Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellpulken - hvilken størrelse (144, 154, 168)


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått brukt mitt pariserbrett med stivt drag, bagasjebag, bedding, isbor, telt ++ flere ganger i vinter, og innser at det blir litt trangt når man skal på tur med mye utstyr. Dvs det går, men det blir stablet mye i høyden, og medfølgende velt og knoting. Jeg vurderer å kjøpe en mer "skikkelig" pulk som er lettere å pakke og trekke på med mye utstyr, og ser da for meg å kjøpe fjellpulken xcountry eller xplorer. 
Spørsmålet blir egentlig hvilken størrelse som er optimal? Jeg tenker egentlig at feks 168 må være bra da man kan stappe mye greier ned i pulken uten av det bygger så mye i høyden. Men blir denne for stor å pakke med seg i bilen, ender man med å pakke med seg altfor mye i en slik pulk etc?
Noen av dere som har erfaringer å dele ift dette?  Andre ting man bør vurdere før man kjøper?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

168 går akkurat bak i en Ford Focus om du tar passasjersetet fram og legger ned baksetene.
Skal du ha noe som ikke velter og får med seg mye er det verdt å se på Acapulka sine siden en del av de er mer "stutt-kjukke".

Jeg føler jeg får mye mer med meg i en Scandic Tour 150 enn i en Xplorer 168 og da trenger jeg ikke ta passasjersetet fram i bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sant det @Tessatroll, bruken burde definere størrelsen. Mine turen blir nok korte 2-3 netter på det meste alene, eventuelt en natt med et par unger på slep. En større pulk vil jo kunne pakke mer av de tyngste tingene i bunn, men det blir nok strengt tatt ikke så mye fuel og mat å snakke om på mine turer. 

@Barskekarsten interessant der du skriver. Jeg har lest et annet sted at noen mener acapulka velter lettere enn fjellpulken , men det blir vel bare synsing. Og så ser jeg de skriver at den ekstra bredden på acapulca gjør den tyngre å dra i nysnø. Men tror nok det er prisen som gjør at jeg så langt har sett på acapulka som uaktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Lavvosolberg skrev:

@Barskekarsten interessant der du skriver. Jeg har lest et annet sted at noen mener acapulka velter lettere enn fjellpulken , men det blir vel bare synsing. Og så ser jeg de skriver at den ekstra bredden på acapulca gjør den tyngre å dra i nysnø. Men tror nok det er prisen som gjør at jeg så langt har sett på acapulka som uaktuell.

Det kjem nok an på tilhøva. Eg har venner som e knallfornøgde med brei Acapulka, og eg kjenner folk som synes dei er heilt håplause spesielt i mykje snø, fordi han legg seg veldig på sida i skispora. 

Den som barskekarsten syner til er dog ein mellomting på breidde, omlag 1å cm breier enn fjellpulken og omlag 10 cm smalere enn den breie acapulkaen. 

Hadde det ikkje vore for at eg vil ha hundeutstyr til, så hadde eg vurdert den sjøl, men eg har nok bestemt meg for ein xplorer 168.

Har også fått antyda at det gledelig nok kjem nokre endringar på xplorerserien til neste år. Kunne godt vore fleire endringar, men nokre ting vert i alle fall vesentleg betre. 

I forhold til storleik er me så ulike. Eg greier meg med Parispulk inntil 14 dager dersom eg deler telt, inkl ymse ekstra (breutstyr, fiskeutstyr eller liknande). Men det er på hengande håret, og litt tetris i starten, før dopapir, fuel ig mat har minka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant. Finnes ikke noe fasitsvar for hva man trenger, jeg ser vel for meg at «større=bedre» slik som alle menn som kjøper seg ting. Så muligens jeg kjøper 168; men avventer potensielle gode kjøp på den gamle modellen dersom det skulle komme en ny versjon neste år. Takk for gode innspill :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at 168 er et ganske sikkert valg. Selv har jeg en 144 som jeg er veldig godt fornøyd med, både med pakking og stabilitet. Det er utrolig hva man får pakket ned i den pulken. Så lenge man er nøye med vektfordelinga, skal det mye til før den velter. Har kun blitt brukt til 3-dagers turer, men kan ikke se at det skal være noe problem å dra med seg proviant til en uke eller to. Den går fint inn i en Subaru Outback med ene baksetet slått ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Tar opp denne igjen. Ref det jeg har skrevet på: "Hva har jeg IKKE kjøpt nå tråden?".

Jeg har lenge vurdert å kjøpe pulk. Har fra før parispulk, men ser for meg at jeg kommer til å irritere meg i hjel om jeg skal dra den opp og ned bakkene her hjemme.

I dag kunne jeg slengt meg på et tilbud på Fjellpulken Xcountry 144 med sele og drag  til småpene 4799,- på Fjellsport. Men jeg er ikke helt overbevist om at dette er tett pulk for meg. Jeg har egentlig siktet meg inn på 168, og da over i Xplorer-serien. 

Prisen er derimot en helt annen. Fra 4799 komplett (144), til rundt 10 000,- for kun pulk (168). Jeg har drag og sele fra før, så det er ikke veldig viktig, men pakkepriser er lavere enn bare pulk hos Fjellsport.

Litt av problemet mitt er at jeg ikke vet 100% hva jeg skal bruke den til, hvis vi ser tre år fram i glasskula. I dag er det til 2-3 dagersturer, alene, eller med hele familien (2+2). I vår var vi på tur med Parispulk. For å få med alt utstyret dro vi med oss:

- Parispulk med 230L pulkbag fra Sydvang,

- Recon Pack 135L på ryggen (ca halvfull)

- Bergans Helium 50L sekk (madammen)

Fjellpulken 144 har et angitt volum på 285L, og jeg tror jeg skulle klart å få med alt jeg hadde i vår, i denne pulken (bedre plsssutnyttelse enn i en pulkbag?). Definitivt ville det gått om jeg i tillegg hadde investert i en bedding. Denne turen varte bare ei natt, men vi hadde med oss mye mat og utstyr til barna. Likevel ikke mer enn at jeg tror vi skulle fått problemer med plassen, om vi i tillegg skulle hatt med isborr og isfiskeutstyr. Jeg frykter at 144 dekker akkurat  dagens behov, men at jeg i løpet av få år angrer på at jeg ikke kjøpte større? FP168 har et angitt volum på 340 liter, og magefølelsen sier at dette er korrekt størrelse. 

Og så er det dette med produktserie. FP 144 kommer i både Xcountry og en ekspedisjonsutgave, mens 168 kun kommer i Xplorer. Har prøvd å se litt på Fjellpulken sine Youtube-filmer, men klarer ikke å se all verdens forskjell som skulle forsvare den store prisforskjellen?

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får til å bruke det man har :) Jeg startet min pulkkarriere med en Xcountry 118 (den minste) og hadde null problemer med å krysse Hardangervidda med kun denne og kunne nok fint gå lenger med også. Med Transporter 155 i hus som fjorårets tilskudd har pakkingen bare blitt større og "mer". Ikke bare på vondt vis, men det er nok mye jeg kunne minimert bedre nå.

155-en presser allerede grensene for hva jeg får plass til i bilen, så noe større blir det neppe her i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med å kjøpe 168, og angrer ikke et sekund. Det er veldig fint å ha fleksibiliteten med en større pulk dersom ungene vil ha med mye greier. En gang tok vi med 4 (små) hodeputer for å sovekomforten skulle bli bedre. Og så er pakkingen lettere når man har mer plass, så det ikke trenger å bli en tetrisøvelse å få ting ned i pulken. 

Tror man får masse greier med seg i en 144 også, men det må da pakkes mer i høyden med større fare for pulkvelt, og når først pulken har veltet en gang plages man mye med det resten av dagen siden vekten ofte forskyver seg i pulken når den tipper. Jeg var bekymret for lengden ift transport. men jeg får akkurat 168 inn i bilen når jeg slår ned baksetet (Nissan X-trail). Så min absolutte anbefaling er å kjøpe 168 hvis pulken skal brukes en del, det er verdt de ekstra kronene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvosolberg skrev (2 timer siden):

Jeg endte opp med å kjøpe 168, og angrer ikke et sekund. Det er veldig fint å ha fleksibiliteten med en større pulk dersom ungene vil ha med mye greier. En gang tok vi med 4 (små) hodeputer for å sovekomforten skulle bli bedre. Og så er pakkingen lettere når man har mer plass, så det ikke trenger å bli en tetrisøvelse å få ting ned i pulken. 

Tror man får masse greier med seg i en 144 også, men det må da pakkes mer i høyden med større fare for pulkvelt, og når først pulken har veltet en gang plages man mye med det resten av dagen siden vekten ofte forskyver seg i pulken når den tipper. Jeg var bekymret for lengden ift transport. men jeg får akkurat 168 inn i bilen når jeg slår ned baksetet (Nissan X-trail). Så min absolutte anbefaling er å kjøpe 168 hvis pulken skal brukes en del, det er verdt de ekstra kronene.

Det er ca sammenfallende med mine erfaringer og valg. Etter å brukt barnepulken til nærturer etter at ungene ikke hadde behov for å sitte i den på tur lengre til 130 så ble det litt snaut når turene både ble lengre og mer utstyrsrike. Hadde fordenen av at en kompis hadde tilgang til flere størrelser via velferdsforeningen på jobb og kom til at 168 passet mitt bruk best. Det er den lengste av "de smale" til fjellpulken. Jeg syntes det for ofte ble unødig tungt med den noe større og bredere 188 når det var mye og løs snø der jeg syntes det var "lekende lett" med 168. Når den uansett passer ferdig pakket rett i bilen er det ingen utfordringer. Selv om plassen i 188 gjør pakkingen til en lek uansett hva man har med seg og den ekstra bredden gjør at veltefrekvensen trolig er en del mindre selv om man finner på å legge tunge ting som isborr på toppen:
 

Fjellpulken @ Easter trip into the mountains 2014




Ellers så blir også 168`en tidvis snau bare man har med seg nok greier: 

image.png.097bfc7cf0df187d95a85b0014ecd89a.png

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

@Espen Ørud. hvordan er de håndtakene festet? Kjøpte en brukt 168 og innser at den var eldre enn jeg trodde (håndtakene kom vel i 2010 eller noe? :) Nå er pulken pusset opp (mulig jeg re-lakerer men har forsøkt nå med polish og vox. 
Ser imidlertid 2 ting jeg liker med den "nye" modellen, håndtakene og glidelås på pulkposen. Lurte på om de bare er poppet inn i lista eller om det er noe mer finurlig innfestning de har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thøger Amundsen skrev (10 timer siden):

@Espen Ørud. hvordan er de håndtakene festet? Kjøpte en brukt 168 og innser at den var eldre enn jeg trodde (håndtakene kom vel i 2010 eller noe? :) Nå er pulken pusset opp (mulig jeg re-lakerer men har forsøkt nå med polish og vox. 
Ser imidlertid 2 ting jeg liker med den "nye" modellen, håndtakene og glidelås på pulkposen. Lurte på om de bare er poppet inn i lista eller om det er noe mer finurlig innfestning de har gjort.

Kan ta en sjekk for deg og detaljbilde i ettermiddag...

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/23/2024 at 9:58 AM, Espen Ørud said:

Kan ta en sjekk for deg og detaljbilde i ettermiddag...

fikk følgende tilbakemelding fra fjellpulken, men vil gjerne se noen closeup / beskrivelse om du får tia :)
 

Quote

Det er mulig å ettermontere håndtak både foran og bak, men det er ikke en løsning vi har i standard sortiment.

Tenkte kanskje noe slikt kunne fungere:
https://www.maritim.no/fleksibelt-handtak-2pk

image.png.e6b7406837d06ef31456faa494edae13.png

Endret av Thøger Amundsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Espen Ørud said:

Klemt i mellom ytterlist og pulkskrog og gjennomgående popnagle 

20240125_223934.thumb.jpg.d892b3f31348b3bae01785b1d418807e.jpg

Er den bare lagt på utsiden av trekket og stukket under alu listen? Ser ikke ut til å være sydd inn i trekket fra hva jeg kan se, kan alu listen poppet være nok til å holde håndtaket til en fullastet pulk tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hvertfall løftet den ut av bilen med ca 80 kg lastevekt i flere ganger og det tyngste er alltid bak.

Det kan jo hende den er brettet rundt tilbake rundt det båndet også, men var vanskelig å se. Fikk bare kjent på innersiden med fingrene, men den lå i vertfall ikke på innsiden. Der var bare popnagle.  Klarye ikke kjende enden av bpndet på undersiden av listen heller. Skal se om jeg kan finne bedre ut av det bare jeg får fjernet alt som er i veien så jeg får den ut av boden...

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thøger Amundsen skrev (4 timer siden):

Er den bare lagt på utsiden av trekket og stukket under alu listen? Ser ikke ut til å være sydd inn i trekket fra hva jeg kan se, kan alu listen poppet være nok til å holde håndtaket til en fullastet pulk tror du?

Jeg kjøpte ett løs trekk fra fjellpulken og byttet det gamle på en 168 i forbindelse oppussing av pulken, og der var håndtakene sydd fast i webbingen som går rundt kanten på trekket. Når alu listen ble montert lagde jeg nye hull som gikk igjennom den dobbel webbingen.

Jeg går ut ifra at det er likt på de ferdige pulkene,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (På 2.1.2024 den 1.26):

Jeg har lenge vurdert å kjøpe pulk. Har fra før parispulk, men ser for meg at jeg kommer til å irritere meg i hjel om jeg skal dra den opp og ned bakkene her hjemme.

I dag kunne jeg slengt meg på et tilbud på Fjellpulken Xcountry 144 ...

Jeg har 144 og pariserpulk. De rommer omtrent det samme, men effektiv plassutnyttelse er etter min mening langt større på Fjellpulken 144 på grunn av bedre skrog som ikke graver seg så mye ned når det er løs snø. Dess mer vekt, dess større er forskjellen for meg. Den holder bra til alenetur, og siden dere allerede har en pariserpulk så kan jo din bedre halvdel trekke den i taudrag når dere er flere på tur. Pariseren funker bedre når man går i sporene etter en annen pulk. (-Jada, jeg vet at andre har et annet syn på pariserpulken, og at forskjellene er mindre i hard og kald snø..)  Da får dere samlet mye mer plass enn det dere gikk med før, og med mindre slit. 

En 164 gir selvsagt mer frihet i pakkingen, så det handler jo om hvor mye penger en vil putte i det. Det blir som når familien skal kjøpe seg stasjonsvogn. Den som er litt større er jo praktisk når man pakker til ferie, men kan det forsvares å bruke de ekstra pengene? -Og den som er enda større er jo enda mer praktisk... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.