Gå til innhold
  • Bli medlem

Førsteinntrykk: Helsport Spitsbergen Camp Pro


Lars L

Anbefalte innlegg

Annonse

Flott med litt info. Har sikla litt på det selv, men kan ikke helt forsvare et kjøp. Kanskje du har fått en prototype? Pleier vel å stå i outleten hva grunnen er til den nedsatte prisen. Ville forsåvidt vært kjekt om Helsport hadde hatt en bruker her og kunne kommentert slike detaljer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de forskjellene du kommenterer er endringer som ble gjort mellom 2017 modellen og 2018 modellen, blandt annet antall bardunfester. 2017 modellen hadde mye likheter med Extrem modellen, 2018 og 2019 modellen tror jeg er temmelig like. 

2017

20190421_225021.thumb.jpg.a3b70dc4f3b2248107c3bd4de58006cc.jpg

2018

20190421_225001.thumb.jpg.1fb75e549a3618d69e6c34fcfaddbec3.jpg

Samme "telt i natur" bildene brukes forøvrig i 2017, 2018, og 2019 katalogen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, TheSleepwalker said:

Flott med litt info. Har sikla litt på det selv, men kan ikke helt forsvare et kjøp. Kanskje du har fått en prototype? Pleier vel å stå i outleten hva grunnen er til den nedsatte prisen. Ville forsåvidt vært kjekt om Helsport hadde hatt en bruker her og kunne kommentert slike detaljer.

Ja, dette teltet var slått opp for å ta noen bilder av. Det skal være helt feilfritt og likt som utgavene som selges nå, eller i hvertfall 2018-utgaven. 

38 minutes ago, Terka said:

Mange av de forskjellene du kommenterer er endringer som ble gjort mellom 2017 modellen og 2018 modellen, blandt annet antall bardunfester. 2017 modellen hadde mye likheter med Extrem modellen, 2018 og 2019 modellen tror jeg er temmelig like. 

2017

20190421_225021.thumb.jpg.a3b70dc4f3b2248107c3bd4de58006cc.jpg

2018

20190421_225001.thumb.jpg.1fb75e549a3618d69e6c34fcfaddbec3.jpg

Samme "telt i natur" bildene brukes forøvrig i 2017, 2018, og 2019 katalogen..

Ja, jeg så også det. Det som er interessant er at bildene på nettsiden til Helsport har bilder av en modell som ser ut som en mellomting. Utklippet ditt fra 2017-katalogen ser litt "flatere" ut enn de nyere modellene. Her er et slik modellene på Helsport.no ser ut nå (som er hva jeg forventet å få i posten...):1125394638_Screenshot2019-04-21at23_35_12.jpg.2765b49d66d6fc68aa70e60ca5cb2a83.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen på Spitsbergen har nok ikke endret seg, bare dårlig bilde i 2017 katalogen. (Samme form på Pro og Extrem alle årene så vidt jeg vet) Annet bilde nedenfor fra 2017 katalogen.

Screenshot_20190421-234308_Chrome.jpg.14451671577caae105bcd2c1537b331a.jpg

Om/hva de har endret på 2019 modellen for 2018 modellen har jeg ikke info på.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med et kjempeflott telt, @Lars L! To fortelt, to innganger og rette endevegger er topp 😊

Har samme teltet selv (2018-mod, som ditt) men hadde ikke lagt merke til dette med ventilene. Måtte pakke opp (stoppet ved første ventil), og kan bekrefte at myggnettingen ikke kan åpnes. Kun en klaff som stenges med glidlås over myggnettingen igjen. Har også 4p-varianten, men der er det de klassiske snurpeventilene, både på myggnettingen og stoffet.

Ellers het teltet Spitsbergen før Svea også. Mye likt som i dag, med 4 like lange stenger (Svea har noe kortere stenger i endene).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Terka said:

Formen på Spitsbergen har nok ikke endret seg, bare dårlig bilde i 2017 katalogen. (Samme form på Pro og Extrem alle årene så vidt jeg vet) Annet bilde nedenfor fra 2017 katalogen.

Screenshot_20190421-234308_Chrome.jpg.14451671577caae105bcd2c1537b331a.jpg

Om/hva de har endret på 2019 modellen for 2018 modellen har jeg ikke info på.

Jeg synes det er rart at man må til katalogen for å finne bilder av årets og fjorårets versjon av teltet med nye, simplere barduner. Jeg fikk med en katalog sammen med teltet da det kom, så det var først der jeg så bildene av teltet slik mitt er. Fant de gamle katalogene på issuu som deg, og du har nok rett i at de større endringene skjedde fra 2017 til 2018. Det er god tid til å endre nettsiden -- noe det virker som de har gjort. Bildene som finnes på helsport.no om Spitsbergen i dagens versjon viser nyere bilder enn det som finnes i katalogen fra 2017, men med det samme bardunsystemet som ble byttet ut for halvannet år siden. 

Jeg er ikke egentlig så opptatt av små endringer fra år til år. Her virker det som de har gjort endringer for å spare vekt, men fremdeles bruker bilder av et eldre, mer funsjonsrikt, antakelig mer holdbart telt, i promoteringen. Det synes jeg skuffende.

1 hour ago, esphojo said:

Gratulerer med et kjempeflott telt, @Lars L! To fortelt, to innganger og rette endevegger er topp 😊

Har samme teltet selv (2018-mod, som ditt) men hadde ikke lagt merke til dette med ventilene. Måtte pakke opp (stoppet ved første ventil), og kan bekrefte at myggnettingen ikke kan åpnes. Kun en klaff som stenges med glidlås over myggnettingen igjen. Har også 4p-varianten, men der er det de klassiske snurpeventilene, både på myggnettingen og stoffet.

Ellers het teltet Spitsbergen før Svea også. Mye likt som i dag, med 4 like lange stenger (Svea har noe kortere stenger i endene).

Takk! Ja, tror jeg kan få mye glede av dette teltet :) Er 4p varianten X-trem-versjonen eller en tidligere utgave av Svea? Siden det var Svea og Helsport sine videoer av Pro-telt jeg hadde å bygge forventninger med, var det faktisk de gamle snurpeventilene jeg forventa i dette teltet. Det er forsåvidt fint at de har gått vekk fra dem, synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars L skrev:

Jeg synes det er rart at man må til katalogen for å finne bilder av årets og fjorårets versjon av teltet med nye, simplere barduner. Jeg fikk med en katalog sammen med teltet da det kom, så det var først der jeg så bildene av teltet slik mitt er. Fant de gamle katalogene på issuu som deg, og du har nok rett i at de større endringene skjedde fra 2017 til 2018. Det er god tid til å endre nettsiden -- noe det virker som de har gjort. Bildene som finnes på helsport.no om Spitsbergen i dagens versjon viser nyere bilder enn det som finnes i katalogen fra 2017, men med det samme bardunsystemet som ble byttet ut for halvannet år siden. 

Jeg ser at det samme gjelder Lofoten Pro Camp som jeg nettopp kjøpte. Teltet jeg fikk levert har bare et bare et feste punkt for bardunen på hver langside. Mens bildene på nettsiden til Helsport fortsatt viser to festepunkter. Også her viser de gamle katalogene på issuu at endringen skjedde fra 2017 til 2018. Det var ikke noe jeg tenkte over da jeg satte opp teltet,  men så det nå etter å ha sjekket et par bilder jeg tok da jeg satte opp teltet for å sjekke at alt var i orden. Har ennå ikke fått brukt det. Men virker som et solid telt, som jeg ser frem til å bruke.

Endret av Fjell64
Feilretting
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/22/2019 at 1:59 PM, Fjell64 said:

Jeg ser at det samme gjelder Lofoten Pro Camp som jeg nettopp kjøpte. Teltet jeg fikk levert har bare et bare et feste punkt for bardunen på hver langside. Mens bildene på nettsiden til Helsport fortsatt viser to festepunkter. Også her viser de gamle katalogene på issuu at endringen skjedde fra 2017 til 2018. Det var ikke noe jeg tenkte over da jeg satte opp teltet,  men så det nå etter å ha sjekket et par bilder jeg tok da jeg satte opp teltet for å sjekke at alt var i orden. Har ennå ikke fått brukt det. Men virker som et solid telt, som jeg ser frem til å bruke.

Regner med at de er bakpå med å oppdatere bilder og ikke bruker det som en salgsstrategi. Likevel er det ganske kjipt. Jeg skal sende dem en e-post og høre hva som ligger bak endringene. Fint å høre at det er flere telt det gjelder -- da kan det tyde på at det er bevisst ifbm. vektreduksjon eller fordi de mener det ikke er nødvendig.

On 4/22/2019 at 2:00 PM, esphojo said:

4p er xtrem, ja, av nye typen. Litt mer detaljer/forsterkninger, men grunnprinsippet er likt. Var i kontakt med Helsport ang 4p-pro, men det kom evt. tidligst i 2020.

Spennende! Jeg vurderte også xtrem i 3-p. Litt av vurderingen som gjorde at jeg synes pro-serien var best for meg var at det virka som det egentlig bare var stormmattene, de ekstra bardunfestene i selve ytterduken og stangkoppene som utgjorde forskjeller jeg ikke bare evt. kunne gjøre selv i etterkant. Det er en del andre ting vet jeg, men jeg visste ikke det var så mange kompromisser som det nå viser seg å være i å kjøpe et "Pro"-telt. Xtrem-teltet har også myggnetting i døra som ikke Pro-teltet har, noe jeg synes er en rar vurdering. Jeg ville tro det myggnetting er mer relevant for et heltårstelt enn et tungt vinter-orientert telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lars L skrev:

Regner med at de er bakpå med å oppdatere bilder og ikke bruker det som en salgsstrategi. Likevel er det ganske kjipt. Jeg skal sende dem en e-post og høre hva som ligger bak endringene. Fint å høre at det er flere telt det gjelder -- da kan det tyde på at det er bevisst ifbm. vektreduksjon eller fordi de mener det ikke er nødvendig.

Spennende! Jeg vurderte også xtrem i 3-p. Litt av vurderingen som gjorde at jeg synes pro-serien var best for meg var at det virka som det egentlig bare var stormmattene, de ekstra bardunfestene i selve ytterduken og stangkoppene som utgjorde forskjeller jeg ikke bare evt. kunne gjøre selv i etterkant. Det er en del andre ting vet jeg, men jeg visste ikke det var så mange kompromisser som det nå viser seg å være i å kjøpe et "Pro"-telt. Xtrem-teltet har også myggnetting i døra som ikke Pro-teltet har, noe jeg synes er en rar vurdering. Jeg ville tro det myggnetting er mer relevant for et heltårstelt enn et tungt vinter-orientert telt. 

Tipper de prøver å finne en balanse på om pro-teltene skal lene seg mest mot Superlight eller X-Trem. De prøver kanskje å redusere vekten ytterligere på pro-teltene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, TheSleepwalker said:

Tipper de prøver å finne en balanse på om pro-teltene skal lene seg mest mot Superlight eller X-Trem. De prøver kanskje å redusere vekten ytterligere på pro-teltene?

Ja, jeg tipper det er vektbesparelse de har tenkt på. Det er mange som sammenligner telt og ser like mye på desimalene bak antall kilo som de ser på funksjoner. I et pro-telt synes jeg det kan kuttes noe på vekt, men hvis det ikke kan brukes hele året "profesjonelt" fordi de prøver å lage lette telt, har de gått for langt for en stund siden spør du meg (hvertfall med navnet Spitsbergen...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vurderer å kjøpe Spitsbergen pro til å bruke som vintertelt. Stusser i likhet med TS på at meshen i ventilene ikke lar seg åpne. Er det noen som har rukket å gjøre seg erfaringer med ventilene i 2018 og senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Geir Lindberg skrev (1 time siden):

Børge Ousland og Mike H brukte dette over Nordpolen i vinter, ifølge Børge (Tur og Tøys Podcast) var eneste forskjell fra standard telt at de fikk sydd inn grovere glidlås. Så helt sikker et greit telt :-) 

Det var vel strengt tatt en versjon av Spitsbergen Extreme de brukte? (Og med 3 stangkanaler i stedet for fire? >> to små fortelt i stedet for ett stort og ett lite?)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
TheSleepwalker skrev (På 24.4.2019 den 14.03):

Tipper de prøver å finne en balanse på om pro-teltene skal lene seg mest mot Superlight eller X-Trem. De prøver kanskje å redusere vekten ytterligere på pro-teltene?

Myggnett i ytterdøra er genialt om det snør og du trenger ekstra ventilasjon ved for eksempel koking i forteltet👍😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Kjøpte dette teltet forrige uke, og vi kjørte en overnatting i hagen som test. Virker veldig lovende. Lett å sette opp og ta ned, og skikkelig romslig innvending for meg og mine to barn. Gleder meg til å ta det med ut i marka neste helg. Takk for fint innlegg (dog 2 år gammelt), det hjalp meg i min vurdering for hvilket telt jeg skulle ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.