siden, Fomle skrev:

Nei, men jeg har ikke brukt det i virkelig mygg/knottbefengte områder. Ville kanskje "plugget det" med et tøystykke om jeg hadde teltet med mye knott i området. Regner med forteltet tar av for en del "vingede uvenner" også.

Da satser jeg på det holder her å 😊

1 time siden, RoyN skrev:

Dra den nederste glidelåsen helt inn. Og så dra ned den øverste? Eller dytt inn et tøystykke? Er nok lett og fikse selv på et vis.

Jeg har prøvd det også uten hell... syns det er rart atter den gamle modellen er tettere 🙈 

Joda lett å fikse, men mtp det er et helt nytt og dyrt telt, så har jeg ikke lyst til å ta quick fix på ting som evt er feilvare 😊

1 time siden, whistler skrev:

Fikk du nytt telt på grunn av hull i stangkanalene? Jeg har også hull nederst der kanalen går over i «stangkoppen». Har tent å reklamere på det lenge, men glemt det bort. 

Jeg hadde to der nede og flere i toppen. Grunnen jeg fikk var at det var for mange hull. Ser de har løst problemet på denne nyere modellen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vimsehue skrev:

Da håper jeg på det, kjenner jeg savner gamle modellen allerede 😅

Da satser jeg på det holder her å 😊

 

Lett for meg å si som ikke har teltet, men det er du som kjenner på det. Følg magefølelsen din!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport SL modeller er vel ikke det beste valget som basecamp over tregrensa. (Det er jo heller ikke tiltenkt bruksområde, så det betyr jo ikke at det er dårlige telt). Setter du opp telt hver kveld "rett før" du legger deg fungerer det jo, (med taktisk valg av teltplass). Jeg setter nesten alltid basecamp, Hilleberg Allak om jeg er alene med hunden, eller Keron 3GT om vi er to. Selv om jeg da er borte fra leiren hele dagen er jeg aldri redd for at ikke telt er ok når jeg kommer tilbake, uansett vindstyrke og retning gjennom dagen. Sånn må det nesten være, synes jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sitter her og funderer på hvor mye footprint'en hjelper mot kondens i Reinsfjell SL 2? På prøveturen i pinsen var det varmt i været - og ble nesten null kondens (brukte footprinten, men teltet var nytt og jeg uvant så jeg åpnet ikke de små lufteåpningene nederst). 

Da jeg dro på ferie for 3 uker siden så ble det surriball i pakkingen og jeg mistenker at footprinten føk ut med noe som jeg ikke fikk plass til i bilen, -iallfall var ingen footprint å finne da jeg skulle sette opp teltet. Første natten var det litt kondens å se, men ikke noe å få panikk for. Natt nr. 2 holdt det seg rimelig tørt til  kl halv 5 om morgenen. Jeg sovnet igjen og da jeg sto opp et par timer senere så var det kliss klass duk både utvendig og innvendig, dog ikke så mye at det ble vått på meg og gulvet. Det var ganske mye dugg ute så klimatiske forhold hadde sikkert bidratt sterkt - men er det grunn til å tro at jeg ville fått mindre dugg innvendig dersom jeg hadde fått med meg (og brukt) footprinten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fomle skrev:

 men er det grunn til å tro at jeg ville fått mindre dugg innvendig dersom jeg hadde fått med meg (og brukt) footprinten?

Ja, en footprint som dekker hele inn og yttertelt forhindrer til tide MYE kondens da den blir som en fuktsperre mellom bakke og telt :)
Tenk bare på hvordan dampen kan stå opp av bakken om morgenen på fuktig underlag når sola titter frem

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tubbs skrev:

Ja, en footprint som dekker hele inn og yttertelt forhindrer til tide MYE kondens da den blir som en fuktsperre mellom bakke og telt :)
Tenk bare på hvordan dampen kan stå opp av bakken om morgenen på fuktig underlag når sola titter frem

Var det jeg tenkte på ja. Note to self: Huske footprint neste gang 🤔

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.