Gå til innhold
  • Bli medlem

Johnsens turlogg En våt vårtur rundt Li.


REJOHN

Anbefalte innlegg


Regn etter mange tørre dager.

P4271574.JPG
Etter uendelig mange dager med kjempeflott vær, var det meldt regn for helgen. På torsdag var det litt «konkurranse» om hvilken dag som ville få mest nedbør. Både fredag og lørdag kunne få nedbør.

Fredag ble bra – værmessig. Jeg gikk og ergret meg over ikke å ha tatt ut på tur, men fortsatt så det ut som om lørdagen ville bli brukbar.

Lørdagsmorgen var «bløt» og YR melde om mer regn utover dagen. Først på ettermiddagen skulle været bli noenlunde bra. Selvsagt fikk YR rett, bortsett gra et regnet kom tidligere og holdt på i ett til litt ut på dagen,
P4271598.JPG
Som nevnt, jeg skulle ha gått tur på fredag. Nå ble det lørdag og jeg ble ikke i videre godt humør da jeg kikket ut vinduet. Det regnet.

Det ville bli en våt tur – uansett. Jeg kunne like gjerne starte tidlig og bli ferdig med turen. Klokka var bare noe over halv ti da jeg tok ut. På Dale var det mange biler, men ikke folk utover i stien.
P4271609.JPG
Naturen hadde endret seg virkelig mye siden sist jeg gikk denne turen. Nå var det tre uker siden, og ting endrer seg fort i april. Siden starten av april har det omtrent ikke regnet til nå. Denne lørdagen skulle det til gjengjeld regne hele turen.

Det er litt spesielt med væren. Grønnfargen er lys pastell, og det var virkelig flott å se trærne med nye blader. Lukta var og litt spesiell. Det luktet «vår», både våt myr og grønne blader.
P4271613.JPG
Ut over langs sjøen var det greit å gå. Om vinteren er berget skikkelig glatt og sleipt. Selv om det er gneis, som nesten aldri blir glatt, så får jeg ikke alltid tak med fjellskoene. Med sommer og varme, blir fjellet som «normalt», men jeg har vanskelig for å overbevise meg selv om at det ikke er glatt.

Jeg går forsiktig.

Den første timen i regn, er jeg tørr, etter det blir jeg våtere og våtere. Gore-Tex skoene begynner å bli gamle, selv med vedlikehold, trekker de vann etter en stund. Halvveis – etter godt og vel en og en halv time, var jeg våt under jakken vår på venstrefoten, og kunne kjenne at den andre skoen også begynte å trekke vann.
P4271615.JPG
På vei ned bakken mot bilen var alt vått. Selv bokseren var gjennomvåt. Nå var det ikke mer en «ubehagelig», temperaturen var 10 grader, og det blåste ikke i det hele tatt. Vind hjelper på utluftingen normalt, slik at det holder seg tørrere lengre, men ofte da kaldere. Jeg er aldri helt sikker på om det er en fordel.

Selv om jeg var våt, ble det en kjekk tur. Med våren følger det mer liv og farger enn på vinteren. Hvitveisen blomstret, og jeg mener det også fantes en og annen forglemmegei. Bjørk og andre løvtrær står grønne, og selv einer og andre nåletrær har grønne skudd.

En god del einer hadde forresten en del lyserøde «ting» hengende mellom greinene.
P4271618.JPG
Nede ved Dalevann luktet det bål. Ingen har vel opphevet bålforbudet, men med regn hele dagen er det ikke spesielt brannfarlig. Lukten av bål, er uansett hyggelig å kjenne.

Jeg var nok mer trøtt i beina enn vanlig da jeg kom til bilen, både sekk og klær – og sko – var tunge av vann. Jeg håper det var årsaken til at turen gikk senere enn vanlig.

En flott tur uansett.

Les hele artikkelen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.