Gå til innhold
  • Bli medlem

Sette garn fra kano


Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med garnfiske fra kano? Er det noe spesielt man må tenke på? 

Jeg har en del erfaring med å padle, men ikke mye med å fiske med garn. 

Jeg ser for meg at det kan være noe krevende å dra opp garnet igjen, men vet i grunn ikke.

Alt av tips og erfaring taes i mot med en stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker man ikke en garnpinne som lenka viser til?
Bare slenger nedre del av garnet over rekka og i vannet og lar garnet bare gli av pinnen?
Og når man drar garnet så hekter man det inn på?
Fisken kan plukkes ut når man er kommet til land?
https://www.xxl.no/elbe-garnpinne/p/1042412_1_style?gclid=CjwKCAjwzPXlBRAjEiwAj_XTEVMdJoQqALR18A5txzdXuwSI0cKCMXHUsnjoSRcsPbPHRkXIr48tARoCnHcQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Endret av HannKatta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket en del med garn fra kano.  Jeg pleier å bruke en tom plastflaske som flottør og så fester jeg denne flaska i en tynn line som er lang nok til at den rekker fra land og ut til der det er dypt nok til at garnet forsvinner under vann.  

Når garnet settes så kaster jeg plastflaska på land og lar kanoen gli ut til lina er nesten stram.  Jeg har garnet på en garnpinne og legger "auren"  blylina i bunnen av kanoen og holder garnpinnen ut over ripa. Så lar jeg garnet gli ut mens jeg padler kanoen forsiktig med en åre. Du må hjelpe garnet litt i begynnelsen, men etter hvert så glir det ut av seg selv.  Når hele garnet er ute så kan du holde igjen litt i løkka i enden av garnet slik at du strammer det opp litt i tilfelle det skulle stå litt ujevnt. 

Ikke bruk flottør eller stein i den ytterste  enden av garnet, bare la det forsvinne i dypet.

Fordelen med å sette garn på denne måten er at garnet ikke er så godt synlig for eventuelle garntyver, som det har vert noen av her i mitt område, og at hvis vannstanden skulle endre seg og stige så vil plastflaska ligge og flyte på vannet inne ved land og du finner lett igjen garnet ditt.

Når jeg trekker garnet så henter jeg det enten rett inn på garnpinnen og lar det henge på utsiden av kanoen, eller så bruker jeg en kasse, setter meg ca, midt i kanoen og trekker garnet rett opp i kassen. 

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Her var det en del nyttige tips. 

Garntyver hadde vært kjedelig. 

Vil det være tungt og eventuelt vanskelig å dra opp garnet hvis man skulle være så heldig å få en stor fangst? 

Er det noen spesielle garn som er å foretrekke? Jeg har sett på et garn fra Sølvkroken https://www.fjellsport.no/solvkroken-orretgarn-0-20-31mm-gra.html?gclid=CjwKCAjwzPXlBRAjEiwAj_XTEVgCAnZI3d9wAknGTRA-RTQgYxZHQWKCCJjbmJnkHDWWSMdbrXWlKRoCTmwQAvD_BwE men har som sagt meget begrenset erfaring med garnfiske, så vet jo ikke om det er aktuelt. Eventuelt så har jeg funnet dette: https://www.skittfiske.no/elbe/111361/ferskvannsgarn-35mm-18omf-grå?gclid=CjwKCAjwzPXlBRAjEiwAj_XTESedfLXbjQlKz499hRw_NC36uCddQ6Jb1wqHmnWfdX7mo6NV1qZlWRoChVkQAvD_BwE

Er rundt 400,- en akseptabel pris for ferskvannsgarn?

I det vannet som er mest aktuelt for meg, så ser jeg at det er et krav til 35 mm maskevidde, er dette en størrelse som er gangbar stort sett over alt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God forklaring. Har alltid sett for meg å bruke en presenning eller lignende i kanoen, spesielt hvis det er Ally. 

 

Jeg vil si 35mm til ca 400 er ok priset ja. Og det funker i massevis. Legg ut rapport da :) Du tar vel en slags mellomstørrelse på fisken i hovedsak med det garnet. Men både mindre og større fisk roter seg inn, så det er ingen fare. 

Endret av Leinad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, iskutsisus skrev:

Er rundt 400,- en akseptabel pris for ferskvannsgarn? 

I det vannet som er mest aktuelt for meg, så ser jeg at det er et krav til 35 mm maskevidde, er dette en størrelse som er gangbar stort sett over alt? 

Her er en lokal bedrift i mitt område som selger:
https://nettbutikk.froystad.no/categories/ferskvannsgarn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er krav til maskevidde på garn i de vannene du skal fiske så bør du respektere og følge disse. Ellers må du være klar over at det ofte er gamle fiskeretter som følger eiendommene langs vannene. Hvis vannet du skal fiske i har reguleringer angående garnfiske så er det lurt å spørre om lov. Selv om grunneierne ikke lenger benytter seg av disse fiskerettene og har garnfiske som "attåtnæring" til annen drift så pleier de ikke å like at fremmede kommer og setter garn uten lov.   

Det finnes to typer garn. Den ene typen er laget av spunnet nylon (multi filament) og den andre er laget av mono filament, eller det som på folkemunne vel kalles for sengarn. Det sies at garn av mono filament fisker bedre om dagen, men et problem er at de er nesten umulige å bøte hvis du river hull i dem. Jeg foretrekker vanlige nylongarn på grunn av at de er enkle å bøte, forutsatt at du kan bøte garn da.  

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, REs said:

Hvis det er krav til maskevidde på garn i de vannene du skal fiske så bør du respektere og følge disse. Ellers må du være klar over at det ofte er gamle fiskeretter som følger eiendommene langs vannene. Hvis vannet du skal fiske i har reguleringer angående garnfiske så er det lurt å spørre om lov. Selv om grunneierne ikke lenger benytter seg av disse fiskerettene og har garnfiske som "attåtnæring" til annen drift så pleier de ikke å like at fremmede kommer og setter garn uten lov.   

Det finnes to typer garn. Den ene typen er laget av spunnet nylon (multi filament) og den andre er laget av mono filament, eller det som på folkemunne vel kalles for sengarn. Det sies at garn av mono filament fisker bedre om dagen, men et problem er at de er nesten umulige å bøte hvis du river hull i dem. Jeg foretrekker vanlige nylongarn på grunn av at de er enkle å bøte, forutsatt at du kan bøte garn da.  

 

Jeg respekterer som regel de krav og regler som finnes, blir fort mye styr ellers. Vannet jeg primært tenker på er åpnet for alle som bor i kommune som omkranser det mot avgift, men som du skriver så er det sikkert lurt å forhøre meg om at det ikke blir et irritasjonsmoment for noen. 

 

En utfordring i det vannet er at man må sette garn minimum 100m fra land, så må nok passe på vindmeldingene i så fall.

 

Takk for tips om garn. Jeg har ikke kunnskap om bøting nå, men jeg har familie som kan lære meg det, selv om det sikkert tar litt tid å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.