Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig telt


Anna Hansen

Anbefalte innlegg

Vi har ikke erfaring med teltturer.  Og jeg ønsker tips om en billig men grei telt for 4, som vi kan bruke til forskjellige camping turer. Tenker å starte å sove i telt på en camping er en god start :)

Men ønsker ikke å legge mye penger i teltet i begynnelsen. Vi må prøve det først. Vi skal reise kun i sommer i starten. 

Hva kan dere anbefale av de billigste teltene som maks 2500 nok?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke mange firemannstelt å få tak i til 2500 kr, og de som er å få tak i er av svært dårlig kvalitet.

Min erfaring er at det ikke lønner seg å spare for mye på teltet. Billige telt lekker vann, tåler ikke noe særlig med vind, og går lett i stykker, noe som ofte gir en dårlig opplevelse.

Men når det er sagt, dersom det kun er snakk om godværstelting på campingplasser hvor man kjører til med bil slik at vekten ikke spiller noen rolle, fungerer nesten alle telt, og det finnes billige telt på butikker som Biltema og Jula.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaring selv, men se etter typiske "campingtelt" fra anerkjente produsenter som f.eks. Outwell og Coleman. Skulle ikke forundre meg om dere kan få et helt kurant telt til 2500,- så lenge vekta ikke spiller noen rolle.

Edit: Dette må jo være et røverkjøp: https://www.fjellsport.no/coleman-darwin-4.html?q=coleman

Endret av whistler
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som er gode telt til 2500,- Tror du kan få god hjelp i en butikk til akkurat det.

Det som kan være greit å tenke på før du handler er:

Hvor stort telt trenger dere? Ønsker dere kuppeltelt eller tunnelltelt? Høyde på teltet.

Er det enkelt å sette opp?

Velg et telt som har innertelt.

Hvor skal dere telte? Et telt på fjellet må tåle mye mer vind enn et telt i lavlandet.

Se etter smarte løsninger. Lufting i teltet for eksempel. Er det sidelommer i teltet.

Har dere mulighet så er det fint å se på et ferdigoppstilt telt i butikk. Sjekk at glidelåser virker solide.

 

Kvalitet koster, og som regel kan man si at et telt går opp i pris når vekt går ned samtidig som styrken på teltet er den samme.

Det sagt, et telt til 2500 i dag er mye bedre enn et telt i tilsvarende prisgruppe i år 2000.

Endret av Friluftsnoob
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et telt fra Coleman liggende som jeg har brukt litt, funker fint det så lenge man ikke skal bære det langt og utsette det for de heftigste værforholdene. De får du billige hos Fjellsport f.eks. Se lenken til whistler over eller dette kanskje: https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/coleman-cortes-4-green-gronn.html 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Joachim V skrev:

Lavvo!

Nordmarka 6 på XXL 2499,-

 

 

 

Magasinet har og noen lavvoer som jeg tipper vil fungere fint til formålet. Den enkle 4-6 personers lavvoen, inkludert bunnduk, vil være innenfor budsjettet. De har og 2 store (Pro og Valhall) og en Wiglo/Hoopster inspirert sak. Men om lavvo ikke er et fristende konsept tipper jeg et rimelig campingtelt som nevnt over vil fungere. 

Edit: Finn.no! 

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, skal du gå langt med dette? Visst ikkje har f eks outwell rimelege telt til 4 men dette er meir campingtelt.

For turbruk ville eg sett etter brukt på finn.no. Dei fleste tunneltelt frå helsport og bergans er bra, f eks telt som dette https://www.magasinet.no/bergans-trollhetta-4-telt

Sjekk og https://www.helsport.no/outlet/telt

som vist til i tidlegare innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, borgern skrev:

Kommer litt an på hvor store de 4 som skal bruke teltet er? Et 3 manns telt er gjerne fint for 2, 4 manns for 3 etc. Ligger et 4 manns på Helsport sin outlet til 2795 .

Vi  er to voksne og to barn.  Det er 4 + telt trengs:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Friluftsnoob skrev:

Vet ikke hva som er gode telt til 2500,- Tror du kan få god hjelp i en butikk til akkurat det.

Det som kan være greit å tenke på før du handler er:

Hvor stort telt trenger dere? Ønsker dere kuppeltelt eller tunnelltelt? Høyde på teltet.

Er det enkelt å sette opp?

Velg et telt som har innertelt.

Hvor skal dere telte? Et telt på fjellet må tåle mye mer vind enn et telt i lavlandet.

Se etter smarte løsninger. Lufting i teltet for eksempel. Er det sidelommer i teltet.

Har dere mulighet så er det fint å se på et ferdigoppstilt telt i butikk. Sjekk at glidelåser virker solide.

 

Kvalitet koster, og som regel kan man si at et telt går opp i pris når vekt går ned samtidig som styrken på teltet er den samme.

Det sagt, et telt til 2500 i dag er mye bedre enn et telt i tilsvarende prisgruppe i år 2000.

Jeg tenkte telt med innertelt og 2 soverom. Den må nok settes enkelt opp:) Vet ikke om telt fra Europris kan fungere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anna,
Trenger det å være telt? Eller kan det også være lavvo? Finner flere lavvoer i prissjiktet som jeg tror vil være bedre enn de fleste 4-manns telt i samme prissjikt. 
Jeg kjøpte en Bergans lavvo for 1000,- for en del år siden. Vi har brukt den masse.
Fordelen med lavvo og barn, er at de kan (og vi) kan stå og kle på oss etc. etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en gang et telt fra Elles. Det var et iglo telt.  Jeg husker ikke hva det kostet,  men det var billig.  Dette teltet brukte jeg i flere år mens jeg var instruktør på Råde Kors vinterkurs. Det var 2 og 3 netter i høyfjellet i februar måned og teltet fungerte helt perfekt.  Det som ofte avgjør prisforskjellen mellom et dyrt og et mindre dyrt telt er vekta. De letteste telt er de dyreste,  men et billigere telt kan være like bra,  bare litt tyngre.  

Jeg har flere telt i samlingen min,  og hvis jeg skal bære teltet på ryggen i dagevis i fjellet så blir det et en manns eller et tre manns telt på ca.  1 - 1.5 kg.  Dette er telt som koster flere tusen kroner,  men hvis du skal ta med familien på tur og ikke beregner å bære teltet lenger enn fra bilen og noen få meter så ikke tenk på vekt.  

Mitt forslag er å sjekke ut teltene hos Jysk. Jeg har et 4 manns telt fra Jysk som ble kjøpt på en ferietur i Danmark som en nødløsning da det var fullt på alle hotellene.  Det fungerte helt fint for oss, to voksne og to barn. 

F. eks.  dette: https://jysk.dk/have/telte/telt-mossemarka-6-pers-gra-bla 

Det er et 6 manns telt med to soverom og et felles rom i midten. God plass til både folk og bagasje.  Hvis ikke familien er vandt til å bo i telt så er det bra med litt ekstra plass.  Jeg har lang erfaring med telt og regner et 4 manns telt til å  fungere for fire erfarne teltene om sommeren og maks.  3 om vinteren. Uerfarne teltene trenger mer plass enn de som er vandt til å ligge trangt og ha full kontroll på tingene sine. 

47302.jpeg

Endret av REs
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Hammer skrev:

Hei Anna,
Trenger det å være telt? Eller kan det også være lavvo? Finner flere lavvoer i prissjiktet som jeg tror vil være bedre enn de fleste 4-manns telt i samme prissjikt. 
Jeg kjøpte en Bergans lavvo for 1000,- for en del år siden. Vi har brukt den masse.
Fordelen med lavvo og barn, er at de kan (og vi) kan stå og kle på oss etc. etc.

Hei. Jeg har vurdert lavvo. Men vet ikke om det er alt ( bunn, regntrekk) som følger med, eller må kjøpes separat? Lavvo nok er mer gøy for unger enn telt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anna Hansen skrev:

Hei. Jeg har vurdert lavvo. Men vet ikke om det er alt ( bunn, regntrekk) som følger med, eller må kjøpes separat? Lavvo nok er mer gøy for unger enn telt:)

Til de fleste lavvoer må du kjøpe til både bunnduk og innertelt. Vi har aldri brydd oss om innertelt i lavvo. Bunnduk kjøpte jeg på en outlet. Mens jeg vet flere har laget seg en bunnduk av presenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 4/26/2019 at 1:55 AM, REs said:

Mitt forslag er å sjekke ut teltene hos Jysk. Jeg har et 4 manns telt fra Jysk som ble kjøpt på en ferietur i Danmark som en nødløsning da det var fullt på alle hotellene.  Det fungerte helt fint for oss, to voksne og to barn. 

F. eks.  dette: https://jysk.dk/have/telte/telt-mossemarka-6-pers-gra-bla 

47302.jpeg

Jeg kjøpte et Coleman Tasman 3+  tidlig 2018 på "tilbud" (ca. 1400kr), men jeg kan ikke påstå at det var noe bedre enn det 3 teltet jeg kjøpte for nesten 1/3 av prisen hos Europris for noen år siden. Coleman lever vel mye på navnet(?) De teltene man får hos Jysk, Biltema, Europris osv. er fakiskt ikke så ille man skulle tro og sømteip er vel standard på de fleste vil jeg anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om bilcamping, så ville jeg kjøpt sånne gedigne telt med flere rom. Hvis det skal bæres er Marmot Vapor 4p ett telt jeg er godt fornøyd med. Dette tilsvarer nesten, og er litt billigere https://www.fjellsport.no/marmot-limestone-4p-green-shadow-moss-one.html?gclid=EAIaIQobChMIpMargd2H4gIVBKqaCh1srw2xEAQYAiABEgICFvD_BwE

Er fortsatt litt størrelse og vekt på det, men er dere flere som kan bære er det greit å dele opp teltet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.