Gå til innhold
  • Bli medlem

Heimdalen.. Noen som har vært der??


-Tine

Anbefalte innlegg

Heisann :)

jeg har sittet å sett på kartet og planlegger min første solotur til sommeren. 

Jeg må gå en «lett» plass hvor jeg lett finner frem men gjerne med en enkel topp i nærheten. 

Jeg har kikket på Heimdalen og heimdalshøe og googlet litt. Jeg forstår det slik at nedre heimdalsvatn er privat , men at øystre slidre fjellstyre har en åpen hytte der. Er det slik at man kan sette opp telt hvor man vil der ?

har også sett at det er beitedyr der. Noen som har erfaring med dette og evnt vet når på året de blir sluppet? Jeg er livredd ku! 😳

Finnes det kanskje noen andre steder i område som heller egner seg hvor det ikke er ku? Tar gjerne imot forslag 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempefint område, enkel tur. Åpen hytte ved Øvre Heimdalsvann (Sandbakkbue) men ja, det er beitedyr der. @Elisabethsk kan vel vise til noen erfaringer av at de er sånn passe nysgjerrige :D Antar de blir sluppet tidlig juni engang, eller deromkring kommer vel litt an på beiteopplegg og hvordan gresset vokser (uten at jeg skal si det sikkert). Fin flekk å sette opp telt ved vannet omtrent rett ned for hytta. 37230617_10160545040340317_2166774154307567616_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går (dessverre for deg) kyr på beite i øvre Heimdalen. Hvordan det er i nedre er jeg ikke sikker på. I år slippes de nok ganske tidlig. Du kan nok risikere beitende kyr i alle dalene i dette området, men de holder seg relativt lavt i terrenget. Om du camper over tregrensen så vil du ikke bli plaget. Det er ikke noe gøy å være redd på tur. Hvis du parkerer omtrent ved kommunegrensen mellom Øystre Slidre og Vågå, så kan du gå opp til Brurskardstjønne. Der ligger du høyt og vil ikke bli plaget med ku, og det er lett å finne god teltplass.

Allemannsretten gjelder selv om Nedre Heimdalsvatn er privateid, så du kan sette opp telt så lenge du er et par hundre meter fra andre hytter, og ikke til sjenanse for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Har campet der noen ganger. Men da med en flokk med hester så kuer har vi ikke sett mye til. Veldig fint område. Har ikke helt i hode akkurat nå hvor vi har pleid å campe men skal kikke litt og komme tilbake til deg. 

Jeg er jo redd hester også da 🤣 herregud for ei pyse jeg er. Men ja det hadde vært veldig ålreit av deg å gi beskjed om hvor du campet 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Lompa skrev:

Det går (dessverre for deg) kyr på beite i øvre Heimdalen. Hvordan det er i nedre er jeg ikke sikker på. I år slippes de nok ganske tidlig. Du kan nok risikere beitende kyr i alle dalene i dette området, men de holder seg relativt lavt i terrenget. Om du camper over tregrensen så vil du ikke bli plaget. Det er ikke noe gøy å være redd på tur. Hvis du parkerer omtrent ved kommunegrensen mellom Øystre Slidre og Vågå, så kan du gå opp til Brurskardstjønne. Der ligger du høyt og vil ikke bli plaget med ku, og det er lett å finne god teltplass.

Allemannsretten gjelder selv om Nedre Heimdalsvatn er privateid, så du kan sette opp telt så lenge du er et par hundre meter fra andre hytter, og ikke til sjenanse for andre.

Så flotte opplysninger! Tusen takk! Da skal jeg ta en kikk på brurskardtjønne så kanskje det blir en mulighet for meg. 

Kuene er sikkert snille de altså, men har hatt et par dårlige opplevelser med ku så er veldig skeptisk til store dyr generelt 😊

tusen takk for info 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kanskje litt off-topic,men det nylig vært en rettssak om Beiterettighetene i Heimdalen, hvor en gruppe grunneiere som har brukt området til beiting i en rekke år tapte. Så det er mulig det blir mindre beitedyr der i år?

mvh

jenspetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, jenspetter skrev:

Hei

Kanskje litt off-topic,men det nylig vært en rettssak om Beiterettighetene i Heimdalen, hvor en gruppe grunneiere som har brukt området til beiting i en rekke år tapte. Så det er mulig det blir mindre beitedyr der i år?

mvh

jenspetter

Den striden omhandler vel også nedre Heimdalen, hvor (som Lompa påpeker over her) allemannsretten gjelder så man kan telte, men hvor man vel f.eks ikke får kjøpt fiskekort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, jenspetter skrev:

Kanskje litt off-topic,men det nylig vært en rettssak om Beiterettighetene i Heimdalen, hvor en gruppe grunneiere som har brukt området til beiting i en rekke år tapte. Så det er mulig det blir mindre beitedyr der i år?

https://www.gd.no/vaga/nord-fron/sor-fron/heimdalssaken-det-har-gatt-sa-langt-at-det-ligger-nar-a-vurdere-bruk-av-ekspropriasjonsinstituttet/s/5-18-728503

20190430_141204.thumb.jpg.de55d07f177a1abcba4dcb548b26382c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig snille, men nokså innpåslitne dyr der ja. Vi hadde de ikke så tett innpå da jeg og @Heriks var der i fjor sommer, men jeg og ungene dro tilbake senere på sommeren og hadde en natt der. Ble invadert av storfe på morgenen, og de hadde ikke tenkt å bare hilse på og dra videre, de slo leir sammen med oss. Litt overivrige, så har stor revne i ene teltet etter det ble tråkket på. Men koselige var de nå. :D Og pene å se på er de jo også.

Andre steder du jo også kan vurdere er Hedmarksvidda og Langsua. Det er lite spektakulære topper i områdene der, men  en og annen topp å rusle opp på er det nå, og det er lettadkommelige plasser som er kjekke til fine første-turer alene. :)

 

20180807_083820.jpg

Ku.jpg

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en Mail til Øystre Slidre fjellstyre og de hadde undersøkt litt. 

Fikk til svar at bonden hun hadde snakket med fortalte at de slapp ut dyra ved st.hans. Og at første delen av sommeren går alle dyrene innerst i Heimdalen ved Nybue. Det var avsperret med sperregjerder. Ved sandbakkbue skulle man da være trygg fra å møte storfe frem til ca 2 august for da åpnet de opp sperringen nede ved nybue. 

Ålreit info dette her. Så får jeg se hva det blir til. Heller nok mere mot å campe ved Brurskardtjønne som @Lompa foreslo 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.