Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags dyr er dette (hodeskalle)?


renzir

Anbefalte innlegg

Annonse

Ville også tippe sau, men den skallen mangler noe som er muligens gnagd av. Store deler av nesepartiet er borte.

Ser dette når jeg titter på bilder av rester etter Julemiddagen som bestod av smalahove.

 

Endret av Anonsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye kjennskap til hvordan skallen til en sau ser ut, men med den info jeg får fra bildet kan jeg ikke komme på noen andre gode alternativer heller.

Kan slenge med disse i tilfelle du vil se mer på det selv, eller noen andre skulle være interessert. Ingen husdyr å finne blant disse riktignok.

DSC_0257.JPG

DSC_0248.JPG

DSC_0249.JPG

DSC_0250.JPG

DSC_0251.JPG

DSC_0252.JPG

DSC_0253.JPG

DSC_0254.JPG

DSC_0255.JPG

DSC_0256.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha googlet litt så heller jeg også mot sau. Størrelsen "hodet" var vel som en kraftig knyttneve. Det som er rart er at jeg aldri har sett noe sau i terrenget der, men det er jo sauer gjerdet inn ikke så langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2019 den 13.48, renzir skrev:

Etter å ha googlet litt så heller jeg også mot sau. Størrelsen "hodet" var vel som en kraftig knyttneve.

Kongeørn kan frakte et lite lam ganske langt. Også grevling tar små lam med til hiet. Så kommer alle andre rovdyr som kan ha tatt dette dyret enten det er et lite, eller stort lam. Andre rovdyr kan også ha fraktet det et godt stykke og det kan ha blitt forflyttet på nytt av andre dyr. Så dyret kan være tatt, ganske langt fra funnsted av skalle, eller knokkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ville et rovdyr ta med et lam fra et sted uten for mye folk, til et av stedene i Oslo-marka med mest trafikk? 

Kan det være rådyrkje eller elgkalv? Vanskelig å se fasongen uten nesebeinet og litt feil vinkel på bilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Lam kan jo også rømme fra eventuelle inngjerding så ser ikke på det som så rart ;)

Er en besøksgård like ved men ellers lite sau i området. Skal ikke nekte på at der er sau altså 😂 men det er snodig at en sau havner der. 

Nå er ikke dette noe fasit men ser at tenner er ganske likt. 

Uansett gøy å drodle på. 

CE9759CF-065D-417B-BF7F-90EBA60ED162.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Men ville et rovdyr ta med et lam fra et sted uten for mye folk, til et av stedene i Oslo-marka med mest trafikk? 

Kan det være rådyrkje eller elgkalv? Vanskelig å se fasongen uten nesebeinet og litt feil vinkel på bilde. 

Det er jo sau, i det befolkede området. Så det behøver ikke være fraktet fra et ubebodd område. Rester av dyr kan ligge like ved stier, også i befolkede områder. Det kan være mange som har flyttet på dette og ikke bare dyr. Noen har også tredd en pinne inn i skallen. Kanskje noen tenkte på, å ta det ned hjem. Hvem vet? :) Og bl.a. grevling, kan ha hi i befolkede områder.

Kanskje litt vanskelig å se, på et bilde fra siden. :) Men nesebeinet er der, enten hele, eller tilnærmet hele. Skallen er splittet og TS, eller andre har tredd en pinne inn i skallen, der sprekken er. Er nok derfor det virker som, noe er borte.  Hvis en ser på fortenna i overkjeven, er de i front (rett under) av nesepartiet. Så det er nok ikke noe borte her. Og dette er ikke noe hjortevilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.