Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til skole


vetting

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har friluftsliv på skolen min, og har fått i oppgave å kjøpe inn 4 stk nye telt. Jeg har fått et tak på maksimum 5000kr per telt, gjerne mindre. Jeg ser for meg tunneltelt, 4mannstelt, kommer til å bli brukt til vår og høst, samt lettere vintercamping.

 

Noen som har erfaring med Helsport Fjellheimen Trek 4camp? Tåler dette lett vintertelting? Skjønner jo at ikke dette er noen en tar med over tregrensen i storm, men det kommer aldri til å skje :) XXL har vennerabatt snart, og da kan jeg gjøre et godt kupp der.

 

Eventuelt andre gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et vintertelt må ha lufting høyt oppe. Det ser ikke ut som dette har det.

Når det gjelder vekt, så husk at dere er fire på hvert telt, så dere kan dele Wigloen i to pakker (inner- og yttertelt) og bytte litt på.

Robens har forøvrig et firemannstelt det kan være verd å se på:

https://www.outnorth.no/robens/voyager-versa-4?gclid=EAIaIQobChMIk_z8kanm4QIV1aiaCh31TQV4EAQYAiABEgKT1vD_BwE#Nocolour

Dette har en relativt tung duk, men for et skoletelt så kan det være en fordel å ha noe som ikke er av det aller tynneste og skjøreste. Man bør kanskje regne med at det blir behandlet litt røft..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, vetting skrev:

Hei,

Jeg har friluftsliv på skolen min, og har fått i oppgave å kjøpe inn 4 stk nye telt. Jeg har fått et tak på maksimum 5000kr per telt, gjerne mindre. Jeg ser for meg tunneltelt, 4mannstelt, kommer til å bli brukt til vår og høst, samt lettere vintercamping.

Noen som har erfaring med Helsport Fjellheimen Trek 4camp? Tåler dette lett vintertelting? Skjønner jo at ikke dette er noen en tar med over tregrensen i storm, men det kommer aldri til å skje :) XXL har vennerabatt snart, og da kan jeg gjøre et godt kupp der.

Eventuelt andre gode tips?

Vil tro Trek teltene til Helsport takler vinter uten problemer så lenge det ikke er for mye vind. Rivestyrken i duken er lavere og vekten høyere enn enn pro, men konstruksjonen er vel den samme så samme. Tåler mindre vind, men ellers gode. 

Bergans har vel noen tunelltelt som kan passe, og ellers så kan jo de litt rimeligere merkene ha gode telt som tåler like mye som Trek serien til Helsport. Er jo et spørsmål om hva slags aldersgruppe, og hva som er bruken for teltet. Lavvo (og Wiglo) er jo ofte populært for barn/ungdom på leir, speidere o.l. 

Anbefaler å kontakte kundeservice hos produsenter som har aktuelle telt. Forklar at det skal kjøpes og brukes av en skole. Ta gjerne med at telt brukt til demo o.l. også er aktuelle, så er det godt mulig at de kan gi et uslåelig tilbud. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Kan dette være et alternativ? 

https://www.hektapatur.no/sove-ute/frisport-yaranga-nordic-4p

(Har ikke erfaring med telt fra Frisport selv.)

Har vært innom dette teltet faktisk, men som du har jeg ingen erfaring med Frisport. Er selv en ihuga Helsport-mann. Fjellsport skryter av light-versjonen på sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt bryet med å se på det Robensteltet jeg linket til lenger opp. Det kan åpne hele fronten, noe som kan være praktisk med fire ungdomsskoleelever inni.

Det er dumt å se seg blind på merker. Helsports Trek-serie er jo den enkleste og minst påkostede, og neppe noe bedre enn Frisport eller Robens, kanskje heller tvert imot..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisport- og Robens-teltet ser forholdsvis like ut for meg. Vil tro du gjør jobben ganske bra. Ser ut til at Frisport bruker Silnylon/Pu som ytterdyk, men Robens bruker meg bekjent Silpoly. Om jeg husker rett skal silpoly slakke seg mindre enn solnylon når det blir vått og kaldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lompa skrev:

Helsports Trek-serie er jo den enkleste og minst påkostede, og neppe noe bedre enn...

Erfaringsmessig er teltene i Trek-serien robuste og idiot-sikre. Mulig de er 'lite påkostede' - det er brukt tyngre, rimelige og slitesterke materialer. Det kan være en fordel ved uvørent oppsett/bruk av skoleelever som helst skal tråkke på teltduken med skisko. At man kan forvente god support og rimelige reparasjoner er vel heller ingen ulempe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo versjonene med "tung duk" fra både Robens og Frisport også.

Sjekk forresten målene på de teltene. Helsport sitt er smalere, lavere og ser ikke ut til å ha høye luftemuligheter som man må ha for vintertelting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Lompa skrev:

Dette er jo versjonene med "tung duk" fra både Robens og Frisport også.

Sjekk forresten målene på de teltene. Helsport sitt er smalere, lavere og ser ikke ut til å ha høye luftemuligheter som man må ha for vintertelting.

https://www.xxl.no/helsport-fjellheimen-trek-4-camp-telt-gronn/p/1150850_1_style?gclid=Cj0KCQjwkoDmBRCcARIsAG3xzl-9bJDNxuwiATrPUTOCb8PVXnijBuPzNS2voHcSmzzy30KIRGqu56YaAr5EEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

 

Nyeste trek 4 har høye ventiler på begge sider?

Er samme målene som på de nyeste fjellheimen superlight/pro/xtrem.

Fjellheimen Trek 4 Camp, telt

Med 25% rabatt (vennetilbud/mastercard) så burde jo dette være et greit telt.

Endret av RuneH
lagt til bilde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kjøp av flere telt, og til en skole, burde ikke skolen ha mulighet til å lage gode avtaler med lokale aktører, feks? De handler vel mer enn det ila. et år også.

Jeg ville i alle fall sjekket ut det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må slenge meg med på Wiglo-anbefalingen. Her på skolen fikk vi dessverre ikke kjøpe inn dette, så der med det noen urstusselige lavvoer fra Frisport. Tynne i duken og tåler på ingen måte bruk i ungdomsskolen. Har en wiglo som jeg drar med og låner ut til elever rett som det er, og den har aldri tatt skade av det. Skal man gå langt er det bare å fordele så en tar duk og evt slipper å bære egen sovepose. Omfordeling på gruppa er jo en fin ting å lære det og. Blir alltid populært med wiglo blant elevene. God tumleplass inni og gode luftemuligheter. At man kan spenne opp hoveddøren med ett par pinner er også kjekt. 

Uansett hva dere går for så vil jeg anbefale å satse på styrke fremfor lettvekt på materialer. Det er kjempeflott at du jobber på en skole som er villig til å investere litt i friluftslivet!

Kos dere på tur😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, RuneH skrev:

Nyeste trek 4 har høye ventiler på begge sider?

Er samme målene som på de nyeste fjellheimen superlight/pro/xtrem.

Aha, det var mye bedre! Jeg så på det som var lenket til i Outleten.

Helsport er forøvrig flinke til å jukse med tegningene. I følge tegningen så skal det være like bredt i fotenden som ved hodeenden, noe det ikke er..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da er valget tatt. Det sto til slutt mellom Bergans Wiglo LT4 og Helsport Lofoten Trek Camp 5. Jeg endte opp på Lofoten Trek Camp 5 til slutt. Det var flere punkter med dette teltet som talt til sin fordel:

 

Kan åpne hele fronten.

Romslig fortelt hvor det er enkelt å lage mat.

Mulighet for god ventilering.

God takhøyde (ikke så god som wiglo, men likevell god) og romslig innertelt da begge stengene er like lange. Skrår noe ja, men greit likevel.

Enkelt å sette opp for elever.

God kundeservice i tilfelle en trenger det. 

 

lofoten_trek_5_camp_grunnriss_1_1.png

helsport_lofoten_trek1web.jpg

helsport_lofoten_trek7web.jpg

helsport_lofoten_trek3web.jpg

helsport_lofoten_trek4web.jpg

 

Endret av vetting
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent har skoler momsfritak på innkjøp av mange varer, så pass på at det kommer tydelig fram i bestillingen at innkjøpet er til en skole og at det er skolen som blir fakturert... Lykke til med innkjøp av utstyr, og faget generelt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.