Gå til innhold
  • Bli medlem

Armbåndsur for tur og stas - er PVD en dårlig idé?


a_aa

Anbefalte innlegg

Mitt gamle armbåndsur synger på siste verset, det er en Certina som jeg bruker hele tiden uansett situasjon:

Jeg ser behovet mitt for et nytt all-round solid og enkelt armbåndsur, og Massdrop har for tiden "MASSDROP X ARMOURLITE EMBER T100 TRITIUM WATCH" klar for bestilling (link). Den er dessverre både tykkere og bredere enn Certinaen, men siden den er av titan er vekten omtrent lik. Samme type ripefrie safirglass, og samme relativt "rene" design som er enkel å lese - og med Tritium er den jo selvlysende (et hakk opp fra Certinaens etterlysende). Og nei, jeg vil ikke ha masse andre funksjoner i armbåndsuret.

Problemet er at jeg synes at den helsvarte versjonen (som selvsagt også er dyrest) er penest. Fargen er lagt på med såkalt Physical vapor deposition (PVD). Jeg ønsker ikke å ha en svart klokke strødd med lyse titanstriper om et par år. Er det noen som har erfaring med hvor bestandig den fargen er? Burde jeg bare droppe tanken på svart, og heller gå for ren titan (med titanstriper etterhvert)? Tanker og råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, Omnilite skrev:

"atomur"😀

He, he. Tritium er radioaktivt, ja - men ganske ufarlig. Litt synd at halveringstiden er såpass kort, det betyr jo at markeringslysne vil ha droppet til ca 40% av opprinnelig intensitet omtrent på tidspunktet jeg blir pensjonist... Liten vits med evigvarende mekaniske urverk i sånne klokker, tror jeg.

Her er en noe nerdete gjennomgang av tritium brukt i klokker og siktemidler: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er det sjekket at en hvit skjorte er klar til morgendages grunnlovsfeiring, og at en nyankommet hvit klokke passer til den:

ArmourLite(P5161598).JPG.9447e984f79d9ba3addf16d7ec5ee0c2.JPG

I morgen burde vel de oransje markeringen heller ha vært røde for å harmonere med fargebruken i omgivelsene ;) 

For bruk på tur har den vel egentlig ikke noe spesielle funksjoner, men heller ingen klare ulemper. Den viser tiden i lys og mørke, er lett og vanntett og har ripesikkert glass - tror den kan være en fin allround-klokke med en nyttig "gimmick" i mørket :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny klokke! Liker komplementærkontrasten med oransje og blått på tritiumen.

Har selv en Certina DS Caimano med stållenke. Certina er et veldig populært klokemerke i Norge. Er veldig fornøyd med den.

Har også en enkel Citizen Eco-Drive som jeg bruker mye. Den har gått i åtte år uten noen form for service.

Har en Seiko batteriklokke som jeg også har brukt en del tidligere. Men hadde jeg kjøpt Seiko i dag, så hadde det blitt Kinetic et eller annet. Dagens Kinetic modeller har mye bedre rykte enn de hadde for 10 år siden. Og det oppladbare batteriet i slike klokker kan nå byttes. Om dagens Kinetic modeller er bedre enn solceller får tiden vise. 

Dersom jeg skulle kjøpe mekaniske klokker, så hadde jeg valgt Certina. -Eller et annet merke som er eid av swatch group. -Omega dersom jeg hadde vært rik. Dette på grunn av enkel tilgang på service i Norge.

Har riktignok hatt en Pebble. Men har aldri egentlig hevet meg på smartklokke bølgen.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nils Einar Ljosland skrev:

Dersom jeg skulle kjøpe mekaniske klokker, så hadde jeg valgt Certina. -Eller et annet merke som er eid av swatch group. -Omega dersom jeg hadde vært rik. Dette på grunn av enkel tilgang på service i Norge.

Jeg fant ut at jeg kunne droppe tanken på mekaniske ur når jeg gikk for tritium, da er levetiden uansett begrenset (nåja, jeg går antakelig i graven før tritiumen gjør det ;)). Men "merke-service" i Norge er en vesentlig ulempe med kjøpet mitt. Skal jeg ha det, må jeg sende til USA og betale frakt begge veier. Forhåpentligvis snakker vi imidlertid kun om batteribytte sånn ca hvert 3,5 år på en ganske standard quarts-innmat (Ronda 517), og det bør enhver urmaker kunne fikse kjapt med høy timepris (evt fikser jeg det selv).

Men jeg kan nok ikke regne med like enkel levetidsforlengelse som jeg fikk utført på Certinaen. Definitivt en ulempe. Kjøper såpass med asiatiskprodusert at jeg setter pris på å kunne  kompensere litt ved å betale lokal arbeidskraft for vedlikeholdet, ved litt mer avanserte tinge kan nok det bli en utfordring her :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er det og finne "enkle" klokker med høydemåler? ikke lyst på den store tv'n på hånda man får av garmin og polar klokkene, med alt mulig fixfax jeg ikke trenger, helst slippe og aktivere gps sporing for og få høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casio Protrek serien har høydemåler, barometer, kompass etc. De er ikke så store, ganske mye mindre enn f.eks Garmin Fenix 3. De lades på solceller så du har alltid strøm. Om vintern blir det dog litt lite lys men det holder å legge den i vindu en dag det er sol 1-2 ganger. Men disse har ikke gps og slik da. Husk at slike høydemålere er barometriske og stiller seg etter lufttrykk. Så de må kalibreres jevnlig mot kjent høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig usikker på om klokke med høydemåler er noe å ha. Har selv en mekanisk høydemåler, av det Japanske merket Vixen. De er vel den eneste seriøse produsenten av mekaniske høydemålere til turbruk som er igjen. Jeg vet ikke om noen andre, uten om at det lages slikt i Kina også. Vixen selges som "Sun" i USA, da med skala i fot. Vixen er i meter.

Digital høydemåler ser ut til å være det som gjelder. Men er usikker på hvilket merke en eventuelt skulle legge penger i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Leif88 skrev:

hvordan er det og finne "enkle" klokker med høydemåler? ikke lyst på den store tv'n på hånda man får av garmin og polar klokkene, med alt mulig fixfax jeg ikke trenger, helst slippe og aktivere gps sporing for og få høyde.

Suunto Core-serien feks?

Jeg hadde Suunto Traverse GPS-klokke tidligere, som igrunn er enkel å bruke, men batteritiden er jo ikke allverdens og hadde ikke bruk for alle duppedittene den hadde. Nå bruker jeg heller en enklere Suunto Core All-black som jeg er veldig fornøyd med. Den er uten GPS, men med digital høydemåler, barometer og kompass. Samt standard ting som stoppeklokke, alarm, temperatur, nedtelling, sol opp/ned osv. Batteritid på ca 1 år og bruker lett tilgjengelig CR2032-batteri. Men med diameter på ca 49mm så er kanskje det og i største laget..?!

Alt jeg behøver på tur :)
IMG_0666.jpg.f9a6bd855511d4e6e6bd89b4767de380.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2019 den 18.07, Kristian J. Vabø skrev:

Alt jeg behøver på tur :)

Ser ut som en fin klokke på "tur", men jeg skulle til å skrive at den kanskje ikke var like vellykket til "stas" - da kom jeg på at det er en tråd her på forumet et sted om at friluftslivsutstyr er (var?) hot i motebildet - der blandes det inn fjellstøvler, vindjakker, dropseat-bukser og derfor: hvorfor ikke en Suunto til findressen -  hvis man vil :D 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2019 den 18.07, Kristian J. Vabø skrev:

Suunto Core-serien feks?

Jeg hadde Suunto Traverse GPS-klokke tidligere, som igrunn er enkel å bruke, men batteritiden er jo ikke allverdens og hadde ikke bruk for alle duppedittene den hadde. Nå bruker jeg heller en enklere Suunto Core All-black som jeg er veldig fornøyd med. Den er uten GPS, men med digital høydemåler, barometer og kompass. Samt standard ting som stoppeklokke, alarm, temperatur, nedtelling, sol opp/ned osv. Batteritid på ca 1 år og bruker lett tilgjengelig CR2032-batteri. Men med diameter på ca 49mm så er kanskje det og i største laget..?!

Alt jeg behøver på tur :)
IMG_0666.jpg.f9a6bd855511d4e6e6bd89b4767de380.jpg

en sånn virker helt ypperlig ut. trenger ikke gps og alt mulig annet som er på sportsklokkene, da batterilevetid er minimal på sånne.

og hva som er på mote og kult og ha kunne jeg ikke brydd meg mindre med :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, a_aa skrev:

Ser ut som en fin klokke på "tur", men jeg skulle til å skrive at den kanskje ikke var like vellykket til "stas" - da kom jeg på at det er en tråd her på forumet et sted om at friluftslivsutstyr er (var?) hot i motebildet - der blandes det inn fjellstøvler, vindjakker, dropseat-bukser og derfor: hvorfor ikke en Suunto til findressen -  hvis man vil :D 

Jeg syntes det passer bedre med en sort klokke til feks en sort eller mørk dress(tar da på sort reim, eller kan matche den med den fargen man har på dressen kanskje?..).
Sånt jåleri i gull/sølv/blankt er ikke noe for meg. Men nå er ikke jeg så fin på det, og kan godt vise litt tegn til at man er en friluftsmenneske, enn noe jeg ikke er ved å ha på meg noe som skinner i gull eller sølv(blank). Klokka skriker kanskje ikke så mye som fjellstøvler i byen heldigvis, eller? :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2019 den 14.59, Nils Einar Ljosland skrev:

 

Digital høydemåler ser ut til å være det som gjelder. Men er usikker på hvilket merke en eventuelt skulle legge penger i.

Høydemåleren i Tissot klokkene er dønn nøyaktig på høyde om referansehøyde settes når turen starter den dagen.

Høydemåleren i Silva ADC Summit derimot er det store avvik på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

Jeg syntes det passer bedre med en sort klokke til feks en sort eller mørk dress(tar da på sort reim, eller kan matche den med den fargen man har på dressen kanskje?..).

Ikke uenig med deg der :) Hovedgrunnen til at jeg startet denne tråden var jo at jeg ville høre om noen hadde erfaring med PVD-coating på titanklokker, fordi jeg syntes versjonen med svart PVD-coating var penest. Var skeptisk til hvor kjapt det ble riper, avskalling og slitasje i den svarte overflaten - selv om coatingen visstnok er knallhard, er hardheten til titan en god del lavere enn stål. Lurvete utseende etterhvert hadde ikke spilt noen rolle om det var en klokke utelukkende for "tur", men når den også skulle passe til "stas" og hverdagbæring (aka "EDC" ;)) ble jeg feig når jeg ikke fant noe tillitvekkende på nett om holdbarheten. Så da ble det uten coating, og hvit urskive :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, a_aa skrev:

 Så da ble det uten coating, og hvit urskive :thumbsup:

Den var jo ganske pent designet den du handlet, smal ring på utsiden av urskriven gjorde seg bra, og finishen ser ikke helt blank ut(?) som og passet. Ikke noe sånn stor tjukk ring med blått, grønt eller rødt på, som mange av Rolex'ene osv har, kan ikke fordra de klokkene :P
På min sorte klokke kan jeg skrive under på at det blir fort riper i det sorte, selv om kanskje Suunto sin coating er av den billige sorten, er vel bare lakkert alu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nytt ur.!

PVD skal være ganske trygt, men til tross for at klokkeinteressen har tatt litt av den siste tiden, har jeg ingen egen erfaring å dele.
Har i lengre tid vurdert en Scurfa D1med PVD finish, så fult mulig det blir min første.
Damasko DA36 har jeg også vurdert en stund, men har litt problemer med å bestemme meg for PVD eller ikke. Er litt greit å velge rett med en gang i det prissjiktet.

Titan er et genialt materiale til klokker, men er dessverre alt for lite utvalg av modeller i titan.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, aico skrev:

Er litt greit å velge rett med en gang i det prissjiktet.

Noen hakk opp fra min, ja :D Men en flott klokke, den der Damaskoen! Jeg likte utseendet på den bedre enn Scurfa, må si det - den appellerer til min sans for enkel og ren form. Og ser du Scurfa fra siden, ser den jo ut som den er laget helt uten tanke for at den kan hekte seg inn i noe, mens Damasko er mye mer strømlinjeformet :thumbsup: 14,4mm tykkelse blir for mye for meg, det er muligens også Damaskoens 12mm - jeg har ennå ikke helt vent meg til ArmourLitens 10,1mm etter å ha brukt en 8mm tykk Certina i rundt 15 år.

Akkurat nå kjenner jeg at jeg virkelig må passe meg for ikke å ramle på trynet inn i en ny dyr hobby; klokkesamling :huh: Man det kan godt hende at jeg spanderer ny lenke/lås på den gamle Certinaen, det er sikkert økonomisk hull i hodet, men jeg liker å holde ting gående leeeenge. (Håper at jeg fortsatt kan beholde en gammel Casio digital fra 90-tallet i en skuff og et arvet gullommeur som jeg ikke aner hvor jeg la, uten at det blir en "klokkesamling" som må kompletteres? ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, a_aa skrev:

ser du Scurfa fra siden, ser den jo ut som den er laget helt uten tanke for at den kan hekte seg inn i noe

Det er litt sånn med klokker, at ser du på dem helt objektivt uten kontekst, så er det mye som er mer eller mindre idiotisk i forhold til hva den jevne klokkebruker har behov for.

Det som er morsomt med Scurfa, i motsetning til mange andre merker og modeller, er at det ikke er bare gimmick. Scurfa er ett micromerke designet av en aktiv nordsjødykker, og klokkene brukes av både han og andre dykkere på jobb i Nordsjøen. For en som jobber i tilknytning til bransjen, og som faktisk har vært ombord på samme båt og jobbet, så setter det denne klokken i ett litt annet perspektiv.

For meg er det egentlig helt meningsløst å ha ett dykkeur med heliumventil beregnet for metningsdykk ned til 500m, men samtidig er det en bombesikker kvalitetsklokke med en interessant historie, til en helt OK pris.

Sånn apropos tykkelse og størrelser generelt. Design/form har mye og si for opplevd tykkelse. Min tynneste er ett titanur på ca. 9mm. Det merkes nesten ikke på hånda, men jeg har andre modeller helt opp til 12mm som er nesten like gode på armen. Virker dog som det er vanskelig å finne klokker over 12mm som ikke virker klumpete, så er litt spent på Scurfa sånn sett. En del av tykkelsen der skyldes det konvekse glasset, og erfaringsvis oppleves ikke den tykkelsen som glasset bygger like dramatisk som tykkelse i selve klokkehuset, men det vet man ikke før man har prøvd.

Klokkesamling er galskap, så det bør du styre unna så godt du kan, men anbefaler deg å vurdere reparasjon av Certinaen. Fine klokker det der. Om det bare er lenke/lås som må fikses, så finnes det ett vanvittig utvalg av lenker og komponenter. Mest til Seiko, men også mye generisk. Strapcode f.eks har veldig bra lenker til OK priser. Gjør litt research så finner du kanskje noe som passer, uten å vrenge lommeboka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 22.5.2019 den 11.35, aico skrev:

Klokkesamling er galskap, så det bør du styre unna så godt du kan, men anbefaler deg å vurdere reparasjon av Certinaen. Fine klokker det der. 

Da ble det enklest mulig løsning for Certinaen, for ikke å bli hektet inn i klokkenerd-verdenen - en smekker Casio uretan-reim til 129,90 fra Clasern (link:) Uten stållenken ble den en lettvekter (under 50 gram) og umerkelig på hånden - og jeg vil fortsatt bruke den, spesielt dersom det er situasjoner der det fort blir nye riper. Det har den jo flust av på stålet allerede (selv om safirglasset ser helt uberørt ut):

2039913560_CertinaCasio(P6221604).thumb.JPG.17ac671c1c822ee9068ca212e4eeb939.JPG

Ellers fant jeg en klokke jeg helt hadde glemt, da jeg ryddet i bodene for noen dager siden - en Polar F55 pulsklokke i originalesken som ikke hadde funket på 10-11 år. Fant ut at jeg skulle skru den opp og se om jeg kunne finne noe feil før jeg leverte den som el-avfall, og jeg fant ut at jeg hadde forsøkt å sette inn nytt batteri den gang da. Problemet var at jeg hadde satt inn knappebatteriet med omvendt polaritet :huh: Nytt batteri satt inn korrekt vei, og nytt batteri på giveren på brystreima, så var den jaggu god som ny - jeg er klar for trening "retro style" :)

(For de som måtte undre over om ikke dette innlegget er temmelig off-topic, så er svaret "Jepp!" :D )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.