Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose 3-sesong - vekt og volum


Ellen K

Anbefalte innlegg

Hei,

Fikk så gode råd sist jeg spurte på dette forumet, så da prøver jeg meg igjen 😀

Siden jeg skal sove i hengekøye innimellom fra vår til høst, gikk jeg til innkjøp av en ny sovepose. Valget ble Helsport Sarek Winter V sovepose i fiber. Når jeg nå hentet pakken på posten, ble jeg ganske overrasket over hvor kompakt og svær den soveposen egentlig er. Den skal liksom veie 2,3 kilo, men med all annen oppakking, er ikke soveposen akkurat et lite bidrag. 

Finnes det forresten noen triks til å få den mindre...komprimere den litt? Bytte inn posen og kjøpe noe annet? Tenker at volum betyr en del i tillegg til vekt. Kanskje er det også absolutt verdt å bære de grammene ekstra for en god nok pose også 😁

Posen kan huse en person på 185 cm, og kanskje det heller så bra heller når en mangler en god del cm på å fylle posen. Jeg har også sett en del på Bergans Rondane sin sovepose. Får den i 180 cm. Veier ett par hundre gram mindre. Den har T-com til 3 grader, da. Men kanskje det holder til vår-høst i hengekøye likevel?

Hvis noen slår til med noen konkrete tips på poser til meg, så kan jeg melde om at jeg ikke vil ha dun (har kanskje allergi, og jeg vil ikke utfordre skjebnen), og har makspris på en drøy tusenlapp for ny pose.

På forhånd tusen takk for råd og innspill! 💐

 

Endret av Ellen K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I denne prisklassen vil nok soveposene ta nokså stor plass sammenpakket. Man betaler gjerne ekstra for mindre vekt og pakkvolum på de dyrere posene. Og dun skiller seg gjerne særlig ut på mye mindre pakkvolum og tildels på vekt. 

Et lettere alternativ med mindre pakkvolum kunne være denne posen: https://www.fjellsport.no/mountain-hardwear-laminina-z-flame-sleeping-bag-reg-emerald.html?q=flame

Som jeg har herreversjonen av og synes fungerer bra som en tresesongs pose. Men med mindre isolasjonsmateriale er den også muligens litt kjøligere enn Helsportposen. Hvor varm pose man trenger er gjerne nokså individuelt og i en hengekøye så vil litt trekk/vind gjøre at posen oppleves som kjøligere enn feks i et telt. Et vindtett soveposetrekk/fjellduk vil hjelpe på dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tresessongs sovepose bør ikke veie mer enn rundt én kilo, etter min mening. Det finnes rimelige dunposer som f. eks. Warmpeace Viking 600 eller tilsvarende som er lette og pakkvennlige, men har samme temperaturgrenser som den Helsport-posen du nevner (som antagelig veier over 2,5 kg 😊). 

Skal du ligge i hengekøye kan du også vurdere å bruke topp- og under-quilt i stedet for sovepose. Jeg har ingen erfaring med dette, men det er mange ‘hengere’ her på forumet som sikkert kan utdype. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.