Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Reinsfjell - kjøp til fantasipris XXL (utskilt)


esphojo

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, esphojo skrev:

Dere har jo inngått en bindende avtale. Kjøpt, betalt og hentet. De har ikke noen autorisasjon til å hente ut noe mer fra ditt kort i ettertid. Hva skulle det evt være? Prisen den skulle vært? Eller 3200 som noen har fått tilbud om?

XXLs forbehold om feil pris gjelder når feilen er opplagt og kunden burde ha forstått at dette er en feil. Så kan en jo spørre seg om dette var opplagt, eller om det bare var et supertilbud (med ganske kort levetid)....

Finnes nok ganske mange her i landet som, hvis de tilfeldigvis skulle kjøpe telt på det tidspunktet, ikke ville reagert på prisen som urealistisk. De har jo andre telt til samme prisen. 

Endret av TheSleepwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
24 minutter siden, TheSleepwalker skrev:

Finnes nok ganske manger her i landet som, hvis de tilfeldigvis skulle kjøpe telt på det tidspunktet, ikke ville reagert på prisen som urealistisk. De har jo andre telt til samme prisen. 

Ja, enig med deg der. Og prisforbeholdet krever kan en forstod/burde forstått. Ellers er avtalen bindende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. "Taushet er gull", var ikke det et gyldig sitat en gang? 😄

Hva om dere som har mottatt/henter ut teltet bare lar være å svare på mail om feilprising? 🤔 La dem jobbe litt mer for handelen de også godkjente initiellt.  "Neei, den har jeg ikke sett." 😉

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å leser xxl sine betingelser.

Legger merke til følgende:

11) Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold


  • Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
• Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt.

 

Så dere som har vært å hentet teltet og betalt skal nok gå fri :)

Endret av Blaser
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Prebb said:

Der fikk jeg også en e-post fra XXL om feilprising og samme tilbud som dere andre. Er litt usikker hvordan jeg skal forholde meg til dette da jeg allerede har hentet teltet? Kan de heve kjøpe i ettertid? Kommer de bare til å trekke beløpet fra kortet mitt uten autorisasjon fra meg?

Du skal ikke gjøre noe som helst. De har sendt deg teltet, og dermed godkjent kjøpet ditt. Ikke svar på e-posten, ikke gå inn i en diskusjon med dem.
Og som andre her sier, de kan ikke trekke mer penger fra kortet ditt, og de kan selvsagt heller ikke heve kjøpet i etterkant.
Og gratulerer med tidenes teltrøverkjøp :-)

Endret av Bjørn J
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Bjørn J skrev:

Du skal ikke gjøre noe som helst. De har sendt deg teltet, og dermed godkjent kjøpet ditt. Ikke svar på e-posten, ikke gå inn i en diskusjon med dem.
Og som andre her sier, de kan ikke trekke mer penger fra kortet ditt, og de kan selvsagt heller ikke heve kjøpet i etterkant.
Og gratulerer med tidenes teltrøverkjøp :-)

Ganske dårlig og uetiske råd dette. Han har kjøpt en vare til en pris hvor det er hevet over en hver rimelig tvil at prisen var feil. Har kjøper noen moralsk ryggrad så sender han teltet tilbake. Trist tråd dette egentlig som gjenspeiler ganske dårlige og snuskete  holdninger 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Per Fredrik skrev:

Trist tråd dette egentlig som gjenspeiler ganske dårlige og snuskete  holdninger 

Om det hadde vært en annen butikk enn XXL så hadde jeg vært enig!
Men hadde med god samvittighet beholdt teltet i dette tilfellet :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tubbs skrev:

Om det hadde vært en annen butikk enn XXL så hadde jeg vært enig!
Men hadde med god samvittighet beholdt teltet i dette tilfellet :)

Det er mulig jeg har blitt for gammal, men jeg hadde forventet bedre av medlemmene her enn at de er fornøyd med å kunne tjene penger på andres feil, Det blir sånn når grådigheten er større enn seksualdriften. Jeg hadde ringet for å sjekke prisen..Ikke usannsynlig at den stakkaren som har gjort dette får trekk i lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Det er mulig jeg har blitt for gammal, men jeg hadde forventet bedre av medlemmene her enn at de er fornøyd med å kunne tjene penger på andres feil, Det blir sånn når grådigheten er større enn seksualdriften. Jeg hadde ringet for å sjekke prisen..Ikke usannsynlig at den stakkaren som har gjort dette får trekk i lønn. 

Med mindre reglene har endret seg så kan ikke arbeidsgiver trekke noen i lønn for skader/tap/el. med mindre det er gjort med overlegg.

Forsåvidt enig i at det ikke tar seg helt ut å kjøpe til den prisen for å selge videre med fortjeneste, men samtidig...hadde jeg ikke sittet i Spania for øyeblikket, og fått med meg dette før det ble oppdaget, så hadde jeg også kjøpt siden jeg nylig bestemte meg for at jeg skal ha et slikt telt i nær framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik fikk meg nå til å føle meg gammel, for jeg tenker litt i samme baner som han. Men han tar feil om han tror at noen kan bli trukket i lønn for dette. Anyway, forstår godt at det "koker litt i skuffelsen" for noen når de får beskjed om at kjøpet heves,  samtidig som de ser at andre har betalt røverkjøps prisen og mottar varen. Hadde vel kokt litt for meg også da :).Syns likevel at XXL skal ha litt ros for at de tilbyr varen til halv pris til de som ble skuffet her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Per Fredrik skrev:

Ganske dårlig og uetiske råd dette. Han har kjøpt en vare til en pris hvor det er hevet over en hver rimelig tvil at prisen var feil. Har kjøper noen moralsk ryggrad så sender han teltet tilbake. Trist tråd dette egentlig som gjenspeiler ganske dårlige og snuskete  holdninger 

Hadde prisen vært satt til 159,- hadde jeg vært enig med deg, men i dette tilfellet kunne prisen helt klart vært reell. Det er mulig å kjøpe telt i samme prissjikte og da er det ikke  opplagt at det er er satt feil pris. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Per Fredrik skrev:

Det er mulig jeg har blitt for gammal, men jeg hadde forventet bedre av medlemmene her enn at de er fornøyd med å kunne tjene penger på andres feil, Det blir sånn når grådigheten er større enn seksualdriften. Jeg hadde ringet for å sjekke prisen..Ikke usannsynlig at den stakkaren som har gjort dette får trekk i lønn. 

Om firmaet som begikk tabben (XXL i dette tilfellet) hadde hatt rent mel i egen pose så hadde jeg som sagt sendt tilbake teltet.
MEN, det kan man på ingen måte si om XXL så det er faktisk grunnen til at jeg hadde smilt ekstra om jeg hadde fått telt til den prisen ved en feil !  MEN... ett firma som bevisst forsøker å kjøre mindre lokale bedrifter konkurs, setter advokater på leverandører som nekter å selge de varer pga at de bryter avtaler om veil. priser på varer så fortjener de vel ikke spesielt mye sympati ?

Endret av tubbs
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 minutter siden, tubbs skrev:

Om firmaet som begikk tabben (XXL i dette tilfellet) hadde hatt rent mel i egen pose så hadde jeg som sagt sendt tilbake teltet.
MEN, det kan man på ingen måter si om XXL så det er faktisk grunnen til at jeg hadde smilt ekstra om jeg hadde fått telt til den prisen
ved en feil !  MEN... ett firma som bevisst forsøker å kjøre mindre lokale bedrifter konkurs, setter advokater på leverandører som nekter å
selge de varer pga at de bryter avtaler om veil. priser på varer så fortjener de vel ikke spesielt mye sympati ?

Har og inntrykk av at de til tider fjerner varer fra nettbutikken rett før 25% kampanjer. Husker ikke konkret, men har vært snakk om telt for min del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så opplagt at det var feil pris, hvorfor skjønte ikke de ansatte som leverte ut teltene at det var feil? Hvordan kan man forlange at kundene skjønner mer enn de ansatte? Det synes jeg blir helt urimelig, overhodet ikke enig i at det er uetisk å stå på sin rett når man kan det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Per Fredrik skrev:

Ganske dårlig og uetiske råd dette. Han har kjøpt en vare til en pris hvor det er hevet over en hver rimelig tvil at prisen var feil. Har kjøper noen moralsk ryggrad så sender han teltet tilbake. Trist tråd dette egentlig som gjenspeiler ganske dårlige og snuskete  holdninger 

Synes du er ganske bastant og dømmende her. 

Hvordan stiller du deg til butikker som tar nær det dobbelte for en vare som andre butikker? Burde de informere kundene at de heller burde kjøpe var en et annet sted?  Har de dårlige og snuskete holdninger?

20190425_075312.thumb.jpg.cd51a8e1ac4d1a24e01a22ced2fc0a2f.jpg

 

Hva med du legger inn bud på bolig før visning og får tilslaget, hvorpå det fremkommer informasjon i ettertid at det var flere interessenter og en budrunde ville med høy sannsynlighet fått prisen opp 500.000,- Ville du som førstnevnte kjøper annullert kjøpskontrakten og levering boligen tilbake for at selger skal få solgt til ny markedsverdi?

Kunne fortsatt med mange eksempler om lokketilbud med noen få varer med lokketilbud eller dumping av pris på varer, tar med en:

20190425_081920.thumb.jpg.6aa246a269b880e545ad9db1d3b1e954.jpg

 

Reglene @Blaser refererer til er hentet fra XXL sine sider, og er vel i grunn samsvarende med kjøpsloven. Ganske tydelig også, når varer og motverdi har byttet hender så er avtalen bindende.

 

La det være opp til hver enkelt hvordan de håndterer dette,  enten de returnerer, aksepterer nytt tilbud fra XXL osv, uten å være dømmende over hvilke mennesketyper de er.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL er vel akkurat kåret til den mest kundevennlige kjeden av alle av Forbrukerrådet. De fortjener ikke annet enn ros for den veldig gode servicen sin. Å angripe de blir en avsporing når de gir et generøst tilbud om 50%. At dette teltet var feilpriset og at XXL er i sin fulle rett til å heve kjøpet er utenfor enhver tvil. 

Det skjer svært ofte at kunder som har fått en vare feilpriset eller gratis kommer tilbake for å betale for denne i den butikken hvor jeg jobber. Rett og slett fordi de ønsker en ærlig handel.  Synes det likevel er vel hardt å dømme folk som har hentet ut teltet som snuskete. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Terka skrev:

Reglene @Blaser refererer til er hentet fra XXL sine sider, og er vel i grunn samsvarende med kjøpsloven. Ganske tydelig også, når varer og motverdi har byttet hender så er avtalen bindende.

 

Forbrukerkjøpsloven gjelder her. §3 Ufravikelig

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, RoyN skrev:

XXL er vel akkurat kåret til den mest kundevennlige kjeden av alle av Forbrukerrådet. De fortjener ikke annet enn ros for den veldig gode servicen sin. Å angripe de blir en avsporing når de gir et generøst tilbud om 50%.

Grunnen til min kritikk er at de flere steder bevisst har gått inn for å kjøre mindre aktører i samme by konkurs for å få monopol !
Var til og med en artikkel i en av de større avisene der bilder av mindre konkurenter hang i gangen bak i kontorene hos flere XXL butikker.
Mange av bildene hadde røde kryss over. Dette var mindre butikker de hadde klart å kjøre konkurs ved hjelp av ekstreme rabatter nettopp myntet på å få vekk de små lokale sportsbutikkene.  Slikt synes jeg er usmakelig!
Jeg har forøvrig 3 stk ganske store XXL butikker nære og kjenner ikke helt igjen dette med topp service og kompetente ansatte.
De mindre aktørene rundt meg har mye høyere kompetanse og service enn XXL.  At det koster litt mer godtar jeg da jeg skjønner at det koster mer å ha en voksen person med mye erfaring ansatt enn en som jobber i ett friår etter videregående skole og som har lite kompetanse innen faget!
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bli en vel avsporing fra emnet. Men det som dreper butikker er vel først og fremst netthandel og tildels billige kinaprodukter. I de xxlene jeg handler i (Alnabru og sentrum) jobber det i alle fall veldig kompetente folk. Xxl scorer og høyt på kundebarometer om jeg ikke husker feil. 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, RoyN skrev:

XXL er vel akkurat kåret til den mest kundevennlige kjeden av alle av Forbrukerrådet. De fortjener ikke annet enn ros for den veldig gode servicen sin. Å angripe de blir en avsporing når de gir et generøst tilbud om 50%. At dette teltet var feilpriset og at XXL er i sin fulle rett til å heve kjøpet er utenfor enhver tvil. 

Verdt å merke seg at de var det på grunnlag av det de skriver på sidene sine, ikke den faktiske servicen. Det ble ikke testet om de faktisk oppfyller den, såvidt jeg husker.

Jeg spør nå igjen med grunnlag i hva man kan mene det er utenfor enhver tvil at teltet var feilpriset når ikke en gang alle ansatte i nevnte kjede skjønte det? Hvordan kan man mene det er så klart for kundene når det ikke er klart for de ansatte en gang? Det er jo beviselig ikke utenfor enhver tvil ved at teltene er levert ut, ikke bare automatisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 minutter siden, Miamaria skrev:

Jeg spør nå igjen med grunnlag i hva man kan mene det er utenfor enhver tvil at teltet var feilpriset når ikke en gang alle ansatte i nevnte kjede skjønte det? Hvordan kan man mene det er så klart for kundene når det ikke er klart for de ansatte en gang?

Hvordan vet du at de ansatte sjekker prisen før de leverer ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Thomas E skrev:

 

Hvordan vet du at de ansatte sjekker prisen før de leverer ut?

Jeg antar ingen gjør det. De fleste har vel pakkeroboter også. Så det er lite menneskelig «kontakt» med en ordre fra bestilling til utsendelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gittiamo skrev:

Jeg antar ingen gjør det. De fleste har vel pakkeroboter også. Så det er lite menneskelig «kontakt» med en ordre fra bestilling til utsendelse. 

Det er det jeg også tenker. Ellers blir de vel matet med en plukkliste. Samme for de som henter i butikk, tror nok svært få går over bestillingen og ser på prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.