Gå til innhold
Per Ivar Bless

Hvilken binding til rando?

Anbefalte innlegg

Hvor enkel bindingen har med å gjøre har mye å si. Hadde Fritschi sin Diamir Vipec (gammel modell) før, og den hadde en tendens til å gå i kjøremodus for lett på vei opp. Slik at skistopperne løste seg ut i tide og utide. Fryktelig irriterende.

Nye lette bindinger er vesentlig mer kjøresterke enn de var for et par år siden, men det virkelig store forbedringen er ikke hvor mye trykk de tåler før de løser ut, men heller motsatt. Hvor lett de løser ut når de bør. Her er det også mye bra selv i lettvektsmarkedet. Pris er en tredje faktor.

Selv har jeg SkiTrab titan vario et eller annet. Veldig lette, veldig enkle, og løser ut akkurat passe for meg. Jeg kjører ikke utfor, men jeg kan trykke til hvis jeg må. Det bør nevnes at disse bindingene er laget for å gå fort og slakt, slik at de ikke har hælløftere. Det trenger man strengt tatt ikke da det er anbefalt å gå i maks 15-20 graders stigning. (Da må man sikksakke m/lappekast i brattere terreng).

Jeg vil tippe, med mindre du er på veldig høyt nivå, at alle (nye) bindinger på markedet er grei nok mtp kjørestyrke. Det er i hvert fall min erfaring ut i fra mitt bruk. Jeg må ta forbehold om at jeg ikke har kjørt alt mulig i stor utstrekning, men jeg har prøvd et par forskjellige demoski på ulike festivaler osv. Dynafit, G3, Fritschi, Salomon, Atomic, etc er alle navn som lager gode bindinger.

Om jeg skulle funnet meg en binding i dag hadde jeg sett på hvor enkel/praktisk den er å bruke, samt vekt. Men det er mine prioriteringer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.