Gå til innhold
  • Bli medlem

Valgets kval, nytt vintertelt


Chris B.

Anbefalte innlegg

Etter flere år med korte overnattinger vinterstid i "enkle" 3-sesongstelt føler jeg det er på tide å skaffe meg et skikkelig vintertelt som tåler bedre vind og vær.

Jeg har Fjellheimen 3 camp og Ringstind Pro 2 og har hatt Vidda Pro fra Helsport og er godt fornøyd med de, både prismessig og kvalitetsmessig.

Jeg vurderer Fjellheimen x-treme 3 camp, Svaldbard High 3 camp og Spitsbergen x-treme 3 camp. Jeg får skaffet alle disse til fornuftige priser, derfor blir Hilleberg og det foretrukne Fjellreven Polar Endurance utelukket. Vinterstid kjører jeg utelukkende med hunder og pulk så vekt er ikke et viktig kriterium. 

Hvilket av de tre Helsport teltene er best til vintersbruk og hvorfor? Kom gjerne med plusser og minuser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange skal bo i teltet?

Jeg har hatt Fjellheimen x-treme 4 camp, og har Svaldbard High 3 camp samt Spitsbergen x-treme 4 camp.

Fordel Spitsbergen:

Alle stenger like lange

God romfølelse med rette endevegger i innerteltet

2 fortelt/innganger, lett å organisere.

spitsbergen-xt---grunnriss-0.jpeg.cfeeb11cd2b208835ecc17eaad7bb285.jpeg

Fordel Svalbard:

Større grunnflate i det ene forteltet (jeg liker det når det blir mye telttid på vinterturer

Markant lettere å få opp varmen i teltet (sammenlignet med Spitsbergen 4 Camp)

20190421_231750.jpg.dda3387cce52ab3c2ea40ce0e9ae9dc6.jpg

Fjellheimen

Tja.. savner ikke det teltet ift de to andre.

fjellheimen3c_grunnriss_2018-0_6.png.132ff1fafdebd0a54ca8c000b490fff8.png

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Fjellheimen pro 3 camp og er fornøyde med teltet til sommerbruk. Derfor kjøpte vi Fjellheimen x-treme 3 camp til vinterbruk. Etter å ha testet det et par netter er vi usikre på om vi ville ha gjort andre vurderinger  dersom vil skulle valgt på nytt. Alt er meir romstort på vinteren og det er meir klær som skal av og på og tørkes mens man er inni teltet. Den lave fotenden føles dermed enda lavere. Vårt telt er vel å merke ikke siste versjon, så jeg lurer på om vårt skrår meir i fotenden enn det bildet Terka limte inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Terka skrev:

Stemmer nok det.

20190423_134021.thumb.jpg.084001a387e98d3ceab99eea0adb81b5.jpg

Men da faller min argumentasjon bort og Fjellheimen er fortsatt med i konkurransen. 110 cm er nemlig høyere enn makshøyda i Spitsbergen... (Det er dessuten typisk at når man har vurdert att og fram  i lang tid før man kjøper noe, så kommer det ny og bedre modell rett etterpå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2019 den 23.30, Terka skrev:

Hvor mange skal bo i teltet?

Jeg har hatt Fjellheimen x-treme 4 camp, og har Svaldbard High 3 camp samt Spitsbergen x-treme 4 camp.

Fordel Spitsbergen:

Alle stenger like lange

God romfølelse med rette endevegger i innerteltet

2 fortelt/innganger, lett å organisere.

spitsbergen-xt---grunnriss-0.jpeg.cfeeb11cd2b208835ecc17eaad7bb285.jpeg

Fordel Svalbard:

Større grunnflate i det ene forteltet (jeg liker det når det blir mye telttid på vinterturer

Markant lettere å få opp varmen i teltet (sammenlignet med Spitsbergen 4 Camp)

20190421_231750.jpg.dda3387cce52ab3c2ea40ce0e9ae9dc6.jpg

Fjellheimen

Tja.. savner ikke det teltet ift de to andre.

fjellheimen3c_grunnriss_2018-0_6.png.132ff1fafdebd0a54ca8c000b490fff8.png

 

Terka, jeg ser at vekten på svalbard pro og spitsbergen pro er helt lik i 3 manns utgaven.

Hvilke telt vil du si oppleves som mest romslig?

Hvilke telt foretrekker du vinter?

Er det enkelt å slå opp svalbard alene i kuling? Eller kan det bli vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer jeg mens vi venter på Terka, siden jeg hadde Spitsbergen X-trem 3 i fjor og har Svalbard X-Trem  3 nå. Synes Svalbard er litt kronglete å sette opp til tross for at jeg har hatt 8-10 telt før som jeg har satt opp uten å trøble det minste. Spitsbergen er like enkelt som hvilket som helst tunneltelt, mens Svalbard synes jeg er litt tricky å tre i stengene selv om jeg har smurt stangkanalene med silikon. Det er dog ikke et problem, mer et irritasjonsmoment siden alle andre telt jeg har satt opp har vært problemfrie. Å reise det går fint.

Jeg opplever Spitsbergen som mest romslig. Også forteltet iom. at jeg i Spitsbergen kunne ha parispulken på tvers i enden. Det kan jeg ikke i Svalbard pga smalere fortelt helt i enden. Jeg foretrekker likevel Svalbard fordi jeg liker kuppeltelt mtp at det er selvstående og at det takler snølast bedre med mindre veggflater mellom stengene. 

Slå opp Svalbard alene i kuling har jeg ikke forsøkt, men jeg hadde ikke engstet meg for det.  Men: var det mørkt, jeg var kald, redd og det blåste sinnsykt ville jeg helt klart valgt å sette opp Spitsbergen fremfor Svalbard. Men jeg ville bodd i Svalbard:-)

Endret av SnorreL
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Terka, jeg ser at vekten på svalbard pro og spitsbergen pro er helt lik i 3 manns utgaven.

Hvilke telt vil du si oppleves som mest romslig?

Hvilke telt foretrekker du vinter?

Er det enkelt å slå opp svalbard alene i kuling? Eller kan det bli vanskelig?

Det @SnorreL samsvarer mye med det jeg tenker. For Spitsbergen teltet har jeg kun erfaring med 4P utgaven, svarer nedenfor ut fra det:

Romslighet.

Helt klart mye mer romslig innertelt i Spitsbergen. Samtidig er det merkbart mer krevende å få opp varmen i det teltet enn i Svalbard High 3P

FB_IMG_1556110564645.jpg.435be232fa8c4919c2c8dc6576f9eeab.jpg

(Spitsbergen 4P)

Forteltet opplever jeg minst like bra vinterstid i Svalbard 3P som i Spitsbergen 4P

Screenshot_20190424-145412_Instagram.thumb.jpg.faa71b17e45a5e8192cf874bd3aa30ac.jpg

(Svalbard 3P)

FB_IMG_1556110579136.jpg.35988098527708105c87bb931d3d2eb6.jpg

(Spitsbergen 4P, @Gittiamo og undertegnede)

Pulk i telt

Bak Gittiamo i bildet over står det en Fjellpulken Transporter (155 cm langt) i forteltet, og vi hadde en Pariserpulk i det lille forteltet.

Når jeg skal ha pulk inn i Svalbard setter jeg den på skrå langs veggen motsatt av inngangen.

FB_IMG_1556110697082.jpg.6527f2b22b83bd99a6bfda70134e26ac.jpg

(Rotebilde.. 🙈 Beste jeg fant som som illustrasjon🤣)

Å slå opp teltene har jeg egentlig ingen sterke meninger om forskjeller pr telr,  har svart på det her:

 

Hvilket telt jeg foretrekker på vinterturer?

For to personer liker jeg helt klart Svalbard 3P bedre en Spitsbergen 4P. Mulig forskjellen er mindre ift Spitsbergen Pro 3P. Men jeg liker veldig godt dybden i forteltet på Svalbard ift å kunne lagre/organisere ting innerst og samtidig ha god plass til å spise++

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.